Citat:
Ursprungligen postat av
fitz-hume
Men vad kan hända om Kasich hoppar av innan Kaliforniens primärval? Många röstar väl då på Cruz av taktiska skäl? Bör väl sätta krokben för Trump eller har han en plan B?
Jag har gjort lite fler uträkningar här:
(FB) Republikanernas kandidat 2016?
Kasichs närvaro eller frånvaro påverkar generellt ganska lite.
Kasichs närvaro innebär en viss fördel för Trump i stater som DE, PA, IN, WV, MD, CT eftersom de har WTA på stats- och/eller distriktsnivå.
Medan det är en viss nackdel i NY, för om man inte har 50% i ett distrikt snor tvåan en delegat där. Utan Kasich skulle Trump ha tagit näst intill alla de 95 delegaterna, men nu kommer han att hamna på runt 82.
Fast i CA funkar det inte så, utan WTA per distrikt gäller. Å andra sidan leder inte Trump lika stort i polls som i NY. Så utan Kasich skulle det kunna bli mycket jämnt i CA. En del i planen är att han håller ett rally i där redan imorgon.
Beträffande Kasich så trodde jag först att han var en listig typ, som tänkte stanna kvar i racet t.o.m. NY för att göra maximal skada för Trump. Men när man lyssnar på honom så inser man att mannen är dum i huvudet, och stannar kvar i racet av helt fel anledningar. Så jag skulle inte alls vara förvånad om han är kvar fortfarande i CA. Mannen har inte en normal människas spärrar, och med ett sånt mindset så finns det ingen anledning att hoppa av då heller (hade han varit normalt funtad hade han hoppat av vid det här laget).