2016-04-03, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greated
Det är sådana delade åsikter i detta ämnet, en del tycker att man skall ha pallbock, medans andra säger att det absolut inte är nödvändigt, vissa säger att original domkraften inte skall användas vid säsongs däckskifte, medan andra säger att det är OK.

Tänkte att jag tog det säkra före det osäkra, jag ville ju inte att liknande ska hända: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=130489

Sammanfattar det hela så här då:

Pallbockar, syftet med dessa är givetvis att hålla upp bilen om domkraften viker sig eller liknande, dylika är absolut nödvändiga om du skall befinna dig själv under bilen, helt eller delvis. För hjulskiftning är ej detta fallet, dessa bockar utgår således från kravlistan.

Originaldomkraft, finns troligen lika många olika som det finns olika bilar. En saxdomkraft från en Saab tillverkad på 80-talet klarar hela bilen flera gånger om året - Ford skickar med domkraft av engångstyp. Oavsett hållbarhet är ingen av dessa särskilt smidig för hjulskiftning, så att köpa en garagedomkraft är nog rätt tanke. Prisläge på dylika är mellan några hundralappar och åtskilliga tusenlappar, samtliga duger att lyfta bilen, men påräkna inte att de som är längst ned i prisklass håller mer än några år, dessutom ofta osmidig att arbeta med. Från det till vilken prisnivå som är vettig må avgöras av köparen utifrån dennes planer på användande samt givetvis även dennes plånboksinnehåll!

Pelardomkraft, kan säkert passa till diverse arbeten under bilen, men är tämligen opraktisk för hjulbyten.
Citera
2016-04-03, 22:51
Medlem
Har en fråga som tangerar topic tycker jag. Jag har sett att det finns mutterdragare 12 volt som man ansluter till cigaretttändaruttaget inne i bilen. I marknadsföringen påstås det att dom ska fungera utmärkt t ex vid hjulbyten, finns t o m med momentinställning under tusenlappen.
Min fråga är om det finns någon i tråden som har eller har haft en dylik och om den är så bra som det påstås? Jag känner mig en aning skeptisk.
Citera
2016-04-03, 22:52
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Vi får se hur det löser sig om någon dag, annars köper jag den lite dyrare och försöker lämna tillbaka denna. Den kommer användas 2 gånger per år så förhoppningsvis håller den till det lilla.
Aj fanken, du skulle satsat ett par hundra till. Jag har två sådana små (garage på två ställen) men ibland klarar de inte att lyfta tillräckligt högt utan man måste palla upp, sänka domkraften och lägga emellan en träbit eller något och sedan lyfta igen. Det tröttnade jag på och köpte en större rackare som lyfter högre, dock är den tung och jobbig om man ska ta med den i bilen men det är ju sällan. Men visst, klarar du dig med den lägre lyfthöjden så är det ju inget problem.

Jag minns förresten en gammal Mercedes där jag blev så glatt överraskad då den hade fasta gummikuddar vid lyftpunkterna (en på varje sida placerade så man lyfte hela ena sidan, jag hade väl hellre haft en på sidledes mitten fram och bak så man lyfter ena änden istället) som passade perfekt i garagedomkraftens "lyftskål" utan några mellanlägg.
Citera
2016-04-03, 22:57
Medlem
Lite lustigt att se hur många som har svårt att inse att pallbockar kan vara en enkel räddning från elände vid en så enkel sak som hjulbyte.

Jag är helt inne på vad Frifart säger om säkerheten i främsta rummet, även vid hjulbyte. Tyvärr är jag lat som många andra och använder sällan pallbockar vid enbart hjulbyte, men jag förstår mycket väl att det lätt kan gå fel även då och att pallbock då kan vara en enkel och billig försäkring mot skador på bil eller person.

En bekant till mig bytte för några år den hjul på en bil, utan att använda pallbockar. Hjulet satt fast lite så han tog tag i däcket och ryckte lite i det och plötsligt rasade bilen av domkraften. Hans ena arm klämdes illa mellan skärmkant och däck och det blev benbrott och skärsår, den andra handen blev också skadad. Dessutom blev det skador på bilen.

Hade han bemödat sig att sätta dit en pallbock, så hade skadorna aldrig skett.
Citera
2016-04-03, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Aj fanken, du skulle satsat ett par hundra till. Jag har två sådana små (garage på två ställen) men ibland klarar de inte att lyfta tillräckligt högt utan man måste palla upp, sänka domkraften och lägga emellan en träbit eller något och sedan lyfta igen. Det tröttnade jag på och köpte en större rackare som lyfter högre, dock är den tung och jobbig om man ska ta med den i bilen men det är ju sällan. Men visst, klarar du dig med den lägre lyfthöjden så är det ju inget problem.

Jag minns förresten en gammal Mercedes där jag blev så glatt överraskad då den hade fasta gummikuddar vid lyftpunkterna (en på varje sida placerade så man lyfte hela ena sidan, jag hade väl hellre haft en på sidledes mitten fram och bak så man lyfter ena änden istället) som passade perfekt i garagedomkraftens "lyftskål" utan några mellanlägg.

På min -99 BMW 740iL så finns det hårdplastkuddar i chassiet vid varje lyftpunkt.
Citera
2016-04-03, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Har en fråga som tangerar topic tycker jag. Jag har sett att det finns mutterdragare 12 volt som man ansluter till cigaretttändaruttaget inne i bilen. I marknadsföringen påstås det att dom ska fungera utmärkt t ex vid hjulbyten, finns t o m med momentinställning under tusenlappen.
Min fråga är om det finns någon i tråden som har eller har haft en dylik och om den är så bra som det påstås? Jag känner mig en aning skeptisk.

Ej testat någon 12-voltsmedell. Däremot finns det ett flertal som du kopplar in i ett vägguttag och agerar mutterdragare, dessa fungerar ofta bra till detta syfte. Tryckluftsdrivna maskiner är inte fel heller, men kräver givetvis en hyfsad kompressor för att kunna användas.
Citera
2016-04-03, 23:10
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Lite lustigt att se hur många som har svårt att inse att pallbockar kan vara en enkel räddning från elände vid en så enkel sak som hjulbyte.

Jag är helt inne på vad Frifart säger om säkerheten i främsta rummet, även vid hjulbyte. Tyvärr är jag lat som många andra och använder sällan pallbockar vid enbart hjulbyte, men jag förstår mycket väl att det lätt kan gå fel även då och att pallbock då kan vara en enkel och billig försäkring mot skador på bil eller person.

En bekant till mig bytte för några år den hjul på en bil, utan att använda pallbockar. Hjulet satt fast lite så han tog tag i däcket och ryckte lite i det och plötsligt rasade bilen av domkraften. Hans ena arm klämdes illa mellan skärmkant och däck och det blev benbrott och skärsår, den andra handen blev också skadad. Dessutom blev det skador på bilen.

Hade han bemödat sig att sätta dit en pallbock, så hade skadorna aldrig skett.
Jag använder inte pallbockar vid hjulbyte men självklart om jag ska in under bilen men visst kan man råka ut för skador även om man inte tänkt krypa in under bilen. Precis en sådan sak som du skriver om råkade jag ut för den enda gången jag använt garagedomkraft på grus för det stod någon annan bil i garaget som jag inte orkade flytta. Som tur var fick jag hjälp att lyfta bilen igen, annars hade jag kunnat bli sittande där ett tag för jag nådde inte domkraften själv. Gjorde ont som fan i handen men inget brutet.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
På min -99 BMW 740iL så finns det hårdplastkuddar i chassiet vid varje lyftpunkt.
Det är ju underbart!
Citera
2016-04-03, 23:26
Medlem
PlutoJs avatar
Jag har en elektrisk mutterdragare (230v) från Jula. Den duger fint till hjulbyte några ggr/år.
Citera
2016-04-03, 23:51
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Hört av flera att orginal domkraften som följer med bilen endast är till för att byta om till reservhjul och att den lätt ramlar och förstör undersidan av bilen ifall man skiftar alla däcken. Så jag undrar lite vad man skall köpa istället, kollat lite på dessa från jula:

http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/domkrafter/garagedomkraft-601045/

http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/domkrafter/garagedomkraft-601060/

Min fråga är om dessa är bättre val än domkraften som medföljer bilen, och dem jag länkade kanske inte ens är något att ha så kom gärna med förslag.

Tänk på att jag aldrig skiftat däck tidigare, så det kommer nog ta ett tag. Så vill självklart ha något stabilt.
Båda fungerar, men jag skulle föredra den första. En sådan har jag själv just för att handtaget roterar 360 grader. Den har lite större framhjul och belastar inte underlaget så mycket som länk nr 2.Varm asfalt, tung bil och små hjul ger lätt skador på asfalten.

Jag har haft den billiga också, men från Biltema och fördelen är egentligen bara vikten vid hjulbyte, eller andra arbeten där man vill ha lite extra lyfthjälp. Den gick sönder då tappen för lyftplattan åkte ut vilket resulterade i att hela lyftarmen böjdes. Skulle säkert gå att böja tillbaka, men jag jobbar inte så.
Istället köpte jag en likadan, på Rusta för 99 kr. Den använder jag inte för att skifta hjul med, men den finns som komplement ifall jag behöver lyft eller styrka till något annat jobb. Funkar även att lyfta friggebodar och sånt med.

Jag är också inne på att man inte ska dumförklara någon som har pallbock vid hjulskifte. Jag använder det sällan själv, men vet riskerna och planerar jobbet både genom att förvissa mig om att domkraften står som den ska och ligger an mot bilen på rätt sätt. Ett knufftest är också bra att genomföra.
Använder man pallbock så minimerar man sina skaderisker nästan totalt. Speciellt om man gör ett Alfonsarbete samtidigt.
Citera
2016-04-04, 00:01
Medlem
zepofans avatar
Jag kanske gör fel, men var ska jag i så fall placera pallbocken? Jag har en gammal Biltema 1,5 ton i storlek med den lilla Jula-domkraften tidigare i tråden, och den sticker jag in bakom stänkskyddet och snett framåt och lyfter på länkarmsinfästningen. Var är det nu lämpligt att placera pallbocken? På tröskeln nästan mitt på bilen? Krypa in och sätta den mot golvet så nära domkraften som möjligt?
Pallbockar är ofta väldigt höga, även helt ihop, så det blir ostadigare att lyfta upp en dm till bara för att få under en bock.

Hjul ska givetvis lossas innan man hissar upp fullt. Jag brukar lossa skruvarna/muttrarna när bilen står på marken, sedan hissar jag upp så att däcket precis släpper från marken och lossar ytterligare ett par varv. Här känner jag nu om hjulet är loss eller om det behövs våld, har man slarvat med smörjan kan det behövas en kick i överkant på däcket, sedan lyfter jag några cm till innan jag lossar helt och skiftar hjul.

Om jag jobbar på det sättet så anser jag att det är överdrivet att använda bock och att risken för att bilen skall vingla av domkraften är större om jag måste lyfta högre än nödvändigt.
Citera
2016-04-04, 00:06
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Jag har en Ryobi mutterdragare som gör jobbet åt mig tillsammans med dessa:
http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/dackverktyg/falgkors/krafthylssats-170075/
Eftersom den jobbar med slag och jag gillar en god grannsämja så knäcker jag alla muttrar först med en hjulmutterdragare http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/dackverktyg/falgkors/hjulmutterdragare-033188/
och nyttjar alltså bara snabbheten i maskinen så att säga. Avslutar med att dra för hand.

Alla jag pratat med har sagt att Ryobin inte skulle klara jobbet, men alla har också stått som fågelholkar efteråt.

Står jag utan att bry mig om oväsen så räcker det med hörselkåpor och låter maskinen slå loss muttrarna och avslutar för hand.
Jag använder inte momentstavar eller momentnyckel då jag lärt mig när jag har dragit med sån kraft att muttrarna sitter kvar och inte är för spända. Fast det händer att jag tar fram momentnyckeln för att kolla så att jag inte blivit starkare eller klenare.
Citera
2016-04-04, 00:11
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag kanske gör fel, men var ska jag i så fall placera pallbocken? Jag har en gammal Biltema 1,5 ton i storlek med den lilla Jula-domkraften tidigare i tråden, och den sticker jag in bakom stänkskyddet och snett framåt och lyfter på länkarmsinfästningen. Var är det nu lämpligt att placera pallbocken? På tröskeln nästan mitt på bilen? Krypa in och sätta den mot golvet så nära domkraften som möjligt?
Pallbockar är ofta väldigt höga, även helt ihop, så det blir ostadigare att lyfta upp en dm till bara för att få under en bock.

Hjul ska givetvis lossas innan man hissar upp fullt. Jag brukar lossa skruvarna/muttrarna när bilen står på marken, sedan hissar jag upp så att däcket precis släpper från marken och lossar ytterligare ett par varv. Här känner jag nu om hjulet är loss eller om det behövs våld, har man slarvat med smörjan kan det behövas en kick i överkant på däcket, sedan lyfter jag några cm till innan jag lossar helt och skiftar hjul.

Om jag jobbar på det sättet så anser jag att det är överdrivet att använda bock och att risken för att bilen skall vingla av domkraften är större om jag måste lyfta högre än nödvändigt.
Been there done that.

Beroende på bil och arbete så kan det variera. Helt klart så tar domkraften upp en av tänkbara platser.

Innan jag skaffade justerbara bockar med tänder så hade jag bockar som man ibland kunde passa in med sprint i ett hål. Det slutade ofta med att jag skippade plattan och och ställde underredet där det fick plats mot lämplig bärande del. Med den större domkraften skulle jag inte ha de problemen, men nu har jag ju också nya bockar.
Sen gjorde jag som så att jag lät domkraften stå för lyftet och sänkte så att bocken precis kom åt bilen. Då har jag dubbel säkerhet.

*edit* ta med en stålborste när du byter hjulen och borsta rent både nav och fälg. Ska mycket till innan det sitter då.
Senast redigerad av toby79 2016-04-04 kl. 00:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in