2016-04-07, 16:58
Medlem
1andreas1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntzPantz
Den frågan föresätter ju faktiskt inte att man vet sambandet som du nämnde? Är ju bara att köra Pythagoras, tar 2 sekunder max i detta fallet

Edit: Sen vet jag faktiskt inte hur du kan se direkt att längderna förhåller sig så som du säger...?

Hur beskriver du Pytagoras sats med hjälp av alternativen i så fall?
Det är exakt sambandet jag skrev tidigare, enda skillnaden är att det är hälften så stort.
Citera
2016-04-07, 17:02
Medlem
Fllimmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raw3n
Står på Aftonbladet Plus att dem har ändrat svenskan inför detta provet, någon som vet om det är sant och kanske har en annan källa?

Citerar:

"Är det något som är nytt med provet för i år?

Ja, läsprovet har sedan 2011 bestått av tre kortare och en lång text, men i år kommer det att bli en kort och två långa lästexter per häfte. De långa lästexterna mäter läsförståelsen bättre och visar att man förstår hela texten och sammanhanget. De korta texterna blir mer sökläsning."

Ja ni..

Mitt problem är att jag inte hinner göra alla frågor på verbdelen, och det lär bli svårare nu.
Citera
2016-04-07, 17:03
Medlem
Fllimmers avatar
Forts, råkade skicka haha.

Har ni några tips på hur fan jag ska hinna göra verbdelen i tid? Då främst läsdelen som jag inte brukar hinna svara på alla frågor på!
Citera
2016-04-07, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1andreas1
Hur beskriver du Pytagoras sats med hjälp av alternativen i så fall?
Det är exakt sambandet jag skrev tidigare, enda skillnaden är att det är hälften så stort.
Förstår hur du menade nu när du ser det mha hypotenusan och ena sidan.

Pythagoras sats är väldigt enkel att köra på den, du vet att ena sidan är 0,5cm och hypotenusan är 1cm, om du ritar en likadan, omvänd triangel till vänster om den triangeln som är inskriven. Detta innebär med pythagoras:

0,5^2 + x^2 = 1^2.
0,25 + x^2 = 1
x^2 = 0,75
√x^2 = √(3/4)
x = √3 / 2

Citera
2016-04-07, 17:14
Medlem
1andreas1s avatar
Citat:
Förstår hur du menade nu när du ser det mha hypotenusan och ena sidan.

Pythagoras sats är väldigt enkel att köra på den, du vet att ena sidan är 0,5cm och hypotenusan är 1cm, om du ritar en likadan, omvänd triangel till vänster om den triangeln som är inskriven. Detta innebär med pythagoras:

0,5^2 + x^2 = 1^2.
0,25 + x^2 = 1
x^2 = 0,75
√x^2 = √(3/4)
x = √3 / 2

Smart, tänkte inte ens på det! snyggt
Citera
2016-04-07, 17:37
Medlem
raw3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fllimmer
Forts, råkade skicka haha.

Har ni några tips på hur fan jag ska hinna göra verbdelen i tid? Då främst läsdelen som jag inte brukar hinna svara på alla frågor på!

Finns ju många tips b.la. öka läshastigheten, men en "quickfix" tills på lördag är att ta de långa texterna sist och hinner du inte dem så är det bara att chansa.
Citera
2016-04-07, 17:41
Medlem
Fllimmers avatar
Citat:
Finns ju många tips b.la. öka läshastigheten, men en "quickfix" tills på lördag är att ta de långa texterna sist och hinner du inte dem så är det bara att chansa.

Jag kör redan på det. Jag har gjort något prov hemma och det brukar bli så att jag får 4/4 på den första långa, medan jag typ har helt panik på den andra. Jag spenderar ofta onödig tid att hitta var svaren är, jag brukar tjorva/stressa ganska mycket när jag försöker hitta svaren, men när jag väl hittar så brukar jag lösa dem.

Hur ska jag hitta var i texten svaret är, snabbare helt enkelt?

Grymt tacksam för svar.
Citera
2016-04-07, 17:43
Medlem
Citat:
Jag kör redan på det. Jag har gjort något prov hemma och det brukar bli så att jag får 4/4 på den första långa, medan jag typ har helt panik på den andra. Jag spenderar ofta onödig tid att hitta var svaren är, jag brukar tjorva/stressa ganska mycket när jag försöker hitta svaren, men när jag väl hittar så brukar jag lösa dem.

Grymt tacksam för svar.
Ganska säker på att frågorna är i ordning (?) så ett tips är väl att kolla i början av texten till den första frågan etc.

Jag kollar på frågorna innan jag läser texten, så jag kan markera sådant som känns relevant för frågorna under tiden jag läser texten. Känns som att man sparar mycket tid på det
Citera
2016-04-07, 18:00
Medlem
Fllimmers avatar
Citat:
Ganska säker på att frågorna är i ordning (?) så ett tips är väl att kolla i början av texten till den första frågan etc.

Jag kollar på frågorna innan jag läser texten, så jag kan markera sådant som känns relevant för frågorna under tiden jag läser texten. Känns som att man sparar mycket tid på det

Frågorna är oftast i ordning, ja.

Markera saker kan ju givetvis hjälpa, ska nog testa litegrann med understrykningspenna.
Citera
2016-04-07, 18:08
Medlem
raw3ns avatar
Citat:

Grymt tacksam för svar.

I de "gamla" högskoleprovet (läs högskoleproven före nu på lördag) så är det endast 1 lång text. På lördag kommer det vara 2 långa texter. Så jag antar att du menade att du klarar av den "halvlånga" för att sedan få problem på den riktigt långa. Somsagt, gör dem sist och då endast om du har tid kvar, annars så kan du skita i dem och gissa på dem.

Alla poäng är värda lika mycket. Har du rätt på 4 ord så är det lika mycket som den långa texten (också 4 poäng). Skillnaden är väl att orden ska ta mindre än 4 minuter att fixa och den långa texten tar betydligt längre tid.
Senast redigerad av raw3n 2016-04-07 kl. 18:10.
Citera
2016-04-07, 18:17
Medlem
Fllimmers avatar
Citat:
I de "gamla" högskoleprovet (läs högskoleproven före nu på lördag) så är det endast 1 lång text. På lördag kommer det vara 2 långa texter. Så jag antar att du menade att du klarar av den "halvlånga" för att sedan få problem på den riktigt långa. Somsagt, gör dem sist och då endast om du har tid kvar, annars så kan du skita i dem och gissa på dem.

Alla poäng är värda lika mycket. Har du rätt på 4 ord så är det lika mycket som den långa texten (också 4 poäng). Skillnaden är väl att orden ska ta mindre än 4 minuter att fixa och den långa texten tar betydligt längre tid.

Jag gjorde läsprov från 2007, då var alla 20 poäng på läsdelen från 5 stycken långa texter, med 4 poäng från varje. Det var sådana jag gjorde!

Jag måste höja mig till ca 1.4/1.5< på verb då jag redan har mellan 1.8-2.0 på matten och måste få 1.7< totalt. Jag vill gärna hinna lösa alla uppgifter, men det är sant, ifall jag inte hinner så är det bättre att ha skaffat de "lättare poängen först!
Citera
2016-04-07, 18:32
Medlem
Citat:
Den frågan föresätter ju faktiskt inte att man vet sambandet som du nämnde? Är ju bara att köra Pythagoras, tar 2 sekunder max i detta fallet

Edit: Sen vet jag faktiskt inte hur du kan se direkt att längderna förhåller sig så som du säger...?

Kan någon vara snäll och förklara hur exakt det där sambandet fungerar? Jag är inte riktigt med på alla detaljer kring hur man får fram svaret i cirkelbågen där
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in