2016-04-05, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Jag skrev för några veckor sedan om B.Wedin, och att jag trodde uppgiften om att han brukade kalla sig Morgan troligen är en missuppfattning, och att uppgiften sammanblandats med att tidningen VI kallade Wedin för Morgan i en rad reportage under -95 ( Wedins namn var inte offentligt känt vid den tidpunkten)...hursomhelst så lovade jag att försöka få tag på artiklarna.
Här är de. http://speedy.sh/GAdnH/morgan.pdf
Ber om ursäkt om vissa sidor är suddiga.

Filen borta. Har du möjligen möjlighet att lägga upp den igen?
Citera
2016-04-05, 11:41
Medlem
hehehos avatar
Föraren av Haemers car hette som följer:

Szlanyinka Jean-Claude born 26/12/1961. At the time he had British nationality, but was originally American. He had lived in Belgium for a long time, however, and spoke fluent French. He was a close friend of HAEMERS Patrick. His father was an American army officer. He has a brother, SZLANYINKA Cliff, born 6/2/1963. Both brothers received a 3 year suspended prison sentence, for hold-ups, on 13/02/1986. HAEMERS Patrick attracted the attention of the police following a strange incident that is linked with Sweden. His car was seized, and SZLANYINKA Jean-Claude (driver of the car) arrested, by police in OSLO.

verkar sheep-dippad

Är han Darvilles alter ego?

är han denne man?
https://www.facebook.com/search/results.php?q=Jeanclaude+Szlanyinka&init=public
Senast redigerad av heheho 2016-04-05 kl. 11:49.
Citera
2016-04-05, 11:44
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Samma Kegö och Barrling som aktiverats sig igen och som berättar om Säpos oduglighet och påstår sig har nya uppgifter som de ej får delge PU.
Vi kan också notera att en av evighetsmaskinerna i PU Sonny Björk som ställt till med missförstånd i PU när det gäller det vapentekniska och tolkning av andra tekniska omständigheter är kompis med Kegö....... såväl som medlem av det illustra sällskapet i Försvarsskytteföreningen med kompisar som CGÖ.......
Alla verkar de ändå ha verkat i god tro på demokratins sida men helt klart blivit använda för olika vilseledande manövrar för att som här liksom i KU få kuppmakarna att avslöja sig. Filmen med Sonnys förvirrade uttryck då Kari Ormstad påpekar den typiska sårkanalaen för en spinnande höghastighetskula som från en gevärspipa exv. är märkvärdigt undangömd liksom självaste mordkulan och plattan i trottoaren där denna rikoschetterat mitt i blodpölen.
Senast redigerad av Ove Mollvik 2016-04-05 kl. 11:49.
Citera
2016-04-05, 12:05
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
I KU-förhöret med Holmer redogör han mycket tydligt för hur han fått sina mandat och hur noga han kunnat skilja på sin roll som länspolismästare, spaningsledare och privatperson. De som fortfarande inte kan förstå skillnaden utan ständigt vill blanda in och se Holmers privata relationer som avgörande är just typiska med fjollpanelen i KU.
Hur anser Holmér att han fick sitt mandat? Jag har bara haft tid att se avsnittet när han förgäves försökte charma "fjollorna" för att slippa svara på frågan om varför Sverige skulle "skakas i sina grundvalar".
Citera
2016-04-05, 12:23
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
......Där man har har ett gemensamt mål, en gemensam funktion eller ingår i en hemlig organisation vars udd riktades mot björnen i öst. Där Palme ansågs vara björnens allierade.
Ett exempel på detta resonemang är USA. Där frihetens land och demokratins högborg inte hade något emot att anställa, och utnyttja, överlevande nazister i kampen mot sin nya fiende. Sovjet.
Anledningen var att man insåg att nazister hatade kommunister och dess medlöpare lika mycket som de själva. Och därmed kunde anses som absolut lojala i kriget mot Ondskans Imperium.
Som jag skrivit många gånger tidigare. Har man en gemensam fiende kan många oheliga allianser bildas.
Så måste ju också Holmer, Ebbe och Näss ha tänkt då de ogenerat vågade ta till sig utpekade nazister som livvakt och spaningsstyrka för demoratins ändamål. Just dessa måste ha varit officerarnas i "Frihetsrörelsen" förstahandsval då de trodde dessa ville vara med på en statskupp enligt officersuppropets linje.
Precis som IvB måste de istället ha känt sig kränkta av att ha blivit tillfrågade för ett så uselt ändamål som mord och då vänt sig direkt till polisen, Säpo och regeringen. Troligen kunde även CP på så vis bli värvad av Holmer för att hålla utkik och i värsta fall själv låtsas uppträda som mördare för att se om några fribytare eller infiltratörer från kuppmakarna samtidigt kunde ha smugits in i de egna leden.
Citera
2016-04-05, 12:56
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Filen borta. Har du möjligen möjlighet att lägga upp den igen?
Oj...jag borde ha den kvar någonstans. Får leta igenom alla hårddiskar och usb- minnen. Återkommer.
Citera
2016-04-05, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
En annan uppgift i boken som förbryllar mig är att Kanger hävdar att det finns ett vittne som stirrat mördaren i ansiktet under flera sekunder. Han är tydlig med att det inte rör sig om Fru Palme, men vidareutvecklar inte saken. Något jag fann lite märkligt.

Kan tilläggas att han, enligt vad jag kan se, redogör för ett tjugotal mordplatsvittnens utsagor. Är det någon som kan bringa klarhet i detta då jag har svårt att tro att han helt enkelt skulle hittat på detta.

För hans alster överlag är sakligt och analyserande med ett minimum av spekulationer.

Jag bläddrade lite i boken snabbt och det kan bara var LP Kanger avser. Finns inget annat känt vittne som kunnat göra det som påstås.
I boken skriver han (sid 28) först om detta vittne - som sett mördarens ansikte under ett kort ögonblick - men vill inte namnge vem detta vittne är. Några rader längre ned skriver Kanger dock att "den enda som förmodligen ser mördarens ansikte förhållandevis väl är Lisbet Palme."
Citera
2016-04-05, 13:36
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Föraren av Haemers car hette som följer:

Szlanyinka Jean-Claude born 26/12/1961. At the time he had British nationality, but was originally American. He had lived in Belgium for a long time, however, and spoke fluent French. He was a close friend of HAEMERS Patrick. His father was an American army officer. He has a brother, SZLANYINKA Cliff, born 6/2/1963. Both brothers received a 3 year suspended prison sentence, for hold-ups, on 13/02/1986. HAEMERS Patrick attracted the attention of the police following a strange incident that is linked with Sweden. His car was seized, and SZLANYINKA Jean-Claude (driver of the car) arrested, by police in OSLO.

verkar sheep-dippad

Är han Darvilles alter ego?

är han denne man?
https://www.facebook.com/search/results.php?q=Jeanclaude+Szlanyinka&init=public

Nej inte speciellt lik Teckningar jag sett av Darville, som dessutom är född 1946!
Citera
2016-04-05, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Nej inte speciellt lik Teckningar jag sett av Darville, som dessutom är född 1946!

Precis! Darville är en gråskäggig man http://i1282.photobucket.com/albums/a533/Sebastiaan3/bcd507376eea14ea21b18b5b8eae9ee7_zps0189804c.jpg och den i Florida boende kan vara den yngre mannen.
Citera
2016-04-05, 13:55
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Hur anser Holmér att han fick sitt mandat? Jag har bara haft tid att se avsnittet när han förgäves försökte charma "fjollorna" för att slippa svara på frågan om varför Sverige skulle "skakas i sina grundvalar".
Redan där Holmer förklarar att han hade ett gentleman agreement med Romander och den hönsigt kacklande KU-panelen blev ställd förstår man att det skulle vara än mer omöjligt för Holmer att förklara vad han menar med personligt ansvar och grundprinciper för en demokratisk rättsstat.
Vad du just menar med att charma "fjollorna" för att slippa svara är på samma sätt för mig ett lika obegripligt påstående.
Citera
2016-04-05, 14:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
IC var ju redan ställföreträdande statsminister och bör ju vad man kan tro vara den som i skottögonblicket fick landets ansvar på sina axlar. Försvarets största hotbild sedan 60-talet var att landets makt skulle tas genom kuppartat inlett storanfall. 1978 hoppar GRU-kaptenen "Viktor Suvorov" (Viktor Rezun) av till väst. Under 70-talet hade han tjänstgjort vid 808th Independent Army Reconnaissance Company (Spetsnaz). I en kommande informationskampanj upplyste han med start under 80-talets första hälft, opinionen i väst med en rad böcker behandlande spetsnaz och hur de arbetar i ett skymningsläge där krig ännu ej utbrutit. Därav startar också en kraftig inriktning på just kuppförsvar eller "överraskande inlett angrepp" inom det svenska försvaret.

Just skyddet av ledningsfunktioner och kommunikationer samt kraftförsörjning ses nu över. Samtidigt inleds ubåtsfrågan resulterande i en kraftig höjning av vårt försvar mot dessa. Just ubåtar var ett snabbt och effektivt sätt att landsätta sabotagegrupper medförande tung utrustning/sprängmedel, som därför ej behövde förhandslagras i främmande land och att spetsnazsoldater ej behövde leva där som illegalister redan i fred.
Vårt kuppförsvar var därför 1986 ett välsmort och välövat maskineri.

Det är därför helt otroligt att inte Ingvar Carlsson automatiskt för beskydd som stf. statsminister utan själv får ta sig i taxi till ett obevakat Rosenbad.
Alternativ:

A. Jo så illa var det på den civila sidan av kuppförsvaret inom Försvarsdepartementet som ansvarade för Högsta statsledningens skydd.

B. I.C: ljuger för att skydda de verkliga åtgärder som vidtogs. Detta för att motståndaren inte genom provokationer skulle kunna lista ut våra skyddsåtgärder runt just Högsta Ledningen (Det absolut hemligaste vi hade).

C. Ansvaret övergick enligt rutiner inte till stf. statsminister vid ett sådant här scenario. Istället kan rutinen angett någon annan regeringsmedlem, riksdagens talman, utrikesnämnden som i hemlighet hade makten intill dess att minst 5 regeringsledamöter kunnat samla någonstans. Vad som talar för detta är att det i krig var ställföreträdargänget som i tysthet skulle transporteras till ....lagen och besätta Högkvarterszonen i tysthet medan de som normalt syntes i ledande ställning skulle vara kvar i stan. Dels för att dölja att vi var rädda/förvarnade och därmed höjt vår beredskap, och dels för att fortsätta förhandlingar för att förhindra en eskalering av en kris.

Det är mycket möjligt att det redan i fred var bestämmt att Länspolischefen i ett sådant här scenario skulle ha ansvar för de omedelbara skyddsåtgärderna. Holmér går helt enkelt in enligt tidigare uppgjord planering i mandat av sin krigsplacering/krigsuppgift.

Angående C. Riksdagens talman var vid tiden för mordet Ingemund Bengtsson.

Om man läser i länken här(bör ju beaktas med försiktighet) så hade han en sjukdomsperiod 1986.
(när under året????)

Vad som skedde då är ju också lite av intresse i sig angående sekretess.
(kapitlet rikspolitiker)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ingemund_Bengtsson
Citera
2016-04-05, 16:53
Medlem
hehehos avatar
Till protokollet: den J-C Da. som utpekades som "legosoldaten" bor idag i pretoria, kanske ide att höra honom igen.

Han anses numera ha varit en del av Haemers gäng.
Senast redigerad av heheho 2016-04-05 kl. 17:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in