2016-04-10, 23:20
Medlem
Jag blev jättestressad under LÄS. Körde taktiken att läsa frågan sen försöka leta efter svaret men frågorna var inte i ordning. Efter det fick jag panik och tappade massa poäng. Känns skit för annars gick det asbra på hela provet.
Citera
2016-04-10, 23:37
Medlem
loxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kortspelet
Jag blev jättestressad under LÄS. Körde taktiken att läsa frågan sen försöka leta efter svaret men frågorna var inte i ordning. Efter det fick jag panik och tappade massa poäng. Känns skit för annars gick det asbra på hela provet.
Tog lång tid på mig under första LÄS vilket slutade med att det plötsligt var 5 minuter kvar innan jag ens hade börjat med engelska delen.
Engelskan var väldigt enkel som tur var, så lyckades plocka ungefär hälften av de poängen under dessa 5 minuter.

På andra LÄS struntade jag i att läsa texten utan memorerade bara frågorna för att sedan skanna igenom texten efter nyckelord. Detta fungerade bättre för min del.
Citera
2016-04-10, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QwE.rtY
Precis vad jag tänkte också.
Gemene man som skriver HP går dit, kör sitt race och kollar aldrig tillbaka på provet. De som är intresserade av normering och tycker det är kul att diskutera resultat samlas på olika forum, som flashback. Det säger sig självt att de intresserade skriver bättre än de andra och därav de missvisande siffrorna i tråden.

Angående HPguiden som några skrev om innan.
Jag prövade den i år och har höjt mig från 0,9 till ~1,2(enl förra årets tabell). Dum som jag är så pluggade jag enbart den sista veckan, hann bara fräscha upp lite mattekunskaper, som sedan försvann under stressen på provet . Förutom att HPguiden är sjukt dyrt, men har nog stora potentialer att höja resultatet ganska mycket om man ser till att använda det flitigt.

Hur påverkar stressen er på de olika delarna? För mig så hakar matten upp sig på småsaker som jag normalt sett skulle lösa utan större ansträngning. t.ex. så tappar jag förmågan att utföra division i huvudet, uppskatta roten ur etc. Detta leder i sin tur till att jag tappar många poäng på XYZ och KVA delen.

Stress påverkar mig jättemycket på XYZ-delen. Har C i betyg från ma1c till matte4 men fick patetiska 9rätt av 24 möjliga på XYZ. Jäkligt frustrerande i och med att jag drog in en jäkla massa poäng på resterande delar i kvant, och 64p verbala.

Tyckte någon annan förresten att andra verbala var mycket svårare än första eller brast min koncentration? Drog in 37pinnar på första delen, men enbart 27 på andra..
Citera
2016-04-11, 00:35
Medlem
Angående Högskoleprovguiden kan jag varmt rekommendera den till dem som HAR tid att använda den på heltid och utnyttja dess fulla kapacitet. Heltid. Jag har gjort en markant höjning med framförallt HP-guiden men även ålder som medel. Mitt senaste och första prov skrevs 2013 (VT) och där fick jag blygsamma 0,5. Provet i lördags verkar hamna någonstans mellan 1,6-1,7 beroende på normeringen och med reservationer för felskrivning i facithäftet under provdagen. Troligtvis berodde det första låga resultatet mycket på oförberedelse och underskattning av provet, i kontrast till extrem förbedelse och ångest denna gången. Vaknande 01.00 och kunde inte somna om på provdagen, helt befängt.

VIP-guidens orddel gav mig bland annat minst tio poäng i ORD och funktionen att allt går på tid är guldvärt. På den verbala delen hade jag säkert 10-15 minuter över i buffert vid varje prov där slarvfel kunde sökas upp och justeras. HP-guiden är dock sanslöst dyrt och om det finns vilja och driv hittar du säkert all information som finns där någonstans, helt gratis. Letar du efter en plattform där allt finns samlat och är lika lat som jag så är HP-guiden grymt. Det är tillfredsställande att beta av uppgifter efter uppgifter på sidan samt se all sin statitisk dokumenterad.
Citera
2016-04-11, 00:35
Medlem
swaggerkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingLegLock
Stress påverkar mig jättemycket på XYZ-delen. Har C i betyg från ma1c till matte4 men fick patetiska 9rätt av 24 möjliga på XYZ. Jäkligt frustrerande i och med att jag drog in en jäkla massa poäng på resterande delar i kvant, och 64p verbala.

Tyckte någon annan förresten att andra verbala var mycket svårare än första eller brast min koncentration? Drog in 37pinnar på första delen, men enbart 27 på andra..

32 på första och 24 på andra :/
Citera
2016-04-11, 00:39
Medlem
Enligt Föra årets normering så ligger jag på 1.15. Det var den första gången jag skrev högskoleprovet och hade pluggat ytterst lite då jag bara hade läst diverse skönlitteratur. Är det troligt att höja sig till 1.6+ genom att plugga hårt på sommaren? Hur skulle ett bra högskoleprov pluggschema se ut.
Citera
2016-04-11, 00:52
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nabbe99
Enligt Föra årets normering så ligger jag på 1.15. Det var den första gången jag skrev högskoleprovet och hade pluggat ytterst lite då jag bara hade läst diverse skönlitteratur. Är det troligt att höja sig till 1.6+ genom att plugga hårt på sommaren? Hur skulle ett bra högskoleprov pluggschema se ut.

Få som lyckas från 1,1 till 1,6 på bara ett prov. Man ska aldrig säga aldrig såklart.
Men jag tror på rimliga och realistiska målsättningar.
Till hösten kan du landa på 1,3/1,4 och till våren runt 1,6.
Allt beror givetvis på en MÄNGD olika faktorer.
Men alltför många har en övertro
Citera
2016-04-11, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Få som lyckas från 1,1 till 1,6 på bara ett prov. Man ska aldrig säga aldrig såklart.
Men jag tror på rimliga och realistiska målsättningar.
Till hösten kan du landa på 1,3/1,4 och till våren runt 1,6.
Allt beror givetvis på en MÄNGD olika faktorer.
Men alltför många har en övertro
Jag gjorde just detta.

Prov Ett, 1.1:
Inga förberedelser, ca. 3 timmars sömn, allmänt stressad och svårt att koncentrera mig.

Prov Två, 1.6:
Började förbereda mig ca två veckor före, kollade igenom ca. 4 Kva, 2 Verb, kollade igenom ett gäng Youtube-videos som går igenom tidigare KVA, läste igenom delar av en liten HP-guide bok, ca 50 - 60 sidors läsning.

Jag har också läst mycket sedan prov ett, inte för att plugga till HP, utan för eget nöje.
Det har höjt min läshastighet och läsförståelse.
Citera
2016-04-11, 04:01
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atarak
Jag gjorde just detta.

Prov Ett, 1.1:
Inga förberedelser, ca. 3 timmars sömn, allmänt stressad och svårt att koncentrera mig.

Prov Två, 1.6:
Började förbereda mig ca två veckor före, kollade igenom ca. 4 Kva, 2 Verb, kollade igenom ett gäng Youtube-videos som går igenom tidigare KVA, läste igenom delar av en liten HP-guide bok, ca 50 - 60 sidors läsning.

Jag har också läst mycket sedan prov ett, inte för att plugga till HP, utan för eget nöje.
Det har höjt min läshastighet och läsförståelse.

Grattis till en fin höjning! Starkt jobbat!

Men som sagt; ytterst få som lyckas gå från 1,1-1,6 genom bara ett prov. Några gör det, men den absoluta merparten gör det inte.
Citera
2016-04-11, 08:32
Medlem
xxxLarssnohlyxxxs avatar
Hur tror ni matten var i år? Kan mina 72 rätt räcka till 2.0?
Citera
2016-04-11, 08:34
Medlem
Har räknat ut efter föregående års normeringstabell, men pågrund av min grova ångest väljer jag ändå att fråga, kan i den bästa av världar 56 på kvant och 61 på verb räcka till 1,5?
Citera
2016-04-11, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bempabempa
Har räknat ut efter föregående års normeringstabell, men pågrund av min grova ångest väljer jag ändå att fråga, kan i den bästa av världar 56 på kvant och 61 på verb räcka till 1,5?

Har exakt samma poäng. Gissar dessvärre på att det landar på 1,4 +/- 0,5.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in