2016-04-10, 18:53
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
.........
Om man nu vet vilka som var WT-amatörerna så bör ju dessa listas och förhöras väldigt noggrant. De måste ju ha sprungit på "WT-proffsen" i ett. Man var ju i samma område. Att det skall ta så'n tid. Det hade aldrig gått i en normal affärsverksamhet med konkurrenter. Skall polisen konkurrensutsättas?!
WT-proffsen var helt klart de sammansvurna tolv kring CGÖ som Tunander namngav. Vid ett givet tillfälle skulle de ha kunnat övergå till finska och få hela operationen lamslagen samtidigt som förräderiet från sambandscentral till väktare och aktörer på gatan hade kunnat avslöjas. Någon i Näss närhet måste dock ha läckt om saken. Det var knappast på eget initiativ de finska tjejerna sedan gick fram och frågade Dekorimamannen om klockan i exakt rätt ögonblick.
Citera
2016-04-10, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
Som sagt Sila mygg och svälja kameler.

Du har ingen aning om Palme var en inflytelseagent, vanlig lurad Treholtare eller bara en nyttig idiot.

Det har du helt rätt i. Jag tar ingen ställning där. Jag tar bara ställning till att det inte fanns något annat än tredjehandsuppgifter och spekulationer som styrkte det varför jag förstår att Säpo var mycket avvaktande till sådana uppgifter.

Vi vet ju också att dessa rykten innehöll rena felaktigheter som att OP personligen släppte ut ubåtar vid minspärren och att det i verkligheten var en som just var kritisk till OP som faktiskt gav den orden. Vidare blandades det upp med andra skrönor om drogmissbruk och fylleri.

Det var ju ganska tydliga kontrollpunkter för chefen för kontraspionaget.

Det som talar emot OP var snarare de exempel som nämnts om undfallenhet för sovjetiska intressen och det diplomatiska spelet han önskade spela med Norden som en tredje part mellan stormakterna. Det är dock inget som direkt indikerar att han spelade under täcket med den ena parten. Det hörde närmast till hans ideom på den internationella scenen med egen Sydafrikapolitik och förhandlingsalternativet i den Palestinsk-Israeliska konflikten samt inte minst inställningen till Vietnamkriget. Vi skall dock ha klart för oss att det t ex fanns många amerikaner som hade liknande åsikter där.
Citera
2016-04-10, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Jag är ju inte den första som för fram den här tesen. Jallai skrev om detta på sin blogg för flera år sedan i samband med att han hade fått tillgång till SÄPO-arkivet via Klas Bergenstrand.

Det kan ju också vara så att man måste "spela med" för att få information från de här kretsarna.
OF har vad jag förstått varit väldigt tydlig på den punkten att han vill ha fram budskapet att OP och flera andra var misstänkta landsförrädare. Men som sagt har ingen lagt fram något konkret i saken och OF var ju utanför den verksamheten vid tidpunkten i fråga. Hur kan han vara så välinformerad?
Citera
2016-04-10, 20:14
Medlem
Kn Kroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jag tar bara ställning till att det inte fanns något annat än tredjehandsuppgifter och spekulationer som styrkte det...

Och vad vet du om det "inte fanns något annat än tredjehandsuppgifter och spekulationer"?
Citera
2016-04-10, 20:44
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Och vad vet du om det "inte fanns något annat än tredjehandsuppgifter och spekulationer"?
Det är tredje gången du upprepar ungefär samma fråga - ungefär som att du själv vet något.

Om du vet något, så fram med det istället för halvkvädna insinuationer.
Citera
2016-04-10, 21:02
Medlem
Kennexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
En text jag inte blir helt klok på:
Den balanserar hela tiden på gränsen till att disinfo-klockorna ringer, men annars möjligtvis en bra sammanställning:

http://spitfirelist.com/for-the-record/ftr-868-the-assassination-of-olof-palme-part-1/
http://spitfirelist.com/for-the-record/ftr-869-the-assassination-of-olof-palme-part-2/

Jo, bra sammanställning över kommunisthatare från olika delar av världen och hur de känner varandra. Och alla ville de ta livet av OP eller....

"Palmehataren PG Vinge"
Alf Karlsson is known to be part of the Swedish far right. He has subsequently resigned from his position within the Swedish intelligence service. He currently works in former Sapo chief, P.G. Vinge’s private firm location in Stockholm, Vinge Protection AB. The firm exercises ‘social control’ activities within corporations. In the newspaper, Svenska Dagbladet, Karlsson described Ingvar Bratt(a former Bofors employee who disclosed the Bofors smugling to Iran) as an example of “a catastrophe that took place because of a human leak in an otherwise perfect security system”. It was just those types of human leaks that Vinge and Karlsson, with their consulting firm’s expertise, set out to stop. Vinge had for many years been one of Sweden’s most zeal*ous Palme haters. His difficulties collaborating with Palme caused Vinge’s resignation as Sapo chief in 1970. It was Vinge, during his time as Sapo chief, who allegedly branded Palme a ‘security risk’.

Boforsaffären och Ingvar Bratt
http://www.dn.se/nyheter/sverige/dn-150-ar-boforsbrevet-var-rena-dynamiten-pa-dns-redaktion/

IB-affären och Peter Bratt och JG
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18787311.ab

Bratt och en annan Bratt... Hmmm..... Tillfällighet eller....?
Citera
2016-04-10, 21:06
Medlem
Kn Kroks avatar

...... om Palme var en inflytelseagent, vanlig lurad Treholtare eller bara en nyttig idiot.
Det som talar för att han var något av de tre ovan är, ...igen, ... att ingen i SAP vill lösa mordet......

Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Så enkelt kan det inte vara. Mer sannolikt har bakgårdsfolket infiltrerat och spridit ut falska rykten även i Palmes närmaste kretsar så att ingen har vågat fråga eller ens diskutera med varandra vad man tror om Palmes innersta avsikter eller mest personliga tro och läggning. Ingen vill gärna erkänna sig ha blivit lurad när ryktena visar sig vara utan grund. Inte ens den genomhederlige IC vill tro annat än att LP varit uppriktig.

Om en statsminister var en säkerhetsrisk finns det inga partipolitiska poänger som är värda att räkna hem. Landet går före allt och en eventuell spion i landets högsta ledning måste skylas för alla för alltid.

SAPs ovilja att lösa mordet handlar inte om dem, det handlar om Sverige och vår säkerhetspolitiska position och förmåga.

Det är min teori.
Citera
2016-04-10, 21:07
Medlem
Kn Kroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det är tredje gången du upprepar ungefär samma fråga - ungefär som att du själv vet något.

Om du vet något, så fram med det istället för halvkvädna insinuationer.

Jag vet inget.

Jag vill att folk skall säga att de spekulerar om de gör det och att de skall säga att de vet om de vet.

Annars fungerar inte detta forum.

Eller hur.
Citera
2016-04-10, 22:08
Medlem
ieshos avatar
Citat:

...... om Palme var en inflytelseagent, vanlig lurad Treholtare eller bara en nyttig idiot.
Det som talar för att han var något av de tre ovan är, ...igen, ... att ingen i SAP vill lösa mordet......

Om en statsminister var en säkerhetsrisk finns det inga partipolitiska poänger som är värda att räkna hem. Landet går före allt och en eventuell spion i landets högsta ledning måste skylas för alla för alltid.

SAPs ovilja att lösa mordet handlar inte om dem, det handlar om Sverige och vår säkerhetspolitiska position och förmåga.

Det är min teori.
Säkerhetsrisk och spion..? Skulle du kunna beskriva närmare på vilket sätt han skulle kunna vara en spion? Vilka indicier finns som styrker att han var "spion"? Och hur skulle du beskriva vad för säkerhet som han bedömdes riskera?

Som jag ser det var han som regeringschef ansvarig för utrikes- och försvarspolitiken. I en demokrati kan det inte finnas en hemlig överordnad politik som en regering måste underordna sig. Och likaså, i en rättsstat kan det inte finnas hemliga lagar, hemliga domar och hemliga straff.

Det kan inte vara legitimt att mörda landets statsminister, vare sig det finns hemliga bevis för någon illegalitet hos regeringen och statsministern eller inte. För att inte tala om det civilrättsligt vidriga i hemliga anklagelser...
Citera
2016-04-10, 22:43
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Säkerhetsrisk och spion..? Skulle du kunna beskriva närmare på vilket sätt han skulle kunna vara en spion? Vilka indicier finns som styrker att han var "spion"? Och hur skulle du beskriva vad för säkerhet som han bedömdes riskera?

Som jag ser det var han som regeringschef ansvarig för utrikes- och försvarspolitiken. I en demokrati kan det inte finnas en hemlig överordnad politik som en regering måste underordna sig. Och likaså, i en rättsstat kan det inte finnas hemliga lagar, hemliga domar och hemliga straff.

Det kan inte vara legitimt att mörda landets statsminister, vare sig det finns hemliga bevis för någon illegalitet hos regeringen och statsministern eller inte. För att inte tala om det civilrättsligt vidriga i hemliga anklagelser...
Nej, det skulle nog inte se så bra ut. Om sanningen kom fram. Det kan förklara, det som många upplever, tecknen på att ingen i Statsmakten vill ställa anstiftare och mördare, inför en domstol. Utredare, Dag A. har ett stort och viktigt uppdrag, kan man påstå.
Tänk om han skulle få fatt i någon av de WT-kommunicerande männen. Var det inte DF som råkade på några av dessa? Kanske han vet vilka personer och grupper det var? Eller de som använde, Svensk hemslöjds butik som värmestuga, tills kassörskan tröttnade och ringde Polisen. Kanske hon språkade med dessa, då och då? Eller att de finska flickorna vet? De kanske ljög? Men varför isf? Och på vems uppdrag ljög de?

DF säger själv så här.
Citat:
"Det handlar om ett möte med två personer i Kungsträdgården på kvällen då Olof Palme mördades. Enligt Donald Forsberg var de två personerna aktiva i en Stay Behind-grupp med inriktning på samband och radiokommunikation. Gruppen leddes av en kvinna vid namn Barbro - som pekats ut som misstänkt delaktig i mordet på Olof Palme av tidigare operativa chefen på Säpo, Olof Frånstedt.
– Jag var på väg till restaurang Capri på Nybrogatan med en bekant när jag vid 19-tiden träffade de här två personerna som jag kände lite grann. Jag tänkte genast att de ska ut och spana med den här gruppen som de brukade göra, säger Donald Forsberg.
Han berättar att gruppen, som de två männen var aktiva i, ofta rörde sig i centrala Stockholm om kvällarna med walkie-talkies.
– De hade de här apparaterna innanför sina rockar men då och då var de ju tvungna att dra upp antennerna och blotta sig när de skulle ha samband. Och troligen är det därför det finns så många vittnesobservationer av walkie-talkies under kvällen då Palme mördades, säger Donald Forsberg.
Hade krigstida uppgift
Grupperingens syfte var enligt Donald Forsberg att öva samband i stadsmiljö - vilket man gjorde i samarbete med Föräldraföreningen mot narkotika, FMN, som samlade in uppgifter om gatulangning.
– Vid ett krisläge fanns det en uppgift att fylla och det ville man öva på i fredstid. Samtidigt hjälpte man FMN med att förmedla uppgifter om knarklangare till en kommissarie på Rikskrim så det var två flugor i en smäll, säger Donald Forsberg.
Att gruppen skulle ha haft något att göra med mordet på Olof Palme ser han som "nonsens".
– De utförde ett behjärtansvärt jobb i kampen mot knarket. Att det skulle ha haft något att göra med mordet på Palme är så bortom vett och förnuft att jag inte ens reflekterat över att vända mig till polisen, säger Donald Forsberg.
Samtidigt målar andra kännare inom underrättelsevärlden upp en annan bild.
I andra delen av sina memoarer, "Spionjägaren", skrev Olof Frånstedt att han blev kontaktad av gruppledaren Barbro 1975 då hon sökte sanktion hos Säkerhetspolisen för spaningen i Stockholms city som enligt hennes uppgifter då var inriktade på "extremister på vänsterkanten" samt nazister." http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22274343.ab
Senast redigerad av Gothus 2016-04-10 kl. 23:11.
Citera
2016-04-10, 23:07
Medlem
Citat:

Det är min teori.

I mitt fall är det mer än en teori. Det är baserat både på det som de som anklagade OP framfört och andra uppgifter.

Kanske är det så att det kommer att komma fram något med Näss som källa.

Det som är försvårande är dock att de som anklagade OP har använt sig av rena lögner. Det stärker inte direkt deras aktier.

Dessutom har jag erfarenhet av de kretsar som kommer med påståendena och deras historik och tänkande kring bevis.

Däremot kan det mycket väl vara så att det fanns kretsar inom Partiet som kunde svälja sådana uppgifter. Så visst kan det ha betydelse för mörkläggningen.T ex Berglings förflyttning mot Säpos vilja kan ha berott på att man hoppades att Bergling skulle avslöja något.

Dock är det nog troligare att om det funnits bevis mot OP så hade det tystats med att OP hade avgått av personliga eller hälsoskäl inte att man satt ett mord i verket.
Citera
2016-04-10, 23:23
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
I mitt fall är det mer än en teori. Det är baserat både på det som de som anklagade OP framfört och andra uppgifter.

Kanske är det så att det kommer att komma fram något med Näss som källa.

Det som är försvårande är dock att de som anklagade OP har använt sig av rena lögner. Det stärker inte direkt deras aktier.

Dessutom har jag erfarenhet av de kretsar som kommer med påståendena och deras historik och tänkande kring bevis.

Däremot kan det mycket väl vara så att det fanns kretsar inom Partiet som kunde svälja sådana uppgifter. Så visst kan det ha betydelse för mörkläggningen.T ex Berglings förflyttning mot Säpos vilja kan ha berott på att man hoppades att Bergling skulle avslöja något.

Dock är det nog troligare att om det funnits bevis mot OP så hade det tystats med att OP hade avgått av personliga eller hälsoskäl inte att man satt ett mord i verket.
Jag skulle vilja säga, att det var precis det som skiljde Palme ifrån övriga. Om du tror att Olof Palme hade avgått på inrådan av sina närmaste, har du fått en felaktig uppfattning om hans personlighet. Det som kännetecknar OP, är att han aldrig skulle ge upp en just sådan ideologisk strid. Därav mordet.
Jag är övertygad om att alla utom du, håller med mig i detta.
Senast redigerad av Gothus 2016-04-10 kl. 23:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in