2016-04-05, 22:33
  #76321
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Busquets
Derivera f(x) = ( (4x - 3x^3)^2 + (x^(3/4)) ). Vad blir derivatan när f´(1)?

f´(x) = 2(4x - 3x^3) * (4 - 9x^2) + (3/(4x^(1/4)))

f´(x) = 8 - 18x^2(4x - 3x^3) + (3/(4x^(1/4)))

f´(1) = (8 - 18*1)(4*1 - 3*1) + (3/(4*1^(1/4)))

f´(1) = -10*(1) + 3/4 = -9,25

Lite osäker om jag har använt mig av rätt metod här.

Någon? Ser det rätt ut?
Citera
2016-04-06, 00:57
  #76322
Medlem
Någon som kan ge tips till mig hur man på ett enkelt sätt kan testa om linjen (x,y,z)=(2t,−2−t,3+t)
är vinkelrät mot planet 4x−2y+2z=7 ?

Jag antar att man ska testa om planets normal och linjens normal är vinkelräta? Men jag blir förvirrad pga parametrisering av linjens ekvation samt att jag för tillfället är osäker på hur jag beräknar en linjes normal.

Tack på förhand!
Citera
2016-04-06, 03:34
  #76323
Medlem
Zlaneks avatar
Jag vill skissa följande: 3x^2/2-y^2/2
dvs:
https://www.wolframalpha.com/input/?i=3x^2%2F2-y^2%2F2
Hur skisserar jag denna likt wolfs 3d plot för hand? blir galen...
Min avbildning blir något i stil med: http://i.imgur.com/ptX3xE2.jpg
Om ni kan skissera den korrekt tar jag gärna emot en bild.
Citera
2016-04-06, 10:36
  #76324
Medlem
Kanske lite off topic men hur skriver man in:


http://www.ladda-upp.se/bilder/lmngeguzylxot/

Alltså hur skriver man in detta på ett korrekt sätt i MATLAB?


( de har ju med paranterser o göra osv) de blir fel i början tror jag. Då jag skriver" d=log(e^17/3)"
Citera
2016-04-06, 11:23
  #76325
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigge877
Kanske lite off topic men hur skriver man in:


http://www.ladda-upp.se/bilder/lmngeguzylxot/

Alltså hur skriver man in detta på ett korrekt sätt i MATLAB?


( de har ju med paranterser o göra osv) de blir fel i början tror jag. Då jag skriver" d=log(e^17/3)"

log10(exp(17/3))+atan(21.96^(1/3)+sin(pi/3))
Citera
2016-04-06, 11:48
  #76326
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dxdp
log10(exp(17/3))+atan(21.96^(1/3)+sin(pi/3))
tack!
Citera
2016-04-06, 13:25
  #76327
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zlanek
Jag vill skissa följande: 3x^2/2-y^2/2
dvs:
https://www.wolframalpha.com/input/?i=3x^2%2F2-y^2%2F2
Hur skisserar jag denna likt wolfs 3d plot för hand? blir galen...
Min avbildning blir något i stil med: http://i.imgur.com/ptX3xE2.jpg
Om ni kan skissera den korrekt tar jag gärna emot en bild.

plot z = (3x^2 - y^2)/2:
http://www.wolframalpha.com/input/?i=plot+z+%3D+(3x%5E2+-+y%5E2)%2F2&t=crmtb01

Kan du inte skanna bilden och sedan kalkera den (täck bilden med ett smörpapper).
__________________
Senast redigerad av Nail 2016-04-06 kl. 13:32.
Citera
2016-04-06, 17:45
  #76328
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Busquets
Derivera f(x) = ( (4x - 3x^3)^2 + (x^(3/4)) ). Vad blir derivatan när f´(1)?

f´(x) = 2(4x - 3x^3) * (4 - 9x^2) + (3/(4x^(1/4)))

f´(x) = 8 - 18x^2(4x - 3x^3) + (3/(4x^(1/4)))

f´(1) = (8 - 18*1)(4*1 - 3*1) + (3/(4*1^(1/4)))

f´(1) = -10*(1) + 3/4 = -9,25

Lite osäker om jag har använt mig av rätt metod här.

Det ser inte riktigt rätt ut på den fetmarkerade raden. Du kan ju bara sätta in x = 1 direkt på första raden utan att det blir särskilt krångligt.
Citera
2016-04-06, 17:48
  #76329
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigkjell85
Någon som kan ge tips till mig hur man på ett enkelt sätt kan testa om linjen (x,y,z)=(2t,−2−t,3+t)
är vinkelrät mot planet 4x−2y+2z=7 ?

Jag antar att man ska testa om planets normal och linjens normal är vinkelräta? Men jag blir förvirrad pga parametrisering av linjens ekvation samt att jag för tillfället är osäker på hur jag beräknar en linjes normal.

Tack på förhand!

Bättre är att undersöka om linjens riktningsvektor är parallell med planets normalvektor.

Jag antar att du redan vet hur du identifierar planets normalvektor. För att hitta linjens riktningsvektor är det bara att dela upp ekvationen som följer:

(x,y,z)=(2t,−2−t,3+t) = (0,−2,3) + t(2,−1,1)

Ur detta kan man se att linjens riktningsvektor är (2,−1,1). Undersök nu om denna är parallell med planets normalvektor.
Citera
2016-04-06, 17:59
  #76330
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Bättre är att undersöka om linjens riktningsvektor är parallell med planets normalvektor.

Jag antar att du redan vet hur du identifierar planets normalvektor. För att hitta linjens riktningsvektor är det bara att dela upp ekvationen som följer:

(x,y,z)=(2t,−2−t,3+t) = (0,−2,3) + t(2,−1,1)

Ur detta kan man se att linjens riktningsvektor är (2,−1,1). Undersök nu om denna är parallell med planets normalvektor.

Okej. Planets normalvektor vs linjens riktningsvektor: (4,-2,2), (2,-1,1). De är alltså parallella. Tack så mycket!

Edit
Jag har en till fråga angående linjer. Om jag har en linje av typen:
x+3 = (2y-1)/2 = (z-3)/2
Hur bör jag gå till väga för att parametrisera linjen?
__________________
Senast redigerad av bigkjell85 2016-04-06 kl. 18:20.
Citera
2016-04-06, 18:52
  #76331
Medlem
Har precis lärt mig följande sats:

b
∫ f(x) dx = [F(x)]a till b = F(b) - F(a)
a

Varför blandar man in andra derivatan?

(Hur skriver man den här typen av samband här på forumet? t.ex. a till b etc)
Citera
2016-04-06, 18:53
  #76332
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Ja, men då bör det bli så här:

f(t) = t + √(t) ⇔ t + t^(1/2)
F(t) = t^(2)/(2) + 2t^(3/2) / (3)

Är det riktigt?

Ja, det stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in