2016-04-02, 13:03
Medlem
Greateds avatar
Hört av flera att orginal domkraften som följer med bilen endast är till för att byta om till reservhjul och att den lätt ramlar och förstör undersidan av bilen ifall man skiftar alla däcken. Så jag undrar lite vad man skall köpa istället, kollat lite på dessa från jula:

http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/domkrafter/garagedomkraft-601045/

http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/domkrafter/garagedomkraft-601060/

Min fråga är om dessa är bättre val än domkraften som medföljer bilen, och dem jag länkade kanske inte ens är något att ha så kom gärna med förslag.

Tänk på att jag aldrig skiftat däck tidigare, så det kommer nog ta ett tag. Så vill självklart ha något stabilt.
Citera
2016-04-02, 13:12
Medlem
zepofans avatar
Smaksak. Det funkar utmärkt med den enklare modellen och jämfört med en originaldomkraft är den ju ett tekniskt under.
Citera
2016-04-02, 13:13
Medlem
Mr-Sherlocks avatar
De är ju bättre än de som hängt med mina bilar iaf! Tror nog det kommer funka kanonbra att byta däck med två ggr per år.
Citera
2016-04-02, 13:40
Medlem
svengörans avatar
Den billigaste av dom funkar, Tänk bara på att lägga en gummikloss emellan så du inte skadar rostskyddet på bilen.
Gummikloss finns också på Jula, Ta en så tunn som möjligt annars är det inte säkert att den får plats mellan bilen och domkraften.

Orginaldomkraften är till för nödsituationer när du fått punktering och inte har tillgång till bättre domkraft, Vanliga upprepade däcksbyten varje år är den inte konstruerad att hålla för.
Senast redigerad av svengöran 2016-04-02 kl. 13:44.
Citera
2016-04-02, 13:42
Medlem
Beror på vad du har för bil men den lilla domkraften från Jula duger utmärkt.
En träbit att lägga emellan behövs.
Är vinterdäcken ditsatta hos en däckbytarfirma med svartjobbare är det stor risk att du inte kan rubba på hjulmuttrarna med de verktyg som följer med bilen. Även om man sätter ett förlängningsrör på dragskaftet kan det bli problem. Aluminiumfälgar är besvärligare än plåtfälgar.
Prova först om du kan lossa muttrarna innan du köper något. Sitter de hårt är det seriös gummifirma som gäller och tala då om att muttrarna ska dras normalt och inte för hårt så att du kan byta hjulen själv senare. Kontrollera gärna.
Citera
2016-04-02, 13:42
Bannlyst
och glöm inte att alltid använda pallbockar sådana kina domkraft är inte att lita på någon gång någonsin !!!!!!
Citera
2016-04-02, 14:19
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Har ett ex. av modell mindre, den fungerar men känns lite i vekaste laget.
Så ta gärna modell större, det är ju inga större belopp det handlar om ändå.
Passa på och köp mutterdragaren också.
Citera
2016-04-02, 14:25
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frifart
och glöm inte att alltid använda pallbockar sådana kina domkraft är inte att lita på någon gång någonsin !!!!!!
Pallbockar för att byta hjul? Trollar du?
Citera
2016-04-02, 14:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Pallbockar för att byta hjul? Trollar du?
nej tänk till lite så slipper du överraskningar du inte vill ha i livet
Citera
2016-04-02, 14:31
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frifart
nej tänk till lite så slipper du överraskningar du inte vill ha i livet
Jag har bytt hjul årligen i snart 30 år och det har gått bra utan pallbockar.
Citera
2016-04-02, 14:33
Bannlyst
Citat:
ok bra den gången det går mindre bra så kan det vara ditt sista däckbyte om du har otur
Citera
2016-04-02, 14:36
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Jag har bara gjort det i strax över 20 år men jag blir lika frågande, vad skall man ha pallbockar till vid hjulbyte? Finns det folk som kryper under bilen då och om man nu råkar ha tvångstankar och bara måste krypa in under bilen så lägger man givetvis hjulet man skall byta till under som skydd - lär de inte ut något på bilskolorna längre?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in