2016-04-10, 09:18
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Hans Holmér talar om "proffs" avseende hur man agerar. Man får intrycket av att han visste att det fanns en massa amatörer ute denna kväll med WT- Kika på detta Striptease-inslag; 21:00 in.

http://www.videomoviles.com/AhInsBFYasA/palmemordet-striptease-feb-96-3a-wmv/

Enligt 30-års infon från spaningsledningen:

""– Ser man till iakttagelserna vid och kring brottplatsen vad det gäller walkie-talkies så är vi i dag uppe i ett 80-tal sådana iakttagelser och det är alldeles för många enligt min mening för att man inte ska ta det på största allvar, säger Dag Andersson.
Han förklarade att observationerna är gjorda vid nästan samma tidpunkter och att signalementen på de olika personerna är liknande.
Trots det är ett antal av personerna som spanade med walkie-talkies ännu inte identifierade. Och de personerna anser spaningsledningen att kan vara nyckeln till mordet.
– Vi är ganska överens om att om vi får identitet på de här personerna så tror vi att vi ska kunna begränsa hela utredningen till ett visst avsnitt, säger Dag Andersson."" (från Aftonbladet).

Om man nu vet vilka som var WT-amatörerna så bör ju dessa listas och förhöras väldigt noggrant. De måste ju ha sprungit på "WT-proffsen" i ett. Man var ju i samma område. Att det skall ta så'n tid. Det hade aldrig gått i en normal affärsverksamhet med konkurrenter. Skall polisen konkurrensutsättas?!
På den mindre ort där DF bodde en tid, sa man att han var/är en mytoman. Ja, det var, och är hans sysselsättning tydligen.
Det är möjligt att den verksamhet som bedrevs på mordkvällen, normalt sett, var tämligen oskyldig. Att en eller flera GM den kvällen tagit del av informationen, från den grupp som i normala fall "bara" kartlagde S-toppen. WT-verksamheten verkar ha pågått hela dagen. Hur orkade de? Kan det vara så att "kufar" och amatörer ersattes fram emot kvällningen? När det nalkades blod kröp de mer välutbildade fram ur skuggorna, för att få utlopp för sin avsky gentemot Olof Palme.
Citera
2016-04-10, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Om du läste vad jag skrev så förstår du att frågorna jag ställer är högst relevanta. De bildar tillsammans med annat en indiciekedja som är rätt besvärande för Tore.

Sila mygg och svälja kameler heter det. Det här är inte relevanta saker utan billiga försök till smutskastning av människor med både dubbelmoral och synnerligen dålig förståelse för vad kontaspionage och spionage handlar om.

Vi har sett sådana en masse tillbaka i tiden. Tore kallade dem Cloak and Dagger gubbar.

De drar sig inte ens för att förbättra sina historier eller att försöka skapa dramatik och de förstår inte ens hur förödande det är för uppdraget. Ta t ex Ekbergs försök att uppvigla till våldsamheter och attentat eller puckot nu som försökte "skapa" ryska hot och blev upptäckt. Låt den jäveln schavottera i media istället.

Jag har förklarat hur det ligger till. Bakgården som blev allt mer marginaliserad försökte bearbeta Tore (och säkert Näss också) kring att OP var en förrädare och det de hade att komma med betraktades som just det du uppvisar nu. Bullshit och fantasier. Det var inte ens utredningsbart när man krävde att OP skulle skuggas och övervakas. Näss och Tores upplevda ovilja ledde till att de därmed automatiskt också måste vara KGB-anstrukna. Tänkandet är kan man säga "Ovianskt".

Det var därför Näss och Tore ville söka på den egna bakgården från start i Palmeutredningen. Men det fick de inte. Bakgården hade nämligen nästlat sig in ända in i partiets kärna och blandat in dem.

Jag tror att dina resonemang kring det som du kallar "indicier" är ganska lätta att avslöja som jag gjorde i föregående inlägg där jag visade att indicierna i själva verket är bevis för ett genomtänkt kontraspionagestrategi som var mycket framgångsrik till skillnad från Holmers.

Det är väldigt stor skillnad på att göra affärer med fienden (som berikar en själv ohemult) i skuggorna utom offentligheten och att öppet möta en fd fiende i debatt.

Vad det säger om den som "gör affärer" är att retoriken är lätt att köpa sig förbi för pengar i praktiken!
Citera
2016-04-10, 09:26
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
...... En spion som börjar ifrågasätta order baserat på vad som är moraliskt korrekt är en risk. Den perfekta spionen är en slipad individ som av inre övertygelse gör VAD som helst, NÄR som helst för sitt land och sitt folk.
Att Tore vill få sitt förbrödrande med fienden att se ut som något normalt kan jag förstå. Att folk köper det rakt av eftersom han var en erfaren yrkesman är en annan femma. Kritiskt tänkande.. någon?
Man måste fördjupa sig i vad dessa spioner skrivit om sig själva och om varandra för att förstå sakens natur. Både Boris och Tore är klart moraliska och vet att själva sätta gränser för sitt handlande där ingen övergripande order direkt gäller. Båda kan se det mänskligt likvärdiga hos varandra och ömsesidigt erkänna sig vara beroende av respektive övergripande system.
Tore är mycket ärlig då han demonstrativt återberättar förhållanden han inte själv kunnat ha någon säker uppfattning om men tvingats ta med för att få sina böcker utgivna. Boris briljerar i intellektuella utsvävningar som inte heller har med saken att göra men som visar vilken skolbakgrund som gäller för just hans karriär.
Båda vill en demokratiskt enad värld men kan omöjligt genomskåda dubbelspelet på högre nivå där man bara vill ha fred på sina helt egna villkor.
Nationella demokratier och i samma anda sökande individer luras så ständigt åt motsatta håll och i strid mot varandra....
Citera
2016-04-10, 09:35
Medlem
Citat:
Jag förstår att man vill vända en och annan spion för att förvirra fienden. Att däremot påstå att Tore vände alla 60+ Mfs-spioner och att den typen av taktik ens är eftersträvansvärd är skitsnack.

Ja du alla förstår nog vem som försöker svepa med skitsnack. Tore och Näss utvisade dem innan de kom igång och skapade därmed enorma problem för dem att etablera en underrättelsestruktur samtidigt som man undvek etablering av storspioner som inte bara hunnit göra så stor skada utan också så att de kunde överbevisas om det.

Det fanns andra som sysslade med den farliga verksamheten att vända agenter. Stasifolket t ex som användes av den militära sidan eller för kontakter vid krigsmaterielsmuggling!

Affärsfolk mm som skulle låtsas låta sig värvas av motsidan.

Vi skulle kunna föra en intressant debatt om JG, om Berglingaffären, om Boforsmugglingen eller om Saudiaffären men jag tror inte du har förmåga att skilja önsketänkande och fördomar från fakta och logik.
Citera
2016-04-10, 09:40
Medlem
Citat:
Och de personerna anser spaningsledningen att kan vara nyckeln till mordet.
– Vi är ganska överens om att om vi får identitet på de här personerna så tror vi att vi ska kunna begränsa hela utredningen till ett visst avsnitt, säger Dag Andersson."" (från Aftonbladet).

Ja och att de avsnittet kan vara ganska minerad mark förstår nog de flesta av oss också.

Det verkar som att PU och vi numera är på samma ruta
Citera
2016-04-10, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
När det nalkades blod kröp de mer välutbildade fram ur skuggorna, för att få utlopp för sin avsky gentemot Olof Palme.

Tyvärr tror jag att det är en och samma grupp.
Citera
2016-04-10, 10:09
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
........
Det var därför Näss och Tore ville söka på den egna bakgården från start i Palmeutredningen. Men det fick de inte. Bakgården hade nämligen nästlat sig in ända in i partiets kärna och blandat in dem......
Bakgårdens folk är vad jag kallar infiltratörerna från SPF. Då Guillou fortsätter att sprida sitt hat mot Holmer och dem som inte låtit sig luras med på samma sätt kan jag förstå rädslan hos både Näss och Tore att inte ha kunnat berätta något om detta samröre.
Citera
2016-04-10, 10:15
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Jag har nyligen (snart) läst ut Leopolds e-bok om Victor Gunnarsson. Att vittnena hade svårt att peka ut honom är troligen på grund av "mustaschtricket". VG hade rakat av sin kraftiga mustasch veckan före mordet och lät den sakta växa ut igen. Vittnesmålens beskrivning av gärningsmannens längd, klädsel och kameraväska stämmer bra in på VG. Vidare finns ett flertal uppenbara försök av VG att förneka viktiga iakttagelser vid tiden för mordet trots flertalet vittnesmål. Det var helt uppenbart att VG ljög. Jag är övertygad om att VG var Palmes mördare och att således polisen hade gripit rätt gärningsman redan en vecka efter mordet. Dock begick polisen och åklagaren grova misstag som ledde till att VG frigavs.

Mycket pekar på att VG inte planerade mordet själv. De som kände honom bra ansåg inte att han skulle kunna göra något sådant på egen hand. Ett flertal telefonsamtal skedde mellan VG och okänd person från ett kafé där han höll till någon timme före mordet. Detta kan vara en del av kommunikationen över walkie-talkies som det ju finns flertalet vittnesmål om. Att CIA samarbetade med VG finner jag dock inte särskilt övertygande, rent logiskt. KGB är också uteslutet. Jag kan dock tänka mig att någon/några från CIA, SÄPO och/eller polisen var inblandade av personliga skäl och alltså grovt åsidosatte sina befogenheter. Sydafrikaspåret ska man kanske inte heller släppa helt.

VG beskrevs av de som kände honom som lättlurad och lättledd. Han kan ha lurats av någon som påstod sig arbeta på uppdrag av CIA och därefter försett honom med revolvern. VG nämnde för en bekant några veckor före mordet att han snart skulle få ett vapen. VG blev mördad i USA, troligen för att bli tystad för gott efter att han vid ett flertal tillfällen hade skrutit om att han sköt Palme. Det hela skulle se ut som ett svartsjukedrama. Möjligen kan detta varit följden av förhörsledaren Börje Wingrens bok, som släpptes ut samma år, där han med säkerhet angav VG som Palmes mördare.

Omdömen om VG finns utmed hela skalan från högintelligent till halvidiot beroende på vem som kommenterar. Han var en person med många sidor. Även om jag är allt annat än övertygad om hans skuld till MOP finns fortfarande besvärande mycket som är outrett om honom. Hans resande för MOP lämnar stora frågetecken obesvarade.

Ett av de tyngre vittnesmålen mot honom är flickvännen som såg en revolver med sextumspipa i Viktors lägenhet en tid före MOP. Också före mordet berättade hon om detta för en vännina som
Intygade detta . Hans kontakter i olika religiösa kretsar förtjänar också att utredas men där var och är det svårt att komma fram. Grupper som haft tvåtusen år på sig att träna på att hålla tätt.
Citera
2016-04-10, 10:15
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Hans Holmér talar om "proffs" avseende hur man agerar. Man får intrycket av att han visste att det fanns en massa amatörer ute denna kväll med WT- Kika på detta Striptease-inslag; 21:00 in.

http://www.videomoviles.com/AhInsBFYasA/palmemordet-striptease-feb-96-3a-wmv/

Enligt 30-års infon från spaningsledningen:

""– Ser man till iakttagelserna vid och kring brottplatsen vad det gäller walkie-talkies så är vi i dag uppe i ett 80-tal sådana iakttagelser och det är alldeles för många enligt min mening för att man inte ska ta det på största allvar, säger Dag Andersson.
Han förklarade att observationerna är gjorda vid nästan samma tidpunkter och att signalementen på de olika personerna är liknande.
Trots det är ett antal av personerna som spanade med walkie-talkies ännu inte identifierade. Och de personerna anser spaningsledningen att kan vara nyckeln till mordet.

Om man nu vet vilka som var WT-amatörerna så bör ju dessa listas och förhöras väldigt noggrant. De måste ju ha sprungit på "WT-proffsen" i ett. Man var ju i samma område. Att det skall ta så'n tid. Det hade aldrig gått i en normal affärsverksamhet med konkurrenter. Skall polisen konkurrensutsättas?!
Jag tror att han menar att de jobbar på att töntförklara samtliga wt-personer och att utredningen sedan kan begränsas till "avsnittet": Ensam galning.
Citera
2016-04-10, 10:18
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ja och att de avsnittet kan vara ganska minerad mark förstår nog de flesta av oss också.

Det verkar som att PU och vi numera är på samma ruta

För att prata om rutor och överföra det till ett spel som schack.

PU har tidigare ägnat sig åt bondeoffer som PKK och CP för att kunna vinna hela partiet SAP.

Frågan är vad löparen Dag idag är villig att offra. När tornen Donald och Dahlsten har börjat röra på sig, där hästen Skarp lovat att avgå på ett bräde. Är det månne ett försvarsspel vi ser. En variant av sicilianskt försvar där omerta gäller. Även fast man kan lockas tro att det är en offensiv spelstrategi.

Eller är det en rockad som syftar till att skydda de viktigaste pjäserna på brädet.

Eller är man ute efter remi, där en part ger upp efter att tiden gått ut.

Eller är man ute efter schackmatt. Där det inte längre spelar någon roll vilka drag motspelarna tar till, eftersom man redan förlorat.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-04-10 kl. 10:51.
Citera
2016-04-10, 10:36
Bannlyst
Jag slänger ut små pettitesser som jag hittar på nätet så får ni ta tag i det eller ignorera det.
Senaste lilla sak är det här med frimurarna som det står om i tråden sen tidigare om man söker.
Det står om obelixerna som står i mördarens flyktväg. Det står om sammarbete med Italiens frimurare
där man bla hade ett statskuppförsök icensatt från frimurarna där. Det finns risk att man mördas om man yppar vad man gör. Vi har kända namn som Hasse Aro som ska va medlem där. Det som är riktigt hett är att de verkar ha varit inom någon av ib3 barbro elller leongrupperna. Ännu mer troligt är att de var inblandade i walkietalkiemännen. Därför att frimurarna hade som en av 3 viktiga verksamheter
Narkotika mot barn. De var stay behind/frimurare som gick med walkie talkies som hade hemliga yppandeförbud-nätverk inom militär säkerhetspolis utlandet. . Om man nu tänker att
Anders Björk inte var så fin som han verkar så är de frågorna han ställer här ett sätt att dölja mordet att få reda på Holmer och Carlssons hemligheter vilka de lyssnade på vilka de jagade osv. https://www.youtube.com/watch?v=2xu7pujviI0 8.50 in- tänk om han är en av de som ser till att mordet inte löses?
Lite mer från frimuraren https://www.youtube.com/watch?v=a30ysyyuGLE&nohtml5=False
Vilka mer frimurare var nära Palme kring denna tid? Det behöver inte vara svårare än så att i kontakten med frimurarna i Italien och deras kuppförsök har man på allvar tänk göra samma i Sverige.
Senast redigerad av chimon 2016-04-10 kl. 10:50.
Citera
2016-04-10, 10:48
Medlem
Kn Kroks avatar
Citat:
Sila mygg och svälja kameler heter det. [...] Bakgården som blev allt mer marginaliserad försökte bearbeta Tore (och säkert Näss också) kring att OP var en förrädare och det de hade att komma med betraktades som just det du uppvisar nu. Bullshit och fantasier.

Som sagt Sila mygg och svälja kameler.

Du har ingen aning om Palme var en inflytelseagent, vanlig lurad Treholtare eller bara en nyttig idiot.

Det som talar för att han var något av de tre ovan är, ...igen, ... att ingen i SAP vill lösa mordet.

Och att när frågan börjar bli lite initierad här, så väcks gamla nick till liv igen och börjar hojta om Victor Gunnarsson och Sydafrika.

Som om dessa inte hade varit mumma för SAP och Sveriges poliskår as-a-whole att sätta dit.

Sluta att försöka få oss att tro att du vet någonting om Palmes ev landsförräderi - du vet nämligen inget om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in