Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-04-09, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Du minns rätt. Jag är god vän med de jag studerade med.

Glad jag blir, man ska vara rädd om sina vänner.
Citera
2016-04-09, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Johannes 17:3
Detta betyder evigt liv: att de lär känna dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt ut, Jesus Kristus.

Mark 13:10
” Och de goda nyheterna måste först predikas i alla nationerna.”

Romarna 10:14
”14 Men hur skall de anropa honom som de inte satt tror till? Och hur skall de sätta tro till honom som det inte hörs något om? Och hur skall de höra utan att någon predikar? –

Lera här:
http://wol.jw.org/sv/wol/h/r14/lp-z

Hur långa är dessa "sju tider"?

Från oktober 607 f.v.t. till oktober 1 f.v.t. = 606 år
Från oktober 1 f.v.t. - till oktober 1914 v.t. = 1914 år
Hedningarnas sju tider = 2520 år

Inte svarade du på någon fråga ang Matt 28 heller.
Fler skriftställarn om predikande i allmänna ordalag. Du vet att ALLA religioner predikar, på ett eller annat sätt. Om de inte gjorde det så skulle de tyna bort när den sista medlemmen dör av ålder.

Intressant med din beräkning av året 1914. Av någon anledning så struntade du i vad Jesus sa i Matt 28 om att han redan då när han uttalade de ord som finns skrivna där. DÅ hade han all myndighet över BÅDE himlen och jorden.
Din uträkning av 1914 är vad JV tror, lägg mörke till att det finns inte stöd från Bibeln i den beräkningen för att Jesus fick sin myndighet 1914.

Sedan när du ändå håller på så ta reda på när Jerusalem förstördes. Leta i alla källor du kan hitta (utanför Vakttornets litteratur) så kommer du inte hitta på år 607f.kr som det datum för Jerusalems förstöring. Dvs din uträkning spricker redan innan den har börjat.

Försök motivera att Jesus fick sin makt först 1914 och inte när hans 'offer' gjordes.

Att Jerusalem förstördes år 607 fkr.

Om nu 1914 skulle stämma, varför har Jesus inte utnyttjat sin makt ännu? Det är ju 102år sedan?
Citera
2016-04-10, 07:34
Medlem
Tragiskt det som TS skriver om, jag tycker att föräldrarna inte ska pracka på sin tro på sina barn.
Barnen ska själva få avgöra vad de vill och inte vill tro på.
Citera
2016-04-10, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Inte svarade du på någon fråga ang Matt 28 heller.
Fler skriftställarn om predikande i allmänna ordalag. Du vet att ALLA religioner predikar, på ett eller annat sätt. Om de inte gjorde det så skulle de tyna bort när den sista medlemmen dör av ålder.

Intressant med din beräkning av året 1914. Av någon anledning så struntade du i vad Jesus sa i Matt 28 om att han redan då när han uttalade de ord som finns skrivna där. DÅ hade han all myndighet över BÅDE himlen och jorden.
Din uträkning av 1914 är vad JV tror, lägg mörke till att det finns inte stöd från Bibeln i den beräkningen för att Jesus fick sin myndighet 1914.

Sedan när du ändå håller på så ta reda på när Jerusalem förstördes. Leta i alla källor du kan hitta (utanför Vakttornets litteratur) så kommer du inte hitta på år 607f.kr som det datum för Jerusalems förstöring. Dvs din uträkning spricker redan innan den har börjat.

Försök motivera att Jesus fick sin makt först 1914 och inte när hans 'offer' gjordes.

Att Jerusalem förstördes år 607 fkr.

Om nu 1914 skulle stämma, varför har Jesus inte utnyttjat sin makt ännu? Det är ju 102år sedan?

Vem mer än vi vågar gå ut och predika överallt.

Jesus regerar mitt ibland sina fiender
https://www.jw.org/sv/nyheter/

Om du är så vetgirig, sök svaren själv

http://wol.jw.org/sv/wol/h/r14/lp-z
Citera
2016-04-10, 14:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vem mer än vi vågar gå ut och predika överallt.

Vem mer än ni anser att denna självutnämnde funktion måste respekteras av andra?
Citera
2016-04-10, 14:10
Medlem
Citat:
Det psykiska är de som inte kan acceptera olikheter, som står för.

Hur mycket olikheter i tänkandet accepterar man inom JV-organisationen?
Citera
2016-04-10, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Tragiskt det som TS skriver om, jag tycker att föräldrarna inte ska pracka på sin tro på sina barn.
Barnen ska själva få avgöra vad de vill och inte vill tro på.

Barnen blir inte döpta utan att de vet vad de gör.

I t ex sv kyrkan tvångs döps de in som spädbarn.
Citera
2016-04-10, 14:13
Medlem
Citat:
Om jag inte minns fel, studerade di med vittnena?

För att förstå Bibeln Guds ord måste man verkligen tänka.

Jaf gillar inte människostyrda religioner som sv kyrkan, sverigedemokraterna och dyligt

Inte heller styrande kretsen då, antar jag.
Citera
2016-04-10, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vem mer än ni anser att denna självutnämnde funktion måste respekteras av andra?

Följer man Bibeln och Jesus, då gör man som han säger.

(Matteus 7:13, 14) Gå in genom den trånga porten; därför att bred och rymlig är den väg som leder till tillintetgörelse, och många är de som går in på den; 14 men trång är den port och smal den väg som leder till liv, och få är de som finner den.

----------------------------
1 Petrus 3:15
”Men ni skall hålla Kristus helig som herre i era hjärtan och alltid vara beredd med ett försvar inför var och en som av er kräver ett skäl för det hopp som är i er, men ni ska gör det med mildhet och djup respekt.”

1 Petrus 3:15 2000
” Men Herren, Kristus, skall ni hålla helig i era hjärtan. Var alltid beredda att svara var och en som kräver besked om ert hopp.”
Citera
2016-04-10, 14:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Citat:
Följer man Bibeln och Jesus, då gör man som han säger.

Du har bara flyttat dina målstolpar till bibelviftande. Varför skulle andra respektera bibelviftande?
Citera
2016-04-10, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Inte heller styrande kretsen då, antar jag.

Styrande kretsen styrs av Bibeln Guds ord som alla Jv gör.
Citera
2016-04-10, 14:23
Medlem
Citat:
Barnen blir inte döpta utan att de vet vad de gör.

I t ex sv kyrkan tvångs döps de in som spädbarn.

Hur är det nu??? Kräver Svenska kyrkan något av dem som är döpta? Måste de bete sig på ett visst sätt? Kan man t ex vara superateist och vara välkommen i Svenska kyrkan? Kan man gå ur svenska kyrkan utan att medlemmarna slutar tala med vederbörande?

Jämför detta med en viss annan organisation....så förstår du säkert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in