Citat:
Ursprungligen postat av
Bara-Robin
Jag vet ingenting om när denna upptäcktes, och jag hoppar bara in i ett ämne längst bak i en tråd. Men det är inte omöjligt att neutronen teoretiserades redan innan den upptäcktes, och att man redan då spekulerade i vad man kunde göra med den.
Nej, det är inte omöjligt, och neutronen kan man säga lades fram som en hypotes 1931, ett år innan dess upptäckt. Det fanns visserligen förslag på eventuella neutrala partiklar redan i slutet av 1800-talet, men dessa hypoteser var så skilda från hur en riktig neutron är att de inte kan ses som hypoteser om just neutronen i sig (jag tvivlar starkt på att de utifrån de hypoteser som fanns före 30-talet kunde härleda fission, men någon får gärna rätta mig om jag har fel).
Såväl fission som fusion genomfördes för första gången 1932, men den fissionen var av en annan typ (en proton på en litium-atom med två alpha-partiklar som produkt). Neutroninducerad fission (dvs det man vanligtvis syftar på) utfördes först 1938.
Så återigen, jag ställer mig tveksam, men jag ser gärna den artikel du pratar om så det är bara att fotografera och ladda upp. Jag tvivlar inte på att det fanns någonting där i som kanske påminde om en kärnreaktor, men om vi får se artikeln så kan vi nog lista ut vad det handlade om.