2016-04-09, 06:33
Medlem
Burgesss avatar
Det känns som om ni andra trådskrivare här utesluter teorin att man skall gräva i konstnärens egna trädgård?
Att någon annan skickade kortet - det håller jag med om att det låter som en dålig fredagsdeckare.
Citera
2016-04-09, 14:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vykortet.

Citat:
Ursprungligen postat av Burgess
Det känns som om ni andra trådskrivare här utesluter teorin att man skall gräva i konstnärens egna trädgård?
Att någon annan skickade kortet - det håller jag med om att det låter som en dålig fredagsdeckare.

Jag har själv varit inne på samma sak som du själv förut.

Numera tror jag inte detta efter att jag har tagit del av allt material.

När det gäller detta omtalade vykort finns det mycket att skriva om helt klart.

Nöjer mig med att konstatera att ingenstans i de båda polisutredningarna finns det en kopia på detta vykort. Baksidans text måste ju ha varit av stort intresse för utredarna tycker man. Inte heller framsidan finns med.
Citera
2016-04-09, 17:45
Medlem
Eastmancolors avatar
Det fanns vad jag uppfattat psykisk ohälsa i konstnärsfamiljen. Det öppnar för tolkningar.

Möjligen kan man tycka att en alternativ teori till min (nedkörning i vatten) skulle vara just att kolla upp familjen närmre. Och det är ju så dags. En sak som talar för är ju oklarheterna kring huruvida Hymme faktiskt åkte buss och tåg eller liftade. På detta sättet blev det ju omöjligt att reda ut varför ingen såg honom på vägen; ingen visste exakt hur han rörde sig. Vykortet talar möjligen emot detta.

Kan vykortet ha skickats av föräldrarna? För att bevisa att han anlänt till GBG? Har någon jämfört hans handstil med den på vykortet och i så fall var denne någon grafologiskt kunnig?

Ett familjedrama med andra ord.

Fast jag har svårt att tänka mig en så avancerad mörkläggning i ett sådant här sammanhang. Uteslutet är det dock inte.

(Konstnärskap: vilken utmärkt verksamhet för att kamouflera både det ena och det andra. Men även konstnärer har råkat illa ut, t ex Sigrid Hjertén som var nyskapande men hamnade i skottelden på grund av de (antisemitiska?) attackerna på maken Isaac Grünewald. Hon uppfattades tokig p g av sin konst och så småning om hamnade på psyket där hon lobotomerades. Hon blev inte bättre av det; i själva verket avled hon omedelbart efteråt.)
Senast redigerad av Eastmancolor 2016-04-09 kl. 17:56.
Citera
2016-04-09, 21:38
Medlem
Vykortet till föräldrarna.

Det var stämplat GÖTEBORG 1.

Detta är huvudpostkontoret i Göteborg. Jag antar att post lagt på en postlåda lite överallt i närområdet blev stämplat där.
Hur var det med post från en brevlåda från en station utefter Bohusbanan, stämplades den också vid Göteborg 1 ?
Citera
2016-04-09, 21:54
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linewizard2
Vykortet till föräldrarna.

Det var stämplat GÖTEBORG 1.

Detta är huvudpostkontoret i Göteborg. Jag antar att post lagt på en postlåda lite överallt i närområdet blev stämplat där.
Hur var det med post från en brevlåda från en station utefter Bohusbanan, stämplades den också vid Göteborg 1 ?

Nej, det gjorde den inte 1980. Post 1980 som lades på brevlådor stämplades på respektive ort om jag förstått det hela rätt. Postkupéexpedition fanns ej på Bohusbanan 1980. Göteborg Ban fanns ej 1980.
Citera
2016-04-09, 22:14
Medlem
Ja, det var bara en undran.
Det fanns en PKP (Postkupé) 41 stämpel på denna linje som upphörde tidigare.
Min tanke var att post postad på linjens stationer poststämplades först när ankom till Göteborg, vilket ibland har varit fallet i andra delar av landet.
Citera
2016-04-09, 22:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ebba Lundquist, Dalbo, Torekov, Skåne.

Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Det fanns vad jag uppfattat psykisk ohälsa i konstnärsfamiljen. Det öppnar för tolkningar.

Möjligen kan man tycka att en alternativ teori till min (nedkörning i vatten) skulle vara just att kolla upp familjen närmre. Och det är ju så dags. En sak som talar för är ju oklarheterna kring huruvida Hymme faktiskt åkte buss och tåg eller liftade. På detta sättet blev det ju omöjligt att reda ut varför ingen såg honom på vägen; ingen visste exakt hur han rörde sig. Vykortet talar möjligen emot detta.

Kan vykortet ha skickats av föräldrarna? För att bevisa att han anlänt till GBG? Har någon jämfört hans handstil med den på vykortet och i så fall var denne någon grafologiskt kunnig?

Ett familjedrama med andra ord.

Fast jag har svårt att tänka mig en så avancerad mörkläggning i ett sådant här sammanhang. Uteslutet är det dock inte.

(Konstnärskap: vilken utmärkt verksamhet för att kamouflera både det ena och det andra. Men även konstnärer har råkat illa ut, t ex Sigrid Hjertén som var nyskapande men hamnade i skottelden på grund av de (antisemitiska?) attackerna på maken Isaac Grünewald. Hon uppfattades tokig p g av sin konst och så småning om hamnade på psyket där hon lobotomerades. Hon blev inte bättre av det; i själva verket avled hon omedelbart efteråt.)

Ett mycket intressant och läsvärt inlägg!

Det fanns helt klart psykisk ohälsa i denna konstnärsfamilj.

Detta åtminstone gällande fadern och de båda sönerna.

Tyvärr kan ingen säga med säkerhet hur "Hymme" reste sträckan Torekov-Båstad-Göteborg. Uppgifterna går i sär. Något vittne, hur han än nu reste, finns inte från dagen då han försvann.

Vykortet är stämplat Göteborg 1 antingen 1965 eller 1966. Datumet är oklart.

Den tredje fetningen jag har gjort i ditt inlägg är mycket intressant att du tar upp.

Adressat och adress på vykortet är följande: Ebba Lundquist DALBO TOREKOV SKåne.

Moderns namn är handskrivet, villans namn och orten textat med stora bokstäver medans Skåne är både och. Bokstäverna S och K är textade med stora bokstäver.

Jag har kopior på ett brev + ett kuvert som modern skrev till polisen och har därmed kunnat jämföra hennes handstil med den som finns på vykortet gällande framförallt adressat och adress.

Gällande namnet Ebba Lundquist finns vissa likheter mellan hur hon skrev sin namnteckning och hur hennes namn skrevs på vykortet.

Dalbo och Torekov är svårt att jämföra eftersom detta är textat.

Det som är mest intressant är utan tvivel hur Skåne skrevs. På kuvertet som modern skrev så skrev hon bl. a. StockholmsPolisen (hon skrev detta på det sättet) och Stockholm. Jämför man med hur de tre S-en skrevs i Skåne, Stockholm och StockholmsPolisen så är dessa näst intill identiska. Dessutom samma uppehåll mellan S-en och nästkommande bokstav i alla tre fallen.

Har även en kopia på ett brev från fadern och där finns inga som helst likheter.

Däremot har jag inte sett prov på hur "Hymme" skrev.

Nej jag är inte grafologiskt kunnig utan endast en amatör.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-04-09 kl. 22:25.
Citera
2016-04-09, 22:25
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Ja, det var bara en undran.
Det fanns en PKP (Postkupé) 41 stämpel på denna linje som upphörde tidigare.
Min tanke var att post postad på linjens stationer poststämplades först när ankom till Göteborg, vilket ibland har varit fallet i andra delar av landet.

Om jag förstår din fråga rätt så undrar du om man exempelvis lade på ett brev på en brevlåda i vid Ljungskile station att brevlådan skulle tömmas där - säcken skulle åka med till Göteborg och breven skulle stämplas där på Göteborg 1?
Knappast, men jag kan dubbelkolla hos en söker källa om du vill.
Citera
2016-04-09, 22:30
Medlem
Skaraborg2s inlägg 22:22

Bra där !
Finns dessa handstilsexempel via någon länk här i tråden ?
Citera
2016-04-09, 22:33
Medlem
Burgess 22:25

Exakt.

Kanske inte jätteviktigt. Men var det så skulle vykortet kanske lagts på en postlåda utefter järnvägen, och inte i Göteborg.
Senast redigerad av Linewizard2 2016-04-09 kl. 22:37.
Citera
2016-04-09, 22:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
1965.

Citat:
Ursprungligen postat av Burgess
Nej, det gjorde den inte 1980. Post 1980 som lades på brevlådor stämplades på respektive ort om jag förstått det hela rätt. Postkupéexpedition fanns ej på Bohusbanan 1980. Göteborg Ban fanns ej 1980.

Detta var alltså 1980.

Vet du hur det var 1965?
Citera
2016-04-09, 22:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Papperskopior.

Citat:
Skaraborg2s inlägg 22:22

Bra där !
Finns dessa handstilsexempel via någon länk här i tråden ?

Tyvärr endast papperskopior.

Detta brev + kuvert finns i Interpolutredningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in