2016-04-09, 23:44
Medlem
Hej!
Fick 58 på verbal och 64 på KVA, hur mycket kan jag räkna att det blir, ungefär?
Citera
2016-04-09, 23:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Det här med Högskoleprovets betydelse för samhällets framtid är bara ett exempel på marschen mot bananmonarkin/det skandinaviska balkan-landet.
Här har det vuxit upp en bluffmetodik kring provet genom åren – allt ifrån ”företagare” som tillhandahåller specialundervisning före provet (mest gamla prov och svar) till avancerad elektronik hos den enskilde vid pulpeten – för att provet är livsavgörande för person och ultraviktigt för samhället.
Man kan sitta och sova igenom grundskola och gymnasium och sedan komma in på Läkarlinjen genom fusk i ett sketet prov!
Alla som slitit i grundskola och gymnasium och fått höga betyg i 6 år och visat karaktär och disciplin men missar med någon tiondel att komma in på en viktig samhällsbärande linje, kan slås ut av en lätting och fuskare som nätt och jämnt klarat sig genom gymnasiet men som har "verktygen" att ta 1,9-2.0 på provet.
Och den skall man sen möta på sjukhus eller i domstol.
Det är liberalismens jämlikhet och rättvisa det.
Undergångslandets hesa svanesång!

Du är medveten om att man måste ha betyget minst G i specifika ämnen för att vara behörig? Tror du det är lätt att få G i t.ex. matematik 5 eller fysik 2?
Du är medveten om att man måste ha 2,0 i betyg på HP för att kunna söka till t.ex läkarlinjen vilket typ mindre än 1% av alla som gör provet får och att det tyder på ett väldigt skarpt intellekt att få 2,0?
Du är medveten om att man måste också klara av läkarlinjen innan man får jobba som läkare?
Du är medveten om att de som söker in genom sitt resultat på högskoleprovet söker i en annan kvot gjord för bara de som söker genom högskoleprovet och därför inte drabbar de som söker genom betyg?

För helvete. Vet du vad som är en förlust för samhället? När ovanstående individer inte får en andra chans och istället tvingas göra något annat jobb eller pyssla med andra studier som de är överkvalificerade för.
Citera
2016-04-09, 23:45
Medlem
SPlLLEVINKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Efter att ha gjort provet idag för första gången så funderar jag nu i efterhand vilken strategi som är bäst på den verbala delen och då specifikt den delen där man ska läsa ett långt stycke text och sedan svara på frågor kring innehållet.

Jag ser ett par olika alternativ.

1). Läsa all text i lugn och ro och sedan besvara frågorna en och en med texten i minnet.
2). Läsa alla frågor och sedan besvara frågorna en och en i samband med att svaren dyker upp i texten medans man läser.
3). Läsa en fråga och sedan läsa texten, besvara frågan, sedan gå till nästa fråga och sedan till texten igen.

Hur gör ni? Finns det ytterligare någon taktik jag inte tänkt på?

Min taktik är att snegla på nyckelord i frågorna, utan att försöka komma ihåg hela frågor, sedan läser jag hela texten rakt upp och ned. Markerar ställen där nyckelord nämns, namn, och där texten "svänger om", exempelvis 'jag gillar gula bilar men gröna bilar är finare.'

Den metoden har funkat bäst för mig eftersom att jag får en helhet av textens innehåll. Att snava in på specifika frågor stakar texten och förståelsen ohyggligt mycket innan man kommit igenom texten en gång imo. Och jag kommer bara igenom texterna en gång, på sin höjd ... Vilket kan vara ett tecken på att inte göra som jag. Å andra sidan har jag provat de metoderna du nämnde och fått stressgissa de sista frågorna i LÄS (gör alltid den delen sist).
Senast redigerad av SPlLLEVINK 2016-04-09 kl. 23:50.
Citera
2016-04-09, 23:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kittencat
Ahhh fb. Nej, förvisso. Det har jag redan gjort. Men det är ju alltid skönt att höra andras utlåtanden.
51 KVA, 61 VER ger:
VT14: 1,4
HT14: 1,35
VT15: 1,3
HT15: 1,35

Så jag skulle gissa på 1,35 +/- 0,05.

Citat:
Ursprungligen postat av Hickmat
Hej!
Fick 58 på verbal och 64 på KVA, hur mycket kan jag räkna att det blir, ungefär?
Typ 1,4-1,5 ungefär någonstans där.
Citera
2016-04-09, 23:55
Medlem
Fick:

70/80 på matten
61/80 på språk.

Vad kan detta ge??
Citera
2016-04-10, 00:03
Medlem
sodars avatar
Är det någon här som provat HPguiden? Hur mycket höjde ni er?
Citera
2016-04-10, 00:07
Medlem
Upprycknings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Physique
Fick:

70/80 på matten
61/80 på språk.

Vad kan detta ge??

70/80 på matten ~1,8 (kanske t.o.m. 1.9)
61/80 på språk. ~ 1,4

Vad kan detta ge?? 1,6 kanske 1,65
Citera
2016-04-10, 00:11
Medlem
SPlLLEVINKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Physique
Fick:

70/80 på matten
61/80 på språk.

Vad kan detta ge??

En lektion i självständighet.

1) Googla 'normeringstabell 2015'
2) Klicka på studera.nualternativet bland sökresultaten.
3) Ta dig en titt på kvantitativa respektive verbala normeringstabellen.
4) Leta upp dina antal rätt, låt blicken glida åt höger, se ditt resultat.
5) Dela ditt resultat från kvant + verb med 2.
6) Voila! Du har ett ungefärligt resultat från dagens prov. Kan givetvis skilja litegranna, det får du veta först om en månad.

Är idioter fruktansvärt bra på att gissa svarsalternativ, eller varför är det så svårt för provdeltagare som presterat över medel att leta upp sina resultat själva? Vi andra på flashback har liksom inga magiska normeringstabeller med exaktare siffror, utan vi alla utgår från samma. jävla. tabell.

Jag följer tråden nu för att få ett humm om hur andra tyckte provet i helhet var och för att diskutera särskilda frågor, inte för att jag är så väldigt sugen på att få reda på 19-årige Berts provresultat. Skärpning.
Senast redigerad av SPlLLEVINK 2016-04-10 kl. 00:18.
Citera
2016-04-10, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
51 KVA, 61 VER ger:
VT14: 1,4
HT14: 1,35
VT15: 1,3
HT15: 1,35

Så jag skulle gissa på 1,35 +/- 0,05.

Typ 1,4-1,5 ungefär någonstans där.

Tack! Mina vänner gissar på runt 1.0 så jag älskar dig mer än dom ^^

Mitt första prov så allt över 0.5 är ju egentligen acceptabelt för min del..
Citera
2016-04-10, 00:54
Medlem
Grabbar det har alltid tagit ungefär 35min att göra de 3 första delarna men idag tog det mindre än 20min vardera matteprov. Var detta det enklaste kvaprovet någonsin eller är det jag som blivit bättre?
Citera
2016-04-10, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtwo
vrf vill du ha 2.0 ? grattis till ett så bra resultat ändå

Antagligen för att 2.0 är det högsta och bästa du någonsin kan få? Jag själv har bestämt mig för att kriga mig dit även fast jag redan ligger på topp 2%. Det är kul att känna att man presterar!
Senast redigerad av AuxDes 2016-04-10 kl. 01:06.
Citera
2016-04-10, 01:05
Medlem
DoMMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av transkript
Grabbar det har alltid tagit ungefär 35min att göra de 3 första delarna men idag tog det mindre än 20min vardera matteprov. Var detta det enklaste kvaprovet någonsin eller är det jag som blivit bättre?
Då hart när varannan användare i denna tråd anser det kvantitativa provet vara enklare respektive svårare än tidigare år ter sig din senare tes mycket sannolik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in