Citat:
Ursprungligen postat av
demotrams
Jag tror inte du är så hemma på det där. I en diskussion säger man inte saker som ''Ta reda på det själv''. Om du vet så fram med det. Nej den beskrivningen stämmer inte.
Är det verkligen MIN uppgift att lära dig vad logik är och hur den fungerar, i en BEVIS-diskussion som du själv gett dig in i? Det är ju helt absurt.
Ta nu ditt eget ansvar och lär dig om logik och bevisbörda.
Citat:
Där kom det fram. Blir du inte trött på att upprepa dig jämt och ständigt? Kom in i leken.
Jo visst är det tröttsamt att behöva upprepa sig, men det är tyvärr så det blir religiösa fundamentalister av din kaliber tror sig kunna "bevisa" saker utan att ens veta vad ett bevis är.
Citat:
HAHA, det finns inget som heter bevis
Jodå. Det är bara du som anser att bevis måste vara absoluta för att räknas som riktiga bevis. I den modellen kan såklart ingenting bevisas, men i den verkliga världen fungerar det inte så.
Citat:
Bevis existerar bara i det abstrakta. Endast matematiken kan närma sig bevis och ändå är matematiken full av paradoxer. Jag kan motbevisa din existens. Jag kan motbevisa at den kvinnan du trott är din biologiska mamma kanske inte är det. Jag kan motbevisa att du är levande.
Som sagt, detta tramset är möjligtvis legitimt i din bubbla av "absoluta bevis eller ingenting alls", men inte i den verkliga världen.
Citat:
Det finns inget som heter bevis. Om det gör det, kan du bevisa att du existerar. Varsågod.
Nix, jag tänker inte bevisa att jag existerar. I den här tråden ska guds existens bevisas, inget annat.
Citat:
Jag har bevisat Guds barmhärtighet på samma premisser som du bevisar din egen existens.
I så fall har du inte bevisat gud, eftersom jag mig veterligen inte ägnat mig åt att bevisa min egen existens i denna tråden.
Och som sagt, jämförelsen är enbart relevant om man befinner sig i din bubbla (och falska dikotomi) där det är "absolut" eller ingenting alls.
Citat:

Nej, jag använde inte ordet komplex. Jag skrev slutna system. Det är helt olika begrepp! Läs om och gör rätt nästa gång.
Fair enough. Det du skrev var " inget linjärt system kan omvandlas till cirkulärt het av sig självt."
Hur vet du att en allsmäktig gud är den enda möjliga orsaken? (1)
Citat:
Yes, en skapare som är förstånd och vilja, som vi kallar Gud.
Se (1).
Citat:
Som sagt det är väldigt enkelt. Universum som vi känner till, liv som vi känner till, människokroppen som vi känner till är beroende av en skapare. En skapare är nödvändig.
Varför måste människan vara skapad? (2)
Citat:
Detta vet vi genom erfarenhet och jämförelse med andra ting som människor skapar.
Nej, det är en falsk analogi, som vid det här laget är så uttjatad att man spyr av att se den.
Men redogör för (2) först.
'
Citat:
Precis som jag vet att regn gör marken blöt vet jag att en maskin med generator, sladdar och olika komponenter är skapad av en intelligent skapare.
Falsk analogi. Anledningen till att vi vet att en sladd är skapad av människor, är för att det finns bevis för att det är en mänsklig konstruktion. Vi vet när, hur och av vilka sladdar har skapats.
Citat:
På samma sätt vet jag att människokroppen, hjärtat, nerver, njurar, ögon, hjärnan, var och en med var sin värdefulla funktion och alla andra komponenter som hår, naglar, ögonbryn, ögonfransar, tänder, tungan osv. Jag behöver inte undersöka om regn verkligen gör marken blöt. Jag kan med säkerhet hävda så endast genom att veta att vatten gör saker och ting blöta. Jag behöver inte undersöka om en maskin verkligen tillverkas av en intelligent skapare, jag vet genom erfarenhet att en maskin med olika sladdar och komponenter inte kan komma till på nåt annat sätt än just genom en intelligent skapare. Exakt samma sak är det md människor. Det är inte fel slutsatser.
Det har alltså med funktion och komplexitet att göra? Vilka bevis har du för att det alltid krävs en skapare för detta?
Och hur förklarar du i så fall att en allsmäktig gud som står över allting annat, inte behöver en skapare? Det är inkonsekvent.
Citat:
Det är att dra paralleller och jämföra. Svårare än så är det inte.
Jämföra kan man göra. Men det är inte relevant om det är en falsk analogi, som i fallet med mänskligt skapade och naturliga processer.
Citat:
Det är vad du tror och får gärna tro det. Men det finns inget som heter så riktigt.
Klart det gör. Du har mig veterligen ingen särskild befogenhet till att plocka bort vedertagna ord och begrepp (annat än i din egen bubbla).
Citat:
Om du säger att gravitation har varit en så kallade god of the gaps betyder inte att gravitation inte är skapat av Gud bara för att vi människor vet hur gravitation beter sig.
Nej, det behöver det inte betyda. Men faktum är ju att vi vet inte varför gravitation finns och då är det inte särskilt stor skillnad på "jag vet inte vad gravitation beror på=gud" och "Gud skapade gravitationen, det bara är så".
Argumenten är ungefär lika korkade.
Citat:
Det är tvärtom ett bevis i sig på att en sådan lag är beroende av en lagstiftare.
Varför behöver gravitationen en lagstiftare?
Citat:
Ett exempel bland många. Lägg fram alla dina så kallade god of the gaps så krossar vi dom en gång för alla. Och du säger att jag har lagt fram ett par hundra st. Hur många sådana finns det? HAHA är tillvaron fullt av god of the gaps eller?
"Vart kom träden ifrån?"
"Vart kom frukterna ifrån?" osv osv
Detta är god of the gaps argument du själv presenterat hur många gånger som helst. Att du sedan utvecklar detta till ID och Fine tuning-postulat i vissa fall, gör inte saken bättre. Dessa saker måste också bevisas.
Mycket undermåliga belägg möjligtvis.
Citat:
Jodå, du läste versen och du uttryckte klart och tydligt med medgav därmed ditt medgivande att Guds förbannelse över dom som sätter ihop lögner om Gud. Vare sig det är du eller jag. Både har gett sitt medgivande och Gud är den bästa domaren.
Koranviftande har fortfarande inget i den här tråden att göra. Predika du gärna på relevant tråd.