2016-04-05, 11:53
Bannlyst
öppna käften och säg vad du tycker, alt. gå någonannanstans och läs
Citera
2016-04-05, 12:30
Medlem
Gabriel Knights avatar
Det är fler än TS som vill att det ska vara lugnt och tyst på biblioteket men tydligen vill inte personalen det.

Här hittar jag en insändare från personalen från ett bibliotek som svarar så här på någons krav att det ska vara tyst på biblioteket:

Citat:
Biblioteket är i dag sällan en tyst plats. Det brukar oftare beskrivas som samhällets vardagsrum, ett av de sista öppna offentliga rummen där vem som helst får komma in utan att det krävs något i gengäld. Ingen betalning, inget lånetvång, det är bara att komma in och sitta en stund och det är många gånger väldigt viktiga möten för den enskilda människan.
Att samtala och diskutera är en del av dessa möten, och en grundbult i bibliotekens lagstadgade uppdrag är att arbeta för det demokratiska samhällets utveckling genom att bidra till kunskapsförmedling och fri åsiktsbildning. Det är alltså inte vår vilja eller önskan att det ska vara tyst i biblioteket!

http://www.allehanda.se/opinion/insandare/bibliotekspersonal-vi-vill-inte-att-det-ska-vara-tyst-pa-biblioteket

Repliken från den som vill att det ska vara tyst blir följande:

Citat:
Det är just pratmakarna på läshörnan jag vill ha tyst på, jag och de flesta går ju dit för att läsa tidningarna, inget annat. Att det pratas på övriga delen av biblioteket må så vara, vilket ni gärna får rekommendera. Och visst har ni väl ordnat det efter er vilja när det första som når en är ett himla liv av ungar, ingen biblioteksatmosfär alls. Så ni har ju fått det som ni vill. Men i läshörnan ska det råda tystnad. Och det är er skyldighet att se till det.
Nåväl, eftersom ni försvarar pratmakarna så försvarar ni dem som stör och struntar i oss alla andra som vill läsa dagspressen. Vi betalar ju faktiskt för det på skattsedlarna! Eller ligger det månne så till, att ni vill minska tidningsläsarna för att slippa abonnemangen? Ert svar är ju klart och tydligt; prata på bara!

http://www.allehanda.se/opinion/insandare/ni-forsvarar-pratmakarna-som-stor-i-biblioteket

Replikören i insändaren har rätt i att biblioteken betalas av skattepengar och att personalen därför bör ordna så att en del av biblioteket är lugnt och tyst, typ läshörnor och studiehörnor. Dumt nog är biblioteken felbyggda och byggnadsplanen utgår från att hela biblioteket ska vara tyst. Istället för att stänga in de som vill ha lugn och ro bör man kanske göra isolerade "pratrum" istället där de som vill prata får sitta med stängd dörr.
Då kanske man kan komma till rätta med problemet och alla kan trivas på sitt bibliotek, då är det både ett offentligt rum som personalen vill och lugnt och trivsamt för alla.
Citera
2016-04-14, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Det är fler än TS som vill att det ska vara lugnt och tyst på biblioteket men tydligen vill inte personalen det.

Här hittar jag en insändare från personalen från ett bibliotek som svarar så här på någons krav att det ska vara tyst på biblioteket:

http://www.allehanda.se/opinion/insandare/bibliotekspersonal-vi-vill-inte-att-det-ska-vara-tyst-pa-biblioteket

Repliken från den som vill att det ska vara tyst blir följande:

http://www.allehanda.se/opinion/insandare/ni-forsvarar-pratmakarna-som-stor-i-biblioteket

Replikören i insändaren har rätt i att biblioteken betalas av skattepengar och att personalen därför bör ordna så att en del av biblioteket är lugnt och tyst, typ läshörnor och studiehörnor. Dumt nog är biblioteken felbyggda och byggnadsplanen utgår från att hela biblioteket ska vara tyst. Istället för att stänga in de som vill ha lugn och ro bör man kanske göra isolerade "pratrum" istället där de som vill prata får sitta med stängd dörr.
Då kanske man kan komma till rätta med problemet och alla kan trivas på sitt bibliotek, då är det både ett offentligt rum som personalen vill och lugnt och trivsamt för alla.

Dagens bibliotekspersonal utgörs väl mestadels av vänsterinriktade hen-figurer. Därför är det inte förvanande, att de vill ha stökiga bibliotek utan läsro. De vill förvandla Sverige till en dekadent "relationskultur" - nagot de dessvärre lyckats med.

Men detta med stökiga bibliotek, är ett problem med gamla anor. Jag kan själv knappt minnas, att det under min livstid varit lugnt pa biblioteken, med nagra undantag. Mammor med skrikande smabarn, har väl befolkat biblioteken ända sedan flera decennier tillbaka. Och sedan invandrarungdomarna som lök pa laxen. Men svenskarna vil ju ha det sa här! Det handlar inte bara om bibliotekarierna, utan säkert om majoriteten av folket. Svensken är degenererad. Det är det egentliga problemet.
Citera
2016-04-14, 14:56
Medlem
stilichos avatar
Varför ska det vara tyst på biblioteket? Biblioteket är väl primärt ett ställe där man söker kunskap snarare än lär in kunskap. Man lånar böcker snarare än läser böcker. Och kunskapssökning, eller mer specifikt boklånande, är inte en helt tyst verksamhet, folk trampar runt, gräver i hyllorna, pratar med bibliotekarien och så vidare. För de som faktiskt vill ha lugn och ro för läsning blir det givetvis problematiskt men de flesta bibliotek brukar lösa detta med avskilda läsesalar där det faktiskt ska vara tyst och låta resten av biblioteket ha en viss ljudnivå. Personligen ser jag inga problem med den lösningen. Men så brukar jag heller inte sitta på biblioteket och läsa, det gör jag bättre hemma.
Citera
2016-04-14, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Varför ska det vara tyst på biblioteket? Biblioteket är väl primärt ett ställe där man söker kunskap snarare än lär in kunskap. Man lånar böcker snarare än läser böcker. Och kunskapssökning, eller mer specifikt boklånande, är inte en helt tyst verksamhet, folk trampar runt, gräver i hyllorna, pratar med bibliotekarien och så vidare. För de som faktiskt vill ha lugn och ro för läsning blir det givetvis problematiskt men de flesta bibliotek brukar lösa detta med avskilda läsesalar där det faktiskt ska vara tyst och låta resten av biblioteket ha en viss ljudnivå. Personligen ser jag inga problem med den lösningen. Men så brukar jag heller inte sitta på biblioteket och läsa, det gör jag bättre hemma.

Du har antagligen besökt ytterst fa bibliotek i ditt liv! Läsesalar saknas pa manga bibliotek. Sedan är det helt fel inställning, att de som vill ha lugn och ro ska "flytta sig". Dessutom kan ju folk vara tillfälligt pa besök i en stad, och inte ha möjlighet att lana hem.
Citera
2016-04-14, 16:51
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Du har antagligen besökt ytterst fa bibliotek i ditt liv! Läsesalar saknas pa manga bibliotek. Sedan är det helt fel inställning, att de som vill ha lugn och ro ska "flytta sig". Dessutom kan ju folk vara tillfälligt pa besök i en stad, och inte ha möjlighet att lana hem.

Det beror väl på vem man tycker biblioteket främst är till för. Jag tycker utan tvekan att biblioteket är mer för de som lånar böcker än de som läser böcker.
Citera
2016-04-14, 20:34
Medlem
Citat:
Det beror väl på vem man tycker biblioteket främst är till för. Jag tycker utan tvekan att biblioteket är mer för de som lånar böcker än de som läser böcker.

Du kan ju tycka vad du vill, men för mig är det ett förkastligt synsätt. Biblioteken har ju alltid ett antal sittplatser. Att man förvandlat biblioteken till fritidsgardar för stökiga MENA-blattar är idiotiskt, men i linje med kulturmarxisternas vedervärdiga ambitioner.

Dessutom är det ofta tröttsamt att lana böcker, om det finns skrikiga typer i bakgrunden. Jag gar nästan aldrig till bibliotek numera. Att folk betalar skatt för den skiten fattar jag inte.
Citera
2016-04-14, 21:36
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Du kan ju tycka vad du vill, men för mig är det ett förkastligt synsätt. Biblioteken har ju alltid ett antal sittplatser. Att man förvandlat biblioteken till fritidsgardar för stökiga MENA-blattar är idiotiskt, men i linje med kulturmarxisternas vedervärdiga ambitioner.

Dessutom är det ofta tröttsamt att lana böcker, om det finns skrikiga typer i bakgrunden. Jag gar nästan aldrig till bibliotek numera. Att folk betalar skatt för den skiten fattar jag inte.

Nu har jag väl inte riktigt pratat om skrikiga apflockar. De ska givetvis hållas kort, vilket är en lämplig uppgift för både dig och mig. Vad jag menar är bara att bibliotek, om de någonsin varit det, inte längre bör vara de tysta kryptor för sura gubbar som man ibland ser i karikatyrerna. Bibliotek som platser för kunskapssökande måste få innehålla en del ljud. Men det betyder givetvis inte att det ska vara en aktivt störande miljö, bara att det inte kan vara en perfekt tyst miljö. Behöver man koncentrera sig till fullo är det antagligen inte biblioteket man ska söka sig till (åtminstone om det saknar dedikerade läsesalar).
Citera
2016-04-14, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewBornBaby
När jag var liten och vi gick till bibliotek med skolan så stannade alltid fröken utanför och sa till oss en sista gång att vi bara fick viska där inne... och att springa var inte att tala om. När vi väl var inne och någon ändå började prata högt eller springa, då kom det alltid fram en biblotekarie och bad oss vara tysta.

När jag var där under gymnasietiden så var det fortfarande inte okey att springa omkring och att prata högt.

Under hela tiden så stack de som förde oväsen ut från mängden och fick konstiga blickar, det kunde till och med vara så att en pensionär som var där kom och bad en att hålla tyst.

Men nu när jag har börjat på universitet och går dit ibland, då är det ett jävla liv! Nu när jag som mest behöver ha lugn och ro när jag sitter där och läser. Ungar som springer omkring och tror att dom fortfarande är kvar på dagis, tonåringar som sitter och skriker som att dom var på en fritidsgård, "vuxna"männniskor som inte stängt av mobilen och när det ringer så plockar dom upp telefonen och mer eller mindre skriker rakt ut hela sitt samtal.

Vad fan hände? Kan vi inte bevara några saker som är bra i det här landet? Kunde vi inte ha haft en jävla plats i vårt samhälle där det är lite lugn och ro, bibliotek är väl en passande plats då många som läser helst vill ha tyst runtomkring sig.

Personligen så kommer jag helt att sluta gå till denna lekpark för allehanda idioter/ouppfostrade snorungar.

Är det bara på "mitt" bibliotek som det inte längre är tyst? Om inte: vad beror det på? Finns det några som helt allvarligt tycker att vi ska förstöra stämningen på biblioteken genom att prata i telefon/leka osv?

*Mod kan flytta tråden om den gör sig bättre på annat ställe. Var i valet och kvalet.

PÅ din tid fanns det inte muslimska analfabeter som hasade runt överallt och som hatade alla vita och som anser att det är rasism att bli tillsagd bara för att man är ett avskum eller patrask som blir kränkta för att man säger till dem att inte skrika när de pratar eller för att man säger åt dem att dämpa sig.
Citera
2016-04-14, 22:15
Medlem
Citat:
Nu har jag väl inte riktigt pratat om skrikiga apflockar. De ska givetvis hållas kort, vilket är en lämplig uppgift för både dig och mig. Vad jag menar är bara att bibliotek, om de någonsin varit det, inte längre bör vara de tysta kryptor för sura gubbar som man ibland ser i karikatyrerna. Bibliotek som platser för kunskapssökande måste få innehålla en del ljud. Men det betyder givetvis inte att det ska vara en aktivt störande miljö, bara att det inte kan vara en perfekt tyst miljö. Behöver man koncentrera sig till fullo är det antagligen inte biblioteket man ska söka sig till (åtminstone om det saknar dedikerade läsesalar).

Jasa, det är en uppgift för dig och mig? Jag trodde det var personalens uppgift. Men visst sjutton, de vill ju ha det sahär! Du är verklighetsfrämmande. Varför köper du inte alla böcker, när du ända är i gang? Ditt resonemang passar just den typen av snobbar...
Citera
2016-04-14, 22:36
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Jasa, det är en uppgift för dig och mig? Jag trodde det var personalens uppgift. Men visst sjutton, de vill ju ha det sahär! Du är verklighetsfrämmande. Varför köper du inte alla böcker, när du ända är i gang? Ditt resonemang passar just den typen av snobbar...

Personalen på biblioteket är bibliotekarier. De är inte väktare. Vårt samhälle vilar sist och slutligen alltid på att vi medborgare av samhället är beredda att försvara det. På dig låter det som att du inte är det. Själv kommer jag att göra det när jag finner det befogat, till exempel när en samhällsinstitution som jag mycket uppskattar och utnyttjar är hotad.
Citera
2016-04-14, 22:49
Medlem
Citat:
Personalen på biblioteket är bibliotekarier. De är inte väktare. Vårt samhälle vilar sist och slutligen alltid på att vi medborgare av samhället är beredda att försvara det. På dig låter det som att du inte är det. Själv kommer jag att göra det när jag finner det befogat, till exempel när en samhällsinstitution som jag mycket uppskattar och utnyttjar är hotad.

Du kommer inte att göra ett skit, din fjolle! Du tycker ju det är fint med alla stökiga babbar. Nej, jag skulle aldrig ingripa mot stökiga babbar, av den enkla anledningen att jag inte vill bli anmäld för misshandel eller nagot annat. Och jag är inte beredd att försvara det degenererade Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in