2016-04-03, 16:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Det här är återigen bevis på att du behöver söka vård, professionell vård. Jag skrev inget om bristande tro. Du ska söka hjälp för att du i din enfald förklarar individer som tror på en skapare som sinnessjuka. Endast sinnessjuka människor uttalar sig så om troende människor. Friska människor även om de inte själva tror, inser att tro är subjektivt och är helt normalt. Förstår du nu varför du är sinnessjuk? Jag har försökt vara så pedagogisk som möjligt.

Ta det på tråden: "Religion - en mentalsjukdom", där vi kan granska detaljerna.
Citera
2016-04-03, 16:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag är helt övertygad om att min liknelse var svar på det som jag angav i föregående inlägg.

Du menar väl inte att liknelser har bevisförings-värde?
Citera
2016-04-03, 20:05
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
det är inte du som sätter regler för Gud.
Exakt. Det här är ateisternas stora logiska bias. De målar först upp en egen bild av vad gud är. Och sen motbevisar de den historia som de själva hittat på med deras egna regler för vad som är korrekt bevisföring.

När deras förenklade felaktiga definition av gudsbegreppet bryts söder och en mer komplex bild av Gud träder fram, så blir de obstinata som adhd-tonåringar och gapar om "källor". Och när källorna sedan presenteras som omfattande filosofiska teorier och många tusen år gamla urreligioner, skriker de bara rakt ut och okvädesorden och dampandet tar över.

Den genomsnittlige internetateisten har gymnasienivå vad gäller vetenskapsteori. De är kvar i 1800-talets empiristiska synsätt på naturvetenskapen.
Detta i kombination med att deras religionskunskap kan sammanfattas till "gud är den dära elaka gubben i gamla testamentet".
Sammantaget blir det med andra ord helt omöjligt att föra en någorlunda intellektuell diskussion.
Senast redigerad av 526 2016-04-03 kl. 20:13.
Citera
2016-04-03, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du menar väl inte att liknelser har bevisförings-värde?

Bevis och bevis, det används för att det ska bli en bättre förståelse.
Citera
2016-04-03, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Exakt. Det här är ateisternas stora logiska bias. De målar först upp en egen bild av vad gud är. Och sen motbevisar de den historia som de själva hittat på med deras egna regler för vad som är korrekt bevisföring.

När deras förenklade felaktiga definition av gudsbegreppet bryts söder och en mer komplex bild av Gud träder fram, så blir de obstinata som adhd-tonåringar och gapar om "källor". Och när källorna sedan presenteras som omfattande filosofiska teorier och många tusen år gamla urreligioner, skriker de bara rakt ut och okvädesorden och dampandet tar över.

Den genomsnittlige internetateisten har gymnasienivå vad gäller vetenskapsteori. De är kvar i 1800-talets empiristiska synsätt på naturvetenskapen.
Detta i kombination med att deras religionskunskap kan sammanfattas till "gud är den dära elaka gubben i gamla testamentet".
Sammantaget blir det med andra ord helt omöjligt att föra en någorlunda intellektuell diskussion.
"Gud finns, hur skulle det annars ha gått till", är vanligaste "beviset" i denna tråd. Du verkar tycka att det är en bra och vetenskaplig förklaring? Hur tycker du att en "internetateist" ska bemöta ett sådant påstående?
Citera
2016-04-03, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Nu är du lite barnslig här. Om du ska enfaldigt kommentera ett inlägg utan premissen till vad jag kommentera och varför, så är det en straw man.

Ditt irrvirriga påstående är komiskt och dina ad hocs är också underhållande

Ska vi försöka igen? Klarar du av det utan dagis-logiken?

Nu ska vi inte slingra ut oss ur den här. Du skrev att din motståndare behövde söka vård för sitt psykiska mående för att han/hon var troende. Det spelar ingen som helst roll vad er diskussion handlade om. Du sa så som du sa och hänvisade till att han/hon var troende. Du bör söka hjälp om någon. För du måste lära dig att religion innebär inte psykisk sjukdom även om du har hört det från låga individer som är trötta på sina liv och vill attackera religion och troende. Sök vård.
Citera
2016-04-03, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
"Gud finns, hur skulle det annars ha gått till", är vanligaste "beviset" i denna tråd. Du verkar tycka att det är en bra och vetenskaplig förklaring? Hur tycker du att en "internetateist" ska bemöta ett sådant påstående?

HAHA, du är skrattretande. Ingen har sagt att ''Gud finns, hur skulle det annars gått till''. Det är din tolkning i din enfald. Det komiska är inte att du inte tror. Det fanns de som avvisade Moses när han delade på havet inför ögonen på dom. Det fanns de som avvisade Jesus när han levde och var mitt bland dom. Det fanns de som avvisade Muhammed, Abraham osv. Så att människor väljer ondska är inte alls konstigt. Nåt i deras innersta driver de till det. Men du enfaldiga människa, du tror att du vet men gör inte det.
Citera
2016-04-03, 22:19
Medlem
Citat:
HAHA, du är skrattretande. Ingen har sagt att ''Gud finns, hur skulle det annars gått till''. Det är din tolkning i din enfald. Det komiska är inte att du inte tror. Det fanns de som avvisade Moses när han delade på havet inför ögonen på dom. Det fanns de som avvisade Jesus när han levde och var mitt bland dom. Det fanns de som avvisade Muhammed, Abraham osv. Så att människor väljer ondska är inte alls konstigt. Nåt i deras innersta driver de till det. Men du enfaldiga människa, du tror att du vet men gör inte det.
Vad har ondska med saken att göra? Anser du att man är ond, om man inte tror på vissa saker?

Och det enda du har kommit med i denna tråd är "hur skulle det annars gått till". Alla dina resonemang slutar i samma "logik".
Citera
2016-04-03, 22:25
Medlem
Citat:
Vad har ondska med saken att göra? Anser du att man är ond, om man inte tror på vissa saker?

Och det enda du har kommit med i denna tråd är "hur skulle det annars gått till". Alla dina resonemang slutar i samma "logik".

Ondska är ett helt tema inom den andliga sfären och har således mycket med saken att göra. Nej, det jag har sagt hela tiden är att ingenting skapas av tomma intet. Nåt/nån måste existera som inte blivit skapt och alltid existera som besitter vilja och förstånd och är orsaken till allt. Endast detta är det logiska svaret.
Citera
2016-04-03, 22:30
Medlem
Citat:
Ondska är ett helt tema inom den andliga sfären och har således mycket med saken att göra. Nej, det jag har sagt hela tiden är att ingenting skapas av tomma intet. Nåt/nån måste existera som inte blivit skapt och alltid existera som besitter vilja och förstånd och är orsaken till allt. Endast detta är det logiska svaret.
Nej, ondska har inte med gudsbevis att göra. I så fall måste du förklara den kopplingen.
Eller "är det bara så"? Vilket är en variant på "hur skulle det annars ha gått till". Och du kör den i inlägget jag citerade. Du har verkligen inga bevis. tydligen.
Citera
2016-04-03, 22:42
Medlem
Citat:
Nej, ondska har inte med gudsbevis att göra. I så fall måste du förklara den kopplingen.
Eller "är det bara så"? Vilket är en variant på "hur skulle det annars ha gått till". Och du kör den i inlägget jag citerade. Du har verkligen inga bevis. tydligen.

Godhet och Ondska är två begrepp som ursprungligen kommer från religion och den andliga världen.
Citera
2016-04-03, 22:44
Medlem
Citat:
Godhet och Ondska är två begrepp som ursprungligen kommer från religion och den andliga världen.
Jaså? Och hur bevisar det att gud finns, i så fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in