Citat:
Ursprungligen postat av
Rednaxelas
Som det frågats om tusentalsgånger så frågar jag också, var kan jag få tag i Svavelsyra?
Den behöver nödvändigtvis inte vara 98% det räcker med 40 eller 20% så jag kan koka den själv. Har testat koka från bilbatteri men det blir inget bra resultat då man får med massa kristaller av blysulfat och andra föroreningar. Jag har precis fått hem min destillationsutrustning i glas och kalimnitrat har jag nästan 100kg så med svavelsyran kan jag även syntisera fram Salpetersyra.
Sen undrar jag även var jag kan få tag i kaliumperklorat i dessa tider? Tips och länkar mottages tacksamt.
Detta är lätt att fixa, ta en grafitelektrod och en kopparkatod och elektrolysera kopparsulfat. Kemin orkar jag inte skriva men kort sagt bildas koppar vid katoden och svavelsyra vid katoden. Denna kan sedan kokas ner.
Kaliumperklorat får du genom elektrolys av KCl med PbO2 eller Pt anod. Det finns en tråd om det här någon stans annars kan du pma mig för grundläggande instruktioner i byggandet och användandet av denna typ av högst farliga cell. Vad ska du ha perkloratet till?
Och nu till ett stort avslöjande! Jag har nu upptäckt att igenom att köra ovanstående metod med en PbO2 eller Pt anod kan man alltså få svavelsyra. Detta gör att vi genom att värma valfritt nitratsalt med den nerkokade svavelsyran kan få salpetersyra som vi sedan kan destillera till valfri koncentration. Vad tror ni? Tycker ni detta är en bra meetod för att få salpetersyra. Vet att metoden redan nämns men här inkluderas produktionen av svavelsyra. Pris per mol är 88kr exkluderande kostnad för el