2016-04-10, 21:18
Medlem
Finns provet upplagt någonstans?
Citera
2016-04-10, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gitarrguden
Finns provet upplagt någonstans?
http://studera.nu/hogskoleprov/efter-provet/facit-provfragor/
Citera
2016-04-10, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoMM
Jag upplever att flashbackanvändare i denna tråd överskattar den genomsnittlige hp-skrivarens förmågor. De glömmer att det för varje år som går kommer nya unga som vill skriva högskoleprovet som enligt statistik/PISA har sämre och sämre matematikkunskaper. Om nu provet faktiskt skulle vara enklare än tidigare måste hänsyn tas till att folk också blir akademiskt dummare.

Intressant aspekt du drar upp där! Jag tycker mig också se exakt samma mönster, alltså att majoriteten av användarna här som anger sitt resultat har vilseledande (och även inte så trovärdig) lägsta nivå om man ska försöka få fram ett snitt över vad alla högskoleprovsskrivare har. Jag har själv mer lutat åt att det överdrivs extremt mycket från folk här, snarare än att det skulle vara så att det faktiskt är många här som ärligt får ett högt resultat, men att de då är en minoritet i det större sammanhanget om man ska kolla på högskoleprovsresultat på en nationell nivå.

Jag är dock inte en fanatisk anhängare av min tes, alltså att det odiskutabelt måste vara så att en stor del av alla här förskönar sitt resultat, utan kan definitivt tänka mig att tro på de skäl du nämner i ditt resonemang.

Så just därför vore det kul att höra fler åsikter om hela den här frågan! Vad säger ni här inne? Håller ni med någon utav oss? Är vi ute o cyklar helt? Eller finns det faktiskt några russin att plocka ur våra kakor? Shoot!
Citera
2016-04-10, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roma-Termini
Intressant aspekt du drar upp där! Jag tycker mig också se exakt samma mönster, alltså att majoriteten av användarna här som anger sitt resultat har vilseledande (och även inte så trovärdig) lägsta nivå om man ska försöka få fram ett snitt över vad alla högskoleprovsskrivare har. Jag har själv mer lutat åt att det överdrivs extremt mycket från folk här, snarare än att det skulle vara så att det faktiskt är många här som ärligt får ett högt resultat, men att de då är en minoritet i det större sammanhanget om man ska kolla på högskoleprovsresultat på en nationell nivå.

Jag är dock inte en fanatisk anhängare av min tes, alltså att det odiskutabelt måste vara så att en stor del av alla här förskönar sitt resultat, utan kan definitivt tänka mig att tro på de skäl du nämner i ditt resonemang.

Så just därför vore det kul att höra fler åsikter om hela den här frågan! Vad säger ni här inne? Håller ni med någon utav oss? Är vi ute o cyklar helt? Eller finns det faktiskt några russin att plocka ur våra kakor? Shoot!
Handlar nog snarare om att de som får "kassa" resultat inte är sugna på att dela av sig med det. Men visst, är inte alltför otänkbart att folk kryddar sina resultat här i tråden, men tror nog ändå att de flesta talar sanning. Sen kan det också kanske vara så att de som är delaktiga i den här tråden är mer insatta i HP än gemene man?
Citera
2016-04-10, 22:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Roma-Termini
Det finns så klart enskilda som ljuger, som överallt på internet och i verkliga livet, men anledningen till att genomsnittet i den här tråden är långt över ~0,91 handlar snarare om att man är mer benägen att "skryta" om det har gått bra för en. Därtill är de flesta i den här tråden - bortsett från alla hjärndöda idioter som trillar in precis efter ett provtillfälle - mer intresserade av HP och det är också en faktor att ta hänsyn till.
Citera
2016-04-10, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Det finns så klart enskilda som ljuger, som överallt på internet och i verkliga livet, men anledningen till att genomsnittet i den här tråden är långt över ~0,91 handlar snarare om att man är mer benägen att "skryta" om det har gått bra för en. Därtill är de flesta i den här tråden - bortsett från alla hjärndöda idioter som trillar in precis efter ett provtillfälle - mer intresserade av HP och det är också en faktor att ta hänsyn till.
Det här, tror jag, är den främsta anledningen.
Citera
2016-04-10, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shwpla
114/160 = 0,7125

0,7125*2 = 1,425.....

Inte så konstigt

Tack för att du förgyller min kväll.
Citera
2016-04-10, 22:45
Medlem
Hej, provledaren såg konstigt på mig och bad en extra person komma och kolla på mitt pass. Anyways min fråga är kan provledaren stryka ett av dina prov UTAN att säga något alls till dig? Isåfall är det jävligt dåligt och fittigt då man inte får en chans till försvar.
Citera
2016-04-10, 22:51
Medlem
skitmackans avatar
En tanke: Vårprovens normering brukar ju vara lägre än höstprovens – detta i kombination med att UHR storsatsar på att sätta dit massfuskare kan väl leda till en mildare normering? Kan tänka mig att telefonmetodsfuskarna utgör en relativt betydlig procent av toppresultaten, ett avslöjande av dessa bör ju sänka detta provets normering. Med tanke på att det är första gången någonsin som UHR påstår sig ta stora åtgärder för att avslöja dem är det möjligt att normeringstabellerna förmildras.

Kanske är önsketänkande från min sida då ett poäng till på vardera delar hade inneburit att jag troligen aldrig mer behövt skriva högskoleprovet() men det är la inte helt uteslutet att poängsgränserna sjunker? Vi får hålla tummarna!
Citera
2016-04-10, 22:59
Medlem
QwE.rtYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntzPantz
Handlar nog snarare om att de som får "kassa" resultat inte är sugna på att dela av sig med det. Men visst, är inte alltför otänkbart att folk kryddar sina resultat här i tråden, men tror nog ändå att de flesta talar sanning. Sen kan det också kanske vara så att de som är delaktiga i den här tråden är mer insatta i HP än gemene man?

Precis vad jag tänkte också.
Gemene man som skriver HP går dit, kör sitt race och kollar aldrig tillbaka på provet. De som är intresserade av normering och tycker det är kul att diskutera resultat samlas på olika forum, som flashback. Det säger sig självt att de intresserade skriver bättre än de andra och därav de missvisande siffrorna i tråden.

Angående HPguiden som några skrev om innan.
Jag prövade den i år och har höjt mig från 0,9 till ~1,2(enl förra årets tabell). Dum som jag är så pluggade jag enbart den sista veckan, hann bara fräscha upp lite mattekunskaper, som sedan försvann under stressen på provet . Förutom att HPguiden är sjukt dyrt, men har nog stora potentialer att höja resultatet ganska mycket om man ser till att använda det flitigt.

Hur påverkar stressen er på de olika delarna? För mig så hakar matten upp sig på småsaker som jag normalt sett skulle lösa utan större ansträngning. t.ex. så tappar jag förmågan att utföra division i huvudet, uppskatta roten ur etc. Detta leder i sin tur till att jag tappar många poäng på XYZ och KVA delen.
Citera
2016-04-10, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QwE.rtY
Precis vad jag tänkte också.
Gemene man som skriver HP går dit, kör sitt race och kollar aldrig tillbaka på provet. De som är intresserade av normering och tycker det är kul att diskutera resultat samlas på olika forum, som flashback. Det säger sig självt att de intresserade skriver bättre än de andra och därav de missvisande siffrorna i tråden.

Angående HPguiden som några skrev om innan.
Jag prövade den i år och har höjt mig från 0,9 till ~1,2(enl förra årets tabell). Dum som jag är så pluggade jag enbart den sista veckan, hann bara fräscha upp lite mattekunskaper, som sedan försvann under stressen på provet . Förutom att HPguiden är sjukt dyrt, men har nog stora potentialer att höja resultatet ganska mycket om man ser till att använda det flitigt.

Hur påverkar stressen er på de olika delarna? För mig så hakar matten upp sig på småsaker som jag normalt sett skulle lösa utan större ansträngning. t.ex. så tappar jag förmågan att utföra division i huvudet, uppskatta roten ur etc. Detta leder i sin tur till att jag tappar många poäng på XYZ och KVA delen.
Stress påverkar mig jättemycket. Men mest på LÄS där det gör det svårare att följa texten. Jag lyckades dock hantera min stress bättre än vanligt genom att intala mig själv att provet inte betyder någonting, eftersom jag redan kan komma in på gedigna utbildningar.
Citera
2016-04-10, 23:16
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QwE.rtY

Helt stressfri det här provet men då har jag gjort det två gånger tidigare också. Vet att jag är bra på att disponera tiden rätt, och bortsett från det första delprovet jag någonsin gjorde har jag alltid haft lagom med tid kvar. Framförallt med kvant så brukar jag gissa på ett rimligt alternativ om jag tvingas tänka för länge, och sedan markera frågan för att gå tillbaks sen i mån om tid.

Med senaste normering ser det ut att landa runt 1.65 (1.7 KVA, 1.6 VERB) trots väldigt bristfälliga förberedelser, vågar inte hoppas alltför mycket dock.
Senast redigerad av Cpt.Obvious 2016-04-10 kl. 23:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in