2016-04-12, 23:39
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErPupone
Så att målvakter i allsvenskan får frispark 99 gånger av 100 i dessa situationer innebär inte att AIK:are har rätt att vara kritiska till situationen?
Ni får vara kritiska till vad ni vill. Att målvakten får frispark i 99 av 100 (likartade) situationer tycker jag däremot inte är ett argument för att domaren gjorde fel i just denna situation .
Citera
2016-04-12, 23:52
Medlem
csts avatar
Återigen, vad reglerna faktiskt säger är väl helt ointressant om domarna konsekvent lägger nivån någon annanstans? Det viktigaste är trots allt att domarna är konsekventa över en säsong, när det kommer till den här typen av situationer får det inte heller förekomma för mycket varians mellan olika domare.
Citera
2016-04-12, 23:53
Medlem
TimTebows avatar
Det är så pinsamt med sånna här "domslutsdiskussioner". I princip alla AIK:are tycker Carlgren borde ha fått frispark och i princip alla IFK:are tycker han inte ska ha det.. hmm är det en slump eller är allas åsikter starkt färgade av laget de håller på? Blir så meningslös diskussion när folk inte kan sätta sina lagsympatier åt sidan. Borde bara få diskuteras av personer som håller på andra lag, men ingen som håller på något annat lag bryr väl sig heller i och för sig.
Citera
2016-04-12, 23:55
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimTebow
Det är så pinsamt med sånna här "domslutsdiskussioner". I princip alla AIK:are tycker Carlgren borde ha fått frispark och i princip alla IFK:are tycker han inte ska ha det.. hmm är det en slump eller är allas åsikter starkt färgade av laget de håller på? Blir så meningslös diskussion när folk inte kan sätta sina lagsympatier åt sidan. Borde bara få diskuteras av personer som håller på andra lag, men ingen som håller på något annat lag bryr väl sig heller i och för sig.

Jag bryr mig, är ju perfekt att 2 deltagarlag fick oavgjort så vi gick upp i ensam ledning!

Mvh
Serieledarna
Citera
2016-04-12, 23:57
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
Mycket gnäll om att Carlgren ska ha frisparkar hela tiden. Eller så är det bara så att han är svagare fysiskt än andra målvakter i serien?
Nyss gnällde du på Strömbergsson och nu gnäller du på Carlgren? Mycket gnäll? En situation igår och en i höstderbyt förra året (som bara enstaka trångsynta gårdare fortfarande ältar) så vill du vara vänlig å fylla i vilka andra frisparkssituationer folk gnäller om?
Senast redigerad av ZlatanMania 2016-04-13 kl. 00:02.
Citera
2016-04-12, 23:57
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Ni får vara kritiska till vad ni vill. Att målvakten får frispark i 99 av 100 (likartade) situationer tycker jag däremot inte är ett argument för att domaren gjorde fel i just denna situation .
Det är ett argument till att AIK:are är jävligt förbannade över att inte få frispark när det, likt din tes, ger frispark 99 av 100 gånger.
Citera
2016-04-13, 00:00
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
Det är så pinsamt med sånna här "domslutsdiskussioner". I princip alla AIK:are tycker Carlgren borde ha fått frispark och i princip alla IFK:are tycker han inte ska ha det..
Så länge man kan föra ett resonemang kring varför man anser det vara frispark/inte frispark likt ex feldgrau gjorde och som folk svarat på tycker jag dessa diskussioner är givande snarare än pinsamma. Oberoende av vart man har sina sympatier.
Citera
2016-04-13, 00:14
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Det står ju tydligt i reglerna att målvakten inte får angripas när han har kontroll över bollen. Om domaren har fattat att målisen har kontroll över bollen ska han döma frispark om målvakten angrips. Missen är bara ursäktlig om domaren inte såg att Carlgren greppat bollen.

Fast Ankersen angrep inte Carlgren. Snarare tvärt om då eftersom Carlgren är senare in mot bollen och kastar sig in i Ankersen för att kunna få kontroll över bollen. Att han sen har armar som han får använda gör att han ändå når bollen först. Men något angrepp från Ankersen har jag svårt att tolka det som.

Med din svartvita tolkning skulle målvakten alltid få frispark med sig om han springer in i en motståndare som långsamt går mot honom, så länge han håller bollen i händerna. Självklart är det inte så och det finns en jättestor gråskala kring vad som är ett angrepp eller ej.

Man kan även vända på det. Spelreglerna säger att det ska vara frispark/straffspark om en spelare "hoppar mot en motspelare" om det görs "oaktsamt, vårdslöst eller utfört med överdriven kraft". Det passar väl rätt bra in på Carlgren i den här situationen? Oaktsamt i alla fall...

Citat:

Självklart handlar det om att man är färgad, men jag tycker ändå att diskussionen är intressant (oavsett lagsympatier). Sen har jag ingen stark åsikt i den egentliga frågan och hade troligen accepterat en avblåsning i den situationen, men nu blev det inte så och då är det väl ganska kul att argumentera för att det var rätt domarbeslut.

/feldgrau
Citera
2016-04-13, 02:39
Bannlyst
Göteborg bör bli ett mittengäng. Enda de har är Hysen...

Även fiskrensare bör kunna se att Carlgren har bollen, men blir sen tacklad och tappar den. Solklar frispark.
Citera
2016-04-13, 03:15
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PartyByMyself
Göteborg bör bli ett mittengäng. Enda de har är Hysen...

Även fiskrensare bör kunna se att Carlgren har bollen, men blir sen tacklad och tappar den. Solklar frispark.

Du menar alltså att Ankersen tacklade Carlgren?
Citera
2016-04-13, 03:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Du menar alltså att Ankersen tacklade Carlgren?

Ja, fan märka på ord aint no besserwisser.

Han träffade Carlgren så han tappade bollen och då ska inte fiskdansken röra vår målvakt när han har bollen under kontroll. Men han vart ju lite väck? Och borde sedermera stoppats i en säck där han kunde flyta enda hem till götet..
Senast redigerad av PartyByMyself 2016-04-13 kl. 03:41.
Citera
2016-04-13, 05:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Fast Ankersen angrep inte Carlgren. Snarare tvärt om då eftersom Carlgren är senare in mot bollen och kastar sig in i Ankersen för att kunna få kontroll över bollen. Att han sen har armar som han får använda gör att han ändå når bollen först. Men något angrepp från Ankersen har jag svårt att tolka det som.

Med din svartvita tolkning skulle målvakten alltid få frispark med sig om han springer in i en motståndare som långsamt går mot honom, så länge han håller bollen i händerna. Självklart är det inte så och det finns en jättestor gråskala kring vad som är ett angrepp eller ej.

Man kan även vända på det. Spelreglerna säger att det ska vara frispark/straffspark om en spelare "hoppar mot en motspelare" om det görs "oaktsamt, vårdslöst eller utfört med överdriven kraft". Det passar väl rätt bra in på Carlgren i den här situationen? Oaktsamt i alla fall...

Självklart handlar det om att man är färgad, men jag tycker ändå att diskussionen är intressant (oavsett lagsympatier). Sen har jag ingen stark åsikt i den egentliga frågan och hade troligen accepterat en avblåsning i den situationen, men nu blev det inte så och då är det väl ganska kul att argumentera för att det var rätt domarbeslut.

/feldgrau
Carlgren attackerade bollen och inget annat! T.o.m tv experterna sa att det skulle va frispark! Kan du mer än dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in