Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Det är straffkoloni 56 jag ironiserat om när det går på som värst hur svårt behandlad Irina varit.
Herre jösses om de suttit där du, då vore det fog för att diskutera svårmod, trakasserier och tortyr.
Kroppsvisiteringen där vill jag inte ens tänka på. Burr..
Glömde ju. Tack för tips, ska bli intressant.
Tuffa förhållanden minst sagt...
Det verkade som om inte alla satt på just livstid för det snackades om 25 år för somliga.
23 timmar av dygnets 24 att tillbringa i sin trånga cell och man var strängeligen förbjuden
att sträcka ut sig på britsen på dagtid utan man fick hålla tillgodo med att traska fram
och tillbaka i det lilla begränsade utrymmet. Fram och tillbaka, fram och tillbaka tills man
kanske blev riktigt galen om man inte var det innan...Installerade övervakningskameror
med innebörden att potentiella självmord förhindrades. Inte ens på det
sättet tilläts
man fly från sin gräsliga, enahanda tillvaro. Men det var också fråga om personer som
överlag begått de mest vedervärdiga av mord så de kan väl anses förtjäna den tillvaro
som fängelset ifråga bjöd dem på.
Fångarna fick status efter "kvaliteten" på det brott som begåtts.
Allra längst ner i hierarkin återfann man såna som just
Nerijus Bilevicius.
De som begått sexualmord var betraktade som
PARIA.
Inte oväntat alls att få besked om för så är det ju. Och som paria kommer man med
all sannolikhet att se "våran" Nero Boy. Om inte redan på svensk anstalt så i alla fall
borta i hemlandet dit han förr eller senare lär bli skickad.
Bland det märkligaste att få reda på var att just en man som våldtagit och sedan knivdödat
en ung flicka kom att få brev från en kvinna som själv blivit utsatt för ett sexuellt övergrepp
och nu ville ha kontakt med en dömd våldtäktsman för att försöka förstå hur en sån
fungerar. Det utvecklade sig till en kärlekshistoria och man har två barn tillsammans.
Man upphör inte att förvånas här i världen minsann.
Skulle vi nu önska Nerijus att bli föremål för en kriminalvård påminnande om den som
visades fram i straffkoloni 56?
Har han gjort sig förtjänt av detta?
Själv får jag nog säga att jag hoppas anstaltslivet borta i Vilnius där han troligen kommer
att hamna så småningom har mer än en likhet med det vi kunnat se ikväll.
NB har begått en sån fruktansvärt grym och omänsklig handling i fullt medvetande om
vad han höll på med så att han har kvalificerat sig för en behandling av det mest hårdhänta,
repressiva slaget.