2015-07-05, 14:31
Medlem
navyou14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allanthya
http://keten.com.pl/reagents-2/
eller http://www.ebay.com/sch/i.html?&_nkw=iodine

Kan man köpa jod kristaller i Sverige?
Citera
2015-07-05, 23:23
Medlem
Allanthyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av navyou14
Kan man köpa jod kristaller i Sverige?

Hmm som privatperson kan nog vara tveksamt, men det finns till salu på tex. Zenit http://zenit.winbasonline.se/SE/Catalog/EKemi/Kemikalier/71-016000.html

Du kan eventuellt köpa jodsprit på apotek och låta alkoholen avdunsta men det blir nog bra mycket billigare och enklare att helt enkelt köpa från Keten eller Ebay.

Edit;
Förr så sålde SK (numera pyroshop), du skulle ju alltid kunna höra med Hans om det råkar finnas ett restlager?
Citera
2015-07-13, 11:40
Medlem
Jag såg att de fanns kaliumperklorat att köpa på http://keten.com.pl men antingen är jag dum eller så är det fel på deras sida, det går inte att köpa. Är det någon som kan förklara hur man gör eller peka mig till en annan butik där det finns att köpa?

EDIT: minsta volym att köpa hos pyroshop.org är 25kg, jag tänkte mig mer 1kg.
Citera
2015-07-13, 12:02
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vavsso
Jag såg att de fanns kaliumperklorat att köpa på http://keten.com.pl men antingen är jag dum eller så är det fel på deras sida, det går inte att köpa. Är det någon som kan förklara hur man gör eller peka mig till en annan butik där det finns att köpa?

EDIT: minsta volym att köpa hos pyroshop.org är 25kg, jag tänkte mig mer 1kg.
Det är tyvärr förbjudet att köpa nu för tiden, så det blir nog väldigt lurigt för dig att få tag på det oavsett mängd du skall ha. :/

Edit:
Om du nu ändå skulle lyckas få tag på det, så skulle jag jättegärna ta emot ett pm så att jag med kan köpa det. Saknar det något oerhört i pyrosatserna.
Senast redigerad av CrilleKex 2015-07-13 kl. 12:05.
Citera
2015-07-13, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Det är tyvärr förbjudet att köpa nu för tiden, så det blir nog väldigt lurigt för dig att få tag på det oavsett mängd du skall ha. :/

Edit:
Om du nu ändå skulle lyckas få tag på det, så skulle jag jättegärna ta emot ett pm så att jag med kan köpa det. Saknar det något oerhört i pyrosatserna.
Tack för erbjudandet, kommer dock inte att köpa något ännu. Planerar lite vad jag ska göra efter semestern. Såg att http://www.pyrogarage.pl/ också säljer det.
Citera
2015-07-13, 13:09
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vavsso
Tack för erbjudandet, kommer dock inte att köpa något ännu. Planerar lite vad jag ska göra efter semestern. Såg att http://www.pyrogarage.pl/ också säljer det.
Jo, dom säljer också det, men som du ser på deras sida så är det endast B2B (Business to Business), så dom säljer tyvärr ju inte heller till privatpersoner.
Citera
2015-07-13, 14:46
Medlem
Allanthyas avatar
Citat:
Jo, dom säljer också det, men som du ser på deras sida så är det endast B2B (Business to Business), så dom säljer tyvärr ju inte heller till privatpersoner.

Det finns nog användare här som har lager, tyvärr är det ju förbjudet att sälja via flashback ...
Citera
2015-07-15, 07:47
Medlem
Citat:
Räcker det inte med att man skapar ett företag och stå för utgifterna privat?

Citat:
Ursprungligen postat av Allanthya
Det finns nog användare här som har lager, tyvärr är det ju förbjudet att sälja via flashback ...

Man får väll ta kontakt för att göra upp affärer utanför fb?

Edit: uppdaterade länken
Senast redigerad av Vavsso 2015-07-15 kl. 07:50.
Citera
2015-07-15, 23:17
Medlem
tjennare, det är så att jag och några polare blev sugen på att göra lite smällare att smälla av vänder mig till er flashback eftersom farsgubben vägrar berätta...

skulle gärna vilja få ihop någon kraftig smällare bland de kraftigare i svergie helst men inget krav men lite tryck i den ska de då vara

är nybörjare inom hemmagjorda smällare så vore väldigt schysst med en liten guide, vad man ska tänka på och vad man ska ha för grejer

hjälp uppskattas enormt
Citera
2015-07-16, 09:45
Medlem
DocXs avatar
Hej alla kloka!
Jag har byggt en perverst stor altan och tänkte blanda eget träskydd. Det vattenglasbaserade träskyddet Sioo säljs för 95 kr/m2 och är i princip Kaliumsilikat, vatten och en syra.

Så min fråga är: var köpa rent Kaliumsilikat?

Jag har redan googlat rätt mycket, så svar av typen "i färghandeln" undanbedes. Gärna länk . Och inte till minsta mängd 275 kilo .
Citera
2015-07-16, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tvedberg1
tjennare, det är så att jag och några polare blev sugen på att göra lite smällare att smälla av vänder mig till er flashback eftersom farsgubben vägrar berätta...

skulle gärna vilja få ihop någon kraftig smällare bland de kraftigare i svergie helst men inget krav men lite tryck i den ska de då vara

är nybörjare inom hemmagjorda smällare så vore väldigt schysst med en liten guide, vad man ska tänka på och vad man ska ha för grejer

hjälp uppskattas enormt
Här är några länkar jag har kollat på. Jag har inte testat i närheten av alla sakerna så jag vet inte vad som fungerar och vad som är farligt. VAR FÖRSIKTIG!

PFP Databas
Hellighter
(FB) Blixtpulver och myter
1995 Swedish Infomania - Några enkla bomber
Svartkrut CIA metoden
Citera
2015-07-16, 13:34
Medlem
Allanthyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tvedberg1

hjälp uppskattas enormt

Om ni bara vill smälla rekomenderar jag att ni köper färdiga smällare, titta i tråden "utländska smällare version 3" det kommer att bli ordentliga smällar och billigare.

Vill man endå tillverka själv;
Vi brukar rekomendera att börja med svartkrut, det finns en ganska stor svartkrutstråd, i den kan ni läsa och lära er allt som ni behöver veta om svartkrutstillverkning.

Snabbt för tillverkning av svartkrut;
Proportionerna av Saltpeter, Svavel och Kol är 75% 10% 15% + en gnutta dextrin
Det är viktprocent. du behöver en bra våg.
Du använder en kulkvarn för att mala kemikalierna till oigenkännlighet
Du väter upp pulvret med Tsprit och vatten och geggar runt det till en boll
du pressar / drar bollen genom en sil så att du får små korn av krut
och sedan låter du dessa torka sedan är det klart.

Tänk på att detta nu är mycket brandfarligt, explosivt.
När du kör kulkvarnen tänk på att använda lämpligt malmedia som inte bildar statiskt elektricitet eller gnistor.

Några grundstolpar för (svartkruts)smällare;
De behöver *inte* vara fyllda till bredden
Krutet skall *inte* packas (då blir det mer raket än smällare)
Inkapslingen skall vara av papper *inte* metall eller plast eller något annat som ger splitter.
Destå bättre inkapsling, destå bättre smäll
Snåla aldrig på stubin.

Själva kapslingen gör ni genom att rulla kraftpapper (eller liknande, exv. papper från papperskassar) med tapetklister till lagom storlek och, väl tilltagen tjocklek
Pluggen i botten gör ni med bentonitlera (kattsand) som torr bankas till en plugg.
Pluggen i toppen är lite lurigare (och det finns en tråd om detta med) men ett beprövat sätt är att stoppa ned lite papper över själva krutet och sedan kladda på med smältlim (pappret är för att undvika kontakt mellan det varma limmet och krutet) Använder du denna tekniken är det viktigt att du har ordentlig stubintråd så att den inte slocknar.

Därifrån kan du avancera till Flash/BLP, men det är ganska känsligt för statisk elektricitet osv, så här krävs stor försiktighet. En smällare på flashkrut på bara något gram kan ge dig skador för livet.

BLPsmällare är egentligen enklare att tillverka eftersom receptet är ganska flytande och inte alls lika känsligt på lite för mycket av A eller B, och inkapslingen styr inte smällen lika mycket och svartkrut är lite bökigt att tillverka. Medans BLP "bara" behöver blandas. Men det är så enormt mycket mer potent och rent ut sagt livsfarligt att många som har hållit på med fyrverkeripjästillverkning ett bra tag är skeptiska till att göra det. Och när de väl gör det så är det i små mängder inte mer än 10 gram om det inte är riktigt nödvändigt.

Om du har tillverkat BLP och det "blir över" så bör du göra dig av med det.
Pointers för BLP;
När du tillverkar BLP så siktar du den ena kemikalien över den andra för att sedan blanda försiktigt enligt blöj/pappersviksmetoden altså inget skaka eller sikta blandad sats.
Tillverka så mycket du behöver, om du behöver mer än 10 gram gör det i omgångar.
Om du endå får fördigt blp över, gör dig av med det.
Tillverka inte smällarna långt i förväg utan strax innan du skall använda dem, du vill inte ha en massa flashkrutssmällare som ligger runtomkring i ditt hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in