Citat:
Ursprungligen postat av
AntzPantz
Visst är det stabilt, men man vill alltid ha mer oavsett resultat

Löste de jag hade fel på på direkten i princip, så lite surt är det ändå...
Själv brukar jag läsa en en fråga i taget, leta upp svaret till frågan och sen kolla på nästa frågan. Känns som att man sparar en hel del tid på det, och man slipper leta i texten efteråt för att hitta rätt stycke

Vad brukar du få för poäng på engelska och svenska läsförståelsen? Jag ser folk skriva om att de läser frågorna i taget och sedan går igenom texten men jag kan inte se hur detta kan vara effektivt. Många frågor är ju om förståelse och rent av kräver att man läst hela texten, t.ex. sätta-rubrik-frågor och när dessa frågor kommer så måste man ju läsa om hela texten efter att ha läst flera stycken för att besvara de tidigare enskilda frågorna.
Jag har helt normal läshastighet men ändå ligger jag OK till tidsmässigt på läsförståelserna, att hitta upp rätt stycke tar ju på sin höjd 3 sekunder förutsatt att man minns det ungefära innehållet av texten. Om man dock har dåligt minne eller grova koncentrationssvårigheter kan jag förstå att det funkar bättre att läsa kortare texter och besvara en fråga.
Markeringspenna är väldigt användbart när ni gör läsförståelsen! Dels markerar ni det viktiga innehållet och dels kommer ni ha det innehållet i bakhuvudet då hjärnan lagt extra betoning på det, alltså kommer ni snabbt minnas var i texten ni läste det.