2016-04-03, 09:09
Medlem
AllisLoves avatar
En anledning är att uppleva separation, gott-ont, bra-dåligt, himmel och helvete. Det finns ingen mening mer än den du skapar och det är för att allt redan är fulländat. Det svåra är att komma på det, men ju mer separation du upplever desto lättare blir det att förstå. Orden räcker inte till att förklara eftersom det inte finns något att förklara, livets paradox. Så ser jag det iaf.
Citera
2016-04-03, 09:34
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arnold2k5
Hej!
Finns förmodligen massor av trådar i stil med denna MEN av ren nyfikenhet vad får er att fortsätta med allt?

Lever själv med sambo, har ett jobb jag tycker är kul, mår bra allmänt och min familj mår bra MEN egentligen vad spelar det för roll? Vi kommer alla dö och på vilket det ändras något oavsett vad en kommer fram till?

Vad jag tror att jag vill säga: hur lever man ett bra liv när hela e s fritid handlar om att fly verkligheten eller låtsas som att allt är ok. .jag insåg vid 5 år ålder att livet är ändligt och de har sen dess bidragit till ångest som följt mig oavsett vad förutom hög på olika substanser

Ditt inlägg påminner om Predikaren i Bibeln. Med vilket jag egentligen bara vill säga att du inte direkt är först att fundera längs de här banorna. Vilket nog kan upplevas som en tröst i sig. Men visst, religiös tro är nog också ett sätt att hantera såna här tankar, om man ligger iaf lite åt det hållet.

http://www.bibeln.se/las/1917/pred#q=Pred+1

Citat:
1 Detta är predikarens ord, Davids sons, konungens i Jerusalem.

2 Fåfängligheters fåfänglighet! säger Predikaren. Fåfängligheters fåfänglighet! Allt är fåfänglighet!

3 Vad förmån har människan av all möda som hon gör sig under solen? 4 Släkte går, och släkte kommer, och jorden står evinnerligen kvar. 5 Och solen går upp, och solen går ned, och har sedan åter brått att komma till den ort där hon går upp. 6 Vinden far mot söder och vänder sig så mot norr; den vänder sig och vänder sig, allt under det att den far fram, och så begynner den åter sitt kretslopp. 7 Alla floder rinna ut i havet, och ändå bliver havet aldrig fullt; där floderna förut hava runnit, dit rinna de ständigt åter. 8 Alla arbetar utan rast; ingen kan utsäga det. Ögat mättas icke av att se, och örat bliver icke fullt av att höra. 9 Vad som har varit är vad som kommer att vara, och vad som har hänt är vad som kommer att hända; intet nytt sker under solen. 10 Inträffar något varom man ville säga: ”Se, detta är nytt”, så har detsamma ändå skett redan förut, i gamla tider, som voro före oss. 11 Man kommer icke ihåg dem som levde före oss. Och dem som skola uppstå efter oss skall man icke heller komma ihåg bland dem som leva ännu senare.
[...]
Citera
2016-04-03, 12:43
Medlem
dooeys avatar
Låter som en väldigt dyster syn på livet och undrar om TS verkligen mår så bra då egentligen?
Tog man bort alla livsformer från universum så skulle universum enbart vara en livlös yta så vitt jag vet. Finns det liv så kan universum däremot upplevas av någon som kan finna mening. Finner man ingen mening så får man helt enkelt se till att hitta den, oavsett djup eller ytlig mening. Själv finner jag t.ex. stor mening i kreativitet, att vara shysst och hjälpa folk och att meditera och skejta
Citera
2016-04-04, 01:51
Medlem
Luparions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
Meningen är med livet är ...

Tittar vi på Darwins evolutionsteori ser vi att människan inte bara vill slippa dö. Hon vill också sträva till att nå något större för att slippa lida. Det faktum är generatorn bakom till varför vi överhuvudtaget gör någonting alls efter vi fått våra biologiska behov tillfreds. De som inte besegrar sin pina raserar.

Det här är en universal lag som man kan nyttjat till sin egen vinning. Du gör det genom att bygga upp en livslögn eller bubbla som är omöjlig att knacka sönder. Jag kan inte säga vad just din världsbild ska grundas på. Det väljer du själv, men du måste jobba med att bygga den. Din strävan ska ha ett syfte. När du väl gör det kommer du känna att det är du som äger din egen tillvaro och kan manipulera den. Det är där lyckan kommer in.

Det är stundtals väldigt tufft. Det kommer göra ont, skrämma dig, men när du väl börjat jobba på att besegra din egen rädsla kommer du få en känsla av makt och glädje. DU ÄGER VÄRLDEN!
Den äger inte dig. Se dig omkring. Allt de runt dig kan du utnyttja. Det tjänar ett syfte för dig.

Du har en säng som finns där för att göra din sömn så bekväm som möjligt. Människor runt dig som ska göra dig tillfreds. En fantastiskt natur som är din att leka runt i och beskåda. Det här kan du applicera på allt i din omgivning.

Gör världen dig illa? Bra!
Då signalerar den att du ska göra något annorlunda eller så vill den sätta dig på prov. Kom ihåg att det är du som äger världen. Inte tvärtom. Motgångar finns till för att du ska växa.

Diverse regler jag använder mig av:

- Gör något du tycker är läskigt varje dag

- Tänk positivt

- Överträffa dig själv

- Tro på dig själv

- Resonera rationellt med ditt känsloliv

-Visa dina medmänniskor ovillkorlig kärlek

Summa summarum är: Kartlägg en tillvaro där du har möjlighet att gång på gång slita sönder det som bekymrar dig.

Jag säger inte att det är fel att vara ledsen eller att lida. Det undkommer man aldrig, men du väljer själv hur du ska tackla det.

Använd det för att bygga på tillvaron. Om du känner efter så förstår du varför du mår dåligt. När du gör det rättar du till det på något eller annat sätt.

Den här är något jag har letat efter en längre tid nu, att läsa din text gav mig stora uppenbarelser.
Har genomgått en mycket jobbig period i flera år nu där kriserna kommit och gått, allt eftersom har jag haft enormt svårt att se min mening med livet. Vem är jag, varför gör jag som jag gör, varför händer all skit mig, vad tycker jag EGENTLIGEN?!...var jag verkligen höger eller vänster, eller var det bara för att passa in och känna en gemenskap?
Är mina hätska politiska inlägg på facebook inget annat än ett rop på hjälp och förståelse? Står jag upp för mig själv eller försöker jag omedvetet vara alla till lags så att folk ska se att jag har vänner ? Är min ilska ett verktyg för att tvinga folk att gilla mig och inte klippa kontakten?...

Men det du skriver, helvete alltså det är verkligen uppenbarelsen jag letat efter så länge.
Världen är min i mitt liv. Vill jag verkligen kunna känna makt och tillfredsställelse måste sluta se saker ur andras perspektiv och tro på mig själv istället, att vända på det som sliter sönder min tillvaro.
Nyckeln är inte att vara andra till lags, det häller bara eld på bensinen.
Mitt liv har varit ett helvete till och från och jag har genomgått saker ingen ska behöva göra, men som du säger så är det ta mig fan bara något som härdat mig när jag tänker efter nu.
Utan mina motgångar hade jag inte varit stark som jag fram tills nu varit omedvetet, nu ser jag en klarhet i mina motgångar och hur jag kan se det som en lärdom som kommer hjälpa mig livet ut.
Jag ska bara mig själv trogen och bestiga min rädslor samt vända på det negativa.

Min mening med livet ska vara lojaliteten till mig själv och hur jag kan utnyttja min makt på bästa sätt för att kunna göra tillvaron så bra som möjlig för mig, att tro på det jag faktiskt gillar och motbevisa alla haters och naysayers.

Detta låter cringy men du kan mycket väl ha räddat liv på mig...
Jag är för evigt tacksam för den här uppenbarelsen!
Senast redigerad av Luparion 2016-04-04 kl. 01:55.
Citera
2016-04-04, 05:48
Medlem
dooeys avatar
Vad är meningen med att det finns något alls överhuvudtaget? Vad är meningen med universum?

Universum är inte en medveten varelse så vitt jag vet. Det är bara vi levande varelser som kan uppleva detta stora universum omkring oss.
Så därför får var och en försöka göra sitt bästa för att uppnå bästa möjliga upplevelse för var och en helt enkelt. Sträva efter perfektion, så som universum och naturen också verkar göra eftersom allting i det ter sig vara så ordnat i solsystem, galaxer etc.

Nu är jag även av den konspiratoriska sorten och tror att den här världen är en äcklig sopstation i jämförelse med vad den skulle kunna vara. Detta tror jag i sin tur beror på att makthavare i denna värld till stor del inte bryr sig om folkets välmående egentligen utan snarare sin egna sammanslutna makt.

I en mindre vilsen, degenererad och bättre värld så hade färre ställt sig frågan om mening. Däremot om ursprung till den och människan ursprung såklart, och i en bättre värld hade dessa frågor kunnat besvaras bättre också än de teorier om big bang och evolution vi har att tillgå idag från etablerad vetenskaps håll. Som MJ sjöng "they don't really care about us".
Senast redigerad av dooey 2016-04-04 kl. 05:55.
Citera
2016-04-04, 11:17
Bannlyst
Tycker ni varje dag har en ny mening eller är det samma varje dag?
Citera
2016-04-04, 15:48
Medlem
BrotherJohns avatar
Meningen med mitt liv är att sluta att tänka på meningen med livet, ja att sluta tänka alls. Det uppnår jag i form av meditation, vacker musik, konst, att titta på ett fint landskap eller stjärnhimlen bl.a.
Citera
2016-04-04, 16:21
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Meningen med livet är att leva varje dag så att din döda mormor eller farfar som hypotetiskt tittar på dig från himlen och ser allt vad du gör kan vara stolta över dig varje dag.

I grunden så handlar livet om att:
  • Fortplanta sig själv.
  • Motarbeta, konkurrera ut eller till och med döda sina fiender/konkurrenter om livsutrymmet.

Samarbeta med och gynna sådana som är ens egen grupp/släktingar för att förverkliga de två punkterna ovan.

Samma gäller för bakterier och encelliga djur som för människor.
Senast redigerad av svettigafettsvinet 2016-04-04 kl. 16:24.
Citera
2016-04-07, 19:59
Medlem
Ja, varför skulle livet vara något som måste vara fyllt med mening? Tänk som Dawkins "överlevnadsmaskiner" som våra gener använder för att gener ska kunna leva vidare.

Jag tror inte att det finns någon mening med att vi människor finns eller att vi ska leva vårt liv på ett visst sätt etc. Jag tror att meningen med livet är något man själv kan grunda sig en ide om. "Min relation till min sambo, till mina barn etc skapar en mening till att leva" "Mitt arbete" "Utforska jorden etc"

Meningen med livet i en allmänmening tror jag är BS.
Citera
2016-04-10, 03:09
Medlem
KramGoos avatar
Livet är ett vakum. Lyckliga och framgångsrika personer fyller det vakumet med meningsfulla saker.

Tricket är att finna vad som är meningsfullt för just dig.

Detta är goda nyheter!
Citera
2016-04-10, 20:49
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luparion
Den här är något jag har letat efter en längre tid nu, att läsa din text gav mig stora uppenbarelser.
Har genomgått en mycket jobbig period i flera år nu där kriserna kommit och gått, allt eftersom har jag haft enormt svårt att se min mening med livet. Vem är jag, varför gör jag som jag gör, varför händer all skit mig, vad tycker jag EGENTLIGEN?!...var jag verkligen höger eller vänster, eller var det bara för att passa in och känna en gemenskap?
Är mina hätska politiska inlägg på facebook inget annat än ett rop på hjälp och förståelse? Står jag upp för mig själv eller försöker jag omedvetet vara alla till lags så att folk ska se att jag har vänner ? Är min ilska ett verktyg för att tvinga folk att gilla mig och inte klippa kontakten?...

Men det du skriver, helvete alltså det är verkligen uppenbarelsen jag letat efter så länge.
Världen är min i mitt liv. Vill jag verkligen kunna känna makt och tillfredsställelse måste sluta se saker ur andras perspektiv och tro på mig själv istället, att vända på det som sliter sönder min tillvaro.
Nyckeln är inte att vara andra till lags, det häller bara eld på bensinen.
Mitt liv har varit ett helvete till och från och jag har genomgått saker ingen ska behöva göra, men som du säger så är det ta mig fan bara något som härdat mig när jag tänker efter nu.
Utan mina motgångar hade jag inte varit stark som jag fram tills nu varit omedvetet, nu ser jag en klarhet i mina motgångar och hur jag kan se det som en lärdom som kommer hjälpa mig livet ut.
Jag ska bara mig själv trogen och bestiga min rädslor samt vända på det negativa.

Min mening med livet ska vara lojaliteten till mig själv och hur jag kan utnyttja min makt på bästa sätt för att kunna göra tillvaron så bra som möjlig för mig, att tro på det jag faktiskt gillar och motbevisa alla haters och naysayers.

Detta låter cringy men du kan mycket väl ha räddat liv på mig...
Jag är för evigt tacksam för den här uppenbarelsen!

Oj!

Blir oerhört glad av att mitt inlägg kom till nytta. Det bästa jag vet är att ge någon en tankenöt så det säger pling. Lycka till kompis!
Citera
2016-04-11, 10:51
Medlem
fuckedupseriously2s avatar
Lite svårt att veta då det inte riktigt går att förstå vad "mening" innebär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in