2016-04-07, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bickan
Nu var vi där igen! Ska enligt källor lämnat sina redogörelser till Polisen runt år 2000. De enda som med säkerhet vet vad som angavs i redogörelserna när dessa tre kvinnor- hördes upplysningsvis - och när dessa redogörelser avgavs är de utredarna som hörde kvinnorna och de tre kvinnorna själva. Utredarna kan vi inte fråga eftersom det är en pågående FU, så dom är bundna av den starka FU sekretessen.
Återstår kvinnorna..

Det påstår vi inte. Men man kan ibland att av högst mänskliga och begripliga själ välja att inte berätta allt, vilket man heller inte behöver göra i ett förhör. Det behöver man bara göra i Tingsrätten när man vittnar under ed.
Vi behöver inte gå längre än till sambons egen dåvarande man som enligt egen uppgift hörs av utredarna bara någon / några veckor efter HA:s försvinnande 1992. Han väljer då att inte berätta om taxi-mannens morgonbesök. Detta trots att han själv, återigen enligt egen uppgift, redan efter några dagar förstod att det fanns ett mycket troligt samband mellan det kaotiska morgonbesöket och HA:s försvinnande. Han har dessutom gång på gång själv upprepat att taxi-mannens uppdykande var extra ordinärt både till tid och sätt.
Det är först drygt fem år senare som han som han lämnar uppgifter om den händelsen till utredarna.
Vi påstår att det finns ett för honom mycket gott själ med att vänta med att berätta om denna
händelse tills 5-6 år senare för utredarna för utom dom han själv uppgivit.
Det kan även finnas goda själ för hans sambo att inte i vart fall då tala om allt t.ex. om man blir hotad till livet om man inte håller truten på sig.
Det hotet behöver nu nödvändigtvis inte komma från ens egen man i lägenheten.

Vi har gärna kontakt med dig via pm.

PK väntade så länge att för att inte dömas för brott mot griftefriden.
Citera
2016-04-07, 19:51
Medlem
Citat:
Nu var vi där igen! Ska enligt källor lämnat sina redogörelser till Polisen runt år 2000. De enda som med säkerhet vet vad som angavs i redogörelserna när dessa tre kvinnor- hördes upplysningsvis - och när dessa redogörelser avgavs är de utredarna som hörde kvinnorna och de tre kvinnorna själva. Utredarna kan vi inte fråga eftersom det är en pågående FU, så dom är bundna av den starka FU sekretessen.
Återstår kvinnorna..

Det påstår vi inte. Men man kan ibland att av högst mänskliga och begripliga själ välja att inte berätta allt, vilket man heller inte behöver göra i ett förhör. Det behöver man bara göra i Tingsrätten när man vittnar under ed.
Vi behöver inte gå längre än till sambons egen dåvarande man som enligt egen uppgift hörs av utredarna bara någon / några veckor efter HA:s försvinnande 1992. Han väljer då att inte berätta om taxi-mannens morgonbesök. Detta trots att han själv, återigen enligt egen uppgift, redan efter några dagar förstod att det fanns ett mycket troligt samband mellan det kaotiska morgonbesöket och HA:s försvinnande. Han har dessutom gång på gång själv upprepat att taxi-mannens uppdykande var extra ordinärt både till tid och sätt.
Det är först drygt fem år senare som han som han lämnar uppgifter om den händelsen till utredarna.
Vi påstår att det finns ett för honom mycket gott själ med att vänta med att berätta om denna
händelse tills 5-6 år senare för utredarna för utom dom han själv uppgivit.
Det kan även finnas goda själ för hans sambo att inte i vart fall då tala om allt t.ex. om man blir hotad till livet om man inte håller truten på sig.
Det hotet behöver nu nödvändigtvis inte komma från ens egen man i lägenheten.

Vi har gärna kontakt med dig via pm.

Jämförelsevis är det häpnadsväckande skillnad om man ska hålla dessa uppgifter för inblandade i Helenas försvinnande.

97 blev PR avskriven.
97 Kontaktade PK efterlyst och informerade om PUs besök i lägenheten och dess omständigheter.
Enligt egen uppgift i tråden fick han tala med GW och Rikskrim. Åren efter detta sker inget anmärkningsvärt. Tänker då på upprepade förhör, anhållande osv...

Med tanke på hur PR blev granskad och jagad pga anonyma tips, dessutom hade han alibi så undrar jag huruvida dessa uppgifter om PU stämmer och kan knytas till H.
Jämförelsen i hantering av upplysningar och personer, talar för ett ointresse från utredarna ang PU.
PR blev hårt ansatt för mindre i jämförelse med PU. Om allt stämmer ang PU så borde åren mellan 97 till nu uppvisat intresse med så graverande händelser i samband med försvinnandet.

Beklagligt om detta är en hopblandad villfarelse. Hoppas det hela blir till ett faktum.
Citera
2016-04-08, 00:01
Medlem
Bickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Jämförelsevis är det häpnadsväckande skillnad om man ska hålla dessa uppgifter för inblandade i Helenas försvinnande.

97 blev PR avskriven.
97 Kontaktade PK efterlyst och informerade om PUs besök i lägenheten och dess omständigheter.
Enligt egen uppgift i tråden fick han tala med GW och Rikskrim. Åren efter detta sker inget anmärkningsvärt. Tänker då på upprepade förhör, anhållande osv...

Med tanke på hur PR blev granskad och jagad pga anonyma tips, dessutom hade han alibi så undrar jag huruvida dessa uppgifter om PU stämmer och kan knytas till H.
Jämförelsen i hantering av upplysningar och personer, talar för ett ointresse från utredarna ang PU.
PR blev hårt ansatt för mindre i jämförelse med PU. Om allt stämmer ang PU så borde åren mellan 97 till nu uppvisat intresse med så graverande händelser i samband med försvinnandet.

Beklagligt om detta är en hopblandad villfarelse. Hoppas det hela blir till ett faktum.

Vi tror att det kan finnas flera förklaringar till varför det kan upplevas på det sättet!

1. Låt oss börja med ett direkt citat ur - Kalla fall om polisens uppklaring av dödligt våld 2012-9.
Granskningen av de då ouppklarade brotten sker under tiden 2010-2012. Rapporten avlämnas i augusti 2012. Granskningen sker 5 år efter det att PK lämnar sina uppgifter till " Efterlyst.
Citat: " I ytterligare ett tiotal fall har man en välgrundad uppfattning om vem gärningsmannen är men bevisningen man samlat in räcker inte för en fällande dom för det fallet att hen skulle neka eller vägra medverka vid en fortsatt utredning. Av det skälet har man också i dessa fall lagt utredningen i ett vänteläge medan man försöker förstärka bevisningen. Åtgärder som även i de tekniska delarna kan ta mycket lång tid." Slut citat

2. Citat: " I de fall det finns vittnen som tidigare inte varit kända, inte är hörda på ett tillfredställande sätt eller där det kan finnas förändrade lojaliteter mellan vittnet och en misstänkt, kan det finnas skäl till att hålla nya eller kompletterande förhör av samma skäl som ovan ". Slut citat

Vi är övertygade om att dom utredarna som i dag delvis arbetar med HA:s försvinnande genomför det arbetet på ett mycket mer metodiskt och systematiskt sätt, än de utredare och åklagare som höll i utredningen initialt. Och stor tur är väl det! Ingen av oss vill väl vara med om den cirkusen som var under ett antal år i utredningen. Det vore väl bra att när man denna gången anhåller en GM så har man en bevisning som räcker till både häktning och en fällande dom.

När det gäller dina funderingar om olika utredningsåtgärder, så är det något som ingen mer än utredarna har insyn i. Det vi vet, eftersom två män själva här på tråden har försökt att minnas när dom kallades till förhör och även sedan kompletterande sådana, är att utredarna uppenbarligen inte kastade den ene mannens uppgifter i papperskorgen. Den andra mannen hade ju lite svårt att medverka i utredningen då han uppenbarligen bara har fragmentariska minnesbilder av den aktuella tiden. Det är just då vi hamnar i den situationen som beskrivs i dom citaten som vi använde ovan.

Att dom aktuella utredarna vid ett förhör med ett " vittne " skulle ge sig in i något som kan beskrivas som ett allmänt " kompis " resonemang med den man förhör, om vilken / vilka Gm som är aktuella typ " 50% X eller / och 50 Y " kan du glömma. Det fungerar inte på det viset. Lika lite att utredarna i ett tidigt skede skulle uppge till en person som kallats till förhör vad dom har för kunskap om vad personen gjort eller inte gjort under den intressanta " tiden ".
Citera
2016-04-08, 00:57
Medlem
Tack för det utförliga svaret ovan.
Jag har ingen aning om hur det fungerar inom rättsväsendet. Därav mitt oförstående och mina enkla tankebanor.
Jag hakade upp mej på jämförelsen. Tyckte att PKs vittnesmål som kunde intygas av fler ang PUs skick och agerande på morgonen samt hans omtalade sinnesstämning efteråt som anmärktes från fler håll.
Vägde tyngre än de anonyma tipsare som tipsade om PR. Där var inga vittnesuppgifter som kunde intygas av andra, bara osynligt utpekande och en formad gärningsmannaprofil. Trots PRs alibi fortsatte granskningen. Då fanns det mer på PU även om han påstod att han ej mindes så fanns det andra som gjorde det. PU befann sej i Mariestad och på stadt. PR befann sej ej i mariestad den aktuella natten, intygas av alibit. Ändå blev PR anhållen och PU inget....

Hoppas det uppenbara i resonemanget kan styrkas framöver.
Citera
2016-04-08, 16:55
Medlem
Greenskys avatar
Citat:

Vi är övertygade om att HA:s relation till sin baneman var sådan, att hon inte varken kände sig hotad eller orolig över hans närvaro, snarare tvärtom. Däremot så kanske någon utav HA:s allra närmaste kände sig mera bekymrad över " relationen " och personen i fråga.

Det måste ha funnits antingen ett motiv eller anledning till att hon togs av daga, har ni någon förklaring på den punkten?
Citera
2016-04-08, 17:08
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
PK väntade så länge att för att inte dömas för brott mot griftefriden.

Jag skulle gärna vilja ha en förklaring på ovanstående påstående! Hur skulle man kunna dömas för brott mot griftefriden bara för att man inte polisanmäler att en kompis kommer full & jävlig på besök en söndagsmorgon?
Citera
2016-04-08, 17:33
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Vi är också övertygade om att HA:s omgivning uppfattat relationen som mera perifer mellan HA och
personen i fråga än den verkligen var.

Om motivet är vansinnesutbrott pga svartsjuka, dvs ngn vart hemligt förälskad i henne, det finner jag vara ett troligt scenario.
Problemet är att grabbar i den åldern avslöjar i stort sett aldrig sina känslor ens för sina bästa kompisar, särskilt om de ej är besvarade. Så det kan vart på det sättet det gick till men omgivningen har aldrig förstått det, eller ens kommit på tanken att det kunnat gått till så.

Här tycker jag man borde ställa sig frågan vem (/vilka) som skulle kunna passa in i den rollen?
Citera
2016-04-08, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Jag skulle gärna vilja ha en förklaring på ovanstående påstående! Hur skulle man kunna dömas för brott mot griftefriden bara för att man inte polisanmäler att en kompis kommer full & jävlig på besök en söndagsmorgon?

Han har kanske själv varit delaktig i "uppstädningen" ?
Citera
2016-04-08, 18:21
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Marple

Eftersom er GM stämmer in på den person jag trott vara skyldig så gör det mig-av personliga skäl-än mer intresserad av vad som komma skall. Ds.

Jag utgår från att det är PU du syftar på, och det blir självklart besvärande för hans trovärdighet om det visar sig att han ljugit/undanhållit sanning i tråden. (Det kommer tror jag bevisas inom snar framtid).

I sådana fall kommer förmodligen han att betraktas som skyldig i folks ögon även om det ej går bevisa honom som skyldig.

Själv tror jag stenhårt på att han inte är gm , men däremot finns nog kanske en möjlighet att han passivt vart med om brottet som ofrivilligt vittne utan möjlighet att stoppa brottet innan det vart försent, så kan jag nog tänka mig det gått till.

Det är klart att om man bevittnat en sån upplevelse och inte direkt (på studs) samarbetar med polisen så fattar man att man hamnar på kåken och det vill man ju inte, för hamnar man på kåken får man.......kuk i röva........... Inte det bra!

(OBS! Ej personlig erfarenhet, eftersom jag aldrig ens vart i närheten av att sitta på kåken.)

Pu! Min rekommendation till dig blir att nu ikväll ta några stora feta groggar och skriva här på Flashback (i denna tråden) vad som hände denna ödesdigra natt, och ljug inte och håll på och vela utan tänk på dina närmsta och få detta skitet överstökat!

Jag lovar att hjälpa dig så gott jag kan bara du nu säger som det var!

Citera
2016-04-08, 18:25
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Marple
Han har kanske själv varit delaktig i "uppstädningen" ?

Det är ingenting som han erkänt i tråden!

Citera
2016-04-08, 19:15
Medlem
Kan ju säga som så här att det finns säkert någon som bara väntar på att få komma ut och berätta vad de vet.
Citera
2016-04-08, 19:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hoppas att så är fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
Kan ju säga som så här att det finns säkert någon som bara väntar på att få komma ut och berätta vad de vet.

Ja, vi får verkligen hoppas att så är fallet som du skriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in