Citat:
Ursprungligen postat av
Necris
Även vanliga våldtäckte begås nästan uteslutande av invandrare. Under flera år begicks samtliga överfallsvåldtäkter i Oslo av utomeuropeiska invandrare.
"Våldtäkt i hemmet" är förstås också hemskt, men inte alls likvärdigt med överfallsvåldtäkt eller gruppvåldtäkt.
Nästan uteslutande av invandrare är fel när du säger även vanliga, fast sen verkar det som att du egentligen specifikt menar just överfallsvåldtäkter och gruppvåldtäkter. Bestäm dig.
Jag vet inte vad som är mest hemskt, jag har svårt för att sätta mig in i situationen. Jag kan föreställa mig att det är trist att bli utsatt för något av någon man litar på, kanske till och med tycker om.
Citat:
Ursprungligen postat av
Flashbackarna
Finns trådar om andra typer av våldtäkt också. Gruppvåldtäkt räknas dock som grövsta formen av våldtäkt. Handlar snarare om att feminister aldrig tar upp gruppvåldtäkter, om de inte sker typ i Indien eller Kongo. Då går det bra att prata om kulturella skillnader, men ej om det sker i Sverige.
Att prata om våldtäktskultur och manlighetsnorm har ej minskat våldtäkter i Sverige. Det är inte heller syftet utan snarare att detta används som en plattform att lyfta fram genuskunskap.
Som jag ser det är allt tjat om att det är främst invandrare som utför en viss andel av våldtäkterna ett sätt att försöka undvika den riktiga frågan. Det är inte specifikt gruppvåldtäkt som är problemet, det är våldtäkt. Om man nu tror att det är samma mekanismer i grunden som gör att personer våldtar, oavsett hur man går tillväga exakt, då har man ingen anledning att fokusera enbart på en del av problemet.
Angående riskminimering: du har egentligen bara marginellt bättre chans att undvika inbrott om du låser dörren. Hur ofta tror du folk går och testar din ytterdörr för att se om det går att stiga in, samtidigt som man hoppas på att du inte är hemma? Jag kan tänka mig att det ibland kan vara tvärtom, en olåst dörr får den tänkte förövaren att tro att du är hemma och då ångrar han sig. Om han nu bryr sig om att testa dörren överhuvudtaget, jag gissar att han går genom fönstret direkt.
Så hur relaterar det här till våldtäktsscenariot? inte alls.