2016-04-02, 17:30
Medlem
-Valhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Skulle man gissa är nog medveten krasch in i träd, bergvägg eller något annat det mest sannolika. Även om nu självmord med att sätta sig och bilen i brand händer det också.

Jag skulle tro att det sistnämnda är det mest troliga, för annars så hade polisen kallat det mer för en trolig trafikolycka, dvs om han hade kört in i en bergvägg eller in i ett träd.
Bilen han körde hittades på en mindre väg: "Bilen hittades övertänd på en mindre väg och ska ha tillhört en anhörig till Alexander Bengtsson."
Citera
2016-04-02, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ursäkta, jag kan ha missat det. Kan en bil fatta eld av att man leder in avgaser i den?

Visst är det fullt möjligt att anmälningarna var falska. Jag undrar bara hur polisen kunnat få fram bevis för det. Måste vara svårt att motsäga hans ord.

Det skulle vara skönt att få det klarlagt. Men av hänsyn till anhöriga vill väl journalister inte rota i det. Nu får vi aldrig veta om alltihop var falsklarm (inte sannolikt enligt mig, att han av alla skulle sluppit alla slags hot) eller om bara några fall var hans egna påhitt, eller om polisens misstankar inte ens hade med självmordet att göra. Kanske de i kombination med något annat? Typ droger, dumpad av en älskare, utpressning.
Har det kommit fram om han dog av själva branden eller hade tagit livet av sig innan?
Citera
2016-04-02, 17:44
Medlem
-Valhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men just för konspirationsteorier är kanske detta ett fall som kommer leva vidare. Officiellt blir det ett självmord men det finns många sådana genom tiderna som fortsatt är ifrågasatta.

Kan säkert så vara i det förgångna när polisen gjorde undermåliga arbeten, men idag så har de lärt av tidigare misstag, och går inte ut med ett så starkt uttalande om att det med stor sannolikhet rör sig om ett självmord, om det inte finns överväldigande fakta som talar för detta.
Citera
2016-04-02, 17:47
Medlem
-Valhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Har det kommit fram om han dog av själva branden eller hade tagit livet av sig innan?

När obduktionsresultatet offentliggörs så får vi säkert reda på detta.
Citera
2016-04-02, 17:49
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Valhall
När obduktionsresultatet offentliggörs så får vi säkert reda på detta.
Det blir väl med anhörigas medgivande, i så fall.
Citera
2016-04-02, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Valhall
Kan säkert så vara i det förgångna när polisen gjorde undermåliga arbeten, men idag så har de lärt av tidigare misstag, och går inte ut med ett så starkt uttalande om att det med stor sannolikhet rör sig om ett självmord, om det inte finns överväldigande fakta som talar för detta.
Polisen säger såpass bestämt att det var självmord, och anhöriga verkar vilja att det ska komma ut, så det får man nog anta att det var. Men jag har inte märkt så många konspirationsteorier, bortsett från Gudrun Schymans då. Kan ju ha missat det.
Citera
2016-04-02, 17:50
Medlem
-Valhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom Tucker
Eftersom polisen gått ut med uppgifterna om att det är "ett troligt självmord" i samråd med hans anhöriga så är det väl inte långsökt att tro att de som kände honom bäst, hans anhöriga, bör ha fått vissa signaler som gör att det känns som den mest troliga dödsorsaken.

Det är heller inte omöjligt att han skrivit ett avskedsbrev.
Citera
2016-04-02, 17:54
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Skall man vara anonym får man först köpa kontantkortet för cash på ett ställe utan intern-TV och med hög omsättning där försäljaren inte kommer ihåg kunderna. Och som du skriver var han dessutom lite känd. Sedan får man bara kvickt stoppa i kortet och skicka hotet från någon allmän plats, där man inte blir igenkänd.

Börjar bli tungt. Big Brother ser dig

Eller helt enkelt skicka e-post krypterat via någon proxyserver? - Och sedan formatera disken (ej snabbformatering).

Jo det är väl ett ämne för sig det. Dock är det väl så att vi de flesta liksom nu förmodligen Alexander om misstankarna var rätt oftast tror oss vara anonyma men är det egentligen inte. Du köper en telefon helt off grid surfar med Tor på ett öppet Wifi på någon McDonalds bortom möjliga kameror men det kan alltid finnas små grejor som att du t.ex använt telefonen att gå in på google vid något annat tillfälle din e-post är sparad som i sin tur kan kopplas till en annan osv till vem du är. De som nu verkligen håller på med dessa hot har nog det mesta av detta klara för sig och ligger säkert steget före men om man som inte riktigt har koll på det så åker man nog dit.
Citera
2016-04-02, 18:34
Medlem
Arnoldt101s avatar
Citat:
Ursäkta, jag kan ha missat det. Kan en bil fatta eld av att man leder in avgaser i den?

Visst är det fullt möjligt att anmälningarna var falska. Jag undrar bara hur polisen kunnat få fram bevis för det. Måste vara svårt att motsäga hans ord.

Det troligaste är väl att han köpt en engångsgrill, ställt in i baksätet och tänt på. Du dör då först av avgaserna innan bilen övertänds.
Citera
2016-04-02, 18:41
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnoldt101
Det troligaste är väl att han köpt en engångsgrill, ställt in i baksätet och tänt på. Du dör då först av avgaserna innan bilen övertänds.
Ja. Det håller jag med om.
Citera
2016-04-02, 18:57
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teknikfreak
En inte allt för vild gissning, som jag skrivit tidigare, är att han plockade upp en engångsgrill på macken och satte fyr på den inne i bilen.
Engångsgrillar i stängda rum har blivit populära som självmordsredskap på senare år.

Gissningsvis tog väl bilen också fyr av tilltaget, men då var han redan medvetslös.

Resultatet är i vilket fall ett enkelt utredningsarbete för polisen.
Även om det blir så varmt att aluminiumformen till grillen brinner upp när bilen brinner så bör gallret man grillar på överleva.

Tragiskt är det i vilket fall som helst
Om man ville göra det ordentligt så hade jag tvivlat lite på engångsgrillarna, tänk om de inte räcker till, de slocknar ganska fort och du överlever, men som en grönsak. Nä full tank, och en dammsugarslang till avgasröret.
Citera
2016-04-02, 19:08
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teknikfreak
En inte allt för vild gissning, som jag skrivit tidigare, är att han plockade upp en engångsgrill på macken och satte fyr på den inne i bilen.
Engångsgrillar i stängda rum har blivit populära som självmordsredskap på senare år.

Gissningsvis tog väl bilen också fyr av tilltaget, men då var han redan medvetslös.

Resultatet är i vilket fall ett enkelt utredningsarbete för polisen.
Även om det blir så varmt att aluminiumformen till grillen brinner upp när bilen brinner så bör gallret man grillar på överleva.

Tragiskt är det i vilket fall som helst

Det där låter rimligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in