2016-04-03, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jutt
Detta med tid är något som egentligen är väldigt fascinerad, och albert einstein var verkligen på ett bra spår.

Tycker det är så intressant att bara just nu är liksom nutid, det gamla är bara minnen. Framtiden är liskom helt okänd, och ibland så tänker man: om 5 år kommer jag vara där, sen 5 år senare så tänker man tillbaka, typ som att ja så tänkte jag då!

Tror ni att tiden är ett löpande band där allt förutbestämt?
Jag tror att tiden är ett löpande band där vi har möjlighet att i viss mån påverka slutresultatet. Detta eftersom jag anser att vi har fri vilja. Där den fria viljan är beroende på kvantfysiska (mekaniska) processer vilka till sin natur beror på sannolikheter d.v.s. vi har en själ eller vad fan man nu vill kalla det.
Citera
2016-04-03, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Jag tror att tiden är ett löpande band där vi har möjlighet att i viss mån påverka slutresultatet. Detta eftersom jag anser att vi har fri vilja. Där den fria viljan är beroende på kvantfysiska (mekaniska) processer vilka till sin natur beror på sannolikheter d.v.s. vi har en själ eller vad fan man nu vill kalla det.
Den fria viljan beror på slumpmässiga händelser?
Citera
2016-04-03, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Ja, du får gärna förklara mer utförligt hur kvantmekanisk slump leder till fri vilja. Kan vi styra vilket spinn elektroner får genom tankekraft, eller hur går det till?
Citera
2016-04-03, 20:56
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Den fria viljan beror på slumpmässiga händelser?

Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Ja, du får gärna förklara mer utförligt hur kvantmekanisk slump leder till fri vilja. Kan vi styra vilket spinn elektroner får genom tankekraft, eller hur går det till?

+1

Om kvantfysiken verkligen involverar riktig slump så borde den rimligtvis motverka fri vilja.
Citera
2016-04-10, 03:14
Medlem
KramGoos avatar
Det vi kallar tid, är egentligen bara förändringen/utvecklingen av materia.
Citera
2016-04-10, 17:17
Medlem
lobstoks avatar
Kan tid vara en illusion?

Kan man öht föreställa sig universum utan tid?

Vad betyder utan tid?
Citera
2016-04-11, 02:21
Medlem
KramGoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lobstok
Kan tid vara en illusion?

Kan man öht föreställa sig universum utan tid?

Vad betyder utan tid?

-ja.

-man kan. Frågan är om du kan.

-vad betyder jorden är rund? Ser ju platt ut!
Citera
2016-04-11, 03:47
Medlem
Dathugs avatar
Citat:
Tror ni att tiden är ett löpande band där allt förutbestämt?

Inte ett löpande band utan ett oändligt nät av olika värden som förändras olika.

Ifall du snubblade utvecklas tiden åt ett håll ifall du inte snubblade åt ett annat. Är så jag uppfattat, allt snack om parallela universum och att tiden är en annan dimension. Framtiden kan ju alltså bli olika beroende på vad som händer av slumpen eller den fria viljan. Men den ena framtiden utesluter inte den andra typ. Vi är ju bundna till vårt universum tidslinje ögonblicket där vi är.

På något viss är det väll så att ljusets konstanta hastighet, ska visa att tidsrummet böjs. Eftersom ljuset når dig lika snabbt oavsätt rörelse bort ifrån det eller mot det . Det är så ologiskt på nå sätt att ljus ska vara oberoende av tiden. Holy light! Paladins

Men vem vet det kankse kommer någon ny fysiker grabb o bevisar att dom gamla var helt ute o cykla eller inte.

Citat:
Svaret på den frågan är beroende av om det finns en riktig slump eller inte. En händelse är alltid en konsekvens av vissa förutsättningar. När vi kastar en tärning kan vi inte kontrollera utfallet. Men ett kast är ju förutbestämt av ens sätt att kasta vid just den tidpunkten. Det går ju aldrig att vara trotsig och tänka "nu ska jag minsann kasta ännu hårdare till skillnad från vad universum hade bestämt" eftersom den tanken är en konsekvens av ens tankegångar som är en konsekvens av något annat o.s.v. Allting är således förutbestämt.

Så logisk tanke tycker också den är lite skrämmande

Citat:

Går ju inte direkt att bevise motsattsen heller? inte direkt som att nån har svaret på hur alla elektron spinn i hjärnan fungerar.
Citera
2016-07-15, 16:06
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Citat:
Att vårt universum skapats genom Big Bang (från en mikrosopisk atom) är sant. Men hur kan det ske? Jo genom att det finns så många fler dimensioner än vi kan förstå (inkl vad jag kan förstå).

Det finns bara ett objekt nu och det är nu (även om kroppen upplever det egentliga nu som en fördröjning av nuet ur ett objektivt sätt).

Tid och rum är bara dimensioner på en underliggande nivå. Jag har tydligt förklarat i tidigare trådar att materia i ljusets hastighet (jag menar nära c) krymper rummet och "stänger av" tiden.
Jag är en medlem av Vetenskap och Folkbildning sedan 1987 och jag påstår inte att det jag säger är vetenskapligt bevisat. Men mina teorier, eg. spekulationer, då en teori (ur vetenskaplig synpunkt) är oftast godkänd och accepterad av andra instutioner för vetenskap.

Nu när universum expanderar på ett accelererande sätt tyder på att universum kommer att närma sig ljusets hastighet och förinta sig själv (sönderfall m.m.) när det närmar sig ljusets hastighet.

Då upphör detta universums tid och rum.

Riktigt intressant med dimensioner som tid och rum ja.
Skulle vilja veta hur peaken av denna expansion även påverkar allt det som
inte existerar under fysisk form eller tid.

I jämförelse med många andra referenser då man talar om rymden så låter
ju i så fall denna hypotesen som något som skulle kunna ske rätt snart?

Synd att du vart avstängd då
Citera
2016-07-15, 17:08
Medlem
BeeGeesnoses avatar
I så fall, i hur många dimensioner existerar hastigheten och på sätt har "sista ordet"?

För grunden till resonemanget är väl ändå brytpunkten i hastigheten då kringliggande
universum och allt där i, (så som rum och tid), upplöses? För det accelererar väl.

Vad händer med hastighet i dimensioner där det inte utgör en lika stor grund?
Kan den slockna helt? Når energin igenom fast under helt andra existensförhållanden?

Eller har kanske hastighet som vi känner till det, faktiskt det sista ordet genom hela
universum?

Fast det fina med dimensioner är ju samtidigt att 100% kan vara upp och ned
jämfört till grannens förhållanden?

Men samtidigt vilken energi den totala expansionen måste utgöra..

Fast duckar en hög med andra dimensioner för expansion / hastighet så blir det väl som
att bara se resterande, helt försvinna? Universum som vi vet det bara ersätts med mörker?

(Sett från kringliggande dimensioner.
Senast redigerad av BeeGeesnose 2016-07-15 kl. 17:22.
Citera
2016-07-15, 19:06
Medlem
Dessvärre bygger hela tråden på förvirring. Vid det här laget borde det vara allmänt känt att expansionen drivs av att avstånden ökar och inte av kinetisk rörelse. Fjärran galaxer avlägsnar sig redan med överljushastighet utan några konstiga relativistiska effekter.
Citera
2016-07-15, 19:14
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Citat:
Dessvärre bygger hela tråden på förvirring. Vid det här laget borde det vara allmänt känt att expansionen drivs av att avstånden ökar och inte av kinetisk rörelse. Fjärran galaxer avlägsnar sig redan med överljushastighet utan några konstiga relativistiska effekter.

Tack det lät bättre!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in