Citat:
Alltid samma frågeställning varje säsong. 
Kan man inte köra bil så sätt bästa bak, annars fram.
De som kommer med argument som att man får sladd som om man körde en Viper känns ju lite sisådär. Inte ens med nya sommardäck fram och 20 år gamla spikdubb bak får man sladd helt oväntat.
Andra argument är som om man skulle köra på fälgarna bak och slicks i fram vilket skulle stämma om någon vore så korkad.
Pratar man om vinterdäck och börjar svamla om snösträngar och dylikt så har ju knappast någon mm hit eller dit någon betydelse heller.
Men om vi återgår till verkligheten där det skiljer någon mm mellan de bästa och sämsta så har det ingen som helst betydelse. Tappa greppet fram är ju det värsta man kan göra, om man kan köra bil.

Kan man inte köra bil så sätt bästa bak, annars fram.
De som kommer med argument som att man får sladd som om man körde en Viper känns ju lite sisådär. Inte ens med nya sommardäck fram och 20 år gamla spikdubb bak får man sladd helt oväntat.
Andra argument är som om man skulle köra på fälgarna bak och slicks i fram vilket skulle stämma om någon vore så korkad.
Pratar man om vinterdäck och börjar svamla om snösträngar och dylikt så har ju knappast någon mm hit eller dit någon betydelse heller.
Men om vi återgår till verkligheten där det skiljer någon mm mellan de bästa och sämsta så har det ingen som helst betydelse. Tappa greppet fram är ju det värsta man kan göra, om man kan köra bil.
Förnuftigt, men jag skulle ändå inte vilja påstå att det inte skulle ha någon som helst betydelse med någon mm hit eller dit i skillnad mellan fram o bakdäck, för det har det, eller rättare sagt, kan det definitivt ha om olyckan är framme och en kritisk situation uppstår. Men, sannolikheten att så skulle ske är mycket liten, varför i alla fall jags hellre väljer bästa grepp på framhjulen inte minst för att därmed ha minst risk för vattenplaning. Att det sen i vissa situationer kan ge sämre grepp på bakvagnen kan jag ta och räknar med, och kan hantera, ja jag har i alla fall inte haft minsta problem med detta under alla år sen -78 då jag tog körkort. Inte ens när jag kört runt med en effektstinn bil med tämligen yster bakände när den hade nästan utslitna bakdäck och friska framdäck.
Men, fysiken bakom det med bästa däcken bak är i sig helt korrekt, sett till det man då vill uppnå.