2016-04-01, 11:05
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrattaihjalmig
Tala om problemet i form av ett kulturellt fenomen

Vad innebär det exakt?

Citat:
Ursprungligen postat av akehodell
Vad brukar man göra med saker ock produkter som inte är bra för hälsan?

Man undviker dem eller i värsta fall förbjuder dem så som man gjort med t.ex. asbets och andra farliga ämnen.

Det är inte raketvetenskap direkt för vanliga människor men det är kanske svårt för feminister att förstå sådan enkel logik.

Fast nu är det inte asbest eller andra saker vi talar om utan människor, där inte alla i gruppen, utan faktiskt bara en mindre del, utgör ett hot. Undvika kan man göra, nu är inte jag personligen rädd för våldtäkter men om jag vore kvinna skulle jag undvika att vara själv på vissa platser på nätterna.

Förbjuda ser jag inte hur det skulle kunna vara ett alternativ.
Citera
2016-04-01, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Ok här är ett feministsvar:

Det har alltid varit för långt gånget. Jag blir inte upprörd längre för då skulle man behöva gå runt och vara upprörd hela tiden, det tär.

Jag känner ingen tvekan, feminister arbetar, eller försöker arbeta är kanske bättre ordval, för att bli av med våldtäkter.

Ditt problem är att du kräver att vi ska gå med på just din lösning, vi ska stänga gränserna, kanske kasta ut alla MENA-personer i landet, för då blir vi av med nästan alla gruppvåldtäkter (förutom de som begås av svenskar, sydamerikaner och alla andra som klarade sig från rensningen). För om vi inte gör det så betyder det att vi inte ser något dåligt med våldtäkter, att vi aldrig blir upprörda och så vidare. Det är trams.

Ja vissa grupper är kraftigt överrepresenterade vad gäller en viss typ av våldtäkt. Vad ska man göra åt det?

Hur går detta arbete till i Sverige?

Gällande överrepresentation är ju annars påståendet att fenomen som gruppvåldtäkter är del av en universell manlighetsnorm och har inget med härkomst att göra. Att det i gruppvåldtäktsfall nästan alltid visar sig vara gärningsmän med utländsk bakgrund ser jag inte att man tagit upp i offentlig debatt från feministiskt håll.
Citera
2016-04-01, 11:07
Medlem
Citat:
Vad innebär det exakt?

Fast nu är det inte asbest eller andra saker vi talar om utan människor, där inte alla i gruppen, utan faktiskt bara en mindre del, utgör ett hot. Undvika kan man göra, nu är inte jag personligen rädd för våldtäkter men om jag vore kvinna skulle jag undvika att vara själv på vissa platser på nätterna.

Det är just feminister som menar att kvinnor inte ska uppmanas till riskminimering.
Citera
2016-04-01, 11:12
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackarna
Hur går detta arbete till i Sverige?

Gällande överrepresentation är ju annars påståendet att fenomen som gruppvåldtäkter är del av en universell manlighetsnorm och har inget med härkomst att göra. Att det i gruppvåldtäktsfall nästan alltid visar sig vara gärningsmän med utländsk bakgrund ser jag inte att man tagit upp i offentlig debatt från feministiskt håll.

Det beror på att man brukar prata om våldtäkter som helhet, inte likt flashback fokusera endast på gruppvåldtäkter.

Arbetet är mycket, allt tjat om våldtäktskultur och hur våldtäkt är en del av en universell manlighetsnorm etc. Huvudsakligen akademiskt eller via media, det är inte ett särskilt lätt problem att lösa och jag tror inte någon har hittat någon praktisk åtgärd man kan göra som samtidigt är förenlig med mänskliga rättigheter och demokrati.

Jag säger tror för jag sitter inte på någon insiderinfo, jag kallar mig feminist bara för att jag ställer upp på grundprinciperna, jag är inte med i någon organisation eller diskuterar sånt här med andra feminister någonstans.
Citera
2016-04-01, 11:13
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Det är just feminister som menar att kvinnor inte ska uppmanas till riskminimering.

Nja, snarare att man inte borde behöva, att uppmana till riskminimering är att delvis skuldbelägga offren. Att själv välja att riskminimera är inte det.
Citera
2016-04-01, 11:16
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Det beror på att man brukar prata om våldtäkter som helhet, inte likt flashback fokusera endast på gruppvåldtäkter.

Arbetet är mycket, allt tjat om våldtäktskultur och hur våldtäkt är en del av en universell manlighetsnorm etc. Huvudsakligen akademiskt eller via media, det är inte ett särskilt lätt problem att lösa och jag tror inte någon har hittat någon praktisk åtgärd man kan göra som samtidigt är förenlig med mänskliga rättigheter och demokrati.

Jag säger tror för jag sitter inte på någon insiderinfo, jag kallar mig feminist bara för att jag ställer upp på grundprinciperna, jag är inte med i någon organisation eller diskuterar sånt här med andra feminister någonstans.

Även vanliga våldtäckte begås nästan uteslutande av invandrare. Under flera år begicks samtliga överfallsvåldtäkter i Oslo av utomeuropeiska invandrare.

"Våldtäkt i hemmet" är förstås också hemskt, men inte alls likvärdigt med överfallsvåldtäkt eller gruppvåldtäkt.
Citera
2016-04-01, 11:18
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Nja, snarare att man inte borde behöva, att uppmana till riskminimering är att delvis skuldbelägga offren. Att själv välja att riskminimera är inte det.

Njae, jag skulle inte ta illa upp om någon påminde mig om att låsa min ytterdörr. Självklart bör folk ha uppfostrat sina barn till att inte gå in i andras lägenheter och stjäla deras saker, men jag är ju dum om jag väljer att blint lita på det. Och nej, det är inte bara min åsikt, det är även försäkringsbolagens, polisens och Sveriges lags åsikt.
Citera
2016-04-01, 11:19
Medlem
Citat:

Finns trådar om andra typer av våldtäkt också. Gruppvåldtäkt räknas dock som grövsta formen av våldtäkt. Handlar snarare om att feminister aldrig tar upp gruppvåldtäkter, om de inte sker typ i Indien eller Kongo. Då går det bra att prata om kulturella skillnader, men ej om det sker i Sverige.

Att prata om våldtäktskultur och manlighetsnorm har ej minskat våldtäkter i Sverige. Det är inte heller syftet utan snarare att detta används som en plattform att lyfta fram genuskunskap.
Citera
2016-04-01, 11:22
Medlem
Citat:

Borde behöva och vad man behöver är två olika saker. Att rekommendera riskminimering är ej skuldbeläggning. Personer kommer att välja att riskminimera eller inte riskminimera baserat på social fostran från föräldrar, vänner, media. Man behöver inte tvinga kvinnor att riskminimera utan kan istället odla en kultur där kvinnor själva väljer det.
Citera
2016-04-01, 11:24
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:

Ja vissa grupper är kraftigt överrepresenterade vad gäller en viss typ av våldtäkt. Vad ska man göra åt det?
Åtminstone pratat om det och våga erkänna konsekvenserna av den förda invandringspolitiken. Ni har i vanliga fall inga som helst problem att peka ut negativa egenskaper med etniskt svenska eller vita män.
Ni tycker svenska män är hemska rasister? OK, bättre än att vara våldtäktsmän iaf.
Citera
2016-04-01, 11:26
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Vad innebär det exakt?

Ni kan ju åtminstone ha planer på att skola om MENA-männen i kulturella värderingar, det är ju eran plan med de vita männen och nyfödda vita pojkarna redan.
Citera
2016-04-01, 11:34
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Även vanliga våldtäckte begås nästan uteslutande av invandrare. Under flera år begicks samtliga överfallsvåldtäkter i Oslo av utomeuropeiska invandrare.

"Våldtäkt i hemmet" är förstås också hemskt, men inte alls likvärdigt med överfallsvåldtäkt eller gruppvåldtäkt.

Nästan uteslutande av invandrare är fel när du säger även vanliga, fast sen verkar det som att du egentligen specifikt menar just överfallsvåldtäkter och gruppvåldtäkter. Bestäm dig.

Jag vet inte vad som är mest hemskt, jag har svårt för att sätta mig in i situationen. Jag kan föreställa mig att det är trist att bli utsatt för något av någon man litar på, kanske till och med tycker om.

Citat:
Finns trådar om andra typer av våldtäkt också. Gruppvåldtäkt räknas dock som grövsta formen av våldtäkt. Handlar snarare om att feminister aldrig tar upp gruppvåldtäkter, om de inte sker typ i Indien eller Kongo. Då går det bra att prata om kulturella skillnader, men ej om det sker i Sverige.

Att prata om våldtäktskultur och manlighetsnorm har ej minskat våldtäkter i Sverige. Det är inte heller syftet utan snarare att detta används som en plattform att lyfta fram genuskunskap.

Som jag ser det är allt tjat om att det är främst invandrare som utför en viss andel av våldtäkterna ett sätt att försöka undvika den riktiga frågan. Det är inte specifikt gruppvåldtäkt som är problemet, det är våldtäkt. Om man nu tror att det är samma mekanismer i grunden som gör att personer våldtar, oavsett hur man går tillväga exakt, då har man ingen anledning att fokusera enbart på en del av problemet.

Angående riskminimering: du har egentligen bara marginellt bättre chans att undvika inbrott om du låser dörren. Hur ofta tror du folk går och testar din ytterdörr för att se om det går att stiga in, samtidigt som man hoppas på att du inte är hemma? Jag kan tänka mig att det ibland kan vara tvärtom, en olåst dörr får den tänkte förövaren att tro att du är hemma och då ångrar han sig. Om han nu bryr sig om att testa dörren överhuvudtaget, jag gissar att han går genom fönstret direkt.

Så hur relaterar det här till våldtäktsscenariot? inte alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in