2016-04-04, 00:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
, men nu har jag ju också nya bockar.[/i]
Sen gjorde jag som så att jag lät domkraften stå för lyftet och sänkte så att bocken precis kom åt bilen. Då har jag dubbel säkerhet.
mycket bra att du använder pallbockar och så passar ni på att kolla bromsklotsar och bromsslangarna så de är i bra skick när ni ändå ska byta era vinter hjul till sommar hjul nu tänk på säkerheten alltid och lita inte på eran domkraft !!!!
Citera
2016-04-04, 06:25
Medlem
Tycker det är dumt av er att göra narr utav säkerhetstänk. Visst jag använder inte heller pallbockar när jag byter hjul men jag tänker då fan inte håna någon som gör det. Blev glatt överraskad av att någon faktiskt rekommenderade pallbockar.

Men för att hålla sig till ämnet domkraft så tycker jag att man gott kan köpa sig en lite stabilare modell så står bilen mycket stadigare när man arbetar utan pallbockar. Det är väl ändå en ganska vettig kompromiss?

Själv har jag en likadan som den billigaste TS länkade och den är fan nästan lika ostadig som originaldomkraften som brukar följa med bilar.
Senast redigerad av pilsnerhufvud 2016-04-04 kl. 06:29.
Citera
2016-04-04, 10:48
Medlem
PeterNosters avatar
Kan rapportera att det med pallbockar och garagedomkraft nog är bra.

Med min gamla garagedomkraft hände detta:
Jag lossade bultarna på första hjulet och började pumpa. Den gick inte att pumpa upp till full höjd, hjulet ramlade av och där står man med hjulet av och skivbromsen på väg mot marken. Pumpade febrilt men domkraften lyfte inte högre och sjönk när jag slutade pumpa. Fick snabbt tag på orginaldomkraften av saxtyp:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Lyftverktyg/Saxdomkraft-mekanisk-2000017059/

...och fick upp bilen, fick bort garagedomkraft och dit med däcket.

Åkte och köpte en ny garagedomkraft.
http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/domkrafter/garagedomkraft-601060/

Jag hissade upp bilen med garagedomkraften och skruvade ur bultarna helt ur bakhjulet. Stack in handen i överkant på däcket och skulle dra ut det. Då sjönk domkraften och handen kom i kläm mellan däcket och skärmen. Jag lyckades nå pumpskaftet och pumpade upp bilen så att jag kom loss.

Detta var en helt ny domkraft. Efteråt har jag läst att ibland måste man fylla på hydrualolja och lufta domkraften. Luftning behövdes nog på båda. Har använt den nya senare utan problem.
Senast redigerad av PeterNoster 2016-04-04 kl. 11:05.
Citera
2016-04-04, 10:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Jag lossade bultarna på första hjulet och började pumpa. Den gick inte att pumpa upp till full höjd, hjulet ramlade av och där står man med hjulet av och skivbromsen på väg mot marken. Pumpade febrilt men domkraften lyfte inte högre och sjönk när jag slutade pumpa. Fick snabbt tag på orginaldomkraften av saxtyp och fick upp bilen, fick bort garagedomkraft och dit med däcket.

Åkte och köpte en ny garagedomkraft. Jag hissade upp bilen med garagedomkraften och skruvade ur bultarna helt ur bakhjulet. Stack in handen i överkant på däcket och skulle dra ut det. Då sjönk domkraften och handen kom i kläm mellan däcket och skärmen. Jag lyckades nå pumpskaftet och pumpade upp bilen så att jag kom loss.

Detta var en helt ny domkraft. Efteråt har jag läst att ibland måste man fylla på hydrualolja och lufta domkraften.
i min helt nya jula domkraft så brast en tätning i hydraulcylindern och den tappade all kraft på 1 sek och bilen slog i backen efter den erfarenheten så använder jag alltid pallbock vad jag än gör med bilen upphissad ....... en sådan enkel rutin kan rädda liv garanterat !!!!!!
Citera
2016-04-04, 14:09
Medlem
Säger inget om de som nyttjar pallbockar vid hjulskiften. Det är väl ett bra säkerhetstänk, givet att man vet hur pallbockarna fungerar och placerar dem på bra ställen...

Själv så har jag en "biltema" domkraft, model typ som "big red" - dvs modell något större, låg lyftpunkt, snabb att få lyft, snabb att sänka. Helt enkelt väldigt bekväm. Plus att min har inbyggd gummikloss vilket gör att jag behöver inte hålla på med en massa mellanlägg medels gummipuck, träbit etc.

Har avverkat ett par av de där billigare, har kvar någon, mest som "reserv", men på vissa lägre bilar så passar de dåligt, samt att de känns allmänt att man får vad man betalar för.

Har också pallbockar i garaget men har aldrig använd dessa vid hjulskiften, där jag endast skall skifta däck, dvs jag ska inte in under bilen och kräla. Det skulle jag aldrig (!) göra utan att veta att bilden var säkrad.

Se till att bilen står på ett bra underlag, lossa momentet i hjulbultarna - själv så tar jag inte (!) loss dem helt - utifall att domkraften skulle falera/haverera av någon anledning - men lossa dem så pass när bilen står på marken - att hålla på att bryta med hjulbultar som inte vill lossna - det bör man inte göra när bilen hänger i luften, vare sig den står på domkraft eller ett par bockar - eller att hjulen ramlar av bilen av sig själv när du hissar upp dem. Fasiken - själv är jag rädd om min fina fälgar och vill helst plocka av hjulen själv på ett kontrollerat sätt...

Djur och barn bör givetvis hålla ett säkerhetsavstånd när man pysslar om sin bil och den hänger i luften...

Orginaldomkraft har jag endast använt en (!) gång vid en sommar-till-vinterdäcks skifte, och det gör jag aldrig igen!

mvh
Citera
2016-04-04, 16:08
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Den billigaste av dom funkar, Tänk bara på att lägga en gummikloss emellan så du inte skadar rostskyddet på bilen.
Gummikloss finns också på Jula, Ta en så tunn som möjligt annars är det inte säkert att den får plats mellan bilen och domkraften.

Orginaldomkraften är till för nödsituationer när du fått punktering och inte har tillgång till bättre domkraft, Vanliga upprepade däcksbyten varje år är den inte konstruerad att hålla för.

Volvos håller dock för att byta enstaka hjul på, men den håller inte i längden om man använder den på domkraftsfästet för vinterhjulsbyte (där man lyfter hela sidan för att byta bägge julen samtidigt). Man bör använda en garagedomkraft när man använder det fästet.
Citera
2016-04-04, 16:12
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Jag lossade bultarna på första hjulet och började pumpa. Den gick inte att pumpa upp till full höjd, hjulet ramlade av och där står man med hjulet av och skivbromsen på väg mot marken. Pumpade febrilt men domkraften lyfte inte högre och sjönk när jag slutade pumpa. Fick snabbt tag på orginaldomkraften av saxtyp:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Lyftverktyg/Saxdomkraft-mekanisk-2000017059/

...och fick upp bilen, fick bort garagedomkraft och dit med däcket.

Åkte och köpte en ny garagedomkraft.
http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/domkrafter/garagedomkraft-601060/

Jag hissade upp bilen med garagedomkraften och skruvade ur bultarna helt ur bakhjulet. Stack in handen i överkant på däcket och skulle dra ut det. Då sjönk domkraften och handen kom i kläm mellan däcket och skärmen. Jag lyckades nå pumpskaftet och pumpade upp bilen så att jag kom loss.

Detta var en helt ny domkraft. Efteråt har jag läst att ibland måste man fylla på hydrualolja och lufta domkraften. Luftning behövdes nog på båda. Har använt den nya senare utan problem.

Om domkraften inte legat helt plant så kan den behöva luftas, t.ex om den legat på sidan.

Ett enkelt tips vid hjulbyten är att när man lyft bilen, lägga ett av hjulen under bilen (som en pallbock). Om domkraften skulle sjunka så åker bilen inte helt ner till marken.
Citera
2016-04-08, 12:46
Medlem
Greateds avatar
Skulle någon kunna vara vänlig och peka ut lyftpunkterna på Volvo 854 -95 Sedan, det enda jag ser är fästet för original domkraften: http://i.imgur.com/S6Kix2N.jpg. (inte min bild)

Läste igenom instruktionsboken och där nämndes det att det finns 2 lyftpunkter för varje sida, men okunnig som jag är har jag ingen aning om hur det skall se ut/vad som håller domkraften.

Har sökt runt men hittar ingen bild som visar tydligt.
Citera
2016-04-08, 12:55
Bannlyst
Edit: Fel tråd
Senast redigerad av kvisteen 2016-04-08 kl. 12:55. Anledning: fel tråd
Citera
2016-04-08, 15:34
Medlem
Jag vet många som har haft problem med att Julas läcker mycket direkt från affär.
Citera
2016-04-08, 16:22
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blades88
Jag vet många som har haft problem med att Julas läcker mycket direkt från affär.
Är förmodligen inte svårare än att man skruvar åt dom om man inte är en sån garantibög som många är. Domkrafter går ju att serva själv.
Citera
2016-04-08, 16:23
Medlem
Greateds avatar
Ingen som har någon aning angående mitt förra inlägg? Skulle verkligen uppskattas!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in