2016-04-07, 23:06
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Jag ser livet, älskar livet, förstår att vi inte klarar att leva mer än 70 - 80 år, efter det är vi beroende av en som kan ge oss livet åter.

Jag ser inte det som "religion"

Religion för mig är styrt av andra människor.
Ganska förväntat att individer som föds till liv, till nästan hundra procent klamrar sig fast vid liv, det finns överlevnadsmekanism, som du inte ens kan styra över, så det behövs inte förstärkas med att försöka med religiöst präglad gudsdogmatik att förstärka eller buffravad som redan är maximalt aktivt och även ofrivilligt aktivt : självbevarelseDRIFTEN.

Men fortfarande... "bevisa guds existens" , är tråden som fokuserar på för en gångs skull den påstådde guden, inte om människan eller människans egenskapade moralism.

Eller hur - människa är människa, men "gud" är vad som ännu inte visat sig vara något som är närvarande på denna jord, då människan själv, hjälper sig själv, comprende?

DEt intressanta är hur du kommer fram till meningen med att skriva andra på näsan om VAD, och HUR de borde och behöver, öht ägna sig åt något som inte ens är sinnligen närvarande, men ännu mer intressant varifrån fabulerngen om att dessutom "känna" vad som inte ens äger sinnenas sinnesnärvaro.. det är ett ohyggligt intressant psykologiskt spektakel, i hur psyken konfabulerar i tron att det "inte går att bevisa"

Det går visst det att bevisa myt, myter äger ej längre respekt i t.ex samhällsbildning eller när vi talar bildning... men myt och vandringssägner, och apokalyptisk dramatiserad feltolkad verklighetsbeskrivning HAR förstås.. varit inslag i människans utvecklingshistoria, det betyder inte att myteri fortf. är lika gångbart... men människor kommer givetvis i olika kvalitet och hederlighet är inget som går att förvänta sig.
Myt och skapelseberättelse är ju inte heller ens i beröring av "guden"

Människan enbart omtalar sig påstå känna en gud, men har absolut noll/zero/nadaa/INTET att kunna visa.. men här i tråden.. : be-visa.. liksom man kan med tämligen enkla förklaringar ofta få folk att förstå det som är mäktigt nog i allra högsta grad i existens, men med gud.. går det inte : så... vad betyder det, ja vad kan det betyda när det inte går att visa på att det finns flygande grisar som responderar på joddling i D-moll mellan kl 17 och 17.15 varje tisdag udda veckor medundantag av januari oktober och halva december förutsatt att tisdagen är molnfri .... men.. man måste tro på det... liksom den vredgade guden, den måste man tros på.. och rabblas verser med introvert ickeförhävande exponerade dyrkan... vissa dagar.. medan vissa dagar går et utmärkt att bara gasa på och ta för sig av värdsliga världens övriga begär, och inte bry sig om konsekvenserna.

Medan gud, då liksom nu .... aldrig befunnit sig i en värld, liksom tomtefar.. inte heller befunnit sig i världen, varken här eller i Afrika, på månen eller mitt i solen.. det är ett namn , man ger namn åt allt sm människan SJÄLV kan hitta på titta på , se och höra och känna.. medan guden själv.. är det som du som fundamentalist.. har att förklara, men hittills har du ju kommit med enbart din personliga vy .. men det har inget med gud att göra! NÄR SKA DU FÖRSTÅ DET

Alla kan inte vara lika principiellt pliktuppfyllande ansvarsfyllt, som just vetenskaplig forskning där sökandet efter alltings orsaker.. sker. Det är där ens rop på översinnlighet, kan ses som allvarligt rubbat, eftersom det krävs lite respekt för liv, till en början.

Den jag relaterar inte till dig personligen - jag tycker bara det är nonchalant av dig att EJ förhålla dig till topic - dvs peka på var konkret, gud befinner sig så det ska gå att tro på at sådan närvaro är att satsas på och uppoffra liv för..

...sluta gärna upp med att fokusera på dina andras känslor eller din moral och andras moral då det EJ har med gudsexistens att göra, det är helt ointressant i denna kontext.
Citera
2016-04-07, 23:25
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Jag har sett det Skapade och det kan ingen ändra på.
Du säger alltså att du inte bara ärmänniska, du ärdessutom i besittning av insikter om hela universum?

Kan du i så fall bevisa och klargöra universums beskaffenhet och därmed. lokalisera gud?

När du nu menar att så många fler BORDE, befinna sig i den sinnestillvaro du är, men jag får ju ändå undra vad som över huvud taget LOCKADE dig isf hit, till denna del av universum, där du vandrar runt med en kropp som du ändå ondgör dig över. Din kropp... kan jag på förhand säga, är så pass identisk med andra människors kroppar att det är rätt lustigt att din hjärna så ovilligt klarar av att koppla det som du borde kunna koppla, levandes på en jord som denna.

Du är således, en utomjordning, obekväm i den mänskliga familjen? och känner att du skulle vilja skaka av dig det faktum, att du ju ändå ser ut att vara en lika primitiv fabulativ varelse som alla andra, med den skillnaden att du vill ses som enormt mycket mer allvetande och påstår dig känna universum så bra, att du vet "vem" som skapade det, och detta genom att du öppnar en medeltidsbok och då ska ditt vetande utgöra ett moralpaket, som fler borde rätta sig över ?

Frågan är då varför inte hela värdlens intelligentia, följer bibeln med pekfingret för varenda sakfråga som dyker upp, när den ger DIG.. "bevis" om at gud existerar.

ÄR det du eller världens samlade intelligentia, som har fel bok i handen, du kanske skulle vilja läxa upp alla som befattar sig med vetenskap, för där är bibeln inte sedd som en klokbok.. inte när det är dags att förklara livets uppkomst i alla fall, inte lite märkligt att bibeln inte utgör kurslitteratur på universiteten?

Men du kanske menar, att _universitet i sig, är satans verktyg_och inte är relevant för livsförståelse och vad bildning skulle vara bra för... när ju inte gud "får" vara med där,att universitetsvärlden ju är i så fall, också.. en aggressiv värld.. som inte behagar gud.. ?

De vägrar ju där, bevisa guds existens, men ägnar sig åt satans göromål, eller?

För den stora merparten av mänskligheten har helt fel för sig, av att öht komma upp med något så töntigt som vetenskap, som ju inte ägnar sig åt guden. Eller hur?

Därför är du så obenägen (om inte ikompetent i komb. med oviljan att mer ordentligt förklara guds existens, du hänvisar alltså, till dig själv... okej.. men narcissist är du inte där i djupet av din själ, du enbart hänvisar till din egenupplevda förträfflighet och säger dig redan veta vad som komma skall, bra.. inte egocentrisk alls, i det fördolda.. oh nej) (apropå moraliserande av andras vända-tyggen-åt-gud-ordande) , som är oavsett, off topic.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2016-04-07 kl. 23:28.
Citera
2016-04-07, 23:43
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Bibeln styrs av JHWH Gud.

Har tagit upp mycket som bevisar Skaparen Gud.
Bibeln styrs? Jag pratar om Jehovas vittnen, inte bibeln.
Citera
2016-04-08, 00:18
Medlem
Citat:
Jag har sett det Skapade och det kan ingen ändra på.
Ok, så DU har bestämt dig? Det har inte jag.....
Citera
2016-04-08, 07:47
Medlem
Citat:
Alla kan se Gud, inte alla vill se, ser du.
Om du har sett Gud, hur ser h*n ut?
Citera
2016-04-08, 07:52
Medlem
Citat:

Trams. Inte ett skit har du eller någon annan tagit upp som bevisar Guds existens.
Citera
2016-04-08, 09:10
Medlem
KortStubins avatar
Citat:

Jaså, har du det?
Med tanke på trådens omfattning skulle jag(och säkert flera andra) uppskatta om du kunde presentera en sammanfattning med "mycket" bevis, för att Gud existerar, som du har tagit upp.
Citera
2016-04-08, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Jaså, har du det?
Med tanke på trådens omfattning skulle jag(och säkert flera andra) uppskatta om du kunde presentera en sammanfattning med "mycket" bevis, för att Gud existerar, som du har tagit upp.
"Gud bevisar sig själv", "Skapelsen bevisar att det finns en intelligent skapare", "Hur skulle det annars ha gått till", "Se på en cell, hur komplex den är".
Där har du en sammanfattning på utomordentliga bevis för Guds existens ....
Citera
2016-04-08, 13:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du går oberoendets väg, just vad flertalet vill, gå den breda lätta vägen.

Depressiv bara för jag väljer livets väg, den som leder till evigt liv i ett återupprättat parsdis fritt från sjukdom, lidande och död.

Men nu har din existential-psykologiska biografi intet med ett "bevis" att göra.
Citera
2016-04-08, 13:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Absolut inte! Du tror att du har kommit fram till en slutsats men VI har inte kommit fram till en slutsats då ni vägrar komma till insikt.

Då vara det lämpligt att "ni" presenterar era verklighets-sökande/-beskrivande verktyg ... istället för att åka snålskjuts på en travesti av akademisk vetenskap och/eller do filosofi.
Citera
2016-04-08, 13:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag vet att JHWH har skapat allt och tänker inte orda det mer med dig, du har redan bestämt dig.

Du har tydligen en egen betydelse av vad ordet "vet" står för. Som i vanligt språkbruk inte omfattar bevisföring.
Citera
2016-04-08, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du har tydligen en egen betydelse av vad ordet "vet" står för. Som i vanligt språkbruk inte omfattar bevisföring.
Läs inlägg 20058, tydligen anser Benon att han tagit upp många bevis för Guds existens....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in