2016-04-11, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrilliantBaboon
Är det därför dom är så smarta? Varför kan inte vi göra det? Vad skulle vi förlora på om vi lärde ut fysik och derivata i fjärde klass?

Jag tror inte det är någon större skillnad i smarthet... Men vi skulle ha mycket att vinna på att lära av dem och också lära ut mer avancerad matte, fysik och teknik betydligt tidigare... Små barn har lätt för att lära och är bra på att fokusera på ämnen som intresserar dem, så det är dumt att vänta tills de blir hormonstinna och ofokuserade med att lära ut ämnen som kräver uppmärksamhet.
Citera
2016-04-11, 07:33
Bannlyst
Det är ju betydligt svårare att räkna ut vad 17*16 blir, än att derivera 5x^2 med avseende på x.
Citera
2016-04-11, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allanbama
Det är ju betydligt svårare att räkna ut vad 17*16 blir, än att derivera 5x^2 med avseende på x.

Fast jag antar att "lär sig derivata" är betydligt mer avancerat än 5x^2. I Sverige lär man sig inte ens derivata på gymnasiet. Bara på ett ungefär vad den är och hur den kan tänkas användas.

Fast jag har aldrig förstått denna fixering vid matematik och naturvetenskap. I de flesta yrken klarar man sig utan och om man behöver räkna finns miniräknare. Det är mycket viktigare att lära sig samspela med andra människor, argumentera och kompromissa. Och känna empati och ansvar för sig själv och andra.
Senast redigerad av OnkelJodok 2016-04-11 kl. 08:46.
Citera
2016-04-11, 08:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelJodok
Fast jag antar att "lär sig derivata" är betydligt mer avancerat än 5x^2. I Sverige lär man sig inte ens derivata på gymnasiet. Bara på ett ungefär vad den är och hur den kan tänkas användas.
Jag har inte sett någon kinesisk lärobok, men jag gissar att dom inte behöver derivera (ln(sin x))^(cos x)/(x^-x)^-3
Citera
2016-04-11, 09:43
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelJodok
I Sverige lär man sig inte ens derivata på gymnasiet.

Derivator ingår i både matte 3 och 4. Så jo, det är ganska många som lär sig om derivator på gymnasiet.
Citera
2016-04-11, 10:02
Medlem
Nej, de lär sig inte att derivera ens i fjärdeklass. Dock är deras matematik mer "nyttig" och komplex än svensk matematik. Geometrin hos en sjätteklassare motsvarar den avancerade geometrin hos en naturvetare i gymnasiet.
Citera
2016-04-11, 10:03
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrilliantBaboon
Låt oss göra det! Vi ändrar på läroplanen och gör vår befolkning smartare. Det skulle medföra vidareutveckling av teknik bl.a. Och kanske uppfinningar skulle komma upp.
Elever blir inte "smartare" av att studera. Intelligens och kreativitet är ärvda egenskaper.
Citera
2016-04-11, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Elever blir inte "smartare" av att studera. Intelligens och kreativitet är ärvda egenskaper.

Ehh... What?!?
Citera
2016-04-11, 10:14
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmpa
Ehh... What?!?
Har du svårigheter med läsförståelsen?
Citera
2016-04-11, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Har du svårigheter med läsförståelsen?

Uppenbarligen. Jag tyckte du skrev att kreativitet är en ärvd egenskap och därmed implicerar att det inte är något som går att träna upp.
Citera
2016-04-11, 10:30
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmpa
Uppenbarligen. Jag tyckte du skrev att kreativitet är en ärvd egenskap och därmed implicerar att det inte är något som går att träna upp.
Precis så. Ingen träning i världen förvandlar medelsvensson till Shakespeare eller Einstein. Det mest uppenbara beviset på min tes är att kreativa yrken brukar vara väldigt välbetalda. Hade man kunnat "träna" sig till kreativitet, så skulle artister (p.g.a. mycket hårdare konkurrens) inte utmärka sig själva i betydlig omfattning, varken på det ekonomiska eller sociala planet.

PS. Kineserna är fortfarande ökända för stöld av västerländska upphovsrättsskyddade innovationer. Kanske fostrar derivering i lågstadiet inte uppfinningsrika medborgare?
Senast redigerad av anonym.hedonist 2016-04-11 kl. 10:39. Anledning: .
Citera
2016-04-11, 11:08
Medlem
Problemet som jag ser det är att de flesta lärarna i mellanstadiet inte kan derivatan själv, hur ska de då kunna lära ut det? Vi kan inte ha "gymnasielärare" redan i grundskolan.

Lärarlöner måste i princip dubbleras för att man ska ha någon chans att nå de med mycket innanför pannbenet, men inte är så sugna på att lära ut. Problemet nu är att alla som söker kommer in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in