Citat:
=ttsp]Det finns otaliga exempel i samhället där man inte har anmält till polisen fastän man fått det berättat för sig. Ta t.ex. präster där församlingsmedlemmar i förtroende berättar om dom här skamliga sakerna, och församlingsmedlemmen kanske inte ens vill polisanmäla, personen vill bara berätta det för någon i förtroende.
Om den här prästen då inte anmäler till polisen, skyddar han pedofiler då? Eller tar han hänsyn till den utsatta personens vilja. Hur mycket skada gör prästen om han automatiskt polisanmäler så fort han får höra talas om det?
Hur fort skulle du polisanmäla din son eller din far om du fick reda på något sådant från offret? Skulle du ringa polisen på en gång, eller skulle du först ringa till din son eller din far och fråga om hur det förhåller sig? Om offret är din syster och ber dig på dina knän att inte polisanmäla, gör du det ändå? Och om det handlar om mindre saker, bara om ett närmande, anmäler du det ändå?
Det här är inte så enkla saker som du tror, man kan inte vara så kategorisk och kall att man inte tar hänsyn till situationen och vad andra säger och vill.
Jag förstår inte relevansen i det du nämner, det är ju rent hypotetiskt. Du behöver inte förklara att det förekommer på andra ställen än inom jv, det vet jag, men jag kan inte ta ställning till dina frågor för än du kommer med något konkret.
I fallet Anders skulle jag definitivt anmält det till polisen, skulle inte du?
Läste du om den stackars tjejen Emma som jag länkade till igår? Inte ens hennes icke jv mamma kunde de besvära sig att berätta för. Nej, han ångrade ju sig och slapp att bli utesluten som du tycker är så fint och bibliskt så varför skulle han anmälas till polisen och få ett straff.
Det var ju bara det att han gjorde ju samma sak med nästa dotter.....så mycket för den ångern!!!
Citat:
I fallet med Anders vet jag inte exakt hur äldste tänkte, kanske, möjligtvis ville dom inte att det skulle komma ut, men det är en självklarhet bland Jehovas vittnen att det inte är ett kristet tankesätt att försöka dölja istället för att åtgärda problemet, då gjorde dom äldste fel. Men jag har inte hört något av samtalen som pågick INNAN UG blev inblandad.
Jehovas vittnen har i andra sammanhang blivit anklagade för det motsatta, att man skulle lägga sig i för mycket hur äktenskapspartner har det i sängen, båda anklagelserna är felaktiga.
Men jag tror i det här fallet så ansåg dom inte att det handlade om pedofili eftersom det bara var 4 års skillnad.
Fan vad du hakar upp dig på dessa 4 år. Du försöker på alla sätt att hitta ursäkter och undanflykter. Enligt Anders skedde det fram tills gm var 18, sen kan man diskutera hit och dit var gränsen går för vuxen respektive barn men du måste väl fatta att den som är 4 år äldre har ett övertag. Är den ena 13 och den andra 9, ja då är ju den ena könsmogen medan den andre är ett barn. Gm har väl förstånd nog att förstå att det är sexuellt utnyttjande (och homosex - ej accepterat inom jv) han håller på med.
Citat:
Ja jag såg det när det sändes, och spelade in det och granskade påståendena i programmet. Jag upptäckte massor med felaktiga påståenden redan då, senare kom det fram fler förvrängningar.
Jaha, och vilka var då dessa? Förutom otydligheten på gm ålder.
Citat:
Förmodligen uppdagades det att ord stod mot ord efter att annonsen kom, i alla fall tror jag inte att huvudkontoret visste att ord stod mot ord. Och Jehovas vittnen har inget emot att det polisanmäldes, gjorde någon i UG det? Eller skyddade även UG enligt dina mått mätt pedofiler?
Har någon till denna dag polisanmält det?
I annonsen så stod bla följande:
TV-tittare som sätter värde på rättvisa och ärlighet.
Sen presenterar man en stor ruta som man kallar
fakta. Ja, alltså fakta och i denna så går man helt på gm linje. I och med att man väljer att kalla det för fakta så har man redan internt tagit ställning till vad som är sant och vad som inte är det, utan inblandning av polis och myndighet, ändå står ord mot ord.
Vidare skriver man också i annonsen att detta inslag och andra uppgifter var vilseledande och osakliga. Men man kan inte precisera vilka eller på vilket sätt....konstigt.
Citat:
Du verkar inte ha en nyanserad bild av det hela, det är inte så enkelt som att alltid automatiskt anmäla saker och ting, det kan t.ex. handla om förtal, att någon vill sätta dit någon, det är en möjlighet och har bevisligen skett i Sverige där oskyldiga pappor hamnat i fängelse. Om alla i tid och otid anmäler saker och ting utan eftertanke så kommer inte det att leda till något gott.
Nyanserad bild? Det är väl därför det finns utbildad personal till att hantera just dessa känsliga frågor. Tror du det är bättre att lämna över det till amatör äldste psykologer?
Citat:
Du inser inte att jag inte förnekar att felaktigheter sker även bland Jehovas vittnen. Du kan ge hur många exempel som helst, och jag kan ge tusen gånger fler exempel från andra grupper i samhället, det bevisar inget.
Du kritiserar för att mannen inte blev utesluten, är det bättre i samhället? Hur många har uteslutit pedofiler i samhället?
Samhället håller inte på med uteslutning, det är något som sker inom jv.
Citat:
Jag vet inte hur det är i det här fallet, men om personen ångrar sina handlingar och vänder om från pedofili och aldrig mer begår handlingarna, så är kristna skyldiga att förlåta en sådan person ÄVEN om det handlar om sådana hemska handlingar som pedofili. Men samhället är ännu sämre på det här, dom utesluter inte personer alls. Det är i princip bara Jehovas vittnen som tillämpar bibelns ord när det gäller uteslutningar, bibelns ord i 1:a Korinthierna kapitel 5
[/quote]
Nä tack och lov håller inte samhället på med uteslutningar, det är något som ni kan fortsätta tro är bibliskt, men det är en annan diskussion.
Ja som sagt, fallet Emma, det var ju väldigt kristet att förlåta den pedofilen. Hur visste ni att han ångrade sig? Även om han ångrade sig, tycker du inte han skulle haft fängelse för det han gjorde?
Synd bara att han lurade er så till vida att han igentligen inte ångrade sig, eller kanske han gjorde det men det hjälpte inte hans stackars andra dotter som utsattes för samma övergrepp.
Nu är det också så att pedofiler är en av det mest återfallssamma brottslingar som finns och det är inte svårt att ta reda på så jag kan inte för mitt liv förstå hur dessa äldste bröder sover om nätterna?