2016-04-01, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Alltid samma frågeställning varje säsong.

Kan man inte köra bil så sätt bästa bak, annars fram.

De som kommer med argument som att man får sladd som om man körde en Viper känns ju lite sisådär. Inte ens med nya sommardäck fram och 20 år gamla spikdubb bak får man sladd helt oväntat.
Andra argument är som om man skulle köra på fälgarna bak och slicks i fram vilket skulle stämma om någon vore så korkad.

Pratar man om vinterdäck och börjar svamla om snösträngar och dylikt så har ju knappast någon mm hit eller dit någon betydelse heller.

Men om vi återgår till verkligheten där det skiljer någon mm mellan de bästa och sämsta så har det ingen som helst betydelse. Tappa greppet fram är ju det värsta man kan göra, om man kan köra bil.

Förnuftigt, men jag skulle ändå inte vilja påstå att det inte skulle ha någon som helst betydelse med någon mm hit eller dit i skillnad mellan fram o bakdäck, för det har det, eller rättare sagt, kan det definitivt ha om olyckan är framme och en kritisk situation uppstår. Men, sannolikheten att så skulle ske är mycket liten, varför i alla fall jags hellre väljer bästa grepp på framhjulen inte minst för att därmed ha minst risk för vattenplaning. Att det sen i vissa situationer kan ge sämre grepp på bakvagnen kan jag ta och räknar med, och kan hantera, ja jag har i alla fall inte haft minsta problem med detta under alla år sen -78 då jag tog körkort. Inte ens när jag kört runt med en effektstinn bil med tämligen yster bakände när den hade nästan utslitna bakdäck och friska framdäck.

Men, fysiken bakom det med bästa däcken bak är i sig helt korrekt, sett till det man då vill uppnå.
Citera
2016-04-01, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Tappa greppet fram är ju det värsta man kan göra, om man kan köra bil.
Ja, det är ju ett typiskt nybörjarfel. Frågan är då varför så många "erfarna" förare föredrar det.
Citera
2016-04-01, 19:51
Medlem
JerryCottons avatar
Inte en minsta lilla chans att man kan rädda situationen om man får bakvagnssläpp i landsvägs- eller motorvägsfart i en kurva eller vid filbyte bara för att du har bra däck fram (styrförmåga som vissa vill kalla det). Speciellt inte vid väta! Det visar bara att folk inte har en susning vad de pratar om.

Inte ens Sébastien Loeb fixar det!

Värst är sådana som säger, -Jag har minsann kört taxi si och så många mil med dåliga däck bak sedan -78. Grattis säger jag, du har haft tur!
Ni får gärna ansluta er till min eminenta tråd: (FB) Vi som har blivit överbevisade men är 100% säkra på vår sak!

Ja, jag pratar om landsvägskörning och hastigheter som uppnås där, inte folkrace, gocart eller mopperace.

Fysik, fysik och fysik och inget annat!

Ja, jag har bl.a jobbat hos tre stora däcktillverkare. Men klart, "Berra" som kört "mycket bil" vet ju bäst!
Senast redigerad av JerryCotton 2016-04-01 kl. 19:55.
Citera
2016-04-01, 20:50
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Inte en minsta lilla chans att man kan rädda situationen om man får bakvagnssläpp i landsvägs- eller motorvägsfart i en kurva eller vid filbyte bara för att du har bra däck fram (styrförmåga som vissa vill kalla det). Speciellt inte vid väta! Det visar bara att folk inte har en susning vad de pratar om.

Du har bevisligen fel! Jag har gjort exakt just det, "räddat situationen", och jag är minsann långt ifrån någon rallyförare!

Som sagt är ju risken att man överkompenserar påtaglig, men visst kan man häva en sladd om man inte sitter och sover när man kör bil.

Eftersom jag ibland kör lite vårdslöst upplevde jag däremot en, vad vi får kalla vattenplaning (eller snarare planing på snöslask i plusgrader) då styrförmågan gick helt förlorad och jag kanade mot ett djupt dike. Som tur var återfick jag greppet med framhjulen precis innan det var för sent, så jag kan säga att jag är oerhört glad att jag inte hade de slutkörda däcken som sitter på drivaxeln fram istället.
Citera
2016-04-01, 20:55
Medlem
nittontrettons avatar
Lägg dem åt något håll bara.

Jag kör med dem bästa fram, funkat bra för mig.
Citera
2016-04-01, 21:16
Medlem
Citat:

Värst är sådana som säger, -Jag har minsann kört taxi si och så många mil med dåliga däck bak sedan -78. Grattis säger jag, du har haft tur!
Ni får gärna ansluta er till min eminenta tråd: (FB) Vi som har blivit överbevisade men är 100% säkra på vår sak!

Ja, jag pratar om landsvägskörning och hastigheter som uppnås där, inte folkrace, gocart eller mopperace.

Fysik, fysik och fysik och inget annat!

Ja, jag har bl.a jobbat hos tre stora däcktillverkare. Men klart, "Berra" som kört "mycket bil" vet ju bäst!

Jag emotsäger inte fysiken i sig, i det du säger, eller det med bästa däcken bak. Men du har väldigt fel om du påstår att ingen kan fixa ett bakvagnssläpp i landsvägsfart, för det händer att man klarar det.
Citera
2016-04-01, 21:41
Medlem
Citat:

Det är så jag har lärt mig att köra! På grus! Och Loeb han klarar det! Je suis Loeb!
Citera
2016-04-01, 21:44
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag emotsäger inte fysiken i sig, i det du säger, eller det med bästa däcken bak. Men du har väldigt fel om du påstår att ingen kan fixa ett bakvagnssläpp i landsvägsfart, för det händer att man klarar det.

Det händer, men oftast händer det inte, speciellt inte vid våt vägbana.
Oddsen är riktigt, riktigt dåliga. Vad händer om du dessutom har mötande trafik?
Det händer också att passagerarflygplan kan landa utan fungerande motorer.

Vissa tjatar om vattenplaning. https://www.youtube.com/watch?v=gSz7cm6MwH0
Citera
2016-04-01, 22:03
Moderator
Citat:
Det händer, men oftast händer det inte, speciellt inte vid våt vägbana.
Oddsen är riktigt, riktigt dåliga. Vad händer om du dessutom har mötande trafik?
Det händer också att passagerarflygplan kan landa utan fungerande motorer.

Vissa tjatar om vattenplaning. https://www.youtube.com/watch?v=gSz7cm6MwH0
Skoj att Scorpan från RV40 är med som exempel! Har sett den bilen efter vurpan, på en trafiksäkerhetsmässa i mitten av 90-talet, den var med som ett varnande exempel just på hur viktigt det är att ha bäst däck bak vid vått väglag.
Har dessutom själv sett en bil som gjort likadant, av samma anledning, haft en bekant som gjort likadant men klarade sig med en tilltryckt bakre kofångare och lite plåtskador bak av det.
Alla de tre hade klarat sig helt utan tillbud om de haft bäst däck bak. Hur det var med Scorpioföraren och den jag såg live vet jag inte, men bekanten är duktig på bana, så där saknades inte varken rutin eller reaktionssnabbhet.
Citera
2016-04-01, 22:06
Medlem
Citat:
Vad händer om du dessutom har mötande trafik?
Om greppet är på gränsen, då ser du först till att du styr in framvagnen så du får överstyrning (styr med "bakänden"), och med lite mer överstyrning tills du hamnar i rätt körfält, sen rattar du lite till åt rätt håll för att häva sladden och ser till att du håller dig i ditt körfält. Enda problemet när du kör med lite mer överstyrning än absolut nödvändigt för att ta dig igenom kurvan (pga möte) är att du antingen inte kan styra mer och häva sladden eller så får du ett returkast som du får hantera. Det blir för stora krafter ibland så det blir svårt eller omöjligt att stoppa returkast. Det är min analys av det jag har lärt mig när jag har kört på olika underlag och fått anpassa körningen för att bilen inte gjorde det jag hade tänkt eller en annan trafiksituation uppstår. För övrigt såg jag den mötande bilen innan jag påbörjade omkörningen. Så jag visste vad jag gjorde, det var inte tur.
Citera
2016-04-01, 22:17
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Om greppet är på gränsen, då ser du först till att du styr in framvagnen så du får överstyrning (styr med "bakänden"), och med lite mer överstyrning tills du hamnar i rätt körfält, sen rattar du lite till åt rätt håll för att häva sladden och ser till att du håller dig i ditt körfält. Enda problemet när du kör med lite mer överstyrning än absolut nödvändigt för att ta dig igenom kurvan (pga möte) är att du antingen inte kan styra mer och häva sladden eller så får du ett returkast som du får hantera. Det blir för stora krafter ibland så det blir svårt eller omöjligt att stoppa returkast. Det är min analys av det jag har lärt mig när jag har kört på olika underlag och fått anpassa körningen för att bilen inte gjorde det jag hade tänkt eller en annan trafiksituation uppstår. För övrigt såg jag den mötande bilen innan jag påbörjade omkörningen. Så jag visste vad jag gjorde, det var inte tur.
Det är precis detta jag talar om! Eftersom man sannolikt kommer att överkompensera om man är oförberedd så är returkastet det största problemet, men jag vill fortfarande ha de bästa däcken fram!
Citera
2016-04-02, 00:55
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Skoj att Scorpan från RV40 är med som exempel! Har sett den bilen efter vurpan, på en trafiksäkerhetsmässa i mitten av 90-talet, den var med som ett varnande exempel just på hur viktigt det är att ha bäst däck bak vid vått väglag.
Har dessutom själv sett en bil som gjort likadant, av samma anledning, haft en bekant som gjort likadant men klarade sig med en tilltryckt bakre kofångare och lite plåtskador bak av det.
Alla de tre hade klarat sig helt utan tillbud om de haft bäst däck bak. Hur det var med Scorpioföraren och den jag såg live vet jag inte, men bekanten är duktig på bana, så där saknades inte varken rutin eller reaktionssnabbhet.

Båda två i Scorpion avled enligt informationen vi fick vid utbildningen om jag minns rätt.

Har själv sett nästan samma sak utanför Eskilstuna. En bil som skulle köra om en annan bil. Bytte fil och sedan snurr. Våt vägbana, hade regnat tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in