Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-26, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Förmodligen uppdagades det att ord stod mot ord efter att annonsen kom, i alla fall tror jag inte att huvudkontoret visste att ord stod mot ord. Och Jehovas vittnen har inget emot att det polisanmäldes, gjorde någon i UG det? Eller skyddade även UG enligt dina mått mätt pedofiler?
Har någon till denna dag polisanmält det?

Då tycker jag att det hade varit lämpligt att Sällskapet satte in en ny annons, där man erkände att den första var felaktig.

Anmälan?
Hm, Alla inblandade i fallet som vi nu diskuterat var när programmet sändes vuxna, så då fick de väl själva bestämma om de ville gå vidare med det.

Det allvarliga fallet med 2 13-åriga pojkar som offer hade redan polisanmälts, trots att församlingen försökte tysta ner saken.
Även något av de andra fallen hade redan gått till anmälan och dom har jag för mig, doch inte med Sällskapets goda vilja!
Citera
2011-07-26, 18:31
Medlem
intervalls avatar
Wow, på tal om ingenting;

Förra året(2010) på sammankomsten kom en ny bok, Guds ord till oss genom Jeremia. Där står det om vidareutbildning:

Citat:
"En kristen skulle felaktigt kunna tänka att han aldrig skulle kunna bli lurad av sitt hjärta, som många på Jeremias tid blev. En man skulle kunna resonera så här: "Jag måste ha ett jobb för att försörja min familj", vilket är förståeligt. Anta nu att det får honom att tänka: "Jag behöver mer utbildning för att få och behålla ett jobb med hygglig lön." Även det kan verka logiskt och få honom att dra slutsatsen:"Tiderna har förändrats, och för att överleva idag och kunna behålla ett jobb måste man skaffa sig högskole- eller universitetsutbildning." Tänk så lätt man skulle kunna börja bagatellisera den trogna och omdömesgilla slavklassens kloka, balanserade råd om vidareutbildning och börja missa möten! En del har långsamt formats av världens synsätt och resonemang på det här området. Bibeln ger oss en passande varning: "Låt inte världen omkring er pressa in er i sin gjutform.'

För oss som inte har JV-glasögon på förstår vi alltså att ledarna avråder utbildning för då missar man möten, pga sannoliktheten att med nyvunnen kunskap får reda på sanningen och därmed upptäcka att man är med i en sekt full med lögner.

http://hjalpkallan.org/forum/showpost.php?p=132358&postcount=17
Citera
2011-07-26, 18:38
Bannlyst
Finns det några uppgifter om att Jehovas vittnen avsiktligt skulle göra folk hjärnskadade genom kvävning?

Jag vet att dom sticker hål i trumhinnan och stoppar bönor i näsan på folk.

Avsikten är givetvis att distansera personer från den mänskliga gemenskapheten. Dock är jag osäker om detta. Går dom faktiskt så långt att dom skadar människor så pass allvarligt och permanent?
Senast redigerad av Tinman 2011-07-26 kl. 18:42.
Citera
2011-07-26, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Men varför tar man då inte upp de andra fallen i sin annons?

Främst var det förmodligen på grund av att fallet med Anders var Janne Josefssons paradfall, det var fallet som dom lyfte fram i programmet som det främsta exemplet på att Jehovas vittnen skyddar pedofiler.

Citat:
Och givetvis gjorde Sällskapet en väldigt stor groda när de satte in en annons baserat på gärningsmannens version, utan att ens fråga offren och deras familj.

Det är en bagatell i sammanhanget. Fallet med Anders handlade ändå inte om en vuxen man som förgrep sig på ett barn, något som Granskningsnämnden slog fast.

Citat:
I vilket annat sammanhang räknas gm ord som sanning, i den grad att man inte ens behöver höra offren.

Annonsen handlade inte om en rättegång där man får bevis på vem som talar sanning (om man nu någonsin får det) utan det handlade om ett svar på UG:s vinklade reportage. Åldern då det upphörde var bara en av detaljerna, den övergripande frågan handlade om UG:s påstående om att det handlade om en vuxen man som förgrep sig på ett barn, något som Granskningsnämnden slog fast inte var fallet.
UG vägrade ge Jehovas vittnen utrymme i programmet att fritt och i ordnade former ge svar, utan var aggressivt angripande och påträngande mot Jehovas vittnen. Jehovas vittnen förstod att UG inte skulle ge en opartisk bild av det hela, och därför väntade med att programmet blev färdigt, för att senare ge sin syn på saken. Om det nu "kostade massor med pengar" med en annons för att kunna få en röst, så är det ytterligare ett bevis på att media inte är opartiska när dom vägrar att ge Jehovas vittnen utrymme att försvara sig gratis.

Vad jag förstår så fanns det ingen anledning att ha en dömande kommité i Anders fall eftersom gärnings"mannen" ångrade sig och lovade att inte göra om det. Jehovas vittnen utesluter bara om personen vägrar att vända om från sina onda handlingar.

Citat:
Och, dessutom är det en enorm groda att koncentrera annonsen på fallet A, och den lilla åldersskillnaden på 4 år, när A:s lillasyster berättade i programmet att gm utsatt henne för detsamma.
Man behöver inte precis vara professor i matematik för att förstå att åldersskillnaden till As lillasyster var mer än 4 år.

Visst, men däremot så upphörde övergreppen när gärnings"mannen" var 15år som du säger, normalt brukar man inte se en 15 åring som vuxen, och återigen, Granskningsnämnden ansåg att det inte handlade om en vuxen som förgrep sig på ett barn.

Citat:

Och hon nämns inte alls i annonsen.
Liksom inget av de andra pedofilfallen gjorde!

Endast fallet A tas upp, för där hade sällskapet hittat svagheten med den lilla åldersskillnaden.

Mycket fult agerande från sällskapets sida.

Som du själv har nämnt (om jag inte kommer ihåg fel), så var det en dyr annons, och den skulle ha blivit ännu dyrare om man hade tagit upp allt i programmet.
Citera
2011-07-26, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Så..man är inte ett barn om man är 14 år? Det mest sjuka är väl regeln inom JV?

Är man ett barn när man är 15? Gärnings"mannen" var 15 år när han förgrep sig på A:s lillasyster för sista gången, handlar det då om pedofili?

Citat:
Att övergreppet måste styrkas av två oberoende vittnen? Detta visar väl vilka kunskaper rörelsen har om sexuella förövare?

Det handlar om rättssäkerhet, man utesluter inte någon om det inte är bevisat bortom varje rimligt tvivel.

Det är inte unikt för Jehovas vittnen, även svenska domstolar agerar på det sättet, och kan inte döma någon om det inte finns vittnen eller annan bevisning.
Citera
2011-07-26, 18:59
Medlem
Citat:
Som alla JV tjatar du om den lilla åldersskillnaden på 4 år!
Men lillasystern då, en 15-årig storvuxen pojke och en 9-årig flicka, vad kallar du det?

Kallar du det för pedofili?

Normalt anser man att pedofili är en vuxen man som förgriper sig på ett barn. Är man vuxen om man är 15?
Citera
2011-07-26, 19:05
Medlem
Citat:
Även om frågan inte är riktad till mig kan jag ärligt svara att om min far, svärfar, man, bror eller son gjort sig skyldig till något sådant, så skulle jag ha anmält det, ev efter att först ha pratat med vederbörande.
Detta av två orsaker:
1. För att skydda barnet, och andra barn.
2. För att gm behöver vård.

"eventuellt" först prata med din far? Det tror jag inte på.

I min fråga fanns också: "Om offret är din syster och ber dig på dina knän att inte polisanmäla, gör du det ändå?"

Du svarade inte direkt på det, ska jag ta ditt svar som att du ändå skulle anmäla till polisen fastän din syster ber dig på knäna att inte göra det? Det tror jag inte på.
Citera
2011-07-26, 19:26
Medlem
Citat:
Då tycker jag att det hade varit lämpligt att Sällskapet satte in en ny annons, där man erkände att den första var felaktig.

Jag har försökt att förklara för dig att vi inte vet vad som är felaktigt i det fallet, eftersom ord står mot ord.

Citat:
Anmälan?
Hm, Alla inblandade i fallet som vi nu diskuterat var när programmet sändes vuxna, så då fick de väl själva bestämma om de ville gå vidare med det.

Ojdå, så nu gäller inte automatisk polisanmälan längre? utan om att låta dom inblandade parterna bestämma det själva???
Var det inte just så som dom äldste agerade? Det är ju upp till föräldrarna och dom inblandade själva att bestämma om och när dom vill göra en polisanmälan. Det är inte dom äldstes skyldighet att polisanmäla så fort dom får höra om något brott.

Anders familj var fria att polisanmäla om dom ville, men tydligen gjorde dom inte det. Dom äldste förbjöd inte familjen att anmäla, dom gjorde det dom hade i uppgift, att vara ett andligt stöd för familjen. Kanske fanns det ett visst ansvar att föreslå eller nämna polisanmälan, men det ansvaret har vi alla som svenska medborgare. Som förälder, som en vuxen borde man kunna inse att man kan göra det själv om man nu vill det.

Att lägga föräldraansvaret på äldste är inte schysst, deras enda ansvar är att se till församlingens andliga behov, inte sjukvårdshjälp, inte social hjälp, inte andra samhälleliga skyldigheter eller rättigheter. Jehovas vittnen har alltid insett att äldste och församlingen inte kan hjälpa till med allt, och därför behöver man söka sig till det som samhället erbjuder. Att påstå något annat är förvrängningar.

Citat:
Det allvarliga fallet med 2 13-åriga pojkar som offer hade redan polisanmälts, trots att församlingen försökte tysta ner saken.
Även något av de andra fallen hade redan gått till anmälan och dom har jag för mig, doch inte med Sällskapets goda vilja!

Återigen, det är inte Sällskapets eller församlingens skyldighet att anmäla saker och ting.
Om det skulle bildas en lag där alla svenska medborgare är skyldiga att anmäla så blir det en annan sak.

Jehovas vittnen är väl insatta i vad samhället kräver och vad samhället erbjuder, och anpassar sig till samhället så länge det inte strider mot Guds ord.
Citera
2011-07-26, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intervall
Wow, på tal om ingenting;

Alltså off topic.

Citat:
Ursprungligen postat av intervall
Förra året(2010) på sammankomsten kom en ny bok, Guds ord till oss genom Jeremia. Där står det om vidareutbildning:

För oss som inte har JV-glasögon på förstår vi alltså att ledarna avråder utbildning för då missar man möten, pga sannoliktheten att med nyvunnen kunskap får reda på sanningen och därmed upptäcka att man är med i en sekt full med lögner.

http://hjalpkallan.org/forum/showpost.php?p=132358&postcount=17

Förmodligen får man en bättre förståelse om du citerar hela sammanhanget. Det är inte utbildning i sig som är problemet, utan var fokus ska ligga för en människa. Blir man lyckligare av att ha utbildning i fokus istället för andlighet och mänskliga relationer? Jehovas vittnen anser att världen är fokuserad på det materiella och det ytliga, utbildning för att man strävar efter hög lön så att man köpa en massa saker är inte ett kristet andligt sätt att leva.

Det finns inget förbud om att vidareutbilda sig, om man vill det så är det fritt fram. Det som står där är RÅD, som är goda om man vill koncentrera sig på andliga mål istället för det materiella.
Det finns många Jehovas vittnen som har höga utbildningar, t.ex. kärnfysiker:

http://www.watchtower.org/z/20040122a/article_01.htm
Citera
2011-07-26, 20:28
Medlem
Crime-boys avatar
Det handlar om rättssäkerhet, man utesluter inte någon om det inte är bevisat bortom varje rimligt tvivel.

Det är inte unikt för Jehovas vittnen, även svenska domstolar agerar på det sättet, och kan inte döma någon om det inte finns vittnen eller annan bevisning.[/quote]

Vilket jävla bullshit! Så om en unge blir våldtagen/skändad så kan man inte döma förövaren om inte två åskådare varit på platsen? Tror du att pedofiler älskar publik..eller? Dessutom var dessa barn vuxna nog att själva redogöra för övergreppen.

Kan inte döma om det inte finns vittnen? Hur var det med styckmordsrättegången då? Känner du till den?
Citera
2011-07-26, 21:42
Medlem
Citat:
Vilket jävla bullshit! Så om en unge blir våldtagen/skändad så kan man inte döma förövaren om inte två åskådare varit på platsen?

Nej, inte två åskådare utan en åskådare eller förövaren + ungen = två vittnen.
Barnet anses alltså som ett av dom två vittnena.

Nej Jehovas vittnen kan inte döma någon till uteslutning om förövaren förnekar det. Att icke Jv är upprörda över att Jehovas vittnen inte utesluter då kan jag inte förstå när dom själva inte ens tillämpar uteslutning från första början. Varför kräver dom det av Jv då när dom inte själva gör det? Håll på med uteslutning själva först, kom sedan och tala om för andra som inte utesluter.

Det är ofta tvärtom, att man får höra motsatsen att Jv:s uteslutningar är kärlekslösa, men alltså inte i det här fallet när det gäller pedofili??? Hur ska ni ha det?

Man kan inte utesluta om det inte finns vittnen, men man kan vidta andra åtgärder, att hålla personen i uppsikt och annat. Och självklart kan man polisanmäla det och se om svensk domstol kan bevisa att så skett, och förövaren hamnar i fängelse.

Icke Jv har BARA svensk domstol att gå till, Jehovas vittnen kan både få en dom i domstol OCH i församlingen.
Icke Jv borde anamma JV:s system med uteslutningar om man vill komma i samma nivå av säkerhet i att pedofiler inte kan påverka barnen.

När pedofilen tjänat sitt straff så är personen i svensk rättsväsende fri fastän personen inte är ångerfull och kanske berättar att den personen ska göra det igen. Hos Jehovas vittnen skulle inte en sådan person återupptas i gemenskapen, den personen kommer att vara utesluten så länge den inte ångrar och vänder om från sina onda gärningar.

Citat:
Tror du att pedofiler älskar publik..eller? Dessutom var dessa barn vuxna nog att själva redogöra för övergreppen.

Vet du hur det gick i domstolen, blev Anders förövare dömd och skickad i fängelse?

Citat:
Kan inte döma om det inte finns vittnen? Hur var det med styckmordsrättegången då? Känner du till den?

Jag vet inte, vilken menar du?

Oavsett så kan du inte blanda ihop svensk domstol med den dom som Jehovas vittnen utför på icke ångerfulla syndare.
I svensk domstol använder man sig av teknisk bevisning, i en kristen församling kan man bara gå efter vad människor vittnar om.
Citera
2011-07-26, 23:13
Medlem
KalleGustavs avatar
Citat:
=ttsp]Det finns otaliga exempel i samhället där man inte har anmält till polisen fastän man fått det berättat för sig. Ta t.ex. präster där församlingsmedlemmar i förtroende berättar om dom här skamliga sakerna, och församlingsmedlemmen kanske inte ens vill polisanmäla, personen vill bara berätta det för någon i förtroende.
Om den här prästen då inte anmäler till polisen, skyddar han pedofiler då? Eller tar han hänsyn till den utsatta personens vilja. Hur mycket skada gör prästen om han automatiskt polisanmäler så fort han får höra talas om det?
Hur fort skulle du polisanmäla din son eller din far om du fick reda på något sådant från offret? Skulle du ringa polisen på en gång, eller skulle du först ringa till din son eller din far och fråga om hur det förhåller sig? Om offret är din syster och ber dig på dina knän att inte polisanmäla, gör du det ändå? Och om det handlar om mindre saker, bara om ett närmande, anmäler du det ändå?
Det här är inte så enkla saker som du tror, man kan inte vara så kategorisk och kall att man inte tar hänsyn till situationen och vad andra säger och vill.

Jag förstår inte relevansen i det du nämner, det är ju rent hypotetiskt. Du behöver inte förklara att det förekommer på andra ställen än inom jv, det vet jag, men jag kan inte ta ställning till dina frågor för än du kommer med något konkret.
I fallet Anders skulle jag definitivt anmält det till polisen, skulle inte du?
Läste du om den stackars tjejen Emma som jag länkade till igår? Inte ens hennes icke jv mamma kunde de besvära sig att berätta för. Nej, han ångrade ju sig och slapp att bli utesluten som du tycker är så fint och bibliskt så varför skulle han anmälas till polisen och få ett straff.
Det var ju bara det att han gjorde ju samma sak med nästa dotter.....så mycket för den ångern!!!

Citat:
I fallet med Anders vet jag inte exakt hur äldste tänkte, kanske, möjligtvis ville dom inte att det skulle komma ut, men det är en självklarhet bland Jehovas vittnen att det inte är ett kristet tankesätt att försöka dölja istället för att åtgärda problemet, då gjorde dom äldste fel. Men jag har inte hört något av samtalen som pågick INNAN UG blev inblandad.
Jehovas vittnen har i andra sammanhang blivit anklagade för det motsatta, att man skulle lägga sig i för mycket hur äktenskapspartner har det i sängen, båda anklagelserna är felaktiga.
Men jag tror i det här fallet så ansåg dom inte att det handlade om pedofili eftersom det bara var 4 års skillnad.
Fan vad du hakar upp dig på dessa 4 år. Du försöker på alla sätt att hitta ursäkter och undanflykter. Enligt Anders skedde det fram tills gm var 18, sen kan man diskutera hit och dit var gränsen går för vuxen respektive barn men du måste väl fatta att den som är 4 år äldre har ett övertag. Är den ena 13 och den andra 9, ja då är ju den ena könsmogen medan den andre är ett barn. Gm har väl förstånd nog att förstå att det är sexuellt utnyttjande (och homosex - ej accepterat inom jv) han håller på med.

Citat:
Ja jag såg det när det sändes, och spelade in det och granskade påståendena i programmet. Jag upptäckte massor med felaktiga påståenden redan då, senare kom det fram fler förvrängningar.
Jaha, och vilka var då dessa? Förutom otydligheten på gm ålder.

Citat:
Förmodligen uppdagades det att ord stod mot ord efter att annonsen kom, i alla fall tror jag inte att huvudkontoret visste att ord stod mot ord. Och Jehovas vittnen har inget emot att det polisanmäldes, gjorde någon i UG det? Eller skyddade även UG enligt dina mått mätt pedofiler?
Har någon till denna dag polisanmält det?
I annonsen så stod bla följande:
TV-tittare som sätter värde på rättvisa och ärlighet.
Sen presenterar man en stor ruta som man kallar fakta. Ja, alltså fakta och i denna så går man helt på gm linje. I och med att man väljer att kalla det för fakta så har man redan internt tagit ställning till vad som är sant och vad som inte är det, utan inblandning av polis och myndighet, ändå står ord mot ord.
Vidare skriver man också i annonsen att detta inslag och andra uppgifter var vilseledande och osakliga. Men man kan inte precisera vilka eller på vilket sätt....konstigt.

Citat:
Du verkar inte ha en nyanserad bild av det hela, det är inte så enkelt som att alltid automatiskt anmäla saker och ting, det kan t.ex. handla om förtal, att någon vill sätta dit någon, det är en möjlighet och har bevisligen skett i Sverige där oskyldiga pappor hamnat i fängelse. Om alla i tid och otid anmäler saker och ting utan eftertanke så kommer inte det att leda till något gott.
Nyanserad bild? Det är väl därför det finns utbildad personal till att hantera just dessa känsliga frågor. Tror du det är bättre att lämna över det till amatör äldste psykologer?

Citat:
Du inser inte att jag inte förnekar att felaktigheter sker även bland Jehovas vittnen. Du kan ge hur många exempel som helst, och jag kan ge tusen gånger fler exempel från andra grupper i samhället, det bevisar inget.
Du kritiserar för att mannen inte blev utesluten, är det bättre i samhället? Hur många har uteslutit pedofiler i samhället?
Samhället håller inte på med uteslutning, det är något som sker inom jv.

Citat:
Jag vet inte hur det är i det här fallet, men om personen ångrar sina handlingar och vänder om från pedofili och aldrig mer begår handlingarna, så är kristna skyldiga att förlåta en sådan person ÄVEN om det handlar om sådana hemska handlingar som pedofili. Men samhället är ännu sämre på det här, dom utesluter inte personer alls. Det är i princip bara Jehovas vittnen som tillämpar bibelns ord när det gäller uteslutningar, bibelns ord i 1:a Korinthierna kapitel 5
[/quote]
Nä tack och lov håller inte samhället på med uteslutningar, det är något som ni kan fortsätta tro är bibliskt, men det är en annan diskussion.
Ja som sagt, fallet Emma, det var ju väldigt kristet att förlåta den pedofilen. Hur visste ni att han ångrade sig? Även om han ångrade sig, tycker du inte han skulle haft fängelse för det han gjorde?
Synd bara att han lurade er så till vida att han igentligen inte ångrade sig, eller kanske han gjorde det men det hjälpte inte hans stackars andra dotter som utsattes för samma övergrepp.
Nu är det också så att pedofiler är en av det mest återfallssamma brottslingar som finns och det är inte svårt att ta reda på så jag kan inte för mitt liv förstå hur dessa äldste bröder sover om nätterna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in