2016-04-09, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roxxorboxxor
Är det inte någon annan som reagerar på hur de har använt sig av ordet "kvalitet" i den här meningen? Det unika verkets aura har förlorat sin plats som konstens viktigaste kvalitet.

Enligt mig kan ordets betydelse endast tolkas som kvalitet=egenskap i detta fallet, och inte som kvalitet=värde/rang, vilket de verkar mena. Är jag rätt ute eller har jag bara fel föreställning om vad kvalitet faktiskt betyder? Jag vidhåller min åsikt att rätt svar på fråga 14,provpass 4 borde vara A istället för B...

Du har rätt jag tänkte så också i början. Men så ändrade jag till b för att texten verkar inte ha lagt nån fokus på det som nämns i svar A.

Paragrafen som din mening finns i kände jag att den som helhet hade syftet att förklara för folk att konsten har utvecklats till att typ inte vara så unik längre utan att det kopieras friskt. Den la inte så mycket fokus just informationsbiten mer än första meningen som nämnde ettor o nollor.

Man behöver inte bara gå efter en mening som råkar innehålla samma ord men som har en annan betydelse.

Läser man lite längre ner så förklarar de hur konsten var unikare förr och hur man värderade konst beroende på hur unik den var. Sen i slutet refererar författaren tillbaka till hans förklaring om hur konsten förändrats (till att man inte bryr sig om att den är unik)
Citera
2016-04-09, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drickerkiss
Förstår inte riktigt vad du pratar om men håller med om att alternativ B också verkade rimligt, stod själv och vägde en del däremellan...

Det avgörande för min del blev dock "de flesta" i svarsalternativet B) Att de flesta utövande konstnärer numera egentligen sysslar med information.

Författaren till texten påstår ingenstans att de flesta konstutövare gör det utan pratar snarare i generella termer om alla människor. När han pratar om konstutövare formulerar han sig inte så "radikalt".
Var så jag tänkte också
Citera
2016-04-09, 21:50
Medlem
Upprycknings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nshen
62 Verb och 56 kvant. Vågar man hoppas på 1.4?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalaspungen
Jag har försökt att räkna ut mitt resultat men det går fan inte på denna skit telefonen.
Fick 41 på verb/läs och 43 på mek/ matte delen.
Kan någon men en aning om denna skiten om jag fick 0,6?

Försöker räkna själv på det får det inte till stämma, en sekunden har jag 1,0 och nästa har jag 0,2.
Fml

Alla som tjatar om vad deras resultat kan innebära i poäng kan kolla här:

http://studera.nu/hogskoleprov/fpn/normeringstabeller-varen-2015/

Gissningsvis med ett litet snäpp lägre poäng för Matte-delen och eventuellt något litet högre poäng för Verbala delen.

43 på matten + lite lägre normeringspoäng för ett år sen = 0.8

41 på verb + lite högre normeringspoäng = 0.8 (kanske tom 0.9)

=> resultat 0.8 eller 0.85

56 kvant = med största sannolikhet 1.3
62 verb = troligtvis 1.5 med viss reservation för 1.4

=> 1,4 eller 1,35
Citera
2016-04-09, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uppryckning
Alla som tjatar om vad deras resultat kan innebära i poäng kan kolla här:

http://studera.nu/hogskoleprov/fpn/normeringstabeller-varen-2015/

Gissningsvis med ett litet snäpp lägre poäng för Matte-delen och eventuellt något litet högre poäng för Verbala delen.

43 på matten + lite lägre normeringspoäng för ett år sen = 0.8

41 på verb + lite högre normeringspoäng = 0.8 (kanske tom 0.9)

=> resultat 0.8 eller 0.85

56 kvant = med största sannolikhet 1.3
62 verb = troligtvis 1.5 med viss reservation för 1.4

=> 1,4 eller 1,35
Varför tror du att kvantnormeringen ska justeras till att bli hårdare?
Citera
2016-04-09, 21:54
Medlem
Trevligt att det blev en liten diskussion kring frågan, förstår nu hur ni resonerar och varför jag har fel. Tycker dock fortfarande att användandet av kvalitet i den meningen var lite väl lurigt. Men men.

Märker att ett fel som jag tenderar att göra i LÄS-delen är att inte läsa och reflektera över allt som står i svarsalternativet, utan att fokusera mer på en del av svaret. Nåja, 73verb/78kvant blev det den här gången, får hoppas på 2.0 nästa gång istället.
Citera
2016-04-09, 21:55
Medlem
Idag när jag satt på det jävla provet så lovade jag mig själv att aldrig göra om det oavsett om jag inte skulle få tillräckligt för min utbildning.. Sen satte jag 2.0 på Verbala + 1.3 på Kvant och får därmed snittet jag behöver för att komma in.. DÅ blev jag dock fett jävla peppad att köra igen och masha matte(har inte pluggat matte på typ 6 år innan idag..) Jävla lustigt man är! Haha
Citera
2016-04-09, 21:56
Medlem
Upprycknings avatar
Citat:
Varför tror du att kvantnormeringen ska justeras till att bli hårdare?

Verkar som att den var lite lättare än förra året = fler som får högre poäng = något lägre normeringspoäng.
Citera
2016-04-09, 21:57
Medlem
SalmonOfKills avatar
Verkar som 57 på kvantitativa och 68 på verbala. Skulle sitta helt formidabelt med 1.6, men är förstås lite tveksam efter att ha läst här. 1.5 vore också fint.
Citera
2016-04-09, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uppryckning
Verkar som att den var lite lättare än förra året = fler som får högre poäng = något lägre normeringspoäng.
Spekulerar du bara nu eller har du något slags underlag?

Tycker jag hör både och fram och tillbaka i tråden hela tiden...
Citera
2016-04-09, 21:58
Medlem
Upprycknings avatar
Citat:
Trevligt att det blev en liten diskussion kring frågan, förstår nu hur ni resonerar och varför jag har fel. Tycker dock fortfarande att användandet av kvalitet i den meningen var lite väl lurigt. Men men.

Märker att ett fel som jag tenderar att göra i LÄS-delen är att inte läsa och reflektera över allt som står i svarsalternativet, utan att fokusera mer på en del av svaret. Nåja, 73verb/78kvant blev det den här gången, får hoppas på 2.0 nästa gång istället.

Vet du om det brukar vara svårare att få 2.0 på hösten än på våren?

Skillnad på klientelet som skriver då?
Citera
2016-04-09, 21:58
Medlem
Citat:

vrf vill du ha 2.0 ? grattis till ett så bra resultat ändå
Citera
2016-04-09, 21:59
Medlem
Upprycknings avatar
Citat:
Spekulerar du bara nu eller har du något slags underlag?

Tycker jag hör både och fram och tillbaka i tråden hela tiden...

Underlaget är mitt intryck efter att ha kollat på årets prov och jämfört med förra årets efter att nån i tråden skrev att denne tyckte matten verkade enklare i år, får hoppas på svårare matte i höst för att sålla agnarna från vetet bättre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in