Citat:
Ursprungligen postat av
tacost
All form av integrering är svår och att hitta vem som är att skylla på är ännu svårare då det alltid är många saker som spelar in.
Tycker att du uttrycker dig lite vagt dock, vad är det som tagit tid i Visby och pga av vad, vet du det eller är det bara rykten?
Samma sak med dina antydningar rörande HKP14, vad är sent och pga vad?
AShMs, är det alltså sjömålsrobot isåfall visst men man jobbar såklart inte från noll så jag tror inte att sådana detaljer är avgörande eller vad tror du?
En fråga rörande AShMs, vad är de stora skillnaderna på att fyra av en misil från en ubåt under vattnet kontra från ett fartyg, lastbil eller flygplan det antar jag att du kan svara på eftersom du anser att det är en stor brist att SAAB inte tidigare gjort det om det nu är sant dvs?
Normalt är det så att de flesta system är konstruerade för att kunna lätt integreras och sköta sig själva så mycket som möjligt utan inblandning av 3:e part, dvs man har så få och så enkla API:er som möjligt annars blir det svårare att sälja systemet till andra och jäkligt svårt att felsöka i det.
Ursäkta mina svengelska akronymer - AShM = Anti-Ship Missile. AShMs = pluralis av samma.
Jag vet inte exakt vad som gått fel då jag inte är i flottan men detta är främst sånt som jag fått genom andrahandskällor. Vad gäller Visby rör det som jag förstår integreringen av ubåtsjaktsstemet Hydra med 9LV och de hade ju även stora svårigheter att komma fram med en lösning av skjutning av RBS-15 under däck. Vad gäller TMS så vet jag bara att utvecklingen drog ut rejält på tiden och att Saab hade tagit på sig ett projekt som nästan var orealistiskt (Jag anser att försvarsindustri ska vara klar genetemot kunder om kunden lämnar på gränsen till orimliga kravspecifikationer och inte lämna offerter byggda på glädjekalkyler, som Lockheed Martin borde gjort gällande F-35) vilket ledde till stora kostnadsökningar och att systemet inte var klart förrän långt efter NH90 skulle levererats. Jag tror även att några av de mest prominenta försvarsbloggarna, bland annat Wisemans Wisdoms och Skipper har berört detta.
Jag tänkte göra ett tillägg till mitt förra inlägg men när jag skrivit klart det hade den där timmen passerat och jag kunde inte spara min edit.
Jag kan dock ta upp huvupunkterna här.
Jag menar inte att Saab är ett dåligt försvarsindustriellt företag, tvärtom tillhör det spjutspetsen inom flera betydelsefulla områden. Dock, systemintegrering, som Saab dock ändå får sägas ha god erfarenhet av, är oftast bland det mest komplexa i ett försvarsmaterielprojekt. Det är förståeligt att norrmännen anser att det innebär icke obetydlig risk att Saab ska vara ansvarig för samarbetet mellan troligtvis Kongsberg, Boeing och inte minst leverantören av torpedtubsstemet och därutöver andra perifera system när Boeing och TKMS redan har gjort arbetet (Man kan ha tänkt sig en undervattensavfyrad version av LRASM eller NSM om dessa skulle komma på marknaden i tid, Harpoon är precis som RBS-15 på gränsen att bli gammalmodig i dagsläget, men det förändrar inget till Saabs favör).
Min enda poäng är egentligen att det naturligtvis är ett minus i kanten att välja en leverantör som inte har erfarenhet av en troligvis essentiell del av ett projekt (Sjömålsrobotar blir ju på sätt och vis ännu viktigare på en dieselubåt som inte kan manövrera sig i position på samma sätt som en reaktordriven ubåt på grund av mycket begränsad uthållighet vid höga farter, även med AIP), särskilt då när det gäller systemintegrering. Så, även om Saab som sagt är erkänt duktiga på detta kan det naturligtvis gå fel, vilket innebär ökad risk vilket tippar vågskålen åt TKMS eller DCNS håll när de redan har en lösning off-the-shelf.
Nu kan jag inte bli tydligare än så här. Så tack för mig.
Det är för övrigt dock synd, framförallt för svensk del, att FMV och Saab inte redan från början planerat för integrering av sjömålsrobot i A26 och i samband med detta tagit fram en helt ny sjömålsrobot med lång räckvidd, hög fart alternativt mycket liten signatur och god manöverförmåga i terminalfasen och därtill passiv IIR- och/eller aktiv radar-målsökning, som kan skjutas från luft, land, yta och under vatten. Jag förutspår, såvida inte en radikal uppdatering av RBS-15 kommer, att vi inte kommer att sälja roboten annat än till Gripen i framtiden. Detta hade kraftigt ökat stridsvärdet för ubåten för svensk del och Saab kunde sålt fler sjömålsrobotar. Men nu glider jag ifrån ämnet.