2019-02-05, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sibyl
Frågar det här seriöst men anser du likt vittnet att Vatchareeya hade ett sött utseende? Ifall jag såg henne på stan skulle hon för mig ej sticka ut, kanske är annorlunda för andra. Anser att detta är relevant då vittnet ansåg att det var utmärkande hos flickan hon såg.

Det är en smaksak, svårt att lägga någon betydelse i den saken
tycker jag.
Citera
2019-02-05, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Polisen spekulerar inte utan hämtar in fakta och förhör vittnen och andra personer.
Det var spaningsledningen med de två damer som var chefen för spaningsledningen som spekulerade med det ena och andra, bland annat med söket i KJ:s bil och avfärdande av vittnet på Lejonbacksvägen och att mordet hade skett i KJ:s bostad.
Alla som kan förundersökningen inser att mordet på VB var ett anstiftat mord med lejda gärningsmän, som spaningsledningen inte ville acceptera det scenariet och därför utsågs KJ till gärningsmannen.
Problemet är att ingenting stämmer in när det finns en utsedd oskyldig gärningsman, som har ingenting med mordet att göra, och det är vad som skett i fallet.

Jag upprepar mina frågor från tidigare:

När kom polisen på att det var ett beställningsmord?
Hur gick snacket hos polisen?
Vem ingick i konspirationen? Du behöver inte namnge någon men gärna deras intressen i det hela.

Tack på förhand.
Citera
2019-02-05, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Tillägg: KJ hemlighöll dessutom besöket hos brodern till en början. Motiveringen var senare att han "inte ville berätta att han kört onykter". Varpå polisen så klart undrade varför han behövt berätta att han druckit öl innan.

Kan det ha med hans funktionsstörning att göra?

När det begav sig fanns åsikten att KJ borde haft någon med sig på förhören
som va kunnig när det gäller hans problematik.
Citera
2019-02-05, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Benämningen "tanter" lät ganska nedvärderande med dina ord, men visst.
Leif GW har en kompentens och erfarenhet som vida överstiger din. Du vill förstås att alla här
ska svälja dina monologer och teorier med "hull och hår" också.
Du verkar misslyckas ganska kapitalt på den fronten.

Den som på fullt allvar påstår att KJ:s bostad var mordplatsen, och har stor kompetens och erfarenhet är inte seriös.
Polisen har kompetensen och erfarenheten att avgöra om det var mordplats eller inte och de undersökte bostaden och de uttalade bostaden är ingen brottsplats.
Alla som tror att de kan det bättre än polisen det som är brottsplatsen, och aldrig varit in i bostaden är inte seriösa utan går andra ärenden.
Citera
2019-02-05, 15:15
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det var spaningsledningen med de två damer som var chefen för spaningsledningen som spekulerade med det ena och andra, bland annat med söket i KJ:s bil och avfärdande av vittnet på Lejonbacksvägen och att mordet hade skett i KJ:s bostad.
Citat:
Den som på fullt allvar påstår att KJ:s bostad var mordplatsen, och har stor kompetens och erfarenhet är inte seriös.
Har du källa på att någon har påstått att mordet skall ha skett i KJ:s bostad?
Citera
2019-02-05, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Kan det ha med hans funktionsstörning att göra?
När det begav sig fanns åsikten att KJ borde haft någon med sig på förhören
som va kunnig när det gäller hans problematik.

Förhören gjordes till stor del utan att KJ hade tillgång till advokat, som är felaktigt den som förhörs skall ha tillgång till advokat.

När förhörsledaren sade att de hittat blod i hans bil. Frågade KJ i bagageutrymmet ?
Men han fick inget svar, och det här togs som att han visste om blodspåret, som det sedan ältades om, som var en naturlig fråga var skulle blodet annars ha funnits.
KJ kände inte till blodspåren som inte var synlig för blotta ögat, det som fanns på mattan i bagageutrymmet.
Blodspåret utnyttjades sedan som att han skulle ha transporterat kroppsdelar som var helt omöjligt, hunden Unos markering ingick också i det.
De två gärningsmännen som kidnappade mördade och styckade VB körde kroppsdelarna till värnet vid Mjösjöberget där de förvarades tills de tog dem till fyndplatsen och påträffades den 20-22 maj.
KJ hade ingenting med transport av kroppsdelar att göra och var ingen gärningsman för VB.
Citera
2019-02-05, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Har du källa på att någon har påstått att mordet skall ha skett i KJ:s bostad?
Som tingsrätten anmärkt har det vid utredningen i målet inte kunnat fastställas en exakt brottsplats. Kristoffer Johanssons lägenhet har varit föremål för kriminalteknisk undersökning. Såvitt nu är av intresse har i lägenheten endast påträffats en tejprulle med Vatchareeya Bangsuans blod och DNA. Det finns alltså ingen teknisk bevisning som visar att Vatchareeya Bangsuan bragts om livet i denna lägenhet. Det är emellertid rättsläkarens uppfattning att det kan ha varit fråga om endast ett sipprande blodflöde från de skador som Vatchareeya Bangsuan förorsakats. Enligt hovrättens mening är det därför inte uteslutet att hon kan ha dödats i Kristoffer Johanssons lägenhet.
Enligt Hovrättens dom

De som påstår att KJ var gärningsmannen måste mordet på VB ha skett i bostaden, men eftersom polisen uttalat att bostaden var ingen brottsplats kan de inte komma med ett direkt påstående , utan de spekulerar om det som att det är trovärdigt, som det inte är.
Bostaden var ingen brottsplats av många skäl, men eftersom Hovrätten dömde KJ till 10 års fängelse gick de på spekulationen om bostaden som brottsplats.
Några bevis eller indicier fanns inte att det var någon brottsplats, som skulle helt säkert funnits i massor om det varit en brottsplats.
Det borde alla förstå som sett foton från bostaden, KJ hade inget ordningssinne och var inte beskaffad med städmani.
KJ hade ändå städhjälp från kommunen, de hann väl inte röja undan och städa bostaden, sannolikt prioriterade de köket.
Polisen uttlade att bostaden var ostädat när de undersökte bostaden.
Senast redigerad av Fagro 2019-02-05 kl. 15:50.
Citera
2019-02-05, 15:56
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Det stämmer inte det du säger.

Dagen därpå blev han kontaktad av Kristoffer vid 1200 tiden. Han kommer inte ihåg om han
ringde eller bara kom förbi säger Boström. Han ville ha med honom och bröderna Herzberg
på ett nytt sök denna dag. Alltså den 10 maj vilket Boström säger att han är helt säker på. Det
blev så att vi alla tre accepterade att följa med och blev därefter hämtade av honom säger han.

Detta sök var avslutat ca 13.30-14.00 enligt Boström. Sedan åkte vi alla till brandstationen
för att rapportera och eventuellt få nya sökområden.
Kristoffer tog kontakt med en polis där säger Boström. Vi var även med och han ser hur
Kristoffer pekar ut ett område i Norra Svartbyn och ytterligare ett större område upp mot
skogen och bergen som ligger öster om denna plats. Boström uppfattar att det är ett stort
område att söka igenom. Boström är medveten om att Kristoffers föräldrar bor i norra svartbyn.

Under förhöret så kör förhörsvittnet Ahlqvist bilen i riktning mot området
Mjösjöberget-Gammelängsberget och vittnet tillfrågas om detta är den väg de färdades på.

Han korrigerar och säger att de körde via Erikslund och den stora rondellen istället. På väg
upp mot området så pratar Boström om " en glänta där vårt område började på ". Med det
menar han att det finns en glänta vid vägen som han känner igen och att det var här de
brukade börja sina spel när de var i detta område under 2012. Förhörsvittnet fortsätter att köra
bilen i riktning upp mot det gula huset och den vägkorsning som finns strax innan.
Den
korsning där vägen till vänster i korsning är utrustad med en vägbom. Precis när vi kommer
fram till korsningen med gula huset ca 30 meter framåt så känner Boström igen sig och pekar
till vänster där det finns en glänta eller öppet område.
Enligt Boström var det hit de körde den 10 maj 2013 med Kristoffer som chaufför efter att de
sökt igenom norra Svartbyn. Han minns att de stannade bilen och att det började regna.
Boström är lite osäker om någon överhuvudtaget lämnade bilen.
Om någon gick ur så var det
alldeles i närheten av bilen på vägen. Det uppstod en diskussion inne i bilen där Boström och
Andreas Herzberg ansåg att de var för trötta för att orka genomföra några ytterligare sök i
skogen. De pratade om att det var ett jättestort sökområde och att det var väldigt snårig och
tät skog i detta område. Boström utrycker att vi var "dödströtta" och inte orkade mer idag.

Boström tillfrågas om han kommer ihåg någon tid när de befinner sig i denna vägkorsning.
Det var eftermiddag men inte kväll svarar han.
Han minns att Kristoffer ville fortsätta att leta och menade att de skulle söka i detta område
Det blev så att de trötta fick bestämma och Kristoffer skjutsade sedan oss tre hem till
bostaden.
Boström är inte helt säker men han kan ha promenerat från Herzbergs och hem.
Han är helt säker på att båda bröderna Herzberg hoppade av vid sin bostad och Kristoffer
lämnade platsen med sin bil. Såvitt Boström vet och minns så åkte Kristoffer tillbaka till
räddningstjänsten och fortsatte
.
Jaha, då kan vi konstatera en till lögn från chefen för polisens spaningsgrupp.
Citat:
Ursprungligen postat av aktbilaga 165
Personal fr Särskilda Insatser har på uppdrag av fu-ledare utfört personspaning mot Kristoffer Johansson i två omgångar. Först fr 2013-05-09 tom 2013-05-12 därefter fr o m 2013-05-18 tom 2013-05-23 då han greps i Svartbyn.

Spaningen under första delen utfördes enl upplägget att han bevakades under sin vakna tid. Han följdes fr bostaden på morgonen då han lämnade och han nattades av spanare på natten då han lade sig att sova.
Samma sak upprepade han under ed i tingsrätten.

Citat:
Marianne och jag bestämde att vi också skulle delta i sökandet. Vi åkte upp till
samlingsplatsen vilket var Boden brandstation.
Där träffade vi "Kibba", Alexander och [PH]. Jag fick i uppdrag av Missing
people att ta mig till ett sökområde och vara ansvarit för sökning i detta område. Jag tog med
mig min fru Marianne, "Kibba", Alexander och [PH] till angiven sökplats. Jag
tog där kontakt med en anvisad person som har mobiltelefon [nummer], jag ser att jag la in
numret i min mobiltelefon, kl 14.33 den 10 maj 2013.
Den person som har detta telefonnummer vill jag minnas kallades Bosse och företrädde
Missing people.

När jag och mitt sökteam kom till sökområdet tog jag kontakt med Bosse, denne Bosse
pekade ut ett sökområde som jag uppskattar till 6-7 hektar stort att söka igenom. Det ligger
mellan Sävasvägen och väg 97. Vid utgick från Torpgärdsleden. Vi gick parallellt med väg
97 (Luleåvägen).

Vi tittade under vägtrummor, diken, gropar, buskar. Jag tyckte att jag gav tydliga direktiv.
Förutom ovan personer deltog även för mig två okända kvinnor, en okänd man samt en ung
tjej.

Alexander berättade för mig att det området hade de redan sökt igenom på onsdagen, han
tyckte det varit bättre att söka i ett nytt område. Jag är helt säker på "Kibba" var med hela
tiden och sökte.
Söket efter Vatchareeya upphörde inte på eftermiddagen 10 maj.
Citat:
2013-05-10 | 20:45:00 | Kristoffer avslutar sök med Missing People | Lista över People sökare | Missing People
2013-05-10 | 21:27:00 | Kristoffer lämnar räddningstjänsten i en personbil | Span-PM | Polismyndigheten i Norrbotten
Boström återkommer gång på gång till sitt dåliga minne i tingsrätten. Är det inte troligare att Boström tar fel på datum? Förhöret hölls 9 september, fyra månader efter 10 maj.
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Vidare uppger Robin att han den 10/5 2013 träffade Kristoffer vid Sanden skolan. Då sade
Kristoffer att han var ute och letade efter Vatchareeya. Robin frågade om han kunde skjutsa
honom till Kioskpiraten men Kristoffer hade inte tid på grund av att han sökte efter
Vatchareeya och skulle åt ett helt annat håll.

Jag konstaterar att Kristoffer var mycket intresserad av att "leta" vid gula huset den 10 maj.
Det finns ingen tidsangivelse i Robins vittnesmål. Om Kim skulle till gula huset hade han mycket väl kunnat skjutsa Robin till Kioskpiraten, det hade varit 1,2 km omväg. Nu skulle Kim åt ett helt annat håll, troligen brandstationen för att fortsätta att söka efter Vatchareeya.
Citera
2019-02-05, 16:01
Medlem
Hovrätten försöker framhålla att det var ett sipprande blodflöde, men VB avled av det och om hela kroppen hade tagits ut från bostaden hade aldrig KJ klarat av det, det är sanningen, och sedan fanns det mycket näsvisa grannar som höll reda på vad som hände med KJ.
Det är en lång loftgång och en brant trappa ned, det kan bestämt påstås att KJ skulle aldrig klarat av att ta kroppen till bilen.
Om styckning hade skett i bostaden då blir det blodflöde och det hade funnits massor med bevis om så hade skett.
Polisen hade helt rätt som inte kan ifrågasättas, bostaden var ingen brottsplats.
Citera
2019-02-05, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Benämningen "tanter" lät ganska nedvärderande med dina ord, men visst.
Leif GW har en kompentens och erfarenhet som vida överstiger din. Du vill förstås att alla här
ska svälja dina monologer och teorier med "hull och hår" också.
Du verkar misslyckas ganska kapitalt på den fronten.

Jag jämför mig inte med Leif GW, jag vet att han känner till att KJ mördade aldrig VB i bostaden, men han säger mycket klart och övertygande i sitt TVprogram att det är han som är gärningsmannen.
Jag kan inte se annat utan han vill ligga bra till hos auktoriteten som har utsedd KJ till gärningsmannen och därför följer han dem, vad de än kommer med.
Han vill vara i centrum och tjäna pengar på sina kioskdeckare och TV program och därför kan han inte gå emot dem.
Folk som kan tänka själva och har inte blivit indoktrinerade inser att det Leif GW kommer med är inte sanningen, utan det skall passa in för agendan.
Nu är det inte första gången han agerar på det sättet utan det är satt i system.
Senast redigerad av Fagro 2019-02-05 kl. 16:59.
Citera
2019-02-05, 17:10
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Jag jämför mig inte med Leif GW, jag vet att han känner till att KJ mördade aldrig VB i bostaden, men han säger mycket klart och övertygande i sitt TVprogram att det är han som är gärningsmannen.
Jag kan inte se annat utan han vill ligga bra till hos auktoriteten som har utsedd KJ till gärningsmannen och därför följer han dem, vad de än kommer med.
Han vill vara i centrum och tjäna pengar på sina kioskdeckare och TV program och därför kan han inte gå emot dem.
Folk som kan tänka själva och har inte blivit indoktrinerade inser att det Leif GW kommer med är inte sanningen, utan det skall passa in för agendan.
Nu är det inte första gången han agerar på det sättet utan det är satt i system.

GW är en klok man till skillnad mot en klåpare som du .
Att försvara skyldiga kvinnomördare som KJ m.fl är helsjukt och tyder bara
på en förvrängd verklighetsuppfattning och ren inkompetens att förstå saker .
Du kan inte se annat än att GW vill ligga bra till hos auktoriteten .
GW är väl den som mest av alla skiter i vad andra tycker .
Nämn någon som ingick i auktoriteten som ville sätta dit KJ .
Vem var högsta hönset som drog i gång det hela och varför .
Varför ville auktoriteten mörda VB för att KJ skulle åka dit .
Eller menar du att man bara såg sin chans då ett mord dök upp ?
För att samla röster eller vad faan du fantiserar om .
Du måste ju vara totalt jävla väck som inbillar dig en sån sak .
Citera
2019-02-05, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drdrew
Jag upprepar mina frågor från tidigare:

När kom polisen på att det var ett beställningsmord?
Hur gick snacket hos polisen?
Vem ingick i konspirationen? Du behöver inte namnge någon men gärna deras intressen i det hela.
Tack på förhand.
Jag vet ingenting hur polisen tänkte i fallet.

Men gäller det mig själv förstod jag omedelbart att det var ett anstiftat mord med lejda gärningsmän.
De som ingick i konspirationen var de som inte ville se att gärningsmännen åker dit.
Ett styckmord som var mycket lätt att se lösningen på.
Det fanns en anstiftare och två lejda gärningsmän, mycket enkelt att ringa in dem.
Ett mycket klantigt planerat mord, gärningsmännen var professionella men det var inte anstiftaren, som utförde planeringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in