2016-04-08, 20:45
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
Kan ju säga som så här att det finns säkert någon som bara väntar på att få komma ut och berätta vad de vet.

Att det finns någon/några som vet vad som hände, det är jag också säker på. Om h*n/de sedan vill/vågar berätta, det kan jag bara hoppas på och önska.

Även om det finns personer som fått berättat för sig vad som hänt, så behövs det konkreta bevis eller starka indicier. Helenas kropp? Teknisk bevisning? Vittnen till händelsen eller till "slutförvaringen"? Osv.

Du/ni som fått veta, gör det rätta med informationen! Igen!
Citera
2016-04-08, 23:16
Medlem
Bickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Det måste ha funnits antingen ett motiv eller anledning till att hon togs av daga, har ni någon förklaring på den punkten?

Vi är inte så säkra på att det fanns ett motiv eller anledning, i den mening som en människa, som inte är påverkad alkohol / anabola steroider och psykiskt indifferent, menar.

Men låt oss återigen citera trådens " husgud " Leif GW Persson:

1. " med de motiv som drev mördaren är det däremot så illa att det nästan alltid handlar om rena självklarheter eller obegripliga stolligheter "

2. " bland utredare värda namnet är det väl känt att mördarens motiv är ett uselt hjälpmedel när det gäller att hitta honom ".
Citera
2016-04-08, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bickan
Vi är inte så säkra på att det fanns ett motiv eller anledning, i den mening som en människa, som inte är påverkad alkohol / anabola steroider och psykiskt indifferent, menar.

Men låt oss återigen citera trådens " husgud " Leif GW Persson:

1. " med de motiv som drev mördaren är det däremot så illa att det nästan alltid handlar om rena självklarheter eller obegripliga stolligheter "

2. " bland utredare värda namnet är det väl känt att mördarens motiv är ett uselt hjälpmedel när det gäller att hitta honom ".

Leif Gw Persson är överskattad och har aldrig löst ett enda mordfall. Han går på statistik och inget annat. Hade han vetat hur detta skulle lösas varför i helvete gör han inte det då? Han om någon har resurser och kontakter till det.
Citera
2016-04-08, 23:30
Medlem
Bickans avatar
Citat:
Jag skulle gärna vilja ha en förklaring på ovanstående påstående! Hur skulle man kunna dömas för brott mot griftefriden bara för att man inte polisanmäler att en kompis kommer full & jävlig på besök en söndagsmorgon?

Hoppas jojje48 ursäktar att vi hoppar in med ett inlägg här!

Nej, man kan inte fällas för brott mot griftefriden bara för att man inte talar om allt för utredarna.
Man kan däremot fällas för skyddande av brottsling om det vill sig illa.

Att fällas för både brott mot griftefriden och skyddande av brottsling kan man däremot råka utför
om det var något mer man valde att inte berätta för utredarna, när det gäller ens egna göranden och låtanden, låt oss säga de närmsta timmarna efter " kompisens " besök.
Har man riktig otur så kan man till och med fällas för väsentligt allvarligare handlingar.
Senast redigerad av Bickan 2016-04-08 kl. 23:34. Anledning: feltryck
Citera
2016-04-08, 23:49
Medlem
Bickans avatar
Citat:
Leif Gw Persson är överskattad och har aldrig löst ett enda mordfall. Han går på statistik och inget annat. Hade han vetat hur detta skulle lösas varför i helvete gör han inte det då? Han om någon har resurser och kontakter till det.

Var inte frågan du ställde till oss om motivet eller anledningen till det som hände HA?
Vi tyckte vi svarade tydligt på vad VI ansåg om den saken men vi tar det en gång till för säkerhets skull:

Vi är inte så säkra på att det fanns ett motiv eller anledning, i den mening som en människa, som inte är påverkad av alkohol / anabola steroider och är psykiskt indifferent, menar.
Citera
2016-04-09, 00:21
Medlem
rattugglans avatar
Citat:
Vi är inte så säkra på att det fanns ett motiv eller anledning, i den mening som en människa, som inte är påverkad av alkohol / anabola steroider och är psykiskt indifferent, menar.
Men en utlösande faktor borde ju trots allt finnas, och den kan man kanske tänka är så enkel som nekande av fysisk kontakt av någon art. Givet de premisser ni räknar upp så behövs kanske inte mer.
Citera
2016-04-09, 01:49
Medlem
Greenskys avatar
Citat:

Det var därför jag använde mig av ordet anledning! Jag tror inte det existerade ngt motiv, dvs, ngt planerat.
Utan jag tror det var spontant agerat, dvs: Typ ngn som käkat anabola och blivit galen av ilska pga piller-knark-alkoholblandning.

Jag kan tänka mig att det vart fler än två personer som vart delaktiga i fallet, kanske 3 eller 4 eller 5? (även om jag finner det ngt osannolikt).

Vilka är de andra personerna som ni fått fram?
Citera
2016-04-09, 02:08
Medlem
Bickans avatar
Citat:
Kan ju säga som så här att det finns säkert någon som bara väntar på att få komma ut och berätta vad de vet.

Det gör ju det. Det är inte bara någon, utan flera nyckel personer i händelse förloppet.
Innan vi går över till att handla med lite hårdare valuta, skall vi citera två tidiga inlägg på tråden
av Prinzezzan:

citat." Ja, och förutom att vissa vittnen har haft trassliga liv själva och kanske inte riktigt orkat "bry sig" (orkat "lägga sig i" osv) har det funnits en lojalitet mellan vissa personer som hört/vet/anat, som under dessa knappa 20 år nu luckrats upp. Vissa personer har i dag tagit kraftigt avstånd från tidigare polare. Jag vet också, genom inkomna uppgifter, att en viss rädsla att berätta finns/har funnits. Dessutom finns det vittnen som inte har velat ha personlig kontakt med polisen p g a att de*inte velat vara ensamma*med sina vittnesmål, men som skulle ställa upp och berätta vad de vet i personlig kontakt med polis, om fler har - och lämnar - samma uppgifter och utredningen gick "vidare" (att flera vittnade i förhör/ev. framtida åtal).
Vissa vittnen lever andra liv i dag, än vad de gjorde för 20 år sedan. De har lämnat ev. destruktiva liv bakom sig - och största respekt för det. Än större respekt skulle de röna, om de nu berättade vad de vet. Det kan vara dags nu, att lätta sitt samvete. Låt oss hoppas att de i dag har ork, kraft och mod att berätta för dem som behöver veta för att kunna ta utredningen till en ny - nästa, högre – nivå.
Jag tror inte att det är en omöjlighet att polisen i dag känner till dessa*vittnens identiteter och deras "positioner"*i detta fall". Slut citat. Alla understrykningar och fet markeringar är våra.

Vi skrev i vårat allra första inlägg # 10083 om att vi hade en liten referensgrupp som vi kunde använda som bollplank och få råd och dåd ifrån. I den gruppen ingår två stycken tidigare brottmålsadvokater. Vi skrev även att vi skulle återkomma till varför dessa fanns med.
En av anledningarna var / är att om någon person skulle vilja berätta vad hen faktiskt varit med om, och vara säker på ett absolut sekretess-skydd så är dom tillförsäkrade detta om dom avger det till dessa två. Dom kan även få stöd i en eventuell rättegång mot GM, och juridiskt biträde om dom skulle utsättas för hot eller liknande.
De båda juristerna har redan från början förklarat sig beredda att jobba pro bono. ( Gratis ).
Citera
2016-04-09, 02:35
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
][u] Jag vet också, genom inkomna uppgifter, att en viss rädsla att berätta finns/har funnits. .

Sådant är fallet ja, har själv fått tydliga indikationer (kanske pm?) om det (går ej närmare in på det).

Återigen, risk för att verka tjatig, imorgon kl 10 öppnar systembolaget, och det här är skrivet till dig PU! Nu "hänger du på låset där imorrn när dom öppnar så tar du några stadiga supar och så skriver du här i tråden din mening.
Det ser dystert ut för dig med tanke på vad som framkommit sista tiden (du förstår).

Se nu till att få det här klart och överstökat nu så snabbt som möjligt för dina närmstas skull, sprit hjälper och underlättar att prata ut!

Oavsett vad du gjort så är min rekommendation till dig att du kommer tillbaks hit i tråden och ger oss en ny förklaring med tanke på det som nyss "ploppat" upp.
Citera
2016-04-09, 09:11
Medlem
Citat:
Sådant är fallet ja, har själv fått tydliga indikationer (kanske pm?) om det (går ej närmare in på det).

Återigen, risk för att verka tjatig, imorgon kl 10 öppnar systembolaget, och det här är skrivet till dig PU! Nu "hänger du på låset där imorrn när dom öppnar så tar du några stadiga supar och så skriver du här i tråden din mening.
Det ser dystert ut för dig med tanke på vad som framkommit sista tiden (du förstår).

Se nu till att få det här klart och överstökat nu så snabbt som möjligt för dina närmstas skull, sprit hjälper och underlättar att prata ut!

Oavsett vad du gjort så är min rekommendation till dig att du kommer tillbaks hit i tråden och ger oss en ny förklaring med tanke på det som nyss "ploppat" upp.

Någonstans måste man ta till sig modet och göra det rätta och kliva fram med sanningen. PU är den värsta sortens fegis. Skulle nog hellre dö än att erkänna, men som tur är så finns det andra som kan hjälpa till och föra fram detta i ljuset.

Man ska tänka på att Helena Andersson var en ung vacker tjej som hade hela livet framför sig och fick aldrig möjligheten att leva sitt liv och att skaffa barn. Hennes familj tänker på henne och saknaden är stor.

Alla som läser detta bör ta en titt på vad Pu och PK skrev till varandra och jag menar kom igen, det är solklart. Sanningen är enkel och det är när man börjar ljuga som det blir komplicerat. 1+1=2
Citera
2016-04-09, 12:13
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Någonstans måste man ta till sig modet och göra det rätta och kliva fram med sanningen. PU är den värsta sortens fegis. Skulle nog hellre dö än att erkänna, men som tur är så finns det andra som kan hjälpa till och föra fram detta i ljuset.

Man ska tänka på att Helena Andersson var en ung vacker tjej som hade hela livet framför sig och fick aldrig möjligheten att leva sitt liv och att skaffa barn. Hennes familj tänker på henne och saknaden är stor.

Alla som läser detta bör ta en titt på vad Pu och PK skrev till varandra och jag menar kom igen, det är solklart. Sanningen är enkel och det är när man börjar ljuga som det blir komplicerat. 1+1=2

Det kan vara på det sättet att det idag finns vittnen som kan garantera att han var så pass klar i skallen att han säkerligen minns vad som hände den natten. Om det nu är så (jag avslöjar inget) alltså det visar sig att han ljugit är han Fucked Up!

I alla fall i allmänhetens ögon, som till stor del kommer tro han är skyldig vilket i sig innebär att hans liv är förstört, inte ens namnbyte och flytt utomlands hjälper i dagens internetvärld.

Det bästa PU kan göra är att göra sitt yttersta för att få ett slut på detta fallet, och det är i första hand för egna närståendes samt fam Anderssons skull så det blir ett slut.

(min dator håller på att rasa så ni som pm:ar mig kanske inte får svar på några dagar)
Citera
2016-04-09, 12:42
Medlem
TheExterminators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Jämförelsevis är det häpnadsväckande skillnad om man ska hålla dessa uppgifter för inblandade i Helenas försvinnande.

97 blev PR avskriven.
97 Kontaktade PK efterlyst och informerade om PUs besök i lägenheten och dess omständigheter.
Enligt egen uppgift i tråden fick han tala med GW och Rikskrim. Åren efter detta sker inget anmärkningsvärt. Tänker då på upprepade förhör, anhållande osv...

Med tanke på hur PR blev granskad och jagad pga anonyma tips, dessutom hade han alibi så undrar jag huruvida dessa uppgifter om PU stämmer och kan knytas till H.
Jämförelsen i hantering av upplysningar och personer, talar för ett ointresse från utredarna ang PU.
PR blev hårt ansatt för mindre i jämförelse med PU. Om allt stämmer ang PU så borde åren mellan 97 till nu uppvisat intresse med så graverande händelser i samband med försvinnandet.

Beklagligt om detta är en hopblandad villfarelse. Hoppas det hela blir till ett faktum.

Ska man tolka det som att PR är avförd i tråden och andra namn ligger bakom detta ohyggliga brott för någon av alla som skriver här vet så klart sanningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in