Det är inte OK men det handlar om att psyka. Det sticker ju folk i ögonen och svenskar är superduktiga på att snacka skit så fort något är utstickande från normen. Man vågar aldrig säga något personligen utan går ihop i grupp när personen inte ser eller så skriver man nerklankande anonymt på nätet, fruktansvärt smidigt att få utlopp för sin avundsjuka.
Nej, det finns ingen logik i det över huvud taget faktiskt.
Bara för att man inte får kritisera tjocka personer betyder det inte att det är fritt fram att kritisera smala personer.
[b][/HalvaB] TS:s frågeställningar besvarades med de inläggen, varför man inte får kritisera tjocka.
Du pratar om den andra halvan, varför smala får kritiseras. Skilj på detta och på den fråga jag svarade på. Se TS:s rubrik.
Anledningen till att smala får kritiseras är bland annat att detta inte har samma "skydd" som kritiken mot tjocka. Kritiserar man smala uppmuntras detta istället utan motargument.
.
Samma sak med negrer och vita, eller tiggare och arbetare, eller svenskar och utlänningar.
Det är aldrig tillåtet att kritisera de som anses svagare eller mindre framgångsrika.
Det är därför vi alltid hejar på det sämsta laget i fotboll om vi måste välja.
Alla tjejer får höra kommentarer om hur de ser ut, för tjock för smal eller för lång eller för kort. Eller för små bröst eller stora bröst. Så är det för alla.
Att kommentera någons vikt är bara oförskämt. Överviktiga och underviktiga vet att de är överviktiga eller underviktiga, det är ingenting som man behöver tala om för dem.
En del kan ha svårt att gå ner och andra att gå upp, man behöver inte ha en ätstörning för det.
Tycker inte det är okej att kritisera någon baserat på deras kroppsform, sen så tror jag inte att övervikt glorifieras som ni beskriver, utan att det måste få vara okej att trivas i kroppen man har oavsett hur den ser ut.
Tycker inte det är okej att kritisera någon baserat på deras kroppsform, sen så tror jag inte att övervikt glorifieras som ni beskriver, utan att det måste få vara okej att trivas i kroppen man har oavsett hur den ser ut.
Varför skall man inte få kritisera fetton? Man kritiserar ju rökare,knarkare,alkoholister osv...
Med det sagt ska man inte vara elak i sin kritik men få dem att förstå att det inte är hälsosamt.
Detta är ett vanligt fenomen, och uppstår ofta när verkligheten krockar med politiska ideal. Det är precis samma fenomen som gör att det är okej att kritisera vältränade men inte smalfeta, stora kukar men inte små, snygga människor men inte fula, rika människor men inte rika osv.
Tjockisar överlag den värsta typen av människor, och ett ypperligt argument emot demokrati. Sanningen är att genomsnittsmänniskan är för korkad för att avgöra vad han eller hon ska äta själv, för att inte tala om hur ett land ska styras. Sanningen är att om människan själv får välja, väljer hon oftast att trycka i sig så mycket skit att hon förstör sitt eget liv. Inom en relativt snar framtid kommer människorna i ett flertal länder äta så dåligt att medellivslängden kommer att börja minska, och i underklassen är detta redan ett faktum.
I genomsnitt är tjocka dessutom sämre människor inom nästan allt mätbart. Att undvika fetma i alla möjliga avseenden är ett av de bästa och snabbaste sätten att värdera människor visuellt.
I ärlighetens namn vill jag nämna att det eventuellt finns en viss tvivelaktighet när det gäller "övervikt" (bmi 25-30), då ovanstående inte gäller i lika hög grad. Men alla former av fetma är extremt dåligt.
För övrigt anser jag att diverse normaliseringspropagandister är terrorister och ett exempel på hur nedmonteringen av det psykologiska försvaret var ett misstag, och skiten vi får stå ut med nu.
EDIT: För att inte tala om det sjuka system där att ens oavsiktligt referera till någon degenererad tjockis fetma på en arbetsplats är "trakasserier", medans det är helt okej att påpeka att någon smal person bör äta mer.
Senast redigerad av FlamingBacon 2016-04-10 kl. 14:59.