2016-04-10, 13:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av QkNN
Hur ser din beräkning ut för avståndet till solen?
Detta är jag också väldigt nyfiken på.
Citera
2016-04-10, 14:00
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QkNN
Hur ser din beräkning ut för avståndet till solen?

Var det inte du som för en liten stund sedan gnällde på att man måste svara på samma frågor om och om igen här i tråden??
Det här skrev jag för fyra dagar sedan och där finns en fullt tillfredsställande förklaring på hur man beräknar avståndet till solen: (FB) Flat Earth--Jorden är platt
Citera
2016-04-10, 14:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Var det inte du som för en liten stund sedan gnällde på att man måste svara på samma frågor om och om igen här i tråden??
Det här skrev jag för fyra dagar sedan och där finns en fullt tillfredsställande förklaring på hur man beräknar avståndet till solen: (FB) Flat Earth--Jorden är platt
Och hur tänker du och förklarar du hur man mäter avståndet till solen med hjälp av venuspassagen?
Citera
2016-04-10, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosalotus
Det kallas yttrandefrihet. Är enig med QkNN om att detta inte är en rättssal utan ett diskussionsforum där man kan uttrycka sina åsikter och synpunkter gällande olika ämnen. Teorin om en platt jord tycks mig mest sannolik, den snurrande bollen minst sannolik, men några matematiska ekvationer kan jag tyvärr inte ge dig.

Edit: Det finns dock väldigt många människor som just nu undersöker teorin om en platt jord så med tiden kanske de kan presentera mer konkreta siffror när det gäller faktiska avstånd. Om du är intresserad kan du följa deras arbete som de löpande redogör för lite varstans på internet.

Det är jag jätteintresserad av, kan du skicka länkar gärna de tre största då detta är helt ny terräng för mig.

Tack på förhand.
Citera
2016-04-10, 14:09
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allanbama
Och hur tänker du och förklarar du hur man mäter avståndet till solen med hjälp av venuspassagen?

Om du klickar på länken så ser du. Det här är ett forum för att diskutera jordens form - inte en geometrilektion, men det är inga avancerade matematiska övningar så jag tror du fattar av den bifogade förklaringen.. Dock kommer du, som jag skrev tidigare, inte kunna använda dig av någon Venuspassage under din livstid - senaste chansen var 2012 så du får förlita dig på andra planeter för kontrollräkning.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2016-04-10 kl. 14:11.
Citera
2016-04-10, 14:11
Bannlyst
Citat:
Om du klickar på länken så ser du. Det här är ett forum för att diskutera jordens form - inte en geometrilektion, men det är inga avancerade matematiska övningar så jag tror du fattar av den bifogade förklaringen..
Nej jag förstår inte hur man kommer fram till det utan att ta till flera premisser som är rena gissningarna. Så var så god att förklara för mig. Eller lägg ner påståenden som du inte kan backa upp.
Citera
2016-04-10, 14:13
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Nej jag förstår inte hur man kommer fram till det utan att ta till flera premisser som är rena gissningarna. Så var så god att förklara för mig. Eller lägg ner påståenden som du inte kan backa upp.

Du behöver en referenspunkt . t.ex. avståndet till månen - det kan du själv mäta upp med en radiovåg om du inte litar på de uppgifter som finns tillgängliga. Antagligen blir du tvungen att mäta upp ljusets hastighet själv också om du inte litar på någon eller någonting

What we actually measure is the distance from the Earth to some other body, such as Venus. Then we use what we know about the relations between interplanetary distances to scale that to the Earth-Sun distance. Since 1961, we have been able to use radar to measure interplanetary distances - we transmit a radar signal at another planet (or moon or asteroid) and measure how long it takes for the radar echo to return. Before radar, astronomers had to rely on other (less direct) geometric methods.

http://curious.astro.cornell.edu/about-us/41-our-solar-system/the-earth/orbit/87-how-do-you-measure-the-distance-between-earth-and-the-sun-intermediate
Senast redigerad av SnakePlisssken 2016-04-10 kl. 14:18.
Citera
2016-04-10, 14:18
Medlem
Citat:
På 1700-talet hade astronomerna klart för sig att jorden och andra planeter kretsar runt solen. De kunde också beräkna det relativa avståndet mellan himlakropparna. Men det absoluta avståndet mellan jorden, solen och planeterna var en helt öppen fråga.
källa: http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/vart-livs-sista-venuspassage/

Övriga källor som du kan grotta ned dig i och återkomma med din egna beräkning:

https://www.google.se/search?q=ber%C3%A4kna+avst%C3%A5ndet+mellan+jorden +och+solen&oq=ber%C3%A4kna+avst%C3%A5ndet+mellan+j orden+och+solen&gs_l=serp.3..35i39.49014.52584.0.5 7071.8.8.0.0.0.0.82.584.8.8.0....0...1.1.64.serp.. 0.8.576.hvZuARjV ARE
Citera
2016-04-10, 14:21
Bannlyst
Citat:
Du behöver en referenspunkt . t.ex. avståndet till månen - det kan du själv mäta upp med en radiovåg om du inte litar på de uppgifter som finns tillgängliga. Antagligen blir du tvungen att mäta upp ljusets hastighet själv också om du inte litar på någon eller någonting

What we actually measure is the distance from the Earth to some other body, such as Venus. Then we use what we know about the relations between interplanetary distances to scale that to the Earth-Sun distance. Since 1961, we have been able to use radar to measure interplanetary distances - we transmit a radar signal at another planet (or moon or asteroid) and measure how long it takes for the radar echo to return. Before radar, astronomers had to rely on other (less direct) geometric methods.

http://curious.astro.cornell.edu/about-us/41-our-solar-system/the-earth/orbit/87-how-do-you-measure-the-distance-between-earth-and-the-sun-intermediate
Aha, så dom skickade radiovågor på 1700-talet?
Citera
2016-04-10, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallowen
Det är jag jätteintresserad av, kan du skicka länkar gärna de tre största då detta är helt ny terräng för mig.

Tack på förhand.

Googla på flat earth så har du massor med intressant information att ta del av. Ämnet är omfattande. Men undvik Flat Earth Society som är kontrollerad opposition med sitt falska påstående om en jord som accelererar uppåt. Jorden är stillastående. Vill inte styra någon till några specifika flat earthers då det säkert är bättre att var och en väljer vilken information man tar del av. Det behöver nödvändigtvis inte vara de "största" eller mest välkända personerna som har den bästa informationen.
Citera
2016-04-10, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosalotus
Googla på flat earth så har du massor med intressant information att ta del av. Ämnet är omfattande. Men undvik Flat Earth Society som är kontrollerad opposition med sitt falska påstående om en jord som accelererar uppåt. Jorden är stillastående. Vill inte styra någon till några specifika flat earthers då det säkert är bättre att var och en väljer vilken information man tar del av. Det behöver nödvändigtvis inte vara de "största" eller mest välkända personerna som har den bästa informationen.

Ursäkta jag uttryckte mig otydligt, jag är intresserad av de största flat Earth sidorna som arbetar med beräkningar för att bekräfta sina teser.
Citera
2016-04-10, 14:37
Medlem
Citat:
Aha, så dom skickade radiovågor på 1700-talet?

Du vill inte veta, tror du att SnakeP avser att man skickade radiovågor på 1700 talet.

Exemplet med månen var för att man behöver en referens och idag så går det utmärkt att använda månen som referens. Vill du välja annan referenspunkt eller dina beräkningar kanske inte behöver referenspunkt, vad vet jag men det börjar bli dags att du tar fram en beräkning, det är ju vad tråden handlar om bevisa att jorden är platt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in