2016-04-14, 21:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Jag syftar på den sk fotokonfrontationen. Med FL som tänjer så generöst på sanningen i övriga förhör håller jag det inte alls för otänkbart att man subtilt coachat Adriana åt det håll man ville.
Du skrev om polack men byter nu till foto - men jag undrar vad FL Ulf Kullander har med tänjandet av sanning i övriga förhör att göra?
Är du bekant med honom eller hur vet du hur han arbetar?
2016-04-14, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llllllllllllllll
Vad innebär det att det saknas utgående spår från mopeden? Hon lämnade spår som visar att hon efter att ha gått ut från caféet, gick till den plats där mopeden stod parkerad, men det saknas spår som visar att hon sedan fortsatte att gå över den asfalterade vägen och i riktning mot ladan, vilket hon antas ha gjort. Varför slutar spåren vid mopeden?
Vet man var hennes telefon befann sig när fickringningen inträffade? Vet man hur telefonen förflyttades innan den stängdes av?

Det innebär bara att hunden inte lyckades få nos på något utgående spår, inte att LH inte kan ha gått från mopeden.

Det går inte veta att hunden följt just LHs spår från cafét till mopeden. Bara att hunden spårat någon som gått där. En tjej till hade just gått till sin moped och caféts soptunnor stod i närheten samt pappan och LS har rört sig där.

Nej, man vet inte var telefonen befann sig mer än att den befann sig under den mastvinkel som täcker in området.
(Finns dock en postare i tråden som verkar ha tillgång till mer signaldata än utredningen visar)
2016-04-14, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Så du ljög då.. ok.

Vad ljög jag om???????
2016-04-14, 21:48
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Tror du att detta skulle bevisa att NB är oskyldig? Kanske därför IR har inte kallat honom att vittna.
Det skulle bevisa att fl här ljugit( manipulerat sanningen)i förhör mef AB i Vilnius.
Har utredningsledare sökt efter den unge mannen med rufsiga hår och skäggstubb som var vid ladan
när L skulle starta åka hem?
Han skulle vara en huvudvittne mot NB, eftersom denna mannen borde ha sett NB när han överfallit eller lockat in i ladan L. Det finns ingenting i fup om denna mannen, det verkar att han inte hört av sig till polisen.
Eller kanske han har hört av sig, men han sagt att han sett att L åkte söderut och därför blev inte intressant i
utredningen?
Denna mannen skulle vara väldigt viktigt vittne. Han troligtvis var sist som såg L levande.

Det var du som undrade varför åklagaren inte kallade honom som vittne, och antydde att han inte kallades för att han kunde vittna om att det inte var Nerijus han såg.

Hur ska du ha det?
2016-04-14, 21:53
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Vad är det med karln? Ingen mimik, inga känslor och tittar inte upp. Antingen helt stilla och gungar ibland.
Flyr han in i dagdrömmeri och stänger av omvärlden?
Fast en gång så i rättssalen...då skymtade hans rätta jag fram...

Gärningsmannen, som nyligen hade all makt över sitt försvarslösa offer, krymper i rättssalen. Det blir inte mycket kvar av det farliga. Förrän plötsligt, skickas en obevakad blick fylld av hat i väg. Jag såg den definitivt i Skaraborgs tingsrätts sal 5 i dag.
http://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/han-sag-yngre-och-klenare-ut-an-vantat/

Hat där det egentligen bara borde finnas utrymme för uttryck av plågad skam och skuld.
Men man kan nu inte begära mänsklighet av en person som valt att beträda ondskans
egen kallhamrade och oförsonliga väg.
Hans HAT finns där för att han verkligen hatar alla de som sett till så att han behöver
ställas till ansvar för vad tillåtit sig att göra mot en annan människa.
Som den onda mördare han är anser han sig förstås ha rätt att göra precis vad han vill.
Vill han mörda för sina lustars skull så är det hans ensak. Ingen har rätt att döma honom
för det. Därför hatar han varje stund han ska behöva sitta där i en svensk rättssal med
folk som har mage att anklaga honom med ord och med blickar.
Inte en sekund slösar han bort på det där som kallas ånger. För han ångrar ingenting.
Möjligen i så fall att han inte lyckades dra ut på processen med det ack så lustfyllda
mördandet än längre i tid.
Sök ingen mänsklighet längre således hos den här mannen för nån sån står ej längre
att finna och har kanske aldrig gjort på riktigt.

Den här personen har gått förlorad för alltid.
Han kunde räddat sig själv medan tid ännu var men han valde istället att bejaka det
mörka och det onda och löpa hela vägen ut glömsk för all besinning och eftertanke
och nu får han betala priset för det. Och det är helt i sin ordning förstås.

Sedan från idag: HD ett nålsöga för Nerijus

Verkligen korrekt beskrivning: nålsÖGA.

Noterar att Jan Guillous svägerska Kerstin Skarp nu går in som åklagare
i ärendet. Hon är vice riksåklagare och sedan länge förundersökningsledare för
Palmegruppen. Förmodar på goda grunder att hon inte behöver ansträngas med nånting
alls i just Lisa Holm-fallet för det finns helt enkelt ingenting som behöver göras mer
i utredningen. Vad än då den flitige Hurtig kan tänkas ha fått för sig under den tid han
engagerat sig i saken.
Snart kan han i likhet med Inger Rönnbäck lägga Nerijus åt sidan för gott och koncentrera sig
på det inte mindre kniviga fallet med den skandalomsusade kirurgen från Italien som visade
sig vara rent livsfarlig att ha att göra med i den svenska sjukvården.

Jag har svårt att tro att Björn Hurtig kan anföra något som får HD att ge prövningstillstånd, säger Lars-Göran Wennerholm.

http://www.skovdenyheter.se/article/hd-ett-nalsoga-for-nerijus/

Många som har svårt för detsamma onekligen.
Senast redigerad av Grandioso 2016-04-14 kl. 22:52.
2016-04-14, 22:03
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Jag syftar på den sk fotokonfrontationen. Med FL som tänjer så generöst på sanningen i övriga förhör håller jag det inte alls för otänkbart att man subtilt coachat Adriana åt det håll man ville. Likt Lisbet Palme blev coachad om den alkoliserade. Är hon dessutom medveten om vem man har häktat, de hade ju blivit intoducerade, så blir det ju än mer vagt som bevisvärde. Det är självfallet beklagligt att man inte gjorde en korrekt och riktigt konfrontation direkt.

Jag skriver att jag inte hävdar att hon medvetet ljuger. Jag skriver inte att jag helt utesluter att hon medvetet ljuger. Det finns en mycket liten risk att det skulle kunna vara så då det inte finns någon annan som styrker detta möte. Det finns inga andra vittnen till det.

Om hon ljög medvetet så kunde hon ha ljugit mycket bättre, beskrivit bilen mer exakt. Svärfar vet ju vilken bil Nerijus rattar. Hon är ju inte dum i huvudet.

Att vittnesmålet är såpass dåligt ang bilen tyder mer på sanning i mina ögon.
2016-04-14, 22:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birdlover
Vad ljög jag om???????
Jag såg två motstridiga meningar och uppfattade det som att det inte fungerade. Kan du kopiera så lägg in skiten då. Annars tillför du inte ett dugg mer än att du berättar att du kan knepen och lägger dig i. Jag frågar efter källa och inte dravel.
Citat:
Hmmm... på mindre än en minut kopierade jag texten och lade in den på Google översätt
Jag ber dig då posta in det men får till svar:
Citat:
Den är inte kopierbar för mig heller. Det gäller bara att veta knepen hur man kommer förbi det.
2016-04-14, 22:11
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
...
Det går inte veta att hunden följt just LHs spår från cafét till mopeden. Bara att hunden spårat någon som gått där. En tjej till hade just gått till sin moped och caféts soptunnor stod i närheten samt pappan och LS har rört sig där.

Nej, man vet inte var telefonen befann sig mer än att den befann sig under den mastvinkel som täcker in området.
(Finns dock en postare i tråden som verkar ha tillgång till mer signaldata än utredningen visar)

De allra första uppgifterna, som kom innan yppandeförbudet, var att Lisas mobil rört sig söderut innan den lade av.

Apropå det övriga, kommer jag att tänka på Billy Batongs vittnesmål. Vad var det för moped som stod med en hjälm på styret vid den södra kafégaveln kl 18.11? Vems var den och hur har alla egentligen rört sig där ikring?
2016-04-14, 22:14
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ja, jag håller med där - även om jag önskar att han redan nu vore deporterad till litauiskt fängelse och det vore klart.
Han kommer väl komma med griftefridsbrott som grund, men jag är nyfiken på vad som ska åberopas som ska få HD att höja på ögonbrynen.
Det är ett bevismål, behöver väcka prejudikatintresse eller nåt alldeles extraordinärt om de vill ge sig på bevisprövning antar jag.
Utöver detta är domarna välskrivna med bra motivering.
Måste han inte ha med sig NB om han ska försöka sig på nånting med griftefrid? Jag är inte särskilt insatt i det här med det juridiska.
2016-04-14, 22:17
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Så här skrev du:

Enda gången AB nämner likhet med polack är när hon ringer in tips mindre än ett dygn efter Lisa försvann. Om det som du påstår skett måste hon alltså coachats till det redan den 8 juni av förhörsledare MJ och hon var inte med vid fotokonfrontationen.

Jag syftar på fotokonfrontationen när jag menar att FL skulle kunnat coacha henne. Borde ha gjort detta tydligare och inte grumlat till vattnet på detta sätt med polacksnack.

Citat:
När och hur tycker du man skulle gjort fotokonfrontationen då?
NB greps den 12 juni och konfrontation gjordes den 15 juni.
Man måste ha en misstänkt gärningsman för att kunna göra en fotokonfrontation...

Varför inte göra en riktig konfrontation? Varför göra en fotokonfrontation?

Citat:
Om AB 21 timmar efter försvinnandet skulle ljuga ihop ett tips till polisen om att hon på tveksamt vis stoppats av en rökluktande östeurope i syfte att sätta dit NB måste hon redan då veta att Lisa är mördad och bestämt sig för att dölja det utan att veta vad utredningen kommer visa.

Eller redan veta vad den kommer att visa. Eller att någon som får henne till det redan vet. Konspiratoriskt och långsökt men jag har inte heller påstått att det är den mest troliga förklaringen.

Citat:
Dessutom vet hon att han saknar alibi för det tillfället bevisligen befunnit sig i närheten exakt vid den tidpunkten, eller var det bara en lyckträff?

Är hon inte tillsammans med brodern till han som ville ha fönsterbläcket fixat? Han som gav sig av mitt i middagen för ett par rullskidor? Han som var borta längre än han borde varit för detta ärende? Som alltså var ute och flängde kring det som antas vara mordplatsen på det som antas vara mordkvällen?

Citat:
Varför gav hon så dålig beskrivning av bilen om allt var planerat?

Hade jag alla svar hade jag inte suttit här. Det finns ingen logik i att fråga de som säger att den enda anledning de finns i tråden är för att de vill veta vad som hände varför något ärsom det är eller varför det hänt.

Citat:
Den möjligheten är inte bara liten, den är försvinnande liten

Jag tror jag använde ordet mycket, men visst försvinnande är också gångbart. Det finns dock en risk att det skulle kunna förhålla sig så trots att den är försvinnande liten. Jag påpekar att det inte finns några vittnen till detta möte. Det går alltså inte att verifiera till 100%.
2016-04-14, 22:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Måste han inte ha med sig NB om han ska försöka sig på nånting med griftefrid? Jag är inte särskilt insatt i det här med det juridiska.
Ja man tycker ju det. Men som du såg så anklagade Rönnbäck brodern och där var inte NB med på banan när Brandtler tryckte på. Han anade väl att det var advokatska språket som talade - som den erfarne advokat han själv är.

Brandtler gjorde samma sak när det handlade om varför Irina inte infann sig på plats - drog ur NB att det låg advokatdiskussioner bakom. Även med hotbilden som hon förstorade upp.
Han gjorde riktigt fina instick och nöp IR i örat lite här och där.

Hur det sen blir på pränt vet jag inte. Kan de gå via allmänt svammel om DNA överföring? Inte en susning.
2016-04-14, 22:24
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Om hon ljög medvetet så kunde hon ha ljugit mycket bättre, beskrivit bilen mer exakt. Svärfar vet ju vilken bil Nerijus rattar. Hon är ju inte dum i huvudet.

Att vittnesmålet är såpass dåligt ang bilen tyder mer på sanning i mina ögon.

Jag hävdar fortfarande inte att hon ljög medvetet även om det inte kan uteslutas helt och hållet (av mig i alla fall).

Det är lite roligt att du konstaterar att hon inte är dum i huvudet och samtidigt insinuerar att hon är för dum för att dra en trovärdig lögn.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in