Citat:
Ursprungligen postat av
Sir Dwain
Som jag ser det är allt tjat om att det är främst invandrare som utför en viss andel av våldtäkterna ett sätt att försöka undvika den riktiga frågan. Det är inte specifikt gruppvåldtäkt som är problemet, det är våldtäkt. Om man nu tror att det är samma mekanismer i grunden som gör att personer våldtar, oavsett hur man går tillväga exakt, då har man ingen anledning att fokusera enbart på en del av problemet.
Angående riskminimering: du har egentligen bara marginellt bättre chans att undvika inbrott om du låser dörren. Hur ofta tror du folk går och testar din ytterdörr för att se om det går att stiga in, samtidigt som man hoppas på att du inte är hemma? Jag kan tänka mig att det ibland kan vara tvärtom, en olåst dörr får den tänkte förövaren att tro att du är hemma och då ångrar han sig. Om han nu bryr sig om att testa dörren överhuvudtaget, jag gissar att han går genom fönstret direkt.
Så hur relaterar det här till våldtäktsscenariot? inte alls.
Det stämmer inte att gruppvåldtäkter är de enda sexövergreppen som uppmärksammats på Flashback. Finns trådar om andra våldtäktsfall också och även om sexuella ofredanden. Du har fel.
Dessutom kommenterade du inte att man i Sverige gärna tar upp specifikt gruppvåldtäkter när det sker i exempelvis Indien. Varför olika måttstockar för olika länder?
Klart det inte är exakt samma mekanismer. I en gruppvåldtäkt agerar en grupp tillsammans och i samförstånd vilket är en annan mekanism än om en man individuellt våldtar. Dessutom är en gruppvåldtäkt grövre, på samma sätt man kan gradera en misshandel i olika allvarlighetsgrad.
Angående att låsa ytterdörren så var det inte jag som skrev det.