2016-04-03, 17:49
Medlem
Märkligt allt detta med Jogerskan Adriana!
Klart hon kände igen NB, eftersom hon träffat honom tidigare på dagen!

Men bilen stämmer inte som hon beskriver som NBs bil, tror inte alls det va NBs bil, o tror inte det va NB heller. Tror Adriana blandar ihop allt! hon verkar väldigt velig o nervös, vid förhöret.

Om NB skulle va på hugget både den 6/6 o den 7/6 o just i Blomberg, eftersom NB bott där i flera år, borde han ju försökt, få fatt i flera kvinnor, under dessa år.

Folk brukar ju anmäla dessa incidenter, men enligt polisen, vad som fram kommit, just i Blomberg, så har dom inte fått in några andra andra anmälningar? Det har inte framkommit, det borde då kommit fram!
2016-04-03, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LA-B
Märkligt allt detta med Jogerskan Adriana!
Klart hon kände igen NB, eftersom hon träffat honom tidigare på dagen!

Men bilen stämmer inte som hon beskriver som NBs bil, tror inte alls det va NBs bil, o tror inte det va NB heller. Tror Adriana blandar ihop allt! hon verkar väldigt velig o nervös, vid förhöret.

Om NB skulle va på hugget både den 6/6 o den 7/6 o just i Blomberg, eftersom NB bott där i flera år, borde han ju försökt, få fatt i flera kvinnor, under dessa år.

Folk brukar ju anmäla dessa incidenter, men enligt polisen, vad som fram kommit, just i Blomberg, så har dom inte fått in några andra andra anmälningar? Det har inte framkommit, det borde då kommit fram!

Håller med dig. "Joggerskan" är en efterhandskonstruktion. Hela det här fallet bygger på sådana konstruktioner.
2016-04-09, 18:10
Medlem
skippers avatar
Hur funkar det nu när han är fälld i hovrätten också. Har man fortfarande rätt till offentligt försvar för att undersöka möjligheten till resningsansökan eller måste han lita på public service och deras grävande journalistik som så många andra oskyldigt dömda?
2016-04-11, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Jag tycker att jag ser kopplingen mycket närmare än Afganistan. Motivet har varit klart för mig länge sedan. Jag ser ingen lokig i det att någon utländsk militär skulle få för sig att gömma kroppen i Martorp. Dessuton tror inte jag att kroppen var där från början. Kroppen lämnades natten mellan torsdag och fredag till Martorp. Där den hittades då på fredag kväll.

Håller med dig, utom jag tror att Lisa blev bara strypt. Snaran var virat runt hennes hals tre varv och knyten under hakan.

Den av mig misstänkta GM har sålt sin andra bil som kan ha varit den mystiska suv:en. Han hade den inte i alla fall i december. Han köpte då en ny bil.

Smart va. För om man nu skulle vilja undersöka bilen så kan man skylla på de nya ägaren...

Vem va det som bytte bil?
2016-04-11, 20:24
Medlem
Theforeigners avatar
Adriana B var väl den först som kastade misstanke på NB.
Kan Adriana's familjs nära vännskap med kungaparet haft betydning för hur utredningen hanterats?

Det var ju på sätt och vis Adriana B som allra först kastade misstanke på NB iom att hon kontaktade polisen, om sitt möte med "kart mannen", redan den 8 Juni kl 15:24 där hon samtidigt nämnde att hon tänkte att det kunde varit Arne's arbetare som hon träffat tidigare samma dag (NB eller AB)
Adriana påpekar samma sak att det kan vara Arnes arbetare (NB) igen i förhören den 12 Juni och den 14 Juni

FUP 985
Förhör med Adriana Berglund söndag den 8 Juni kl 15:24 (dagen efter Lisa försvann)

Adriana Berglund är svärdotter till Arne Jönsson som äger Blombergs Säteri. Lördagen den 6
juni ungefär när klockan var 19.30 var hon ute och joggade på vägen som går förbi
Blombergs Säteri och Blomberg café. Hon sprang i riktning från Källby mot Västerplana.
Strax innan caféet hade en vit bil stannat på vägen och en man befann sig utanför bilen. När
Adriana skulle springa förbi stannade mannen henne och frågade efter vägen till Medelplana.
Adriana tog upp sin mobil och tänkte på den visa honom vägen men han ville att hon skulle
följa med honom till hans bil och han ville bli visad på en karta istället. Adriana anade oråd
och följde inte med mannen till hans bil utan pekade bara åt vilket håll han skulle åka sedan
fortsatte hon att springa.
Mannen var ljus/blont kort hår. Han var ca 30 – 35 år och han bar typ fritidskläder
vit/grå/svarta. Han talade engelska med henne. Han såg ut som en polack säger Adriana. Hon
tyckte att det var något bekant med honom. Kanske han jobbar åt hennes svärfar Arne
Jönsson.

Bilen han åkte i var vit eller ljus, typ skåpbil. Eventuellt stod det något på bilen, typ en logga.

Jag undrar om, och i så fall vilken, betydning det möjligen kan ha haft för detta mordfall's utredning
att Adriana Berglund's farbror MB och tant CB är nära vänner av kungen och drottningen, samt att farbrodern och hans dotter MB (ABs kusin och vän; MB) dessutom fungerat som hovets headhunter, iom de rekryterat hovets nya informationschef åt Kungahuset ?
Farbrodern MB och hans fru CB finns att hitta på "Personliga vänner" gäst listan på diverse kungliga bröllop, barndop etc.

Arne Jönsson åkte ju till Stockholm den 11 eller 12 Juni dagarna just innan det kungliga bröllopet den 13 Juni, 2016. Var det meningen att han? och några av hans söner m/sambo? skulle vara med på bröllopsfest?

Kan det i utredningen ha tagits särskild "hänsyn" till familjen Jönsson/Berglund pga deras nära förbindelse med kungaparet?

Jag tänker som så att OM någon/några av AJs söner hade med Lisa's död att göra, och den ena sonen är sambo med en tjej vars nära familj är nära vänner med kungaparet, ja då skulle det väl kanske vara läge att hitta en scapegoat som NB.
Senast redigerad av Theforeigner 2016-04-11 kl. 20:26.
2016-04-11, 22:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Kan Adriana's familjs nära vännskap med kungaparet haft betydning för hur utredningen hanterats?

Det var ju på sätt och vis Adriana B som allra först kastade misstanke på NB iom att hon kontaktade polisen, om sitt möte med "kart mannen", redan den 8 Juni kl 15:24 där hon samtidigt nämnde att hon tänkte att det kunde varit Arne's arbetare som hon träffat tidigare samma dag (NB eller AB)
Adriana påpekar samma sak att det kan vara Arnes arbetare (NB) igen i förhören den 12 Juni och den 14 Juni

FUP 985
Förhör med Adriana Berglund söndag den 8 Juni kl 15:24 (dagen efter Lisa försvann)

Adriana Berglund är svärdotter till Arne Jönsson som äger Blombergs Säteri. Lördagen den 6
juni ungefär när klockan var 19.30 var hon ute och joggade på vägen som går förbi
Blombergs Säteri och Blomberg café. Hon sprang i riktning från Källby mot Västerplana.
Strax innan caféet hade en vit bil stannat på vägen och en man befann sig utanför bilen. När
Adriana skulle springa förbi stannade mannen henne och frågade efter vägen till Medelplana.
Adriana tog upp sin mobil och tänkte på den visa honom vägen men han ville att hon skulle
följa med honom till hans bil och han ville bli visad på en karta istället. Adriana anade oråd
och följde inte med mannen till hans bil utan pekade bara åt vilket håll han skulle åka sedan
Mannen var ljus/blont kort hår. Han var ca 30 – 35 år och han bar typ fritidskläder
vit/grå/svarta. Han talade engelska med henne. Han såg ut som en polack säger Adriana. Hon
tyckte att det var något bekant med honom. Kanske han jobbar åt hennes svärfar Arne
Jönsson.

Bilen han åkte i var vit eller ljus, typ skåpbil. Eventuellt stod det något på bilen, typ en logga.

Har det framgått varför A anade oråd? Hon misstänker att mannen som vill bli visad vägen på en karta är en av svärfars arbetare, varför vara misstänksam mot honom?

Har det framgått vad mannen gjorde efter det att A sprang ifrån mannen? Hon anar oråd men visar inte intresse för vad mannen tar sig till när hon lämnar honom?
2016-04-11, 23:44
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Har det framgått varför A anade oråd? Hon misstänker att mannen som vill bli visad vägen på en karta är en av svärfars arbetare, varför vara misstänksam mot honom?

Har det framgått vad mannen gjorde efter det att A sprang ifrån mannen? Hon anar oråd men visar inte intresse för vad mannen tar sig till när hon lämnar honom?

Adiana's oråd kom sig av någon sorts "magkänsla", här är vad hon bla sagde i förhöret i hovrätten:

Ca 5 minuter inne i förhöret,
efter Adriana berättat at hon visat vägen till Medelplana på sin mobil och mannen uttryckt att han inte rigtigt förstod och att mannen pekat på hans bil och frågat om hon kunde visa vägen på hans egen karta:

http://files.xn--rttegng-5wan.se/200...2020642825.mp3

Adriana:
"det här har jag ifrågasatt hos mig själv ganska många gånger vad som fick mig att inte visa honnom,
men jag vet fortfarande inte, men, men, men, det var någonting som var obehagligt, han var lite stressad och lite svettig
och lite komplicerad, så jag fick bara en känsla av att jag skulle kanske inte gå till hans bil, så jag sa -det är ditåt,
och så sprang jag vidare"

Men hör hela förhöret !
Själv tycker jag att hela hennes historia och särskilt sättet hon berättar om det är väldigt konstigt och mycket lite överbevisande.

Jag undrar om polisen har kollat Adrian's mobil för att se om hon verkligen har sökt på Medelplana
den 6 Juni kl ca 19:30 som hon påstått ?
2016-04-12, 15:18
Medlem
Theforeigners avatar
Kriminella poliser i Sverige !!!

Til alle er som påstår att det är helt osannolikt att en svensk polis skulle kunnat göra något sådant som att plantera bevis, tillex. blod/DNA i Lisa Holm fallet.

Jamen här är et program från 2012; "Polis & tjuv - Uppdrag Granskning" SVT, som bevisar hur kriminella vissa poliser faktiskt är iom att minst 82 gånger, inom sista 5 åren (tillbaka räknat från 2012), har poliser stulit pengar/smycken/klockor, värdesaker som dom tagit i förvar, pengar och värdesaker för i alt 334470 kr och att det har gjorts inom eget polishus !!!

Ett av de polishus som omtalas i detta program är Polisen Västra Götaland/Kriminalpolisenheten Göteborg som ju var en del av Lisa Holm utredningen!

https://www.youtube.com/watch?v=uHlvavY8-uI
Polis & tjuv - Uppdrag Granskning SVT

Nu undrar jag hur många stölder, och andra kriminella handlingar, som har begåtts av svenska poliser mellan 2012 och 2016 ?
2016-04-12, 20:26
Medlem
Citat:

FUP 985

Jönsson.

Jag undrar om, och i så fall vilken, betydning det möjligen kan ha haft för detta mordfall's utredning
att Adriana Berglund's farbror MB och tant CB är nära vänner av kungen och drottningen, samt att farbrodern och hans dotter MB (ABs kusin och vän; MB) dessutom fungerat som hovets headhunter, iom de rekryterat hovets nya informationschef åt Kungahuset ?
Farbrodern MB och hans fru CB finns att hitta på "Personliga vänner" gäst listan på diverse kungliga bröllop, barndop etc.

Arne Jönsson åkte ju till Stockholm den 11 eller 12 Juni dagarna just innan det kungliga bröllopet den 13 Juni, 2016. Var det meningen att han? och några av hans söner m/sambo? skulle vara med på bröllopsfest?

Kan det i utredningen ha tagits särskild "hänsyn" till familjen Jönsson/Berglund pga deras nära förbindelse med kungaparet?

Jag tänker som så att OM någon/några av AJs söner hade med Lisa's död att göra, och den ena sonen är sambo med en tjej vars nära familj är nära vänner med kungaparet, ja då skulle det väl kanske vara läge att hitta en scapegoat som NB.

Det finns alldeles för mycket outrett i den här Kinnekullesoppan.
Tack för att du gräver! Mycket intressant.

Förstår att polisen i Skövde är vana att bocka och buga åt överheten.
2016-04-12, 22:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Adiana's oråd kom sig av någon sorts "magkänsla", här är vad hon bla sagde i förhöret i hovrätten:

Ca 5 minuter inne i förhöret,
efter Adriana berättat at hon visat vägen till Medelplana på sin mobil och mannen uttryckt att han inte rigtigt förstod och att mannen pekat på hans bil och frågat om hon kunde visa vägen på hans egen karta:

http://files.xn--rttegng-5wan.se/200...2020642825.mp3

Adriana:
"det här har jag ifrågasatt hos mig själv ganska många gånger vad som fick mig att inte visa honnom,
men jag vet fortfarande inte, men, men, men, det var någonting som var obehagligt, han var lite stressad och lite svettig
och lite komplicerad, så jag fick bara en känsla av att jag skulle kanske inte gå till hans bil, så jag sa -det är ditåt,
och så sprang jag vidare"

Men hör hela förhöret !
Själv tycker jag att hela hennes historia och särskilt sättet hon berättar om det är väldigt konstigt och mycket lite överbevisande.

Jag undrar om polisen har kollat Adrian's mobil för att se om hon verkligen har sökt på Medelplana
den 6 Juni kl ca 19:30 som hon påstått ?

A måste inte nödvändigtvis ha sökt på Medelplana, räcker med att öppna kartan och zooma in lite, hennes plats visas sannolikt automatiskt.

Frågan är om NB ser dåligt, det är en möjlig förklaring till att han hellre blir visad på en papperskarta i något större format än en liten mobildisplay. Är man dålig på engelska och svenska så kanske man framstår som mystisk när man försöker förklara att kartan i bilen är ett bättre alternativ.

Hur som helst så kan jag inte smälta att A tyckte att den som hon misstänkte var hennes svärfars arbetare skulle kunna utgöra en fara för henne, långsökt tanke hon hade tycker jag, känns konstruerat enligt min magkänsla. Dessutom så skedde träffen på hemmaplan så att säga, i stort sett på AJ:s mark där hans arbetare brukar uppehålla sig, varför fick A en konstig känsla och hur kan svett utgöra en faktor som någon reagerar för mitt i sommaren?

Har A verkligen uppfattat mannen som talade dålig engelska, på rätt sätt? Kan det vara så att mannen inte alls frågade efter vägen till Medelplana utan istället försökte lokalisera sig på mobilkartan och i den vevan nämnde Medelplana?

Jag förstår inte hur man kan tillmäta den här händelsen något av vikt i bevishänseende, jag misstänker att man har tolkat händelsen så att den passar in i åklagarens fantasier om vad som har hänt, givetvis på ett sätt som klingar negativt för NB alldeles oavsett om NB är skyldig eller inte.
2016-04-18, 12:29
Medlem
Vad vinner Sverige på att döma en eventuellt oskyldig utländsk gästarbetare? Vad förlorar Sverige på att släppa honom fri?

Det är alltför mycket som inte stämmer i det här fallet. Det kallas sexmord, men inget sex har förekommit. Exempelvis.

Polisen har hittat "den perfekta brottslingen" och är glada åt det. Utlänning, fattig, anställd på tveksamma villkor o.s.v. Tror man blir ganska biased i en sådan situation. Tittar på det som talar för och bortser från allt som talar emot. Gör om. Förutsättningslöst.
2016-04-24, 23:04
Medlem
Theforeigners avatar
Fortsätning från huvudtråden*...
Och sidst, så skulle det ju ändå kunnat vara så att det var någon med koppling till Martorp som mördat Lisa, någon i en högre och känslig position, någon med familje som har kopplingar till kungahuset och som någon därför vil skydda och därför får det att se ut som om att det är en annan som har mördat Lisa, och därför ser till att fyndet av Lisa's kropp sker förhållandevis snabbt och på et sätt så att det kan stämma med denne scapegoat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in