2016-03-31, 19:07
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Express777
Varför hotar man ständigt andra stater?

Syd Korea, Japan och USA

Varför tillverkar man kärnvapen?

Vad vill man uppnå?

Vill man skrämma andra länder?

Kommer inte den egna befolkningen före kärnvapen?

Man hotar dem som hotar den demokratiska folkrepubliken. Man hotar inte Sverige eller andra stater som inte hotar dem. Man tillverkar kärnvapen i självförsvar, mycket effektivt dessutom. Man vill bevara freden. "Songun" är den officiella policyn som innebär att freden kan säkras genom styrka och omvänt, svaghet leder till krig. Man vill skrämma USA och Quislingregimen i södra Korea, därför att det är ett led i försvaret av landet. Den egna befolkningen skyddas av kärnvapnen – alltså är kärnvapenförsvaret ett uttryck för att sätta folket främst.
Citera
2016-03-31, 20:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
"Tvingade" är fel ord. USA räknade med, och ville, att Japan skulle anfalla som ett resultat av de sanktioner som USA steg för steg införde, vilket är belagt bl a av Dr. Robert Higgs i artikeln nedan. Frågan som är relevant är om USA räknar med samma utfall i Korea?

How U.S. Economic Warfare Provoked Japan’s Attack on Pearl Harbor

http://www.independent.org/newsroom/article.asp?id=1930
Det har skrivits spaltmeter om anfallet på Pearl Harbor. Att amerikanarna lät attacken ske tror jag inte på. Attacken skedde på morgonkvisten 7:e december 1941, och benämns som ett överraskningsanfall. Attacken skedde samtidigt som allas ögon var Europa, speciellt efter det att Hitler, på sommaren samma år, invaderat Sovjetunionen.
Citera
2016-04-01, 15:30
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanthehoe
Det har skrivits spaltmeter om anfallet på Pearl Harbor. Att amerikanarna lät attacken ske tror jag inte på. Attacken skedde på morgonkvisten 7:e december 1941, och benämns som ett överraskningsanfall. Attacken skedde samtidigt som allas ögon var Europa, speciellt efter det att Hitler, på sommaren samma år, invaderat Sovjetunionen.

Det spelar väl ingen roll om det skrivs spaltmeter om dessa är myter eller ointressanta sanningar. Sätt in Pearl Harbor i ett sammanhang och ingen kan undgå att se att sanktionerna var avgörande för händelseförloppet.

Om sanktionerna blir avgörande för vad som händer i Korea beror i hög grad på hur Kina hanterar dem.
Citera
2016-04-01, 16:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanthehoe
Påståendena om att man avsiktligt lät Pearl Harbor ske tror inte jag heller på, däremot ligger det nog en del i att man räknade med att sanktionerna skulle leda till krig, bara inte med fullt så dramatisk upptakt. Roosevelt ansåg att USA borde gå med men hade inte stöd för det på hemmaplan. Churchill gjorde för sin del också sitt bästa för att lura med USA i kriget genom att ge sken av att USA redan beslutat sig för att gå med och att Japan och Tyskland därmed inte hade något att förlora på att förklara krig.
Citera
2016-04-01, 17:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Påståendena om att man avsiktligt lät Pearl Harbor ske tror inte jag heller på, däremot ligger det nog en del i att man räknade med att sanktionerna skulle leda till krig, bara inte med fullt så dramatisk upptakt. Roosevelt ansåg att USA borde gå med men hade inte stöd för det på hemmaplan. Churchill gjorde för sin del också sitt bästa för att lura med USA i kriget genom att ge sken av att USA redan beslutat sig för att gå med och att Japan och Tyskland därmed inte hade något att förlora på att förklara krig.
Tror snarare att Japan hade på känn att de skulle klara av att ta över hela stilla havsområdet, i och med att det vid den tidpunkten såg ut som Hitler skulle ta över hela Europa, och att USA därmed skulle vara upptagna där.
Japan var i allians med Italien och Tyskland i och med dessa länders undertecknande av trepartspakten 27 september 1940.
Senast redigerad av Ivanthehoe 2016-04-01 kl. 17:49.
Citera
2016-04-01, 20:33
Bannlyst
Citat:
Det spelar väl ingen roll om det skrivs spaltmeter om dessa är myter eller ointressanta sanningar. Sätt in Pearl Harbor i ett sammanhang och ingen kan undgå att se att sanktionerna var avgörande för händelseförloppet.

Om sanktionerna blir avgörande för vad som händer i Korea beror i hög grad på hur Kina hanterar dem.
Jag läste en bok om andra världskriget för några år sedan som jag tyckte var intressant, där Pearl Harbor tas upp. The Rise and Fall of the Third Reich av William L. Shirer, från 1960. https://en.wikipedia.org/wiki/The_Rise_and_Fall_of_the_Third_Reich Den är på mer än 1200 sidor, fokuserar mest på Hitler, men om jag minns rätt så skrev författaren ett antal sidor om Pearl Harbor. Jag skulle inte kalla den boken myt eller att det står ointressanta sanningar i den. Författaren, som jag har för mig var historiker, var del av ett forskarteam som fick tillgång till ett stort arkiv av dokument och dagboksanteckningar som amerikanarna skeppade hem från Tyskland efter att kriget var slut.
Citera
2016-04-01, 22:00
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Joel S. Wit (former U.S. State Department official, senior fellow at the U.S.-Korea Institute at Johns Hopkins School of Advanced International Studies, founder of 38 North, a website that analyzes developments in North Korea) skrev igår att Kinas policy gentemot den Demokratiska Folkrepubliken Korea troligen kommer att ligga fast och inte ändras trots det nya sanktionsbeslutet i FN. Anledningen är den gamla vanliga: Kina är inte intresserad av instabilitet och att USA flyttar fram sina geopolitiska positioner.

A Shift in China’s Policy Toward North Korea Is Unlikely
http://www.nytimes.com/roomfordebate/2016/03/31/is-chinas-policy-toward-north-korea-changing/a-shift-in-chinas-policy-toward-north-korea-is-unlikely
Citera
2016-04-01, 22:41
Medlem
Segermarschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Har man inget att dölja som du påstår så låter man FN inspektera arbetslägrena.
Det finns åtminstone fyra fel med det där argumentet:

1. De s k ``mänskliga rättigheterna'' är helt godtyckliga och har definierats av degenererade individer (samma sorts människor som borde dömas till livstids rehabilitering genom arbete i nämnda läger).

2. Begår man ett brott som gör att man hamnar i arbetsläger så förlorar man sina ``mänskliga rättigheter.''

3. FN har inget med saken att göra.

4. FN är extremt antikoreanska och USA-vänliga.

``Människorna'' som sitter i arbetsläger i Korea är samhällets värsta avskum. Anledningen till att det råder ordning och reda i landet är just för att dessa ``människor'' inte tillåts vara ute i samhället och förstöra det. I Sverige ser man vad som händer om man avskaffar rehabilitering genom arbete i lugna och fina läger ute på landet: kriminella gäng drar runt och mördar och våldtar. De mest urartade brottslingarna sitter till och med i riksdagen och styr landet. Det är sjukt. Att skilja det sjuka från det friska så att det friska kan frodas är inte sjukt.

Jag tycker att det är positivt att det i alla fall finns ett land på jorden som vågar rensa ut ogräset.
Citera
2016-04-01, 22:57
Medlem
Dr.Dzerzhinsky

Hur kommer det sig att Kim Jong Un är den enda personen med en stor mage i Nord Korea?

Varför behandlas han som en gud i Nord Korea?
Senast redigerad av Express777 2016-04-01 kl. 22:59.
Citera
2016-04-01, 23:02
Medlem
Vad är anledningen till att man bygger kärnvapen?

Varför vill man inte ha fred? Vad är fred på Nord Korea's villkor?
Citera
2016-04-01, 23:19
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Express777
Vad är anledningen till att man bygger kärnvapen?

Varför vill man inte ha fred? Vad är fred på Nord Korea's villkor?

Jag har redan besvarat dina frågor som är relevanta. Om du önskar dialog, så försök bidra med något själv.

Annars är detta en nyhet.
Fascistregimen i södra Korea anklagar den demokratiska folkrepubliken för att störa ut GPS och ”varnar” Pyongyang. Såvitt jag förstår är det dock inte mycket Seoul kan göra (varningar och hot kommer man ingen vart med) om det nu är sant det som sägs, vilket man förstås inte kan veta i nuläget.

"South Korea warned Pyongyang Friday to immediately stop jamming Global Positioning System (GPS) signals, stressing that such actions defy international norms and endanger ordinary people."
http://english.yonhapnews.co.kr/business/2016/04/01/24/0501000000AEN20160401004800320F.html
http://english.yonhapnews.co.kr/news/2016/04/01/0200000000AEN20160401004954315.html?8a09da78
Citera
2016-04-01, 23:22
Medlem
Citat:
Man hotar dem som hotar den demokratiska folkrepubliken. Man hotar inte Sverige eller andra stater som inte hotar dem. Man tillverkar kärnvapen i självförsvar, mycket effektivt dessutom. Man vill bevara freden. "Songun" är den officiella policyn som innebär att freden kan säkras genom styrka och omvänt, svaghet leder till krig. Man vill skrämma USA och Quislingregimen i södra Korea, därför att det är ett led i försvaret av landet. Den egna befolkningen skyddas av kärnvapnen – alltså är kärnvapenförsvaret ett uttryck för att sätta folket främst.

Dr.Dzerzhinsky, jag vet inte vilken topposition du har inom Kommunistiska Partiet men jag förmodar att du representerar dem här. Jag blir väldigt rädd när jag läser dina inlägg. Jag har länge varit engagerad i den löst sammansatta rörelsen "befria Nordkorea". Jag laddade upp en video för ett par år sedan med mestadels välkända bilder från Nordkorea. Jag skulle gärna vilja läsa ditt kommunistiska försvarstal för dessa bilder.

https://www.youtube.com/watch?v=m9IjduTN_nI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in