2014-04-01, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Hoppas jag får bryta in. Jag är som jag tidigare nämnt smått nyfiken på vittnet Stig Engström. Tyvärr gick han ur tiden 2000, men jag vill försöka få reda på mer om denna fascinerande man.

- Var han medlem i EAP eller inte? Finns det någonting som talar för det utöver uttalandet från Skandias säkerhetschef?
- Var han moderat i Täby eller inte? I så fall, var han verksam i kommunen?
- Var det Stig som ritade kroknäse-Palme?
- Hade Stig någon familj? Talas väl om fru och barn i något sammanhang. I så fall, vet man vad som blev av dom?
- Ligger det nåt i det där att han föddes i Indien och talar finska?

Stig är så intressant att jag satte honom som min avatar!

Nu har jag i alla fall lyckats få klart med att han är född i Indien.
Citera
2014-04-02, 08:41
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Nu har jag i alla fall lyckats få klart med att han är född i Indien.
Hur kollade du det?
Citera
2014-04-02, 15:15
Medlem
nattekniks avatar
Jag skrev för några veckor sedan om B.Wedin, och att jag trodde uppgiften om att han brukade kalla sig Morgan troligen är en missuppfattning, och att uppgiften sammanblandats med att tidningen VI kallade Wedin för Morgan i en rad reportage under -95 ( Wedins namn var inte offentligt känt vid den tidpunkten)...hursomhelst så lovade jag att försöka få tag på artiklarna.
Här är de. http://speedy.sh/GAdnH/morgan.pdf
Ber om ursäkt om vissa sidor är suddiga.
Citera
2014-04-02, 22:15
Medlem
LeifD2s avatar
Tacka och bockar, natteknik, för PDFen. Detta var mycket trevlig läsning. Om bara hälften är sant så är det märkligt att SydAfrika-spåret sopades undan så lättvinding av många. Kanske hade dom inget MOP att göra, vad vet jag, men spännande figurer är det ju och en massa skumma saker har dom haft för sig.

När det gäller PKK-spåret så har jag fått det intrycket att det lades ut av personer på SÄPO (som mycket väl kan ha tillhört "det andra SÄPO", som jag brukar kalla dom) redan före mordet. Att PKK hotade att mörda någon svensk politiker, dock oklart just då vem.

(Det andra SÄPO: Personer anställda inom SÄPO som dock höll på med helt annan, mer eller mindre laglig, verksamhet i stil med IB, fast utan direkt styrning från Partiet. Rena täckanställningar alltså).
Citera
2014-04-03, 08:02
Medlem
Om nu Ivans historia är sann. Enl. SÄPO (GRK) så har han kommit med diverse varningar till Alf K. angående CIA ända sedan 1984. Det kanske bara är ett påhitt som sedan berättades för vännen VG som fascinerat skrev in namnet bland sina 2500 namn i telefonboken. Om Ivans tidigare uppgifter är av liknande karaktär som den sista varningen så har han varnat flera ggr tidigare och då haft fel. När det sen väl händer så tar alla det som att han visste nåt. Ingen aning jag bara spekulerar
Citera
2014-04-03, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Om nu Ivans historia är sann. Enl. SÄPO (GRK) så har han kommit med diverse varningar till Alf K. angående CIA ända sedan 1984. Det kanske bara är ett påhitt som sedan berättades för vännen VG som fascinerat skrev in namnet bland sina 2500 namn i telefonboken. Om Ivans tidigare uppgifter är av liknande karaktär som den sista varningen så har han varnat flera ggr tidigare och då haft fel. När det sen väl händer så tar alla det som att han visste nåt. Ingen aning jag bara spekulerar

Tror heller inte att Birchans historia är så tungt vägande, kanske var han ganska välkänd av Alf Karlsson och säpo. Han verkar vara typen som gillar att berätta historier och skryta med saker han varit med om, plan han flugit och personer han träffat. Därmed inte sagt att allt är taget från luften. Här är en lite nyare intervju än den Borgnäs gjorde:
https://www.youtube.com/watch?v=GswZGFLp0Q4

Då är Anders Larssons varning betydligt mer intressant! Där handlar det om mer än om tips som ignorerats.
Citera
2014-04-03, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Hur kollade du det?

Det har varit en produktiv vecka, det är allt jag kan säga om det. Engström är ett intressant vittne med ett intressant levnadsöde. Han är dessutom fantastiskt nog inte den enda kändisen i sin släkt.
Citera
2014-04-03, 19:57
Medlem
Citat:
Det har varit en produktiv vecka, det är allt jag kan säga om det. Engström är ett intressant vittne med ett intressant levnadsöde. Han är dessutom fantastiskt nog inte den enda kändisen i sin släkt.
Du talar i gåtor. Varför?
Citera
2014-04-03, 19:59
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julius19
Tror heller inte att Birchans historia är så tungt vägande, kanske var han ganska välkänd av Alf Karlsson och säpo. Han verkar vara typen som gillar att berätta historier och skryta med saker han varit med om, plan han flugit och personer han träffat. Därmed inte sagt att allt är taget från luften. Här är en lite nyare intervju än den Borgnäs gjorde:
https://www.youtube.com/watch?v=GswZGFLp0Q4

Då är Anders Larssons varning betydligt mer intressant! Där handlar det om mer än om tips som ignorerats.

Vad som inte kan tas ifrån Ivan von Birchan är att han förvarnar Inger Båvner , Borgrarrådet, om att något är på gång mot Olof Palme före MOP. Hans varning verkar var konkret.

Anders Larsson varningsbrev är mera kryptiskt men likväl intressant.
Sedan finns uppgifterna om att Joel Haukka ska haft någon typ av förhandskunskap om MOP. Kan inte hitta källan till uppgiften om JH men det kommer nog fram vad det lider.
Citera
2014-04-03, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Vad som inte kan tas ifrån Ivan von Birchan är att han förvarnar Inger Båvner , Borgrarrådet, om att något är på gång mot Olof Palme före MOP. Hans varning verkar var konkret.

Anders Larsson varningsbrev är mera kryptiskt men likväl intressant.
Sedan finns uppgifterna om att Joel Haukka ska haft någon typ av förhandskunskap om MOP. Kan inte hitta källan till uppgiften om JH men det kommer nog fram vad det lider.

Jag tror att AL och IvB hörde samma sak. Länken mellan dem skulle kunna vara VG. IvB (som jobbade på Sheraton där ITT-folket bodde när de var i Sverige) kände VG. AL kan mycket väl ha varit bekant med VG, men det kan jag inte finna belägg för. Al påstod att han fått uppgiften från antikhandlar'n, som också kan ha varit bekant med VG med flera EAP-hangarounds.

Alltså kan det mycket väl ha varit samma aktion som IvB och AL hörde talas om. Verklig eller påhittad. Är den verklig så är ju mordet i princip löst. Och min tolkning av AL och IvB är att det var ett verkligt hot de varnade för.
Citera
2014-04-03, 20:30
Medlem
LeifD2s avatar
Om mina teorier är riktiga så kände Alf Karlsson till att något var på gång mot Palme redan innan von Birchan kom med sina uppgifter. Genomgående verkar Karlsson måttligt pålitlig. Det verkar som att han ljuger inför granskningskommistionen angående vad han hade för sig på mordnatten (alternativt har 2 andra snackat ihop sig och levererar lögnaktiga historier). Alf Karlsson var dessutom ute och viftade med PKK-flaggan redan hösten -85...
Citera
2014-04-03, 20:44
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Jag tror att AL och IvB hörde samma sak. Länken mellan dem skulle kunna vara VG. IvB (som jobbade på Sheraton där ITT-folket bodde när de var i Sverige) kände VG. AL kan mycket väl ha varit bekant med VG, men det kan jag inte finna belägg för. Al påstod att han fått uppgiften från antikhandlar'n, som också kan ha varit bekant med VG med flera EAP-hangarounds.

Alltså kan det mycket väl ha varit samma aktion som IvB och AL hörde talas om. Verklig eller påhittad. Är den verklig så är ju mordet i princip löst. Och min tolkning av AL och IvB är att det var ett verkligt hot de varnade för.

Lite svårare att se Viktor Gunnarsson tjöta med Joel Haukka. Har själv funderat i banorna om det är Bengt Hennigsson som kan vara kopplingen. Han kan kopplas till Haukka och Anders Larsson men inte säker på om han hade ngn koppling till Ivan Birchan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in