Citat:
Ursprungligen postat av
Borgarbohemen
Hur har du lyckats med detta? I vilken typ av kretsar rör du dig och hur uppträder du?
Jag har aldrig blivit utsatt för något i Malmö och det kan ju knappast vara en slump. Det är heller inte så att jag lever ett skyddat liv. Tvärtom menar jag.
Umgås i relativt 'normala' medelklass-kretsar. De flest av dessa händelser inträffade runt tonårstiden, 2005-2009ish. Kan föreställa mig att jag utstrålade en viss osäkerhet, kort om än något bredaxlad, normalbyggd.
Ett vid T-bryggan, nattetid, ett ungdomsgäng på kanske 6-7 pers fäller och börjar sparka på en medan de ropar 'jävla svenne' ungefär. Dock mer i syfte att förnedra än i syfte att skada. (De stjäl ingenting.)
En annan händelse jag minns starkt är mitt på gågatan, mitt på dagen en lördag så ser jag att en kramp-arab på kanske 25 år och jag går mot varandra, så jag tar ett litet steg åt sidan så att vi kan gå förbi varandra. Han tar ett steg åt samma håll. Jag tar ytterligare ett - han följer efter, och PAM så gör han en Amerikansk fotbollstackling på mig. Då var jag typ 15 år, och dessutom kortare än de flesta. Då jag fattade misstankar direkt han tog ett steg i min riktning samtidigt som han riktar blickar framåt så kunde jag åtminstone blockera en del av kraften och kanske förbereda mig för fallet. Nu kunde jag, om än mindre chockad, gå upp och fortsätta min dag. Om jag vore helt oförberedd hade det kunnat sluta ganska mycket värre...
Kommer inte på något annat i skrivande stund som jag skulle klassificera som sannolikt rasistiskt motiverat. Dessa två inkluderar jag på grund av de oprovocerade omständigheterna, och i det första fallet är det ju nästan uttalat. Den enda förmildrande omständigheten jag kan ge gänget, är att jag inte tror att det var planerat. En person fäller mig, medvetet, när jag går förbi, men jag ser att några i gruppen ser nästan lika förvånade ut som jag för en sekund, och hela situationen pågår säkert inte längre än 30 sekunder.
Men det var länge sedan jag personligen blev utsatt för någonting åtminstone, går kanske inte ut och festar lika ofta heller dock, och kommer för övrigt inte på någon vän som berättat om ett överfall de tror sig ha rasistiska motiv. Ett par rån och våldtäkter bland närstående, vilket man kan spekulera eventuellt har en etnisk dimension i motivet, men ingen 'självklar'.
Kanske bara otur, vem vet, men sådant som beskrivet ovan händer i varje fall ibland. Går inte precis runt och är rädd hela tiden, menar inte att svartmåla Malmö full så, men jag tycker verkligen att vi har ett problem på trygghetsfronten. Man gläds ju inte mer av att läsa artiklar som denna;
http://www.sydsvenskan.se/malmo/man-knivhuggen-vid-folkets-park/
Väldigt nära min nuvarande boplats, galning med 24 anmälningar på kort tid men ändå på fri fot går all out psyko på slumpmässigt offer...