2016-04-04, 23:26
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Och när hon då via bilder fick skåda sin mans verk och reagerade kraftfullt som hon gjorde
på detta så blir det, tycker jag, ytterst svårbegripligt att hon ändå kan fortsätta stå
vid sin makes sida och återgå till ett ljugande om tidpunkter på kvällen den 7 juni.
Vid den fulla insikten om sin mans vedervärdiga illdåd mot en ung flicka därborta i Sverige
så borde den normala reaktionen ha blivit ett resolut och oföränderligt avståndstagande
gentemot lustmördaren till man. Men icke så.
Hon skakar av sig chocken, insikten pressas tillbaka och hon väljer att stå på det ondas sida
trots sin påstådda starka religiositet.
Förmodligen gör hon anspråk på att besitta en hög moralisk resning där sanning och rätt
aldrig får tummas på.
För det gör påfallande ofta de som senare visar sig vara de mest eländiga hycklare och
lögnare.
Irinas chocktillstånd vid anblicken av den skändade och mördade Lisa må ha varit ett
autentiskt och inte spelat tillstånd, men det påverkade inte på djupet uppenbarligen, det
satte inga avgörande spår, utan snart hade chocken dragit sin kos och den chockade
var åter lika villig att sluta upp vid den person som i sin gränslösa ondska åstadkommit
det som fanns att betrakta på de bilder som visades fram den där gången i förhörsrummet
borta i Litauen.

Irinas val av väg för fortsättningen efter konfrontationen med nämnda, omskakande bilder
finns det anledning att både förvånas och förfasas över.

Din beskrivning av Irinas reaktion träffar bra och som jag nämnde i förbifarten uppvisar hon en osjälvständighet bortom rim och reson, och det är bara förnamnet.
2016-04-04, 23:34
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
IBs förträngningsmekanismer verkar mer utvecklade än brodern, som väl känner sin bror. Jag tror han relativt tidigt anade hur det låg till.

Förträngning - absolut. Hur kan IB annars överleva utan att drabbas av vansinne, kan man fråga sig. Beträffande brodern har han säkert en del att säga. But you know, family!
2016-04-04, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Förträngning - absolut. Hur kan IB annars överleva utan att drabbas av vansinne, kan man fråga sig. Beträffande brodern har han säkert en del att säga. But you know, family!

I mina tankar dyker Modern upp igen. Som ett stort bepansrat Mastadontfartyg ... Hon verkar vara familjens härskarinna.

Sedan är ju alla kring en brottsutövare också brottsoffer. AB grubblar säkert om vad han anat, borde han ha förhindrat mm
Senast redigerad av Remark 2016-04-04 kl. 23:47.
2016-04-04, 23:47
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det fanns ingen tid till detta. - Han överraskades av den förbipasserande GJ (och tvingades räkna med att denne känt igen hans bil) och kunde därför inte göra annat än att snarast möjligt köra till bostaden för att parkera bilen där - med ett lik i lasten. Vid denna tidpunkt visste han inte var han skulle göra av LH eftersom GJ sabbat det han ursprungligen tänkt sig: Med hjälp av teleskoplastaren (som var den enda maskin han behärskade) skyffla ned LH i en i förväg utsedd och färdigpreparerad grop i ladans omedelbara närhet.

NB tvingades hals över huvud överge ladan, skaffa sig ett nödtorftigt alibi i form av att visa upp sig vid bostaden - samt att när IB var sysselsatt med div. köksbestyr susa i väg till Martorp för att göra sig av med sitt lik och de mer skrymmande tillhörigheterna: jacka och hjälm (plus vidhängande hörlurar). - Och att det gick undan kan fyra vittnen intyga: dels de som såg honom på vägen från bostaden, och dels de grannar NB tvingades vinkhälsa på när han på hemvägen befann sig bara 15-30 sek från bostaden.

Han var dock i valet och kvalet ett tag där på grusvägen, och han hoppar över raksträckan mitt emot sin bostad, för att strax därpå göra sig av med körkort och nycklar. - Men sedan fattar han beslutet att tvärvända; parkerar sin bil som han brukar, för att hasta fram till röktrappan där han sjunker ned med skitiga byxor samtidigt som han med darrig, blodbesudlad hand tänder en cig.
Detta inlägget håller ju extremt hög kvalitet. Ja körkort och nycklar passar inte in i körschemat, om det är NBs bil som iakttas ca 1905, så antingen är det som du säger eller så har han gjort sig av med de vid ett senare tillfälle. De hittades ju inte förrän på onsdagen så gott om tid för det. Men vilken iskall jävel om han har stannat till vid bostaden några minuter med liket där bak. Dock så finns det ju inget som styrker det mer än IBs vittnesmål som säger att han var hemma 1900. Vilket iofs skulle passa perfekt men kanske känns lite för vågat. Jag hade ju bara bränt förbi och vidare mot Martorp iaf. Att försöka skaffa sig ett alibi med liket där bak krävs ju både hjärna och nerver av stål och NB verkar inte ha nåt av det. AB beskriver ju NB som en stressad jävel som alltid har bråttom så jag tror fan inte att han vågade stanna till med liket där bak. Men tidsmässigt så skulle det ju vara möjligt vad det verkar.
2016-04-04, 23:49
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Håller med. Det verkar att det var två gm. det första kanske hade ett motiv och den andre hjälpte honom. Motivet kunde vara hämnd.
Enligt gärningsmanbeskrivning kände han L och han var i hennes ålder.
7/6 vittne hade sett att L pratade med några i bilen, verkade hon pratade med den som satt på höger sida.
IB såg två män som åkte på väg där L tillhörigheter hittades. En av de var mörkhårig.
Tredje vittne såg en ung man med rufsiga hår skäggstubb som gick från ladan vid aktuellt tidpunkt.

Varför verkar det vara två gärningsmän ?
Vem var den osynlige och spårlösa personen som var med ?
Vad skulle i så fall denna hämnd vara en hämnd för ?
Nu refererar du till när Irina tog på sig ljugar-rocken och hittade på massa saker
under bibelklappandet i Litauen .
Uppgifter som hon aldrig hade berättat om tidigare av "någon" anledning .
Ert försvarstal för mördaren börjar bli pinsamt .
Kan ni någon gång försöka förklara vad ni baserar era försvarstal på .
Finns det något konkret ni kan visa på som bekräftar det ni påstår ?
2016-04-04, 23:49
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Håller med. Det verkar att det var två gm. det första kanske hade ett motiv och den andre hjälpte honom. Motivet kunde vara hämnd.
Enligt gärningsmanbeskrivning kände han L och han var i hennes ålder.
7/6 vittne hade sett att L pratade med några i bilen, verkade hon pratade med den som satt på höger sida.
IB såg två män som åkte på väg där L tillhörigheter hittades. En av de var mörkhårig.
Tredje vittne såg en ung man med rufsiga hår skäggstubb som gick från ladan vid aktuellt tidpunkt.

Utifrån hela händelseförloppet är det svårt att tänka sig att en enda person kan ka hunnit med allt på den korta tid som dådet utspelat sig, utifrån befintliga tidsangivelser. Jag har också sedan länge lutat mot att det rör sig om (minst) två GM. Den nu dömde NB är möjligtvis en av dessa GM - eller så har han anlitats som "städare".

Det är synd att man inte i utredningsarbetet lade större fokus på spår- och vittnessäkring med extra fokus på just de luckor där det i nuvarande scenario råder tveksamheter.
2016-04-04, 23:53
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
I mina tankar dyker Modern upp igen. Som ett stort bepansrat Mastadontfartyg ... Hon verkar vara familjens härskarinna.

Vi är fler som ser att modern är en nyckelroll i dramat B. En faktor advokat Hurtig förmodligen tvingas förhålla sig till gissar jag.
2016-04-04, 23:56
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Stackars Aivaras får helt klart vara statist i "kammarspelet" med maskarna .
Helt klart så gör han allt som mördaren Nerijus säger till honom .
Jag är ganska övertygad om att Aivaras misstänker att brodern är skyldig till mordet .
Men av rädsla för brodern så svävar han lite på målet i förhören och vågar
inte säga rakt ut vad han tycker och tänker .
Han verkar ju vara den vettiga av de båda så han kan säkert lägga ihop två och två
och komma fram till att broderns konstiga beteende hela veckan beror på att han är skyldig .
Jag läste nu ett par andra förhör med MPS och de är först och söker i trakterna runt balternas hus och då står NB och glor på de. Sen när de slutar söka där och beger sig mot Martorp så står NB också och glor. När de har börjat söka på Martorp så dyker de två balterna upp illa kvickt och ska leta mask. NB säger då åt de på knagglig engelska att området redan är avsökt och pekar på hållet som leder upp mot byssjan och rishögen. Senare ser han de påta lite i en gödselhög vilken råkar ha perfekt synfält upp mot byssjan och rishögen. Han får uppfattningen att de bara skenjobbar och spanar på MPS.
2016-04-04, 23:58
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Är det ovanligt tror du att man visar en bild på det döda offret i en mordutredning ?
Hon behövde väl verkligen få se vad hennes mördare till man hade ställt till med .
Att hon därefter fortsätter att ljuga till hans fördel säger väl allt .
Efter den reaktionen borde hon väl istället tagit sitt förnuft till fånga och sagt sanningen .

Jag skulle tro att det är ovanligt. Varför skulle man visa ett foto på ett lik för någon som inte är misstänkt för mordet?
Att hon ska få se vad hennes man har gjort duger inte, definitivt inte innan han är dömd ens.

Man kan lika gärna vända på det. Att hon därefter ger sin man alibi säger väl allt. Dvs hon kan inte tro att han är skyldig till detta.
Ni som snackar om bortträngning: NB ägnar sig åt bortträngning, IB ägnar sig åt bortträngning. Hallå. Är det en epidemi?
2016-04-05, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Vi är fler som ser att modern är en nyckelroll i dramat B. En faktor advokat Hurtig förmodligen tvingas förhålla sig till gissar jag.

Hans (advokatens) planhalva att spela på decimeras därmed kraftigt.
2016-04-05, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Utifrån hela händelseförloppet är det svårt att tänka sig att en enda person kan ka hunnit med allt på den korta tid som dådet utspelat sig, utifrån befintliga tidsangivelser. Jag har också sedan länge lutat mot att det rör sig om (minst) två GM. Den nu dömde NB är möjligtvis en av dessa GM - eller så har han anlitats som "städare".

Det är synd att man inte i utredningsarbetet lade större fokus på spår- och vittnessäkring med extra fokus på just de luckor där det i nuvarande scenario råder tveksamheter.

Brist i utredningen. Man uteslöt andra möjliga gm tidigt trots att enligt gärningsmansprofilbeskrivning man borde söka i L ålder och från hennes bekantskap.
2016-04-05, 00:06
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Hans (advokatens) planhalva att spela på decimeras därmed kraftigt.

Han nämnde nått om pedagogik. Vi väntar på nästa akt med Hurtig i rampljuset

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in