Säger inget om de som nyttjar pallbockar vid hjulskiften. Det är väl ett bra säkerhetstänk, givet att man vet hur pallbockarna fungerar och placerar dem på bra ställen...
Själv så har jag en "biltema" domkraft, model typ som "big red" - dvs modell något större, låg lyftpunkt, snabb att få lyft, snabb att sänka. Helt enkelt väldigt bekväm. Plus att min har inbyggd gummikloss vilket gör att jag behöver inte hålla på med en massa mellanlägg medels gummipuck, träbit etc.
Har avverkat ett par av de där billigare, har kvar någon, mest som "reserv", men på vissa lägre bilar så passar de dåligt, samt att de känns allmänt att man får vad man betalar för.
Har också pallbockar i garaget men har aldrig använd dessa vid hjulskiften, där jag endast skall skifta däck, dvs jag ska inte in under bilen och kräla. Det skulle jag aldrig (!) göra utan att veta att bilden var säkrad.
Se till att bilen står på ett bra underlag, lossa momentet i hjulbultarna - själv så tar jag inte (!) loss dem helt - utifall att domkraften skulle falera/haverera av någon anledning - men lossa dem så pass när bilen står på marken - att hålla på att bryta med hjulbultar som inte vill lossna - det bör man inte göra när bilen hänger i luften, vare sig den står på domkraft eller ett par bockar - eller att hjulen ramlar av bilen av sig själv när du hissar upp dem. Fasiken - själv är jag rädd om min fina fälgar och vill helst plocka av hjulen själv på ett kontrollerat sätt...
Djur och barn bör givetvis hålla ett säkerhetsavstånd när man pysslar om sin bil och den hänger i luften...
Orginaldomkraft har jag endast använt en (!) gång vid en sommar-till-vinterdäcks skifte, och det gör jag aldrig igen!
mvh