2016-03-24, 10:16
Medlem
Hurpass svårt är det att konvertera en vanlig cykel till el?

Man sparar väl relativt mycket med att bygga om istället för att köpa en färdig?

Eller om man borde köpa denna som har 500W

http://www.rull.se/Elcykel/Herrcykla..._-_SVART,_herr

Jag cyklar inte centralt, så risken att polisen står och "kollar" vilket wattantal och sådant man har, är otroligt liten, isåfall tar jag väl risken och får pröjsa böterna om det nu blir så
Senast redigerad av Kampfwurst 2016-03-24 kl. 10:22.
Citera
2016-03-24, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kampfwurst
Hurpass svårt är det att konvertera en vanlig cykel till el?

Man sparar väl relativt mycket med att bygga om istället för att köpa en färdig?

Eller om man borde köpa denna som har 500W

http://www.rull.se/Elcykel/Herrcykla..._-_SVART,_herr

Jag cyklar inte centralt, så risken att polisen står och "kollar" vilket wattantal och sådant man har, är otroligt liten, isåfall tar jag väl risken och får pröjsa böterna om det nu blir så

Inte svårt alls att bygga om en cykel. Jag har en fabriksbyggd 250W-cykel och kommer nog att bygga en snabbare/starkare själv nästa gång. Dessa kit är inte billigast men är bättre än det mesta: http://www.ebay.com/sch/i.html?_from...+1000w&_sop=15

Lägg på ett batteri, eventuell moms/tull och en bra grundcykel så blir det mycket pengar, men också bättre än det mesta.
Citera
2016-04-01, 14:05
Medlem
Märkte precis att Clas Ohlsson har ju elcyklar!

http://www.clasohlson.com/se/b/Fritid/Cykel/Cyklar

Vad tror ni? Verkar ju vara bra pris?

ADD:

Nej. Såg nu recensioner (vilket skulle behövas hos biltema och Rull med!) och det var värdelös cykel haha
Senast redigerad av Kampfwurst 2016-04-01 kl. 14:07.
Citera
2016-04-02, 09:35
Medlem
DN har en artikel om elcyklar och bromsar idag. Ganska överraskande, några cyklar är nästan dubbelt så dyra men klarar sig ändå inte alls bättre. Bromsar och displayer strular. http://www.dn.se/UploadedImages/2016...jpg?id=1436501
Citera
2016-04-04, 16:54
Medlem
Så biltema for the win?

"godkända" bromsar behöver jag fan inte, där jag kommer köra finns det inte direkt korsande trafik och sådant.

Jag kör alltså inte centralt där bromsar kan behövas på annat sätt
Citera
2016-04-05, 11:53
Medlem
Klart det är billigare att sätta ihop en elcykel utifrån ett billigt kit och en befintlig cykel.
Men det blir knappast billigare om man skall bygga en "riktigt bra" cykel.
Har själv erfarenhet av 3 cyklar byggda helt från scratch, inklusive ram och batteri.

Jag personligen skulle inte handlat från svenska sidor om jag gjorde en billig konvertering. Allt är kinatillverkat om du väljer något billigt. Em3ev har gott rykte, och har bafangkiten (som många verkar gilla). Leafbike har också ok rykte. Har själv köpt en motor från leafbike i höstas. Hittills 315mil ljudlöst cyklande i ur och skur utan problem. Ebikes.ca är en välrenommerad butik och innovatör i branschen, som har det mesta. Frakt och tull från Kanada tenderar dock att vara skunk.

Den enda butiken jag känner till i Sverige som säljer grejor som inte kan köpas på andra ställen till bättre pris är envolt.se. Där säljs adapttos kontrollerserie med tillbehör som är något av en premiumlösning men mycket smidig. Speciellt om man har en cykel med permanentmonterat batteri.

Det som man ska tänka på är om grundcykeln som skall konverteras är lämplig. Bra bromsar och stabil ram är för mig prio 1. Och dämpning är nästan ett måste om man skall cykla på halvtaskiga vägar. Med elassistans tenderar det att gå fortare och alla gropar slår hårdare. Fjädrad sadelstolpe kan vara en nödlösning om man vill ha en hardtail. Den allra första elcykeln jag byggde var en standard crescent logic 28" konvertering. Använde RC grejor och fiddy reduktionslåda och åkte en del på den. Men den har pensionerats av flera anledningar, balnd annat:
1. Den åt bromsbelägg (hade behövt riktiga skivbromsar)
2. Ramen böjdes under hög effekt (motorinstallationen satt bakom sadelstolpen och drev bakhjulets vänstersida)
3. Alltför obekväm i hastighet
4. Fiddyväxellådan med rakskurna drev lät för mycket
Citera
2016-04-07, 17:43
Medlem
Jag har fått hoppa av iden att göra en egen elcykel, det lär ta för mycket tid (har inte mycket av det längre)

Hybrid eller herrcykel, vad är skillnaden? (ser ju, men vad kan man rekommendera?)

(tror jag redan har frågat, nevermind)
Senast redigerad av Kampfwurst 2016-04-07 kl. 17:56.
Citera
2016-04-09, 11:47
Medlem
http://www.evobike.se/EvoBike%20Herr...ART,_herr/Kort

Köper nog denna, något mer jag behöver till? Lås och hjälm? Ska jag köpa det därifrån eller i någon butik i min stad?

(förresten, följer laddare med???)

Eller om jag köper denna
http://www.evobike.se/EvoBike%20Herr...tgr%C3%A5/Data

Vilken är bäst?
Senast redigerad av Kampfwurst 2016-04-09 kl. 11:53.
Citera
2016-04-10, 09:21
Medlem
Ingen som är bra på cyklar som kan säga om det är värt en tusenlapp extra?
Citera
2016-04-10, 19:39
Medlem
Mats Linds avatar
Varför inte köpa någon av biltemas varianter? Elcyklarna är förmodligen samma kvalitet. Evobike sägs ha dålig service enligt denna site: http://eldrift.nu/evobike.php. Genom Biltema har du iaf garanti och vetskapen att det förmodligen inte strular om du vill ha hjälp.

Vilken elcykel som är bäst beror ju på hur du ska använda den. Vill du ha en robust brukscykel som inte kräver massor av underhåll så välj en stabil variant utan miljoner växlar. Eller kanske du vill ha en slimmad elcitybike som kräver lite mer mekande.

Själv föredrar jag enklare stabil elcykel med 3 vxl och fotbroms, för att slippa byta bromsbelägg varannan vecka. Har bytt till "punkteringssäkra" däck. Kan hänga på rätt tung cykelväska utan problem. Men elcykeln gör ändå sitt jobb - transporterar mig fram och tillbaka till jobbet utan att jag blir svettig. Dimensionera batteriet beroende på hur lång sträcka du kommer cykla. Tänk på att kylan i vårt land gör att du behöver marginal.

För övrigt är det en jobbig period nu när alla orutinerade människor börjar cykla. För i helvete, hur svårt kan det vara att visa sina avsikter med armpekningar och följa normala trafikregler, typ som högerregel och inte tokbbromsa utan anledning.
Citera
2016-04-10, 20:43
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Set kan väl inte vara så där djäkla svårt att meka med elcykel? En någorlunda van cykelhandlare kan säkert fixa i stort sett allt på t. ex. en Clas Ohlsson eller Biltema eller Myecco elcykel. Reservdelar finns ju att handla. Kan inte vara så komplicerat.ju. Många lagar säkert sina hojar själv. Prova en, gillar man den så slå till. Allt löser sig.
Citera
2016-04-12, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Set kan väl inte vara så där djäkla svårt att meka med elcykel? En någorlunda van cykelhandlare kan säkert fixa i stort sett allt på t. ex. en Clas Ohlsson eller Biltema eller Myecco elcykel. Reservdelar finns ju att handla. Kan inte vara så komplicerat.ju. Många lagar säkert sina hojar själv. Prova en, gillar man den så slå till. Allt löser sig.

Det stämmer. En elcykel i sin enklaste form, är bara en vanlig cykel med lite elprylar på.
Ska man hålla på med elsystemet behöver man ju åtminstone basic elkunskap. (Tänker mig då koll på ström/spänning/effekt + förståelse för vad som gör vad och hur det skall kopplas ihop)
Och skall man ta isär exempelvis motor (simpel konstruktion) eller kontroller (mer komplicerat) för att felsöka eller liknande kan komponentkännedom och mer ellära vara bra. För att montera ett el-kit eller byta grejor behövs inte mycket kunskap. Som alltid finns all info lätt att komma åt på nätet om man vill och är intresserad. Har själv lärt mig massor av att läsa om andras projekt och bygga mina egna cyklar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in