2016-03-19, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Du ska inte ställa ut grejer i trapphuset i en minut. Förvara grejerna i din lägenhet tills du har möjlighet att göra dig av med dem. Hatar folk som ser trapphuset som en jävla buffertzon.

Låter som du inte läst urprungsinlägget - eller så är du lika stelbent som dom grannar jag skriver om. Självklart ska man kunna ställa ifrån sig saker i en minut när man förflyttar sig mellan olika delar av huset. Kör du med någon slags "inte nudda golv"-princip för trapphus? När jag slängde ut julgranen tidigare i år så ställde jag den provisoriskt i trapphuset medan jag bar ner julgransfoten i källaren vilket tog dryga minuten. Hade du fått en hjärtattack av detta?
Citera
2016-03-19, 23:56
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Låter som du inte läst urprungsinlägget - eller så är du lika stelbent som dom grannar jag skriver om. Självklart ska man kunna ställa ifrån sig saker i en minut när man förflyttar sig mellan olika delar av huset. Kör du med någon slags "inte nudda golv"-princip för trapphus? När jag slängde ut julgranen tidigare i år så ställde jag den provisoriskt i trapphuset medan jag bar ner julgransfoten i källaren vilket tog dryga minuten. Hade du fått en hjärtattack av detta?

Jag ställer inte ut någonting i trapphuset ö.h.t. utan jag förvarar mina grejer i min lägenhet. Det finns ingen som helst anledning att placera sina grejer i trapphuset. Varför hade du inte kunnat behålla granen i lägenheten medan du gick mer med julgransfoten?

"Jag ska bara, jag ska bara" duger inte för mig.
Citera
2016-04-01, 23:09
Medlem
ugglans avatar
Har haft oturen att bli granne med en fotostudio. http://i67.tinypic.com/24o68he.jpg

Idag kör dom med blixtarna vända mot fönstret, vilket är otroligt störande då det går rakt in i min lägenhet. Tänkte gå över och be dom dra för sina gardiner men har inte riktigt något leverage annat än att be snällt. Och det är ju inte lika kul som att starta en regelrätt grannfejd, så jag tänkte att det borde finnas en hel del med tips här på flashback hur jag kan störa tillbaka. Funderade på att skaffa en stark laserpekare och blinka tillbaka med men här finns ju risk för personskada... Köpa discolaser/strobb?
Citera
2016-04-01, 23:27
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
Köpa discolaser/strobb?
100W röd lysdiod med rätt optik torde störa ut kamerans vitbalans, 70-80kr kostar lysdioden på ebay.
Citera
2016-04-01, 23:29
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
Har haft oturen att bli granne med en fotostudio. http://i67.tinypic.com/24o68he.jpg

Idag kör dom med blixtarna vända mot fönstret, vilket är otroligt störande då det går rakt in i min lägenhet. Tänkte gå över och be dom dra för sina gardiner men har inte riktigt något leverage annat än att be snällt. Och det är ju inte lika kul som att starta en regelrätt grannfejd, så jag tänkte att det borde finnas en hel del med tips här på flashback hur jag kan störa tillbaka. Funderade på att skaffa en stark laserpekare och blinka tillbaka med men här finns ju risk för personskada... Köpa discolaser/strobb?
Köp en eller flera billiga blixtar som fungerar som slavblixtar och går av när den upptäcker ljus från en annan blixt. Så riktar du dem mot deras fönster. Så får du se om de förstår hinten. Sätt gärna något udda färgfilter på blixten/blixtarna också, typ grönt...
Citera
2016-04-02, 07:11
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Köp en eller flera billiga blixtar som fungerar som slavblixtar och går av när den upptäcker ljus från en annan blixt. Så riktar du dem mot deras fönster. Så får du se om de förstår hinten. Sätt gärna något udda färgfilter på blixten/blixtarna också, typ grönt...
Jag förutsätter att ugglan bor på gatunivå.
Tänk dig för mer än en gång innan du köper färgfilter till blixtarna. Kan det anses att blixtarna stör trafiken (blått eller grönt ljus) så kan farbror Blå komma med synpunkter.
Citera
2016-04-02, 20:43
Medlem
ugglans avatar
tack för tips och ideer, ska göra lite mer research. jag bor på tredje våningen så det är troligtvis inga problem med trafiken
Citera
2016-04-03, 08:46
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GentleGiant
Om du inte kan sova pga röklukt så är nog inte själva röklukten problemet. Det är din egen förmåga att reta upp dig på skitsaker. Kör du bil? Vad kommer ur avgasröret? Om du hade allergiska besvär eller barn eller vad f-n som helst hade jag förstått men det här känns överdrivet. Du har hakat upp dig på kärringens rökspridning och därför blir du så förbannad så att du inte kan sova på natten. Försök lära dig att tobaksrök luktar gott och gå sen ner och tacka rökspridaren.
Jag vet inte om du är allmänt hänsynslös eller en kärringkramare.
Nu är det en gång för alla att om man inte själv är rökare, så luktar tobak allt annat än gott. Jag trodde faktiskt att de där bigotta rökarna, som såg det som en rättighet att förgifta hela sin omgivning hörde det förgångna till.
Citera
2016-04-04, 20:57
Medlem
Jag har köpt en bostadsrätt i sthlm som är nyproduktion. Har bott här i några veckor och det är konstant jävla dunkande varje minut varje dag hela jävla tiden.

Pratade med grannen bredvid de upplever mer eller mindre samma problem.

Kom på att det är ett gym nedanför (fitness 24) och de har ju öppet dygnet runt.

Har varit kontakt med byggherren och styrelsen samt gymmet. Ingen lyssnar på mig och säger att man får acceptera ljuden i flerfamiljshus. Ja absolut men inte när det låter som jordbävning dygnet runt.

Först betalar man överpriser för lägenhet ska livskvaliteten vara som en hora.

Vad kan jag göra?
Citera
2016-04-05, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CI1908
Jag har köpt en bostadsrätt i sthlm som är nyproduktion. Har bott här i några veckor och det är konstant jävla dunkande varje minut varje dag hela jävla tiden.

Pratade med grannen bredvid de upplever mer eller mindre samma problem.

Kom på att det är ett gym nedanför (fitness 24) och de har ju öppet dygnet runt.

Har varit kontakt med byggherren och styrelsen samt gymmet. Ingen lyssnar på mig och säger att man får acceptera ljuden i flerfamiljshus. Ja absolut men inte när det låter som jordbävning dygnet runt.

Först betalar man överpriser för lägenhet ska livskvaliteten vara som en hora.

Vad kan jag göra?

Surt när man har investerat i en ny bostadsrätt att det ska vara så! Nyproduktion brukar väl generellt vad jag har förstått ha den bästa ljudisoleringen (ljudklass B iaf) Det första jag skulle göra är att försöka lokalisera vart ifrån dunkandet kommer. Är du säker på att det är från gymmet? Om du bor precis ovanför gymmet så är det väl ingen överraskning att det skulle komma därifrån. Men om du bor längre ifrån det så har jag svårt att tro att ljudet från gymmet skulle fotplanta sig så långt.
Citera
2016-04-05, 19:38
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dgasgdasg
Surt när man har investerat i en ny bostadsrätt att det ska vara så! Nyproduktion brukar väl generellt vad jag har förstått ha den bästa ljudisoleringen (ljudklass B iaf) Det första jag skulle göra är att försöka lokalisera vart ifrån dunkandet kommer. Är du säker på att det är från gymmet? Om du bor precis ovanför gymmet så är det väl ingen överraskning att det skulle komma därifrån. Men om du bor längre ifrån det så har jag svårt att tro att ljudet från gymmet skulle fotplanta sig så långt.

Det beror helt och hållet på hur det är byggt och vad det är för frekvens på ljudet. Jag bor på våning två och hör klart och tydligt vissa ljud från våning fem.
Citera
2016-04-05, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dgasgdasg
Hej, nej är relativ säker efter dagens nograna efterforskningar att det är ovanifrån då jag kan höra grannan smasha igen luckor mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in