Citat:
Ursprungligen postat av
Politice-Rectam
Jag har tänkt besöka Rosengård. Kan man göra så eller är det för farligt? Hur farligt är det att ta foton?
Det är nog ganska lugnt på dagtid i varje fall.
En släkting till mig som var på besök här i Malmö under sommaren gick runt på Rosengård med en tröja med den provokativa texten "God is dead", och inget hände henne i varje fall.
Kvällstid hade jag dock undvikit om du är vit. Stöter du på ett ungdomsgäng och dem ser att du inte "hör hemma där" så lär du lämna platsen utan dina egna värdesaker. Om detta sker, spring om möjligt, eller bara ge dem sakerna. Tänk på att dessa ungdomar är i väldigt hög utsträckning sadister... Dem
letar efter rationaliseringar att bruka våld mot dig. Säger du något kaxigt till en av dem, förväntas denna av gruppen att misshandla dig.
Vad gäller foton, så tror jag att det är lugnt om du har en liten kamera/telefonkamera. Om du går runt med en stor TV-kamera lär risken dock öka.
Rosengård är ju ändå en hyfsat stor stadsdel. Förmodligen större risk att bli attackerad på grund av foton på specifika problem-gator som Rasmusgatan och dylikt, då dem inte vill att deras öppna knarkförsäljning filmas.