2016-04-11, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntzPantz
Lyckades sätta två fel på de man ska fylla i men alla rätt på resten av engelskafrågorna Vet i fan hur jag lyckades med det.

Hade fel på 33 och 34, busenkla egentligen...

18/20 är rätt stabilt ändå.

Jag hade helt fel taktik tror jag på de längre texterna, läste igenom hela texten en gång grundligt och sen svarade på frågorna, ev. gick jag igenom en bit av texten för att leta efter svar. Dåsig som jag var så var jag inte fullt koncentrerad.

Slutade på 121 poäng, trodde det skulle gå bättre men ändå inte helt besviken. Rätt skönt att det är över nu, hehe.... Inget att oroa sig över längre, förutom om man fyllde i fel svarsalternativ då.
Citera
2016-04-11, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emulgering
Har nån varit med om att föra över fel svar till orangea lappen och bli besvikna när slutgiltliga resultatet kommer? Lyckades höja mig några snäpp men är så nervös över att ev. ha fyllt i fel. Nojar mig väl i onödan men ändå, blev så jäkla stressigt att föra över svaren även fast jag fick nån minut på mig efter tiden var slut.

Tänker att samma sak händer mig, kände mig inte helt klar i huvudet. Men onödigt att oroa sig över det, går ju inte att ändra på nu.
Citera
2016-04-11, 21:01
Medlem
Är de flesta här inne eniga om att kvant var enklare och verb svårare än tidigare år? Verkar som det.
Spår ni en höjning i normering i kvant och en sänkning i verb?

Jag lyckades få PINSAMMA 28 i kvant och är rädd att hamna på 0.3 istället för 0.4... Fick 65 på verb och bör hamna på 1.6.

1.7 med en gnutta tur?...

Behöver minst 1.0 för att komma in på mitt program. Mår psykiskt kasst för ovissheten.
Citera
2016-04-11, 21:02
Medlem
Fy. Kan de inte rätta lite snabbare Jag är så spänd/nervös inför hur det gick.
Citera
2016-04-11, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svinbefruktaren
18/20 är rätt stabilt ändå.

Jag hade helt fel taktik tror jag på de längre texterna, läste igenom hela texten en gång grundligt och sen svarade på frågorna, ev. gick jag igenom en bit av texten för att leta efter svar. Dåsig som jag var så var jag inte fullt koncentrerad.

Slutade på 121 poäng, trodde det skulle gå bättre men ändå inte helt besviken. Rätt skönt att det är över nu, hehe.... Inget att oroa sig över längre, förutom om man fyllde i fel svarsalternativ då.
Visst är det stabilt, men man vill alltid ha mer oavsett resultat Löste de jag hade fel på på direkten i princip, så lite surt är det ändå...

Själv brukar jag läsa en en fråga i taget, leta upp svaret till frågan och sen kolla på nästa frågan. Känns som att man sparar en hel del tid på det, och man slipper leta i texten efteråt för att hitta rätt stycke
Citera
2016-04-11, 21:19
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntzPantz
Visst är det stabilt, men man vill alltid ha mer oavsett resultat Löste de jag hade fel på på direkten i princip, så lite surt är det ändå...

Själv brukar jag läsa en en fråga i taget, leta upp svaret till frågan och sen kolla på nästa frågan. Känns som att man sparar en hel del tid på det, och man slipper leta i texten efteråt för att hitta rätt stycke
Vad brukar du få för poäng på engelska och svenska läsförståelsen? Jag ser folk skriva om att de läser frågorna i taget och sedan går igenom texten men jag kan inte se hur detta kan vara effektivt. Många frågor är ju om förståelse och rent av kräver att man läst hela texten, t.ex. sätta-rubrik-frågor och när dessa frågor kommer så måste man ju läsa om hela texten efter att ha läst flera stycken för att besvara de tidigare enskilda frågorna.

Jag har helt normal läshastighet men ändå ligger jag OK till tidsmässigt på läsförståelserna, att hitta upp rätt stycke tar ju på sin höjd 3 sekunder förutsatt att man minns det ungefära innehållet av texten. Om man dock har dåligt minne eller grova koncentrationssvårigheter kan jag förstå att det funkar bättre att läsa kortare texter och besvara en fråga.

Markeringspenna är väldigt användbart när ni gör läsförståelsen! Dels markerar ni det viktiga innehållet och dels kommer ni ha det innehållet i bakhuvudet då hjärnan lagt extra betoning på det, alltså kommer ni snabbt minnas var i texten ni läste det.
Citera
2016-04-11, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
Vad brukar du få för poäng på engelska och svenska läsförståelsen? Jag ser folk skriva om att de läser frågorna i taget och sedan går igenom texten men jag kan inte se hur detta kan vara effektivt. Många frågor är ju om förståelse och rent av kräver att man läst hela texten, t.ex. sätta-rubrik-frågor och när dessa frågor kommer så måste man ju läsa om hela texten efter att ha läst flera stycken för att besvara de tidigare enskilda frågorna.

Jag har helt normal läshastighet men ändå ligger jag OK till tidsmässigt på läsförståelserna, att hitta upp rätt stycke tar ju på sin höjd 3 sekunder förutsatt att man minns det ungefära innehållet av texten. Om man dock har dåligt minne eller grova koncentrationssvårigheter kan jag förstå att det funkar bättre att läsa kortare texter och besvara en fråga.

Markeringspenna är väldigt användbart när ni gör läsförståelsen! Dels markerar ni det viktiga innehållet och dels kommer ni ha det innehållet i bakhuvudet då hjärnan lagt extra betoning på det, alltså kommer ni snabbt minnas var i texten ni läste det.
Var första gången jag gjorde det seriöst så att säga. Fick 16/20 på läs och 18/20 på ELF, så visst finns det rum för förbättring men kändes ändå helt okej. Jag läser hela texten, men eftersom att frågorna är i rätt ordningsföljd så brukar man kunna svara på frågorna under tiden som man läser samtidigt som man inte brukar tappa helhetsförståelsen helt och hållet Gör helt enkelt avbrott under läsningen när det känns som att jag har hittat rätt svar, men fortsätter alltid där jag slutade. Skumläser inte första gången

Har inte provat att göra som du säger dock så vad vet jag, kan kanske fungera bättre även för mig.
Citera
2016-04-11, 21:26
Medlem
Någon som är sugen att plugga i Uppsala eller Linköping som jag? Provet gick hyfsat bra och jag bör landa på ca 1,2 och har ungefär 14 i snittbetyg (var lat under gymnasiet). Maskinteknik och Elektroteknik är de program som intesserar mig så hur ser mina chanser ut? Är så jävla nervös att jag inte kommer in och måste plugga i typ Örebro eller Karlstad ute på landet.
Citera
2016-04-11, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigge0475
Någon som är sugen att plugga i Uppsala eller Linköping som jag? Provet gick hyfsat bra och jag bör landa på ca 1,2 och har ungefär 14 i snittbetyg (var lat under gymnasiet). Maskinteknik och Elektroteknik är de program som intesserar mig så hur ser mina chanser ut? Är så jävla nervös att jag inte kommer in och måste plugga i typ Örebro eller Karlstad ute på landet.
Nu är inte det här riktigt rätt tråd för att diskutera antagning, men du lär troligtvis inte komma in på Uppsala och framförallt inte Linköping med 1,2 på HP, om du syftar på civ ing. Det du skulle kunna ha chans att komma in på av det du nämner är elektroteknik i Uppsala, som hade 1,25 som lägst förra hösten.

Du kan kolla själv på statistik.uhr.se

Edit: Detta gäller i antagning 1 ska nämnas, glömde kolla hur det såg ut med reserver men det kan du kolla själv om du är intresserad.
Senast redigerad av AntzPantz 2016-04-11 kl. 21:33.
Citera
2016-04-11, 22:09
Medlem
Laudaturs avatar
Citat:
Du kan nog vara väldigt lugn, även om man inte bör ta ut något i förskott kan jag inte se framför mig att ditt resultat inte skulle räcka till 1.60

Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
K 69 och V 67 har tidigare gett...

Höst 2015: 1.75
Vår 2015: 1.75
Höst 2014: 1.75
Vår 2014: 1.9

Tror, likt Prog.House, att du kan vara väldigt lugn.

Å tack medmänniskor! Men jag lugnar mig ännu med konfetti och hurrarop, då det kanske visar sig att dataöverföringen mellan svarshäfte och personliga kontrollpappret gått helt åt skogen, och mina eventuella 136 poäng blir till noll.

Allt väl!
Citera
2016-04-11, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProG.HouSe
Det är din högst subjektiva åsikt

Råder konsensus bland mina kontakter om detta.
Samtliga har 2.0 kvant
Citera
2016-04-11, 22:58
Medlem
schuberts avatar
Jag är väldigt dålig på mattedelen och min uppfattning är att XYZ var lite svårare än de senaste åren. KVA delen tyckte jag kändes lite lättare än normalt och DTK delen var även den ganska överkomlig. NOG har jag ingen direkt åsikt om då de kändes lika chansartade som vanligt för mig

VERB delen tyckte jag att orden var lättare än de brukar. Engelskan kändes ganska normal och MEK var ungefär samma svårighetsgrad som tidigare. De svenska texterna tyckte jag dock var klurigare än de senaste proven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in