2016-04-11, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Inget nytt i boken med andra ord?

Läste boken inatt, inget nytt! Tror ni att vi någonsin kommer få ett erkännande? Kan inte utesluta att han var ensam.
Citera
2016-04-12, 19:37
Medlem
Hej. Jag söker FUP till detta fall. Har testat de länkar som finns i tråden men inga fungerar. Någon som har dem?
Citera
2016-04-12, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obnoxiously
Hej. Jag söker FUP till detta fall. Har testat de länkar som finns i tråden men inga fungerar. Någon som har dem?

Prova den här.
Det mesta finns på första sidan.

https://minfil.org/Kv8ILEmgkLrXustU0TfUgNvhtYDcf3vq/bd1ed7bdb0/FUP-2500-K8041-13_exkl_personalia_.pdf
Citera
2016-04-13, 22:49
Medlem
Jag fick en liten fundering till Mordvapnet. Om jag inte mina fel så var den lite böjd... Är det någon som kan snabbt länka till bilder.. Gärna med mått?
Citera
2016-04-13, 23:44
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det verkar lite som att man är ute efter att skuldbelägga offret, att hon närmast fick
skylla sig själv för det som hände henne ty hon kunde ju "ofta hamna i sammanhang
som slutade i konflikt".

Sällan det skrivs böcker där offer lämnas ut på det här sättet som verkar ha skett här.
Är det en ny trend på gång? Mordoffer får obarmhärtigt sina liv uthängda av advokater
och annat löst folk...

Har precis fått hem boken på posten och inte hunnit läsa annat än förordet. Reagerade direkt på citatet som inleder boken "Det är icke allt sant som sanning är likt" (Olaus Petri i domarbreven från 1500-talet)

Det är sannerligen att ta i från tårna, att inleda med ett sådant citat. De försöker låta bildade och invagga läsaren i förtroende om att de har "sett" något som ingen annan har sett.

Detta är alltså första boken i en planerad serie. Mordet inträffade 2013 så det är snabba puckar. Så här går det naturligtvis redan till i t.ex. USA att, som du skriver, brottsoffer får sina liv uthängda och det knappt innan liket hunnit kallna s.a.s.

Men vem är jag att klaga, jag älskar True Crime..
Citera
2016-04-16, 23:58
Medlem
allegragellers avatar
Boken var bättre än jag trodde. Välskriven med flyt i språket och inte det minsta snaskig. Framför allt tror jag att de kursiverade avsnitten, de som förklarar juridik i allmänhet, t.o.m. är folkbildande.

Vi som har följt tråden känner till alla fakta men vi är nog inte i majoritet. En sak som väl inte publicerats förut är mammans avskedsbrev till Ploy, (jag kan ha fel där). Det var förfärligt sorgligt att läsa.
Citera
2016-04-17, 09:45
Medlem
PeterNosters avatar
Inslag på TV4 om boken på Nyhetsmorgon på TV4.
Citera
2016-04-17, 10:04
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Har precis fått hem boken på posten och inte hunnit läsa annat än förordet. Reagerade direkt på citatet som inleder boken "Det är icke allt sant som sanning är likt" (Olaus Petri i domarbreven från 1500-talet)

Det är sannerligen att ta i från tårna, att inleda med ett sådant citat. De försöker låta bildade och invagga läsaren i förtroende om att de har "sett" något som ingen annan har sett.
Du har ju totalt missförstått det citatet.

Citatet betyder att det är svårt att avgöra vad som är sant. Kloka ord med andra ord, och det är inte alls för att framstå bildade som boken inleds med det citatet.
Citera
2016-04-17, 10:26
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Du har ju totalt missförstått det citatet.

Citatet betyder att det är svårt att avgöra vad som är sant. Kloka ord med andra ord, och det är inte alls för att framstå bildade som boken inleds med det citatet.

Nej, jag har inte alls missförstått citatet, jag förstår mycket väl vad det betyder. Men jag tycker inte det passar i sammanhanget. Som du ser av mitt nästa inlägg så gillar jag boken.
Citera
2016-04-17, 12:53
Medlem
Imthisnices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Inslag på TV4 om boken på Nyhetsmorgon på TV4.

Länk: http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/ny-bokserie-om-brottsfall-inte-sanningen-som-kommer-fram-i-en-domstol-3349709

Edit: Vilka länkar är det som ej funkar? Vad saknas?
Senast redigerad av Imthisnice 2016-04-17 kl. 13:48.
Citera
2016-04-18, 08:47
Medlem
Imthisnices avatar
Svarar mig själv så att ingen behöver lägga ner onödig tid på att kika länkar, de verkar funka

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av Dundernils
http://www.boden.se/bodens-kommun/Webbkamera

Webbkamerorna där man kan följa vad som händer i Bodens kommun, sparas filmerna från dem tro? Med rätt mycket tur kanske det skulle kunna ge något? Svaret är med största sannolikhet nej, tyvärr.

Vet någon om man kunde/försökte hämta någon info ifrån dessa? Står inget om det i tråd eller FUP, därav undran.
Senast redigerad av Imthisnice 2016-04-18 kl. 09:31.
Citera
2016-04-18, 19:34
Medlem
PeterNosters avatar
I påannonseringen av bokinslaget sas det att det fanns blodspår i lägenheten. Står det verkligen det i boken?

Fanns väl inga blodspår där eller menar de DNAt på tejprullens insida?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in