2012-02-21, 15:31
Moderator
Arne.Ankas avatar
Rättelse, inte ringa strålsäkerhetsmyndigheten och fråga om man behöver tillstånd för kärnreaktorer i hemmet.
Citera
2012-02-21, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Tror folk lärde sig sist att om man ska bygga en kärnreaktor ska man inte skriva om det på flashback...

Det va inte det som hände det va att man inte ska ringa till stålskyddsmyndigheten och fråga om ens experiment är lagliga....
Citera
2015-01-28, 18:13
Medlem
Väcker liv i en gammal tråd, hemmafixare som är finurliga är ju så grymt. I en gammal svensk tekniktidning (1920 tal) så finns ritningar på hur man bygger en reaktor så fler lär ju ha provat back in the days så att säga. Någon som har nått läsvärt?
Citera
2015-01-28, 23:54
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soldi
Väcker liv i en gammal tråd, hemmafixare som är finurliga är ju så grymt. I en gammal svensk tekniktidning (1920 tal) så finns ritningar på hur man bygger en reaktor så fler lär ju ha provat back in the days så att säga. Någon som har nått läsvärt?

Du kan ju alltid höra av dig till Psychopatic så ger han dig nog några tips över kärnkraftverk-för-hemanvändare.
Citera
2015-01-30, 07:51
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soldi

Med tanke på att neutronen upptäcktes 1932 och det var kort därefter som man började få idéer om kärnklyvning så vore det intressant att se denna tekniktidning som minst sagt var före sin tid...
Citera
2015-01-30, 18:06
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Med tanke på att neutronen upptäcktes 1932 och det var kort därefter som man började få idéer om kärnklyvning så vore det intressant att se denna tekniktidning som minst sagt var före sin tid...

Jag vet ingenting om när denna upptäcktes, och jag hoppar bara in i ett ämne längst bak i en tråd. Men det är inte omöjligt att neutronen teoretiserades redan innan den upptäcktes, och att man redan då spekulerade i vad man kunde göra med den.
Citera
2015-01-30, 18:38
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Jag vet ingenting om när denna upptäcktes, och jag hoppar bara in i ett ämne längst bak i en tråd. Men det är inte omöjligt att neutronen teoretiserades redan innan den upptäcktes, och att man redan då spekulerade i vad man kunde göra med den.

Nej, det är inte omöjligt, och neutronen kan man säga lades fram som en hypotes 1931, ett år innan dess upptäckt. Det fanns visserligen förslag på eventuella neutrala partiklar redan i slutet av 1800-talet, men dessa hypoteser var så skilda från hur en riktig neutron är att de inte kan ses som hypoteser om just neutronen i sig (jag tvivlar starkt på att de utifrån de hypoteser som fanns före 30-talet kunde härleda fission, men någon får gärna rätta mig om jag har fel).

Såväl fission som fusion genomfördes för första gången 1932, men den fissionen var av en annan typ (en proton på en litium-atom med två alpha-partiklar som produkt). Neutroninducerad fission (dvs det man vanligtvis syftar på) utfördes först 1938.

Så återigen, jag ställer mig tveksam, men jag ser gärna den artikel du pratar om så det är bara att fotografera och ladda upp. Jag tvivlar inte på att det fanns någonting där i som kanske påminde om en kärnreaktor, men om vi får se artikeln så kan vi nog lista ut vad det handlade om.
Citera
2015-01-30, 19:07
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Nej, det är inte omöjligt, och neutronen kan man säga lades fram som en hypotes 1931, ett år innan dess upptäckt. Det fanns visserligen förslag på eventuella neutrala partiklar redan i slutet av 1800-talet, men dessa hypoteser var så skilda från hur en riktig neutron är att de inte kan ses som hypoteser om just neutronen i sig (jag tvivlar starkt på att de utifrån de hypoteser som fanns före 30-talet kunde härleda fission, men någon får gärna rätta mig om jag har fel).

Såväl fission som fusion genomfördes för första gången 1932, men den fissionen var av en annan typ (en proton på en litium-atom med två alpha-partiklar som produkt). Neutroninducerad fission (dvs det man vanligtvis syftar på) utfördes först 1938.

Så återigen, jag ställer mig tveksam, men jag ser gärna den artikel du pratar om så det är bara att fotografera och ladda upp. Jag tvivlar inte på att det fanns någonting där i som kanske påminde om en kärnreaktor, men om vi får se artikeln så kan vi nog lista ut vad det handlade om.

Ja, jag är liksom du något tveksam till det han påstår, men jag ville bara göra mig säker på att vi håller isär teoretisk implikation från faktiskt observerbar data.
Men du verkar ha koll på vad du pratar om, så jag är inte det minsta tveksam till att det förhåller sig så som du faktiskt säger.

Edit, jag vet inte om "implikation" är rätt ord. Det jag menar är att man bör hålla isär teoretiska hypoteser från praktiskt testade experiment.
Citera
2015-03-01, 09:43
Medlem
idiamin2s avatar
hum läste killens dag blogg han borde bli anstäld på nått forsknings labb så de kan ta vara på hans kunskaper : Men samtidigt skrämmande nånkan få för sig o fixa en smutsig bomb .
Citera
2015-03-02, 16:27
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamin2
hum läste killens dag blogg han borde bli anstäld på nått forsknings labb så de kan ta vara på hans kunskaper : Men samtidigt skrämmande nånkan få för sig o fixa en smutsig bomb .

Han hör inte hemma i ett forskningslab. I så fall bör han först gå en akademisk utbildning och lära sig tillräckligt med teori och tillräckligt med praktisk erfarenhet för att kunna bedriva ett meningsfullt arbete på ett säkert sätt.
Citera
2016-04-01, 16:19
Medlem
Doomarns avatar
Om det inte är ett aprilskämt ser det ut som att Psychopathic har varit i farten igen.
Citera
2016-04-01, 18:36
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doomarn
Om det inte är ett aprilskämt ser det ut som att Psychopathic har varit i farten igen.

Det känns väldigt skrämmande att han blir våldgästad av staten bara för att han har köpt en Geigermätare. Jag hoppas verkligen att de hade mycket mer att gå på än så. Jag hoppas att han kan ge oss en uppdatering, tyvärr verkar han dock inte vara aktiv på FB seda nett halvår tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in